niet-lerend-systeem?

"Het is onvoorstelbaar dat er niet minstens zoveel aandacht, tijd en middelen gaan naar de kennisontwikkeling van het vak onderwijskunde, als dat er naar kennisontwikkeling binnen de gezondheidszorg gaat".

Nee dat is het niet! Kennisontwikkeling binnen de gezondheidszorg werkt via strikt gehanteerde onderzoeks- en kwaliteitsnormen en kan bogen op grote vooruitgang. Kennisontwikkeling bij het vak onderwijskunde heeft een historie van vallen en opstaan met eenzelfde successcore als homeopathie. Meer geld naar de werkvloer en minder naar de profeten van de onderwijskerk is een beter alternatief. De onderwijzer leert elke dag bij; onderwijskunde is het niet-lerende onderdeel van het systeem.

www.kwaliteitvanonderwijs.nl/essay/onderwijs-als-niet-lerend-systeem/

7 Reacties

  1. Nou, Hendrikush… Er ligt

    Nou, Hendrikush… Er ligt een nieuwe opdracht voor de onderwijskunde.

     

    UNESCO: "We must integrate sustainable dvpt into education. Our ability to solve today's greatest challenges depends on it."

     

    "The stakes for post-2015 development agenda are high. To shape the future we want, to promote a sustainable planet, more just and green societies, and growing, green economies, we need to build strong foundations. This must encompass an education that empowers every boy and girl, woman and man with the values, skills and knowledge to find solutions to the challenges of today and tomorrow. In a word, education post-2015 must prepare educators and learners for sustainable development."

     

  2. Duurzaamheid MOET in het

    Duurzaamheid MOET in het onderwijs. Alleen dan kan de toekomst die WIJ willen, gerealiseerd worden.

    Kortom, allemaal ondergeschik aan wat de VN wil. Want wie zijn die "wij"? Kennelijk de leden van de VN.

    Maar wat is duurzaam onderwijs? Raadsel!

    De vrijheid van onderwijs, is iets van 'vroeger'. 'Vroeger" is achterhaald. Alle neuzen dezelfde kant op: dat is het nieuwe ideaal. Scholen gaan het klimaat redden, als ze maar eendrachtig zijn.

  3. Er is hoop! De macht van de

    Er is hoop! De macht van de UN bij conflictoplossing en de macht van UNESCO bij conflictvoorkoming zijn voorbeelden van machteloze pretenties. We doen zoals veel staten: laat maar l.llen. 

    Hoe staat het overigens met de academisch geschoolde basisonderwijzeressen? Levert dat nog een zinvolle bijdrage aan onderwijskundig onderzoek? 

  4. Ik weet ook na googelen niet

    Ik weet ook na googelen niet wat dpvt is. Ik krijg eerder de indruk dat hier bedoeld wordt dat duurzame dpvt in het onderwijscurriculum opgenomen moet worden. Niet een pleidooi om het onderwijs zelf sustainable te maken. Europaitis bij onze politici ligt ten grondslag aan "'Vroeger" is achterhaald. Alle neuzen dezelfde kant op: dat is het nieuwe ideaal". Ik denk dat ik maar op Geert Wilders ga stemmen. Wat kan ik anders nog doen?

  5. t is heel eenvoudig, die

    t is heel eenvoudig, die afkorting is unesciaans voor : wij van de incrowd willen graag onder ons blijven en doen alle moeite om het plebs, werkende massa, loonslaven en docerende dwarsliggers buiten ons enorm veelomvattende gezichtsvleld te houden ;  ons idealisme behoort aan ons selecte greopje vrijgestelden ;

    Peter, overigens een intelligente public service dienar, wil er graag bijhoren, in de lagere rankings ;

    ofwel, annie mg schmidt citerend :

    Ik dank de hemel voor het woord niveau,
    want met dat woord kan ik me distantiëren.
    Ik kan mij niet … dat is nu eenmaal zo …
    met Jan en Piet en Klaas gaan occuperen,

    want mijn niveau is steeds omhoog gegaan,
    het is nu zoetjesaan zó hoog geworden:
    Ik kan er zelf niet bij. Ik hang er áán!
    Van uit die hoogte kijk ik op de horde.

     

  6. Omdat jullie de UNESCO uit

    Omdat jullie de UNESCO uit Parijs zo'n warm hart toedragen, geef ik jullie een andere quote.

     

    "We see the rise of a new generation of digital natives today," said the UNESCO Director-General. "Our task must be to empower a new generation of digital citizens at the global level – starting with education, new intercultural skills, and deeper media and information literacy. Our goal must be to support the positive civic engagement of young people and youth initiatives online, to support cohesive societies, to advance peace on the basis of respect, human rights and dialogue."

     

    Hoe wil UNESCO het streven naar zowel een groene economie (zie hiervoor) als een elektriciteit verbruikende IT-revolutie met elkaar laten rijmen? Tablets met zonnecellen op het schoolplein? Fietsende scholieren? Een biomassa verbrandende oven in de kelder (denk aan de kolenkelder vroeger). Natuurkundelessen over het wegvallen van voltage bij bepaalde niveau's Beaufort (inclusief realistisch rekenmethode, waardoor de natuurkundeles mislukt)? Waterkracht vanwege doorbrekende dijken? Hergebruik van smartphones? En hoe combineer je dat met het streven naar vrede voor de wereldbevolking (de rest van de toespraak gaat over 'foute' scholieren)? Hoe zijn de internetverbindingen in oorlogsgebied? Wenst men internetcensuur? Vragen…

     

    De leraar, het schoolboek, en een echt schoolplein kunnen op duurzame rentree. De ‘digitial natives’ komen pas in bezit van de vereiste ‘soft skills’ als ze zo nu en dan van het beeldscherm opkijken en in contact komen met echte mensen. Dat is pas ‘humanity’. UNESCO biedt een heerlijke werkomgeving, lijkt mij, geweldige lunches, en culturele activiteiten. Mensen met megalomane plannen voor 'mankind' zullen zich er thuis voelen.

Reacties zijn gesloten.