De boom van Dekker

In de Volkskrant van gisteren was hij voor het eerst in volle glorie te zien. De boom van Dekker, volgeladen met allerlei heerlijkheden, die tezamen de contouren aangeven van het onderwijs, zoals dat er in het jaar 2032 uit zal zien. Om het ons enigszins wegwijs te maken in die bonte verzameling aan fruit  heeft een communicatiebureau de vruchten  onderverdeeld in drie compartimenten: maatschappelijke toerusting, persoonsvorming en kennis voor leren en werk (??). Wat opvalt bij nadere beschouwingen van al dat moois is, dat iedere allusie met werkelijk vakmanschap en substantiële kennis rücksichtslos lijkt te zijn doorgesneden.  OK, lezen en schrijven staan nog net vermeld in compartiment 3, samen met praktijkdingen (het staat er echt), tienvingerig typen en ondernemerschap. Geen rekenen, Karin den Heijer kan de boom in met haar optellen en aftrekken. Ook geen geschiedenis ( de canon!) en aardrijkskunde. Dat laatste wordt extra gemist juist nu de bodemgesteldheid van Oost-Groningen zo’n actueel maatschappelijk thema is. Wel ondernemerschap dus maar niet  vakmanschap, laat staan werknemerschap. Zo krijg je Walter Dresschner natuurlijk nooit over de streep. Dresschner zei, dat de inhoud van het onderwijs vooral een taak van leraren is. Maar dat is natuurlijk onzin. Leraren mogen blij zijn dat ze mogen meepraten, samen met een rector, een bestuursvoorzitter, een hoogleraar onderwijskunde, een trendwatcher en een bestuursvoorzitter van een multinationaal bedrijf, die, let wel, zelf ooit voor de klas stond. De vakbonden als organisaties  van leraren doen op een of andere reden niet mee in de stuurgroep onder leiding van Schnabel, die  op grond van al dit moois tot een advies moet komen aan de staatssecretaris.

 Geboeid heb ik kennis genomen van de items in het tweede compartiment “Persoonsvorming”. Het belang hiervan is nog niet zo lang geleden gelanceerd in een onderzoek van het CPB, dat nogal wat vraagtekens opriep. Maar nu dus al prominent aan de boom. Als pronkstuk vinden we hier naast kritisch denken, problemen oplossen, onderzoekend leren en creativiteit het item “mindfulness”.  De laatst genoemde twee scoren hoog en dat spreekt Schnabel bij voorbaat al aan. “Ligt de nadruk niet te veel op de cognitieve kant en komt het spirituele tekort”? Een wonderlijke uitspraak bij een boom, waarin het cognitieve met een lantarentje te zoeken is. Als deze boom het wordt, kunnen we een ware revolutie in het onderwijs verwachten.

In het laatste gedeelte “maatschappelijke toerusting” valt mij als eerste het “meertalig onderwijs” op. Dat betekent dus Engels op de basisschool. OK, maar dan eerst goed Nederlands. Programmeren en digitale geletterdheid worden natuurlijk genoemd en verder een ratjetoe aan wenselijkheden als “omgaan met geld, reanimeren en voorkom pesten”. Burgerschap natuurlijk ook nog. De stuurgroep zal er nog een kluif aan krijgen. Alles bij elkaar genomen zie ik dat zo ongeveer alle modethema’s in de boom vertegenwoordigd zijn. Daarentegen mis ik ouderwetse cognitieve leervakken. Een teveel aan modieuze vrijblijvendheid tegenover een gebrek aan degelijkheid. En als we het over maatschappelijke toerusting en persoonsvorming hebben, valt mij ineens het ontbreken van seksuele voorlichting op. Heeft dat te maken met de alom gesignaleerde nieuwe kuisheid? Het persoonlijke en maatschappelijk belang van seksualiteit in de strijd om te overleven in de moderne totaal vermarkte samenleving wordt vlijmscherp verbeeld in de roman “De wereld als markt en strijd ”van Michel Houellebecq. Daar moeten we kinderen, waar we persoonsvorming in het onderwijs boven cognitie lijken te stellen, dan ook op voorbereiden. En nu we het er toch over hebben, doen we ook nog wat aan literatuur?

13 Reacties

  1. Als je al van plan was om

    Als je al van plan was om docent in het VO te worden, dan weet je dat je niet alleen een hoop geld moet gaan lenen voor een ondermaatse opleiding, maar ook dat de kans groot is dat je geen uren zult kunnen vinden omdat je vak langzaam maar zeker uitgefaseerd wordt. En je kunt de reactie van een bepaalde zittende groep docenten geschiedenis en aardrijkskunde ook al raden: een vlucht vooruit dus snel het vak ombouwen tot iets met een hoop 21CS erin, zodat het op die manier misschien mag overleven.

     

    Het onderwijs van 2032 spiegelt ouders voor dat hun kinderen eruit komen als een soort Steve Jobs: ondernemend, creatief denkend, programmerend, Engelstalig en, hé, ik mis iets: leidinggevend. Ze zijn het vak "succesvol leiding geven" nog vergeten.

     

    Bij particuliere scholen zullen de champagnekurken knallen: een hoop welgestelde ouders zullen hun kinderen niet aan al die onzin willen blootstellen en liever de portemonnee trekken voor degelijk traditioneel onderwijs waarmee je ook in het internationale vervolgonderwijs voor de dag kunt komen. In het particuliere onderwijs zullen leerlingen nog leerbare dingen leren van vakkundige docenten; dingen die je alleen op school betaalbaar en goed kunt leren in een levensfase waar je daar nog geen hogere orde dingen kúnt leren. Is er misschien dus toch nog hoop voor docenten?

  2. Op Europees niveau bestaat

    Op Europees niveau bestaat reeds overeenstemming over de school van de toekomst. Er zijn zeer veel medewerkers bij de vormgeving ervan betrokken, en het European Schoolnet twittert er dagelijks lustig op los. Het 'European Schoolnet' staat voor "Network of 30 Ministries of Education in Europe, based in Brussels, Belgium. Working on innovation in education, based on ICT." In een diavoorstelling worden de 'Partners' (= bedrijven) vermeld.

     

    De OCW-2032-toernee is een fopspeen om mensen het idee te geven dat zij de toekomst individueel kunnen vormgeven. Er zal slechts aandacht aan die instanties en personen worden besteed die de vooraf vormgegeven koers bevestigen. Het handboek verandermanagement is de leidraad. OCW is gearriveerd bij het hoofdstuk 'het creëren van draagvlak'. Laat u niet beetnemen. Via eTwinning wordt de kudde richting doel geleid.

     

    Hier staan de vaardigheden van de toekomst alvast (niet verder vertellen!): de 8 'key competences' en 7 'transversal skills'.

    Hoofdvaardigheden: "1. Communication in the mother tongue; 2. Communication in foreign languages; 3. Mathematical competence and basic competences in science and technology; 3. Digital competence; 4. Learning to learn; 5. Social and civic competences; 6. Sense of initiative and entrepreneurship."

    Vakoverstijgende vaardigheden: "1. Critical thinking; 2. Creativity; 3. Initiative; 4. Problem-solving; 5. Risk assessment; 6. Decision-taking; 7. Constructive management of feelings."

     

    Europese Commissie: Rethinking Education:Investing in skills for better socio-economic outcomes (2012), Communication from the commission to the European Parliament, the Council, the European Economic and Social Committee and the Committee of the Regions.

     

    De Europese Unie heeft haar eigen Sovjet-Unie gecreëerd. Met de beste bedoelingen uiteraard! 😉

  3. “This is a situation that is

    "This is a situation that is reminiscent of what happened to biology in the Soviet Union under the domination of Lysenkoism, which is a theory that bears similarities to constructivism. In Stalin’s day, Lysenko was the powerful bureaucrat-scientist who controlled Soviet biological research, and declined to fund any that didn’t conform to the received ideology. This ideology consisted in the view that nurture can transform nature. During the Lysenko period, the dominance of this ideology over disinterested research not only retarded Soviet biology, it caused mass starvation. There may be some analogies lurking in that history. Over the door of every board of education should be posted the watchword: “Remember Lysenko.” (E.D. Hirsch, Jr., 'An address to the California State Board of Education' (via), April 10, 1997 – toen ging het om de 'math wars'; de parallel is dat de EU-bureaucratie aan individuele lidstaten met individuele burgers een onderwijsideologie oplegt waarvan de uitwerking ongewis is. Indien je o.m. de belangen achter de tenuitvoerlegging van deze ideologie onderzoekt, kan geen andere conclusie worden getrokken dat we ons op glad ijs bevinden. De 'diversiteit' – wat deze term tegenwoordig ook mag betekenen – is in ieder geval morsdood. Zullen de (klein)kinderen van de leiders van het Politbureau dit onderwijs ook gaan volgen? Dat is de lakmoesproef.)

  4. “Rethinking Education was set

    "Rethinking Education was set up in 2012 to reform education systems across the EU so as to meet growing demand for higher skills levels and reduce unemployment.

     

    The initiative focuses on three areas in need of reform:

    quality, accessibility, funding.

     

    Reforms should be designed to:

    raise basic skills levels, promote apprenticeships, promote entrepreneurial skills, improve foreign language skills."

     

  5. De multinationale partners

    De multinationale partners van European Schoolnet:

    Lego Education; UPC; Intel; ERT; Elig; ETNO; GSMA; Polyvision; Acer; Amgen; BASF; Apple; Mimio; Telefónica; Kaspersky lab; RIM; Promethean; Vivendi; CompTIA; Samsung; Shell; Cisco; HP; Google; Dell; Digital Europe; Microsoft; Volvo; Nokia; ISFE; Cable Europe; Facebook; EurActiv; Cefic; Umicore; Smart; Isis; eInstruction; Vodafone; Sony; Adobe; Blackboard; Buongiorno; Oracle; Yahoo; Liberty Global; T Mobile; Toshiba; Philips; Teachtoday; ECDL Foundation; Imba illuminaté.

     

    Bij de totstandkoming van TTIP en TiSA betrokken partijen zijn bekend met Brussel. In een commandostructuur heeft een individuele burger/docent/leerling/docent nauwelijks inbreng. Dit geschiedt met de beste intenties. Een toekomstige consument kun je niet teveel tegen de haren in strijken (bij oligopolies en bijna monopolies maakt dit overigens nauwelijks uit; prijsopdrijving is een schone zaak). De burger mag je met voltooide plannen, al dan niet in zijn beroepsveld dan wel persoonlijke levenssfeer overvallen. De democratie is toch dood. Uiteindelijk draait het om geoliede communicatie door professionals. Instemmen volgt vanzelf. Anders legt je het nog een keer aan de burger uit. Dit geschiedt met de beste intenties.

  6. En voor de vele leerlingen

    En voor de vele leerlingen die uit de boom vallen in dit zelfsturende en zelflerenlerende onderwijs is er een remedie.

    Zoek steun bij een autoritaire en dwingende organisatie die de wijsheid in pacht heeft; iets met de religie van de vrede bijvoorbeeld.

  7. Goed stuk van Gerard Verhoef

    Goed stuk van Gerard Verhoef in de Volkskrant van vandaag onder de kop: "Dekker creëert markt voor ideologen, aasgieren en Jomanda's".

    In 2032 nemen de leerlingen geen boeken meer mee naar school maar een meditatiekleedje. 

  8. Houellebecq schrijft in het

    Houellebecq schrijft in het Frans. Met  “De wereld als markt en strijd ” wordt waarschijnlijk het boek met de titel  Extension du domaine de la lutte bedoeld.

  9. Bij particuliere scholen

    Bij particuliere scholen zullen de champagnekurken knallen: een hoop welgestelde ouders zullen hun kinderen niet aan al die onzin willen blootstellen en liever de portemonnee trekken voor degelijk traditioneel onderwijs waarmee je ook in het internationale vervolgonderwijs voor de dag kunt komen schrijft Em70. Ik hoop dat de SP daar een punt van gaat maken. Dat lijkt me geen onredelijke hoop want de echte socialisten willen niet meer terug naar de tijd dat goed pre-universitair onderwijs alleen weggelegd was voor kinderen van welgestelde ouders. Overigens kunnen de PvdA-socialisten het de hun portemonaie trekkende ouders nog knap lastig maken met de leerplichtwet die betrekking heeft op door de overheid goed gekeurd onderwijs. Daarom voel ik mij ongelukkig bij de mededeling van Gerard Verhoef dat “het voor het bestuur van BON  (“ons”) buiten kijf staat dat de democratische overheid bepaalt wat leerlingen moeten leren”.

  10. Bij particuliere scholen

    Bij particuliere scholen zullen de champagnekurken knallen: een hoop welgestelde ouders zullen hun kinderen niet aan al die onzin willen blootstellen en liever de portemonnee trekken voor degelijk traditioneel onderwijs waarmee je ook in het internationale vervolgonderwijs voor de dag kunt komen schrijft Em70. Ik hoop dat de SP daar een punt van gaat maken. Dat lijkt me geen onredelijke hoop want de echte socialisten willen niet meer terug naar de tijd dat goed pre-universitair onderwijs alleen weggelegd was voor kinderen van welgestelde ouders. Overigens kunnen de PvdA-socialisten het de hun portemonaie trekkende ouders nog knap lastig maken met de leerplichtwet die betrekking heeft op door de overheid goed gekeurd onderwijs. Daarom voel ik mij ongelukkig bij de mededeling van Gerard Verhoef dat “het voor het bestuur van BON  (“ons”) buiten kijf staat dat de democratische overheid bepaalt wat leerlingen moeten leren”.

Reacties zijn gesloten.