Het komt mij betreurenswaardig voor dat in het laatste punt van de brief van de Stichting Goed Rekenonderwijs aan de Tweede Kamer van de Staten Generaal niet gevraagd wordt om leerlingen ook de mogelijkheid te bieden de rekentoets op de basisschool of in het tijdvak dat zij nog op de basisschool zitten af te leggen. Daardoor lijkt het er op of de SGR er voorstander van is dat de keuze voor het niveau waarop de leerling in het secundair onderwijs onderwezen wordt niet in het basisonderwijs plaats vindt. Het is echter mogelijk dat de SGR verwacht dat de bedoelde overheidsrekentoets in onvoldoende mate vasts zal stellen of er een solide aritmetische basis gelegd is voor de overstap naar algebra.
Reacties zijn gesloten.
Een poging tot compromis met
Een poging tot compromis met een krankzinnige overheid. Zeer verdedigbaar:
De Stichting Goed Rekenonderwijs vraagt u om te overwegen de rekentoetsen in het vo in de onderbouw te integreren.
Misschien heb ik nog wat
Ik hereinner mij van een hele
Ik hereinner mij van een hele tijd geleden dat een ministra van onderwijs gezegd zou hebben dat er best wat minder wiskunde in het onderwijs zou kunnen omdat wij in vergelijking met onze buren veel wiskunde in het secundair onderwijs hadden. (Ik probeer het krantenknipsel terug te vinden) Ik wordt er mij via deze website in toenmende mate van bewust dat de ministers van onderwijs meedoen met Europa belangrijker vonden dan de de kwaliteit van het onderwijs zelf. Allesoverheersend blijft dat veel onderwijsministers, alle tegenovergestelde rhetoriek ten spijt, door standarisatie en fabrieksmatige aanpak onderwijs zo goedkoop mogelijk probeerden te maken en zo het onderwijs in de handen hebben laten vallen van likkebaardende kiene sociale stijgers die het geld bestemt voor echt beter onderwijs in hun zakken stopten.
De schaamte voorbij
De schaamte voorbij
Tot voor kort was het zo dat als bij het eindexamen voor de centraal schriftelijke onderdelen die voor het slagen voor het eindexamen een rol speelden de resultaten beneden de verwachting lagen een leerling met een kleiner aantal behaalde punten dan de bedoeling was het cijfer 5,5 en daarmee een voldoende haalde. Bij de in te voeren rekentoets die in feite ook deel uitmaakt van het centraal schriftelijk eindexamen heeft men zelfs de schijn van voldoende presteren voor een examenonderdeel laten varen. Een nieuwe, variabel pass-benchmark en een nieuw begrip in newspeak.