Leraar24.nl is opgericht door Kennisnet, het Ruud de Moor Centrum van de Open Universiteit, SBL en Teleac/NOT en heeft als doel 'de professionalisering van leraren'. De site wordt van harte aanbevolen door o.a. Prof. Martens, hoogleraar Onderwijskunde aan het Ruud de Moor Centrum, nu LOOK.
Jeroen Janssen is docent Onderwijskunde aan de Universiteit Utrecht. Lees *Onderwijsmythes op leraar24.nl*
"Leraar24.nl vóór en door leraren. Op de website Leraar 24 kunnen leerkrachten hun inzichten delen met collega's en leren van elkaars ervaringen." Dit klopt niet helemaal. Ook onderwijsconsultants verkopen daar hun waren.
Een voorbeeld: Guus Geisen van Onderwijsadviesbureau IRISZ en zijn filmpje *Studiogesprek Duurzaam Onderwijs (leraar 24)* ?
- Duuzaam onderwijs is heel belangrijk. Dit volgt uit nieuwe ontwikkelingen vanuit hersenonderzoek: het brein ontwikkelt zich heel erg in de jongste fase. Wil je muzikaliteit ontwikkelen dan moet je er van jongs af aan mee beginnen, om de mogelijkheden van het brein zo optimaal mogelijk te benutten. Als wij kinderen betrekken bij duurzame vraagstukken pas nadat ze van school zijn gegaan dan is het brein naar zijn duurzaamheid niet ontwikkelt. In het brein zijn daarvoor nog niet voldoende verbindingen gecreëerd. Je moet het brein voorbereiden op zaken die in de toekomst belangrijk zijn.
- Een van de belangrijkste essenties van het geheugen van kinderen is dat iets betekenisvol is. Als je begint met de leerstof, dan zie je dat dat voor kinderen niet betekenisvol is en dan zie je dat het brein zegt: ‘meteen deleten’.
- Alle vakken zoals die nu gegeven worden zijn niet betekenisvol. Het onderwijs moet dan ook wezenlijk kantelen.
- Kinderen zijn vanaf de geboorte systeemdenkers. Dan komen ze naar school en maken we van hun lineaire denkers. Dan komen ze van school af en vertellen ze: ‘Ik heb geen idee wat ik kan doen met datgene wat ik op school geleerd heb’. Het is dus zonde van de investering.
Of neem Gerjanne Dirksen met haar video op leraar24: *Maakbaarheid van het brein*. Workshops levert ze al vanaf € 480,– p.p. ex. BTW. Ze is oprichter van het BreinCentraal Leren Instituut en van Platform Breinlink, naar eigen zeggen ondersteund door het Nederlands Instituut voor Wetenschappelijk Onderzoek. Indrukwekkend, interessant genoeg voor leraar24. Deze breindeskundige studeerde bedrijfskunde en was hiervoor management-consultant. Haar overige personeelsleden zijn dames met studies variërend van vederlicht tot zweverig. Op twitter stelde ze onlangs de vraag of er al scholen zijn die experimenteren met de trilplaat. Dirksen: “Twee minuten op een trilplaat met 30 Hz gedurende 5 dagen per week verbetert de aandacht en het geheugen; de cognitieve performance stijgt met 15%. Voor mensen met ADHD is de trilplaat net zo effectief als ritalin. “
Internet is een vuilnisbak.
Internet is een vuilnisbak. En daar helpen electroshocks niet tegen.
Ik ben overigens wantrouwend tegen alles waar het woord 'brein' in voorkomt, meestal zijn het breinbrouwsels.
Misschien moeten we ze te lijf gaan met brein-aalden.
mijn voorstel
Laten we met zijn allen samen, na het lezen van al deze brein onzin en zweefteverij, de handen op onze buik leggen en vijf maal kort na elkaar HA HA HA HA HA, laten we gezamelijk de buik schudden van het lachen.
Meer over LOOK
Meer over LOOK hier:
www.beteronderwijsnederland.nl/forum/look-voorheen-rdmc
Toch worden er over
Toch worden er over 'onderwijs' ook belangwekkende zaken gepubliceerd door mensen die haarfijn de vinger weten te leggen op het foutieve van tal van onderwijsvernieuwingen.
Momenteel lees ik "De terugkeer van het gezag" van Frank Furedi en hoewel ik pas begonnen ben, is elke alinea een enorme bron van herkenning. Het is toch echt verbazingwekkend dat zulke geluiden NIET overheersen in het Nederlandse onderwijsdebat! Geluiden die voor een praktijkmens zo herkenbaar zijn!
Aangezien ik nog de enige lijk die vanuit het basisonderwijs reageert op dit forum, waardoor mijn bijdragen gaan lijken op het uitventen van persoonlijke frustraties en derhalve niet algemeen geldig hoeven te zijn, zou ik met klem dit boek willen aanbevelen. Haarfijne analyse betreffende het therapeutisch gehalte van het vernieuwde onderwijs en hoe dat therapeutsiche gehalte een averechtse uitwerking blijkt te hebben op zowel methode als inhoud van het onderwijs.
Ik mag misschien een klein citaat geven (hoewel ik ongeveer elke alinea zou willen citeren): Na een uiteenzetting over een pedagogiek die het kind voor elke teleurstelling wil behoeden:
"Als leerlingen eenmaal reageren op de gedachte dat de overgang naar de middelbare school een traumatische ervaring is, zullen velen van hen hun normale (!) angst en onzekerheid aan de hand van een psychologische vocabulaire her-interpreteren." (Die kinderen zullen, net als hun ouders, dus denken dat hen iets mankeert en dat zij daarbij 'deskundige' hulp nodig hebben; toevoeging van mij)
"De neiging om het onderwijs te infantiliseren beperkt zich niet tot de grootschalige uitreiking van lachende gezichtjes of de institutionalisering van therapeutische rituelen. Zij beinvloedt zowel het onderricht als de inhoud van het lesprogramma, zoals ik in hoofdstuk 6 laat zien."
Er klopt iets niet in Nederland als we zulke geluiden nauwelijks horen in het onderwijsdebat dat kennelijk wordt gedomineerd door mensen die ons al gedurende enkele decennia misleidende roze plaatjes voorspiegelen.
Watte?
Wat is in vredesnaam een systeemdenker? Denken is denken, of ben ik toch te dom…?
Een voorbeeld van de enorme
Een voorbeeld van de enorme blufpoker die gespeeld wordt, is het belang dat aan duurzaam onderwijs wordt gehecht. Duurzaam onderwijs moet al zeer jong worden onderwezen omdat 'het brein' dan vroeg zich aanpast aan de wensen van duurzaam onderwijs. Moeten de wereldproblemen dan al met peuters worden besproken? Nu dat hoefde dan ook weer niet, maar de voorwaarden voor 'duurzaam' denken kunnen al vroeg worden aangeleerd. Welke voorwaarden mogen dat dan wel zijn om van een jong brein een duurzaam denkend brein te maken? Wel, dat zijn creatief denken, systeemdenken, leren samenwerken en afscheid nemen van al die zinloze onderwijsvakken vandaag, die namelijk niks blijken bij te dragen aan een duurzaam denkend brein.
Ahhh….
En wat zijn dan wel de gevolgen als we de peuterbreinen niet in een vroeg stadium duurzaam maken?
Die zijn schrikbarend: Voedseltekorten, een opwarmend klimaat, tekort aan grondstoffen, steeds grotere kloof tussen armen en rijken, de wereldvrede wordt bedreigd.
En DAAROM moeten de huidige schoolvakken overboord (want die zijn zinloos volgens de predikant van de nieuwe blijde boodschap) en moet al vanaf twee jaar begonnen worden met het stimuleren van creatief denken, systeemdenken en andere holistische denkvormen. Ziedaar de intimidatie richting publiek: de hele wereldvrede schijnt af te hangen van dit nieuwe onderwijs!
Zulke pretenties kunnen we het best als kwakzalverij betitelen.
Kwalijk dat het begrip
Kwalijk dat het begrip duurzaam zo misbruikt wordt. Duurzaam staat voor goederen die lang bruikbaar zijn, weinig, bij voorkeur niet-fossiele energie gebruiken, en waar bij de productie veel aandacht besteed wordt aan hergebruik van schaarse grondstoffen. Wat deze zweverige vorm van onderwijs daarmee van doen heeft ontgaat mij ten enen male.