advies Taskforce Jeugdwerkeloosheid en M.B.O.

Vandaag ontvangen van het ministerie van Sociale Zaken (Taskforce Jeugdwerkeloosheid): een advies aan het nieuwe kabinet m.b.t. de aanpak van jeugdwerkeloosheid. Paragraaf 3 (pagina 6 en 7) gaat specifiek over het M.B.O. Erg interessant en er is zeker sprake van gezonde inzichten. “Het afrekenen op resultaten”, zoals het advies omschrijft, kan echter als ongewild neveneffect (nog) meer processturing binnen onderwijsinstellingen tot gevolg hebben. Het lijkt alsof onderwijskwaliteit en autonomie van scholen elkaar blijven bijten.

Voorzitter van de Taskforce, Hans de Boer, zal een artikel in het volgende nummer van Vakwerk verzorgen.

2 Reacties

  1. Prachtige zin
    “Scholen mogen niet groter zijn dan het geheugen van de concierge”

    IK heb de rest nog niet gelezen, maar deze viel op. Ik ga m maar eens hypen, denk ik. Zo te pas en te onpas her en der laten vallen.

    Dus als je ooit hoort dat die uitspraak van 1944 afkomstig is, dan weet jij dat dat niet klopt. Hans de Boer heeft m opgeschreven (met bronvermedling, want het schijnt een oorspronkelijk friese wijsheid te zijn)

    NB:
    Dat laatste betwijfel ik dan weer, wanteen dergelijke uitspraak kan pas worden bedeacht op het moment dat er grootschalige scholen zijn, dus dat oorspronkelijk fries… tsja…..
    Wellicht heeft de Boer deze context er bij verzonnen omdat dat marketingtechnisch goed uitkwam.
    Waarom zijn zaken nu nooit wat ze lijken.
    Snik

  2. Mixed feelings
    De taskforce zegt een aantal aardige dingen, maar spreekt zichzelf ook tegen.

    Aan de ene kant zeggen ze dat scholen meer autonomie moeten hebben. Aan de andere kant komt de taskforce zelf met allerlei verplichtingen:

    • kleine scholengemeenschappen
    • 1 verantwoordelijk contactpersoon voor stages
    • de situatie op school moet zoveel mogelijk lijken op de werksituatie
    • jongeren moeten onvoorwaardelijk op ieder moment van het jaar op een instelling kunnen worden opgevangen en minimaal drie keer per jaar aan een opleiding kunnen beginnen.

    De taskforce weet zich hier jammer genoeg niet in te houden.

    Ook pikt de taskforce het idee van een centraal examen voor het MBO niet op. Ze wil ‘afrekenen’ op veel vagere dingen als

    • verhoging van het aantal gediplomeerden
    • de ratio staf- en onderwijspersoneel

    Deze dingen zijn makkelijk te manipuleren en hier valt dus niet op af te rekenen.

Reacties zijn gesloten.