De ICT-venters van Kennisnet

In Prima Onderwijs zag ik een kadertje met deze tekst:

In het kader voor ict-bekwaamheid beschrijft kennisnet welke bekwaamheid een leraar nodig heeft om ict zo te integreren dat het zorgt voor aantrekkelijker, efficienter en/of effectiever onderwijs. Dit wordt geformuleerd in drie kerntaken (met een mooi figuurtje erbij waaruit blijkt dat A, B en C allemaal wisselwerken)

A. Pedagogisch-didactisch handelen: De leraar ondersteunt zijn onderwijs met ict-hulpmiddelen. Hij past zijn kennis en vaardigheden op het gebied van leerinhoud, didactiek, en technologie in samenhang toe.

B. Werken in de schoolcontext: De leraar organiseert en verantwoordt zijn werk met behulp van ict-hulpmiddelen. Hij gebruikt ict-systemen van zijn school voor het communiceren met leerlingen, ouders, en collega's, en voor het verantwoorden van zijn eigen handelen.

C. Professionele ontwikkeling: De leraar onderhoudt en ontwikkelt zijn eigen bekwaamheden met behulp van ict-hulpmiddelen. Hij is daarbij in staat om relevante digitale bronnen en platforms te vinden en te raadplegen.

Kijk voor meer informatie op ictbekwaamheid.kennisnet.nl/

Niet allemaal tegelijk want anders is het boem:

Chicago blues in het Scheepvaartmuseum op 6 oktober om 11.30: wat heeft Kennisnet te zoeken op de Dag van de Leraar? De leraar heeft geen ICT-pushers nodig:

www.beteronderwijsnederland.nl/node/7966

Zie ook www.beteronderwijsnederland.nl/forum/kennisnet-klant-bij-freudenthal-instituut

Rond de Dag van de Leraar vorig jaar: www.beteronderwijsnederland.nl/content/tv-avond-onderwijs-kinderen-hebben-geen-voorbeeld-meer

Dit jaar: www.dagvandeleraar.nl/ (zonder een pottenkijkende CBEgroup deze keer?) 

Onderwerp voor discussie: www.beteronderwijsnederland.nl/forum/betaonderwijs-context

Of de bijlage (link www.few.vu.nl/~jhulshof/ICT.pdf).

3 Reacties

  1. Ik zie uit deze ellende nog

    Ik zie uit deze ellende nog maar één uitweg. Toestemming van de overheid verkrijgen voor het runnen van (van vrijwel alle voorschriften vrijgestelde) “bevrijde scholen”, die afgerekend worden op objectieve, van buiten de school uit gemeten resultaten en proportioneel met het aantal leerlingen gesubsidieerd worden. Met ageren  tegen de huidige gang van zaken bereikt men hooguit halfslachtige compromissen en die kunnen erger zijn dan verkeerde praktijken. Als er onvoldoende parlementariërs blijken te zijn die het “experiment” met bevrijde scholen willen steunen moet BON werken aan het oprichten van een politieke partij “voor Onderwijs en tegen (geld)Verspilling, de VO-TV. In een tijd waarin de meeste mensen moeten bezuinigen weegt verspilling zwaar bij de kiezer. Bevrijde scholen kunnen leraren in tijdelijke dienst aanstellen, die veel van het door hen te onderwijzen subject weten en tijdens de proefperiode kunnen laten zien dat ze voldoende benul van didaktiek hebben om met succes die kennis over te dragen. Vooropgesteld dat de leraar veel van zijn leervak weet is met succes kennis kunnen overdragen in de eerste plaats een gave van de docent en iets dat voortkomt uit zijn persoonlijkheid.

  2. @ malmaison, hierboven (cit.)

    @ malmaison, hierboven (cit.) : Ik zie uit deze ellende nog maar één uitweg.

     

    Ik zie ook maar één uitweg  –  gek is dat : een andere !

     

    Enigerlei uitweg die, met malaison, vertrouwen stelt in de overheid (cit. "toestemming"), die uitweg heeft diezelfde overheid systematisch en jarenlang geblokkeerd  –  langdurend en systematisch ondermijnd. De overheid heeft systematisch elk vertrouwen in zijn onderwijsbeleid verloren laten gaan.

    Ook niet toevallig dat dezer dagen weer eens onze op-consumptie-gas-gefundeerde welvaart de huizen in Groningen doet wankelen (de minister, Kamp, geciteerd : "we kunnen niet zonder"). Het wankelt overal, duidelijk toch ? 

    Over de meest recente ontsporing inzake onderwijs (geen Fyra deze keer) is vandaag dit in de kranten te lezen :

    (Volkskrant dinsdag 5 feb 2013, cit.) Dekker : Predikaat 'excellent' gaat naar 52 scholen. Dekker heeft dit laten bewijzen door zijn eigen in-house commissie  –  een soort zelfbevrediging, op staatskosten. Lees daarbij ook Jaap Dronkers in diezelfde Volkkrant.

    De excellente Dekker zit in twee dagen opnieuw naast de rails ; eergisteren nog met zijn hemelse verklaring over CITO ; die ik elders op dit forum heb afgebrand :

    www.beteronderwijsnederland.nl/forum/%C2%B18-en-wat-bedoelt-te-nijenhuis-precies    (daarin reactie @ 3 feb 13:01).

    Nu geldt misschien :  IQ (Dronkers) = IQ (Dekker) + 100,

    maar wellicht is dat overdreven. Echter, tel erbij dat deze Dekker nog maar enkele dagen eerder de CITO illusie tot wijsheid trompetteerde   –   www.beteronderwijsnederland.nl/content/cito-doet-aangifte-na-uitlekken-opgaven  – 

    dan is het patroon duidelijk. In de lange reeks onderbenulde politici op Onderwijs scoort Dekker mogelijk "bijna" voldoende, een vijfje, maar dat komt dan vooral door het IQ van haar voorgangers, remember Dijksma. Je kan ook het nivo wat opkrikken en statistisch in de buurt van "excellent" komen  –  vraag maar aan CITO hoe je dat doet ; het kan !

    Welke uitweg dus ? Revolutie ! Een nieuw onderwijsbestel   –   leraren en ouders nemen de regie in eigen hand   –   eigen scholen, eigen criteria, eigen eindtermen. Niks petitionele toestemming, niks deemoedig slachtofferen. Belanghebbenden richten zelf het onderwijs in dat ze willen hebben  ;  massaal. Het huidige zootje bestuurders in een 21-eeuws equivalent van de Bastille opsluiten (misschien kan SNS Reaal die burcht financieren ?). Daar opgesloten mogen ze zich afvragen waarom het volk geen koek hapt als het honger heeft. En, net als Dutroux, mogen ze weer vrij als ze voor de CITO toest voor geschiedenis zijn geslaagd.

  3. Een derde uitweg is hoe BON /

    Een derde uitweg is hoe BON / het bestuur van BON bezig is nu. Traag en gestaag. O.a. via de onderwijscoöperatie. En ik denk te begrijpen, en merk het soms ook, dat hier en daar op de achtergrond (Philippens meldt bv. nog wel eens wat) toch heel wat gaande is. Doordat het naar mijn gevoel  te langzaam gaat en we er te weinig van horen (dat zal niet zonder reden zijn, denk ik), ben ik geneigd Malmaison te volgen in zijn idee. Zet alvast in de werkelijkheid neer hoe het kan. Naar mijn (vage en in vertrouwen gevormde) idee is BON, zoals gezegd dus, goed bezig. Dat wordt alleen maar beter en helderder als ook een aantal scholen de weg zouden kunnen gaan die Malmaison voorstaat. Al zou het maar een voortrekkersschool zijn, die later op deze, laten we zeggen, uitgesproken ‘Malmaisonmanier' niet meer nodig is.

    En soms vraag ik me af of de toon van het Bon-forum (waar ík me zeer amuseer, fijn lees en goede informatie verzamel) nog strookt met wat het Bonbestuur uit wil dragen of nastreeft. Ik kan me voorstellen dat de toon, die regelmatig té boos, té scherp is (terecht overigens, vind ik), (nog)niet-Bon'ers of meer gematigden of zich-nog-een-mening-vormenden afstoot. Dan zou het forum contraproductief kunnen werken.

    Dit even tussendoor want lonesomejoe opende met iets heel anders.

Reacties zijn gesloten.