Bert Molenkamp ” Wij doen aan zingeving”

Ik heb een artikel gevonden via internet in het blad SBM, een bestuursmagazine. Deze is uitgegeven in september 2011. Je kunt in de pdf een interview vinden op blz 14 en 15 welke gevoerd is met Bert Molenkamp. Lees en oordeel zelf.

13 Reacties

  1. Molenkamp tegenover parlement
    Molenkamp tegenover parlement en ministerie:
    Hij … wil … blijven opkomen voor de door regelgeving ingeperkte
    ruimte van onderwijsinstellingen om op hun eigen wijze inhoud
    te geven aan hun opdracht. “Zij moeten tegenwicht bieden
    tegen het statelijk denken, want anders gaat het gulzige bestuur
    in Den Haag met het onderwijs op de loop”.

    • Wat een gotspe. Immers, nu
      Wat een gotspe. Immers, nu gaan de gulzige besturen met het voor onderwijs bedoelde geld op de loop.

  2. Wat doet de politiek?
    Afgelopen vrijdag het Amarantis schandaal bij Zembla. Molenkamp komt er mee weg, rijkelijk beloond, de voorzitter van de raad van toezicht geeft niet thuis (burgermeester van Zeist trouwens, en net als Molenkamp CDA). Welke partij durft dit aan te pakken? En welke partij durft het aan ook in eigen huis schoon schip te maken? Waar willen onderwijsbestuurders bij horen eigenlijk? Kijk nog eens naar www.cbe.nl/staffing/downloads/CBETimes.pdf, pagina 3 bijvoorbeeld.

    • Laf stuk

      Waar Lonesomejoe naar verwijst is een stuk op pagina 3 van de CBE Times. Volgens mij een laf stuk want er staat geen ondertekening onder. In essentie gaat het er in dit stuk in dat docenten die hun vak (weer) terugkrijgen zich als een slak in hun huisje zouden terugtrekken, zich daarbij onttrekkend aan elke vorm van controle of zij wel het beste uit hun leerlingen halen.

      Kortom: een stuk vol drogredenen en valse beschuldigingen zonder enige onderbouwing. Een laf stuk, dus.

       

      Citaat:

      Wanneer echter docenten hun vak weer terugkrijgen, zich als een slak in hun huis terugtrekken, is door niemand te zien of zij al hun capaciteiten inzetten om alles uit de leerlingen te halen.

      • Het bestuur van Dunamare liet
        Het bestuur van Dunamare liet CBE’er Leo Lenssen het afgelopen jaar versnellingssessies voor strategie en innovatie organiseren. Dit is dezelfde Lenssen die door Koos Janssen, vz. RvT van Amarantis van modern roofridderschap werd beticht en omschreven als een man met een ongekende zucht naar geld (Parool 25 febr 2012). De sessies waren bedoeld om de bestuursstrategie die via de medezeggenschap door de GMR was afgewezen, alsnog in te voeren. Op pag 7 van CBE Times staat wat de bedoeling van deze sessies is bij een fabrikant van tissues. Citaat: Met behulp van een computerondersteund programma wordt de groep gefocused op de belangrijkste keuzes die de organisatie moet gaan maken. Bij Dunamare mochten door het bestuur uitgenodigde personeelsleden, ouders en leerlingen uit door Lenssen bedachte antwoorden kiezen. Wilt u wel/geen individuele aandacht voor uw kind….
        Hoe is het toch mogelijk dat dergelijke types zich op kunnen blijven werpen als goedwillende bestuurders. Deze mensen hebben gewoon lak aan de wetten die we in dit land met elkaar hebben afgesproken.

  3. “Wanneer echter docenten hun
    “Wanneer echter docenten hun vak weer terugkrijgen, zich als een slak in hun huis terugtrekken, is door niemand te zien of zij al hun capaciteiten inzetten om alles uit de leerlingen te halen”. Ik probeer, denkend aan mijn eigen leertijd op het Gymnasium, te begrijpen waaraan ik bij deze woorden zou moeten denken. In mijn herinnering spanden de docenten in de boevenbouw zich allemaal behoorlijk in om hun leerlingen goed voor te bereiden op het eindexamen. Bij de moderne talen: veel oefenen in vertalen, veel woordjes leren die vaak overhoord werden en bij Frans veel idioom (Mots et Tournures difficiles). Niks slak die in zijn huis kruipt. De leraren werkten hard en doelgericht tijdens de lessen.Bij de natuur- en schei-kunde uitleg en vraagstukken. Jammer dat bij de moderne vreemde talen de literatuur stiefmoederlijk bedeeld werd. Die werd immers niet op het eindexamen gevraagd! Het verhaal van de CBE Times mist elke aansluiting bij de realiteite die ik in mijn herinnering heb.De hele Tijdingen widert mij trouwens aan, te beginnen met zijn Engelstalige naam.
    Seger Weehuizen

  4. Ook kerkleiders
    Naar aan leiding van die pagina 17: ook kerkleiders zouden in kunnen grijpen. In de preek op zondag.

  5. Ik weet niet of BON een
    Ik weet niet of BON een mening moet hebben over bijzondere invullingen van het bijzonder onderwijs.
    Wel vrees ik dat, waar men spreekt over ‘christelijk’ onderwijs, we vooral moeten lezen ‘humanistisch’ onderwijs. En dan niet humanistisch in de moderne zin van het woord, maar humanistisch in de zin van ‘de mens centraal’. Nadruk op een zondebesef lijkt er helemaal te zijn verdwenen.

  6. Slak in huisje

    Ja, slakken in hun huisje, dát kan natuurlijk niet. Die docent in z'n lokaal met z'n leerlingen, die huisarts in zijn praktijk met zijn patiënten, de vrachtwagenchauffeur in z'n cabine: allemaal níet te vertrouwen; háál ze uit hun huisje!

    • Opvallend is het een
      Opvallend is het een-dimensionale denken. Het bestuur dat denkt dat goed onderwijs alleen vanuit hun stuurhut tot stand kan komen. Alsof zij alles be-sturen.
      Maar de docent die koning in zijn klas mag zijn, heeft meer dan voldoende controle.
      – Daar zijn de examens.
      – Daar zijn de leerlingen die zeker hun mond niet zullen houden als een misstand al te groot is.
      – Daar zijn de ouders die hun mond ook al op de stoep zullen staan.
      – Daar is de directeur/rector die, als ervaren leerkracht, al snel in de smiezen heeft waar het niet lekker loopt.

      Die leraar is dus al sinds tijden onderworpen aan velerlei directe controle.
      Dat hij in een beschut huisje zou zitten is klinkklare nonsens!
      Het argument deugt dan ook van geen kant!

      Vernieuwers blijken sterren in de misleiding te zijn. Keer op keer.

      • Omdat eigen teksten
        Omdat eigen teksten rectificeren niet meer mogelijk is, blijven ‘de ouders die hun mond op de stoep staan’, dus gewoon staan. Helaas.
        Voortaan dus maar wat minder haastig op de virtuele inzendknop drukken.

  7. Blijft actueel dit gezien de

    Blijft actueel dit gezien de toestanden in Leiden.

Reacties zijn gesloten.