De tragiek van het betoog van Bergen en Verbrugge in het NRC

is dat ze volledig gelijk hebben. Haarfijn, ere wie ere toekomt, fileren ze de rotte vis en komen met goede oplossingen
Vooral daarom is het onbegrijpelijk en tragisch dat ze alleen maar redeneren vanuit het begin van het VO. De basischool bestaat niet in dit artikel, dus de lezers zullen aannemen, dat daar alles zo z’n gangetje gaat.
Hoe is het in hemelsnaam mogelijk, dat in zo’n hoeveelheid samengebalde energie, als BON is, intelligentie, kennis, ervaring en terechte boosheid, er niet uitgegaan wordt van beginnen bij ’t begin. Taalachterstand van 4 jarigen, wsns afschaffen, eisen stellen m.b.t. gedrag en werkdruk binnen het basisonderwijs terugdringen. Op z’n minst deze problemen (h)erkennen.
Als we dus echt het onderwijs door het zware weer willen loodsen, moeten we beginnen bij het begin.

22 Reacties

  1. Oeps, Leo
    Ik realiseer me dat ik daar – lezend – ook niet aan gedacht had. Kijk dus ook met mijn beperkte VO-blikveld.
    Natuurlijk heb je helemaal gelijk.

    Bij deze doe ik voor de volgende ledenvergadering het voorstel om in het bestuur van BON minstens een iemand uit het basisonderwijs op te nemen. De grootste en meest elementaire “poot”(zeg maar: de romp) van alle onderwijs.

    Maar dat duurt nog 11 maanden ;-(
    Ik hoop dat jij en andere mensen uit het PO niet zullen nalaten om ons te dwingen hun werk en hun rol NOOIT uit het oog te verliezen!

    • Oeps, Wek
      Ik doe m’n best.
      Helaas wenkt ’t pensioen.
      Verder dwingen we nooit.
      Houden braaf onze kwek.

  2. Misschien Leo, heel misschien
    Zou je eens kunnen overwegen om zelf de handen uit de mouwen te steken. Wat dat aangaat kun je een voorbeeld nemen aan Astrid Ruizeveld de Winter, leerkracht basisschool, die op uitnodiging van het bestuur, op het symposium aanwezig was en een bijzonder goed verhaal hield.
    Als je vindt dat het basisonderwijs onderbelicht wordt bij BON, doe er dan wat aan.

    Overigens denk ik dat dat onderbelicht zijn erg meevalt. Ik ben bijvoorbeeld zelf in constant overleg met BON bestuurders, nogal aktief bij de discussie over rekendidaktiek die op dit moment landelijk gevoerd wordt. Bij uitstek een onderwerp dat z’n oorsprong heeft in het basis onderwijs.

    Tenslotte: de problemen die in het onderwijs spelen zijn helemaal niet specifiek voor de verschillende onderwijssoorten; PO, VO, MBO, HBO en zelfs de universiteit hebben, wellicht in andere vorm, voor het overgrote deel te maken met problemen die in de kern zeer vergelijkbaar zijn.

    Dus: zet m op Leo: BON verwacht veel van je.

    • Wie weet 45, wie weet
      wat wel of niet werkt?
      Discussie over rekendidactiek in elk geval niet.
      Wel grappig is je opsomming van verschillende onderwijssoorten.
      Dat de problemen vergelijkbaar zijn. Lijkt me vervolgens logisch, dat de oplossing begint bij het begin van de reeks.
      BON verwacht niets van mij en dat hoeft ook niet. Ik zet hem dan ook niet op. Ik neem alleen deel aan ’n zeldzaam en interessant forum over onderwijs. En geef mijn mening.
      Mag nog steeds, meen ik.

      • Problemen in abstracto en in concreto
        ’45 heeft gelijk dat de problemen in de kern gelijk zijn. Maar de praktische uitvloeisels ervan zijn wel anders per onderwijsssoort. We hebben denkers als Ad Verbrugge nodig om de abstracte duiding van de problemen vorm te geven, en mensen uit de praktijk van het onderwijs om voorbeelden aan te dragen. Soms verbeeld ik me dat ik ook zo’n abstracte denker ben (tot ik zo’n goed stuk van Ad lees) of dat ik veel praktijkervaring heb (tot ik ene Leo’s bijdragen lees, of die van Joao). Hoe dan ook, we hebben elkaar hard nodig! Jouw bijdragen zijn zeer nuttig om belangrijke voorbeelden uit het PO naar voren te brengen! Denk eens serieus na over het schrijven van een stuk samen met Ad (of met mij; mijn kinderen zitten in het PO op een – gelukkig – uitstekende school).

        Bijna een jaar geleden was er een forumdeelneemster, een gepensioneerde juf PO, met zeer belangwekkende bijdragen over het leesonderricht. Een van haar kritiekpunten was, dat dit dyslexie in de hand werkt. Zulke mensen hebben we hard nodig, maar helaas heeft deze deelneemster bij mijn weten niks meer van zich laten horen. Blijf jij dat alsjeblieft wel doen, Leo.

      • Alleen een mening is ook zo weinig
        Natuurlijk, Leo, mag je een mening hebben. En je mag ook menen dat BON te weinig voor het PO doet. Maar wordt het niet eens tijd om zelf eens wat te doen? Het is zo goedkoop en zo gemakkelijk om alleen maar steeds die ene mening te herhalen. En dat terwijl 1945 probeert aan te tonen dat die mening ook nog eens niet op de werkelijkheid is gebaseerd.

        Juist mensen zoals jij, met kennelijk zeer ruime ervaring in het PO, zijn voor BON onmisbaar om te blijven werken aan Beter Onderwijs. Als je echt vindt dat er iets moet veranderen zou een actieve bijdrage van jouw kant wel op zijn plaats zijn.

        Is mijn mening.

  3. Inzake tragiek die kracht is
    Wat u tragiek noemt vind ik juist de kracht van het verhaal. Het laat het algemene probleem zien van de bureaucratische schil: de adviseurs, de ‘werkgevers’, de leidinggevenden, enfin, allemaal baantjes die niet nodig zijn en afleiden van de kernactiviteit: lesgeven. Dat is hetzelfde probleem van het basisonderwijs t/m de universiteit. Overigens maken ze wel degelijk ook nog een opmerking over WSNS en de funeste uitwerking daarvan. U had het zelf kunnen zeggen…..

    Iets anders nog. Ik heb altijd de indruk gekregen dat (althans op de blanke basisschool) de ouders de verkleutering van, en de bijbehorende achterstanden in het basisonderwijs niet zo erg vinden, tot pakweg groep vijf. Tot die tijd willen ze hoofdzakelijk dat hun kinderen het leuk hebben op school.
    Daarna gaan ze zich geleidelijk wat meer interesseren voor de leerprestaties van hun kinderen, en dan neemt plotseling het aantal hoogbegaafden ook sterk toe.
    Klopt dat met uw beeld? Of was dat alleen op de basisschool van mijn eigen kinderen?

    • De tragiek, is hooguit
      dat u en ik hetzelfde lezen en dat verschillend inschatten.
      Ik van van binnenuit en u van vanuit buiten.
      Wat vindt u eigenlijk van WSNS en waarom?

      • Inzake WSNS
        Ik krijg zelf steeds meer leerlingen onder mijn hoede met zo’n rugzak; ik heb er een hoop extra werk aan zonder dat ik er extra geld voor krijg; mijn school krijgt er wel extra geld voor. Ik vind dat er, om het reguliere onderwijs gezond te houden, een scheiding tussen regulier en speciaal onderwijs moet zijn. Nu is die er helemaal niet. U begrijpt dat ik geen voorstander van WSNS ben.
        Ik begrijp niet wat u bedoelt met dat binnen en dat buiten.
        Heeft u een mening over het 2e gedeelte van mijn berichtje?

        • De toename van hoogbegaafden
          denk ik, heeft te maken met het feit dat ouders van kinderen met leer/gedragsproblemen graag ’n reden hebben. ’n Label met de oorzaak. Hoogbegaafdheid is ’n interessante reden. De school krijgt vervolgens e.e.a. op het bord en dient het op te lossen. Het eventuele falen van de ouders bij de opvoeding verdwijnt naar de achtergrond.

  4. Ik miste het PO ook
    Ja Leo, ik miste het PO ook in dit verhaal. De misère is kennelijk zo algemeen in het onderwijs dat iedereen bij het bij de hoorns vatten van één schooltype al bijkans stikt in de drek. Kun jij niet samen met Ad een stuk schrijven over het PO? Een stuk waarin jullie de problematiek systematisch behandelen?

  5. tragiek?
    De problemen beginnen in het hbo waar de leerkrachten voor het basisonderwijs worden opgeleid en daar ging het artikel wel over. Het basisonderwijs heeft absoluut onze aandacht; jouw reactie is echter volkomen begrijpelijk en wellicht terecht. Maar er moeten zich wel “kansen” voordoen om daar iets over te zeggen en dan nog moet je keuzes maken. Dan is er nog de krant: die moet het stuk ook willen plaatsen. Overigens, wie biedt zich aan om een goed artrikel over het basisonderwijs te schrijven?

    • Congreslezing basisonderwijs
      Was de congreslezing over het basisonderwijs niet zeer geschikt om om te bouwen tot een ingezonden artikel? Ik was er diep van onder de indruk; zelfs ontroerd.

    • Tragiek?
      Inderdaad tragisch, dat wordt gesteld dat de problemen beginnen in het HBO. Deze leerkrachten, die niet voldoende reken en taal vaardigheden bezitten, zijn niet de oorzaken van de problemen.
      De oorzaken zijn de cognitieve en gedragsproblemen van de kinderen die binnen het PO instromen. Taalachterstanden, WSNS en toenemende werkdruk, dat zorgt ervoor dat ’t leerkrachtenbestand uitgedund wordt, “verjuft” en versplintert in duobanen.
      De kinderen die vanuit deze achtergronden het VO instromen, zullen steeds minder aan de daar gestelde eisen voldoen.
      Iemand die denkt dat nieuwe juffen, die beter kunnen rekenen, daardoor ’t voornoemde pakket van problemen ook even oplossen, vergist zich. Ernstig.
      ’n Goed artikel over het basisonderwijs bestaat uit voorstellen m.b.t. ’n begin van restauratie.
      -Zorgen voor voldoende taalbeheersing bij instroom 4 jarigen.
      -Speciaal onderwijs voor “speciale” kinderen.
      -Onderkennen dat dit veel geld kost.

      • Bedankt voor het aanbod
        Leo schrijft: ’n Goed artikel over het basisonderwijs bestaat uit voorstellen m.b.t. ’n begin van restauratie.
        -Zorgen voor voldoende taalbeheersing bij instroom 4 jarigen.
        -Speciaal onderwijs voor “speciale” kinderen.
        -Onderkennen dat dit veel geld kost.

        Bedankt voor dit aanbod. Wanneer is je artikel klaar?

        • Wees blij…
          Je kunt ook gewoon blij zijn dat Leo in dit forum van zich doet horen. Ik ben blij dat hij regelmatig het basisonderwijs weer even onder de aandacht brengt.
          De meesten van zijn collega’s zie of hoor je helemaal niet. Misschien wel omdat ze uitgeblust zijn door het werk in de basisschool, dan wel doordat ze de kwaliteiten missen om überhaupt een mening te hebben.

          Als je hier iets schrijft zijn er minstens enige tientallen mensen die het lezen.
          Als je voor de krant iets schrijft is de kans erg groot dat niemand het leest, omdat het niet geplaatst wordt.

          Dus Leo: gewoon doorgaan!

        • De zin van ’n artikel over het basisonderwijs,
          staat of valt met de mening van BON hierover. Aan PresleyBergen heb ik uitgelegd, waarom ik vind dat de problemen niet bij ’t HBO, maar bij ’t PO beginnen. Zijn antwoord hierop, vind ik tamelijk belangerijk.

          • Kom op, Leo!
            Het gaat om ons aller mening, niet alleen om die van (met alle respect, Presley;-)) Presley Bergen. En jouw artikel, Leo, hoeft toch geen BON-artikel te worden? Als JIJ vindt dat er een hoop mis is in het PO, kun JIJ dit het best onder de aandacht brengen. Met of zonder BON. Maar nogmaals, ik wil graag meeschrijven maar ik denk dat er genoeg BONners zijn die dat beter zouden doen. Succes!

Reacties zijn gesloten.