OPMERKINGEN nav de BONpetitie

 "In dit rapport worden veel serieuze problemen binnen ons huidige onderwijs miskend (werkdruk, onbevoegden, sociale problematiek, financiering e.d.) en dus ontbreekt ook de oplossing daarvoor". —hieraan kan nog worden toegevoegd het probleem van een rechtvaardige selectie. Vooral de PvdA was er op gebrand er voor te zorgen dat "arbeiderskinderen" niet ten onrechte op een te laag schooltype kwamen. Daarom werd voor alle intelligente leerlingen van 4 t/m 14 het niveau verlaagd. Door hervormingen in het onderwijs zou dat probleem verholpen kunnen worden maar omdat het hervormde onderwijs en onderwijs 2032 niet deugen moet een andere oplossing gevonden worden.
"Beter Onderwijs Nederland is een vereniging van enkel vrijwilligers met maar één belang: het belang van goed onderwijs. BON heeft al sinds haar oprichting een consistente visie over het onderwijs". —Deze uitspraak impliceert waarschijnlijk dat de BONleden niet willen dat onderwijs voor oneigenlijke doelstellingen misbruikt wordt. Maar daarom zal BON ook moeten definiëren wat het doel van onderwijs moet zijn. Door staatsopvoeding bijdragen aan een "rechtvaardigere samenleving"? Ouders helpen bij de opvoeding van hun kinderen door financiële barrières weg te halen en op keuzemogelijkheden te wijzen? Bijdragen aan de vergroting van de welvaartvan allen?
Het komt mij voor dat in de ogen van BON onderwijs bestaat uit leren, begrijpen en kunnen toepassen, zoals dat ook vroeger het geval was. Omdat bij begrijpen ook ordening betrokken is leert men geen willikeurige brokstukken uit een amalgaan van wetenschappelijke en andere vakdisciplines maar studeert men vakgebieden in isolatie. Dat combineren van disciplines komt dan wel van zelf goed. BON wil het terugkeren naar het leren aan de hand van afzonderlijke diciplines  en wil dat dat weer efficiënt gbeurt. Geen ophokuren of anderszins voor het eigenlijke onderwijs onnuttige uren, geen gezwam en het geld direct naar de werkvloer. Als Q voor kennis staat, t voor lestijd en G voor geld moet dQ/dt gemaximaliseerd en dG/dt geminimaliseerd worden. BON wil beter onderwijs en dan ook nog eens voor minder geld. En dat kan! De petitie is ook een roep om minder geldverspilling.

1 Reactie

  1. Men smede het ijzer als …..

    Men smede het ijzer als ………… ?

    Het hele onderijs wordt nog steeds mede verziekt door het pobleem van een faire selectie voor het vervolgonderwijs. Dat begon bij de middenschoolexperimenten en maakte net van onze tweede kamer een risée. De stripfiguur Kamagurka spotte er gisteren al over in de NRC "wat we nodig hebben is een CITO-toets voor politici". M.i. zou het aanzien van BON en haar bekenheid kunnen toenemen als ze op korte termijn met voorstellen zou komen voor een minst slechte selectie. Misschien kunnen daar op de BONdag in de wandelgangen ideeën over uitgewisseld worden.

Laat een reactie achter