De in te stellen Autoriteit Toezicht Bestedingen Onderwijs (ATBO) ziet erop toe dat:
– bestuurders niet meer verdienen dan tienduizend euro per maand
– dienstreizen buiten Europa alleen mogen na toestemming vooraf van de ATBO
– declaraties aan strenge regels worden onderworpen
– bijzondere beloningen aan strenge regels worden onderworpen
Deze toezichthouder krijgt wettelijke sanctie mogelijkheden zoals boete en ontslag.
Reacties zijn gesloten.
ATBO
De weg naar integer besturen………..
Existenties en prioriteiten
Kan de ATBO er, in aanvulling op de genoemde taken, ook op toezien dat zij zelf meer opbrengt dan ze kost?
En als we dan toch bezig zijn, waarom dan niet meteen een Autoriteit Toezicht Handhaving Verkeersregels ingesteld, die er op toeziet dat:
– agenten op straat lopen
– stoplichten werken
– foutparkeerders worden beboet
– het opmaken van processen-verbaal aan strenge regels wordt onderworpen?
Ik bedoel maar: wat schieten we precies op met het bouwen van een nieuwe, dure controlelaag tussen overheid en dienstensector? Wie deed die controle dan tot op heden, en gaat die afdeling dan nu soms met ontslag? Heffen we de CFI nu op? Nee, die wordt nu omgevormd tot DUO.
Afgezien van nut en noodzaak op zich, welke prioritering krijgt toezicht bij OCW? Waarom investeert men fors in het toezicht op de strengheid van de regels waaraan ‘bijzondere beloningen’ worden toegekend, terwijl er geen enkel toezicht is op de bevoegdheid van de allerbelangrijkste onderwijswerkvloermedewerker, ook wel leraar genoemd?