Maurice de Hond en Conrad Wolfram over wiskundeonderwijs: stop met berekeningen

Maurice de Hond (Bedenker van de Steve-Jobsschool) :

"Dat een andere aanpak van het wiskundeonderwijs hard nodig is, staat voor mij buiten kijf."

"Wolfram verwoordt goed wat mijn gevoel al heel lang is. De computer kan en moet gebruikt worden voor alle berekeningen en het onderwijs kan zich op de conceptuele aspecten richten."

“Er wordt gesteld dat, terwijl wiskunde in de werkelijke wereld steeds belangrijker wordt en door steeds meer beroepen impliciet gebruikt wordt, het vak op school steeds minder populair is. En dat komt volgens Wolfram omdat het verkeerd wordt geleerd en de computer niet gebruikt wordt zoals hij gebruikt zou moeten worden. De vergelijking die hij dan maakt en die mij zeer aanspreekt, is dat het erop lijkt dat als je wilt leren autorijden je ook verplicht bent precies te begrijpen wat zich in de motor afspeelt en bij voorkeur ook nog een reparatie kan verrichten als er iets misgaat. De tijd die in de opleiding aan dit onderdeel wordt besteed (het overgrote deel van het onderwijs zelf) zou veel beter besteed kunnen worden aan andere aspecten van de wiskunde, die dan ook door veel meer leerlingen met enthousiasme gedaan zal worden en waar men na school ook veel meer aan heeft bij de vele soorten beroepen die men later zal gaan vervullen.”

 

Bron: www.fi.uu.nl/wiskrant/artikelen/303/303maart_boekbespreking-dehond.pdf .

 

 

 

[Conrad Wolfram: Stop teaching calculating. Start teaching math. ]

Conrad Wolfram is managing director van Wolfram Research, opgericht door zijn broer Stephen, bekend van de ‘Mathematica’-software.

Hij hield een TEDx conferentie en hij gaf een toespraak in het EU-parlement over hervorming van het wiskundeonderwijs.   

Hij is oprichter van computerbasedmath.org/ .

Conrad Wolfram:

  • In the real world mathematics is all about problem solving, modelling, simulation, analysing the results. But in education it is mostly about doing calculations, mostly by hand, if you are lucky with a calculator.
  • We don’t want students to be first grade computers. We want them to be first grade problem solvers.
  • First opbjection. People object: you need to get the basics first. You have to work it out on paper before you do it on a computer. But you got to ask: the basics of what exactly? The basics of mathematics are the steps for problem solving. We should focus on what we are trying to achieve, not the mechanics that allows us to achieve it.
  • People think that working on paper is a more basic part of math because of the order of invention. Just because paper was invented before computers it does’nt mean that it gets you more to the basic of its subject.
  • Mathematical curriculum have in it things like inverting a matrix, solving simultaneous equations; the curriculum is mechanics-centred. What we should do is problem-centred mathematics.
  • Second objection: computers dumb maths down. In fact if you use computers in education you can do much harder problems, you can go further. By using computers people get more experienced in doing math. You must however use computers in the right way. It shoud not help a student to solve a quadratic equation, let the computer do the solving and let the student find out why he wants to solve that equation.
  • Third objection: Hand-calculating procedures teach understanding. But there is a way we can do procedurising. That is called programms. And the process is called programming. So I am arguing about mathematics that is both more practical and more conceptual. The mathematics in real life is more intellectual and conceptual than the mathmatics that we are teaching right now. By mimicing the real world we will improve the practial use and the conceptual understanding.
  • You can teach calculus to a child of 5 years old. I have learned my 5-year old daughter calculus. Why are we starting so late with calculus? That is because it is damn hard to do the calculations. But the concepts are meaningfull to a much younger age-group. And now we can leave the calculations to the computer. (Conrad demonstreert met een programmaatje hoe hij zijn dochtertje differentiaalrekening geleerd heeft: een regelmatige veelhoek waarvan het aantal zijden telkens vergroot wordt gaat over in een cirkel)
  • We want people who can feel the math instinctively.

6 Reacties

  1. Het beeld dat hij oproept

    Het beeld dat hij oproept lijkt juist enorm op het beeld dat rekenvernieuwers opriepen. Men moest het proces zelf gaan ontdekken. Dat betekent dus dat men de auto als het ware opnieuw moest uitvinden, die ontdekkingstocht zou zinvoller (en leuker, leve de lol) zijn dan het uiteindelijke rijden ermee.

    Men zou eens moeten turven hoe vaak men dagelijks kleine sommetjes maakt. Ik moet regelmatig even snel iets uitrekenen en dan komen de ge-automatiseerde rekenvaardigheden mij goed van pas. Ik vind het vreemd dat je mensen volledig afhankelijk van de zakcomputer wilt maken. Hoeveel vrijer is men niet als men kennis gewoon in het hoofd heeft zitten; die is elk moment altijd beschikbaar en maakt de mens op veel gebieden tot een vrijer mens.

  2. Koren van die andere Wolfram

    Koren van die andere Wolfram op de molen van de usual suspects. Deze maand: 17+1=18. Om Stapelgek van te worden.

     

  3. Over 50 jaar zullen ze denk

    Over 50 jaar zullen ze denk ik heel erg hard lachen over het autorijden voorbeeld van deze "vernieuwers". Zelf autorijden zal dan iets zijn dat je op een afgesloten terrein als hobby doet. In de "echte wereld" zullen auto's door een computer bestuurd worden. Over 50 jaar zullen ze het onbegrijpelijk vinden dat een activiteit die alleen al in Nederland jaarlijks honderden doden en duizenden zwaargewonden per jaar oplevert legaal was.

  4. Was de wiskunde maar

    Was de wiskunde maar mechanics based. Het prot0type van toegepaste wiskunde, van de wetten van Newton tot de analytische methoden van Hamilton en Lagrange, is nou juist die mechanica. Daar is op de middelbare school bedroevend weinig van overgebleven.

     

  5. “Ik waag dat gewoon te

    Ik waag dat gewoon te betwijfelen, hoewel degenen die wel bereid zijn het boek te lezen en de opdrachten te doen, ongetwijfeld enthousiaster zullen zijn dan de heel traditionele manier waarop het wiskundeonderwijs nog wordt gegeven” schrijft d’Hond in zijn boekbespreking. Je hoeft geen goede alfa-leerling te zijn om je er over te verbazen dat “een manier waarop het wiskundeonderwijs nog wordt gegeven” enthousiast kan zijn. Ook matige bètaleerlingen zullen zich afvragen of hier misschien een verward persoon aan het schrijven is geweest.

    Verder hoort de Hond tot de grote groep pseudodidactici die vinden dat wat de meerderheid volgens hem leuk zal vinden door de minderheid nagevolgd moet worden. Zoals er een kleine groep leerlingen is die Latijn of Grieks wil leren en dat mag zo is er ook een minderheid die echte wiskunde wil beoefenen maar dat niet mag. Van de freudenthalers niet en van Maurice ook niet. 

Reacties zijn gesloten.