De krant gelezen: 2 artikelen over het onderwijs. -Conclusie: er is niets aan de hand. Gaat de eerste grader weg? Geen nood, de tweedegrader (Hbo) kan de kar wel trekken (citaat: (Bert Versloot) relativeert het belang van academisch gevormde leraren.(…) Het is van belang dat het gehele voortgezet onderwijs beter wordt. Volgens hem kan dat met hbo-gevormde leraren misschien net zo goed.)
En misschien is dat ook wel zo. De meerwaarde bepalen van een 1ste grader is weer zo’n ingewikkeld karwei. Wie weet is die meerwaarde er helemaal niet (want wat je niet kunt meten,enz.)
Dan debat tussen Ad Verbrugge en Pieter Hettema: je kunt kletsen als Ad Verbrugge, volgens Hettema is alles goed in onderwijs land. Het niveau is hoger dan ooit tevoren(!): (citaat: wat mijn zoon en mijn dochter nu op het vwo leren, dat is echt een paar tandjes hoger dan wat ik heb opgestoken.) Natuurlijk, het is verleidelijk om hier op te merken dat de meeste leraren allang wisten dat schoolleiders vroeger op school niet al te veel hebben opgestoken, maar dat is goedkoop en misschien zelfs enigszins boosaardig.
Conclusie: dat het slecht gaat in het onderwijs is niet waar. Het is alleen een bepaalde groep leraren niet helemaal naar de zin: dat zijn de verwaande eerstegraders. Maar daar hebben we gelukkig over een paar jaar helemaal geen last meer van.
(Overigens: is BON niet alleen een club van 1ste graders?)
Generatie Einstein
Net op radio 1. Er is een Einstein generatie nu. De na 1988 geborenen zijn veel slimmer, communicatiever sneller dan de ouderen. Kinderen van elf kunnen gewoon een werkstuk maken en als iets niet klopt kunnen ze denken “wie is nu degene die er alles van weet”.
Ze kijken naar reclames als professionele reclamemakers, ze kijken naar nieuws als journalisten, ze kijken als naar speelfilms als regiseur.
Gosh……Blurb …….Jank…… %$#$%&%$.
En Wouter Bos zal het eerste exemplaar van dit baanbrekende boek in ontvangst nemen. Ben benieuwd wanneer er van die kant hierop gefundeerd onderwijsbeleid wordt uitgezet 🙁
liever afstandsonderwijs
Nadat ik allang afgestudeerd was heb ik nog wat schriftelijke colleges op het gebied van de informatica gevolgd aan de Fernuniversität zu Hagen. Ik maakte daarbij dus gebruik van een voortreffelijk niet-klassikaal en niet-frontaal onderwijssysteem dat mij wel lag. Een systeem dat ook voor een groot aantal VWO-leerlingen geschikt zou zijn. Maar niet voor alle. Ook mogelijk niet voor alle typen studenten want “Hagen” ging er van uit dat sommige studenten behoefte hadden aan contact met medestudenten en wetenschappelijke medewerkers en organiseerde daarom voor veel vakken bijeenkomsten. We moeten steeds goed in de gaten houden dat niet elke lesmethode voor elk student/leerling even geschikt is en er voor zorgen dat elk type leerling/student aan zijn trekken komt.
Als men voor de bovenbouw VWO echt wil dat de akademische sfeer verdwijnt en de leerlingen zelfstandig studeren is het onzinnig om voor dat laatste een gebouw in gebruik te nemen. Geef ouders een belastingaftrek voor een studeerkamer van hun kind en maak afstand-onderwijs gratis. Vanuit Hagen kreeg ik tweewekelijks uitgekiende syllabi toegestuurd met een stelletje oefenvragen en verder een stel vragen die je moest insturen en die werden nagekeken. Aan het eind van een semester moest je een schriftelijk tentamen afleggen op een van de landelijk verspreide dependances. (vanuit Venlo was dat gelukkig gemakkelijk). Het systeem van de Fernuniversität lijkt mij voor de tweede fase VWO te prefereren boven een VWO-studiehuis zonder akademische ambiance. Het is bovendien veel en veel goedkoper en daar schijnt het vooral op dit moment om te draaien.
Hoe weet men dat het al of niet goed gaat?
Ouders die geen kinderen hebben moeten afgaan op het nieuws of het al dan niet goed gaat in het onderwijs.
Toen ik kinderen had op de lagere school was ik vrij tevreden. Mijn vrouw en ikzelf deden mee aan vrijwilligerswerk op de school.
De hoofdonderwijzer was een vriendelijke man met principes.
Ons gezin is religieus en wij zijn in principe voor het belijden van zonde, inclusief die van ontucht, samenwonen voor huwelijk en homosexualiteit.
In het geval dat onze kinderen dus leraren(essen) zouden hebben die openlijk bijvoorbeeld zouden samenwonen, had ik dat niet toegelaten.
De voorbeeldsfunctie (ook betreffende gezinsmoraal)van de leraar is immers optimaal? Karakteronderwijs door middel van theorie, sport en spel en de basische kennis van discipline en het uitvoeren ervan is dus essentieel. Ook basische kennis van hoofdgodsdiensten in de wereld vanwege multiculturele samenleving.
Het lijkt wel zeker dat dit in deze tijd ontbreekt op scholen en leraren opleidingen. Kan iemand het tegendeel beweren?
Ondanks alle goede dingen die er dus ongetwijfeld gebeuren in het onderwijs, en waardering is er zeker (!!!) kunnen we de slechte ontwikkeling niet onder de mat vegen.
Het gaat niet slecht met het onderwijs?
A. Molendijk
Beste niet-1e grader,
Jouw woorden: ‘dat het slecht gaat in het onderwijs is niet waar. Het is alleen een bepaalde groep leraren niet helemaal naar de zin: dat zijn de verwaande eerstegraders’.
Hoe komt het dan dat veel van mijn 1e-jrs studenten Frans (RUG, Groningen) niet meer weten wat het verschil is tussen een lijdend voorwerp en een meewerkend voorwerp? (Toch wel handig voor de Franse versies van ‘Ik zie hem’ en ‘Ik geef hem een boek’. Het laatste wordt vrolijk vertaald in ‘Je LE donne un livre’). En hoe komt het dan dat onderwijzers en onderwijzeressen geen breuken meer bij elkaar kunnen optellen? (Constatering van een goede kennis op een PABO-opleiding).
Overigens: waar komt dat ‘verwaande eerstegraders’ vandaan? Een beetje gefrusteerd, misschien? Geeft niet, hoor! Geloof maar in wat je gelooft.
P.S. Als jouw stukje cynisch bedoeld is, heb ik niets gezegd.
cynisch
Ik had de opmerkingen van Jan inderdaad als cynisch opgevat …. anders hebben we inderdaad nog wat om over te praten 🙂
Cynisch dus
Hé hé, gelukkig!
Arie Molendijk.