De verbindende principes tussen leiderschap, hun team en een strijkkwartet.
Een kijkje in de keuken van de muziekwereld geeft ons de mogelijkheid om ons eigen repertoire en onze eigen klankkleur als leider te evalueren. Met behulp van de inzichten uit onderzoek naar leiderschap wordt de wijze waarop een strijkkwartet gezamenlijk tot “extraordinary” prestaties komt belicht. In de “Masterclass Muziek voor leiders” gaat u in gesprek met de jonge professionele muzikanten van het Dudok strijkkwartet en wordt u meegenomen op een inspirerende muzikale reis waarin u zichzelf afvraagt: Wat zijn de lessen die we uit de muziek kunnen leren? Hoe verhoudt de eerste viool zich tot de tweede, wat is de rol van elk lid in het ensemble en hoe kom je tot harmonieus samenspel?
Deze masterclass scoorde in de evaluatie van de deelnemers van het 'Making Shift Happen' congres het hoogst: een 9,5.
Nu zit mijn dochter in
Nu zit mijn dochter in verschillende kwartetten, trio's en duo's en speelt ze als soliste. Ik zal toch eens met haar gaan praten.
Onderwerpen zijn: hoe voelt het om eerste viool te spelen, wat vindt je van de cultuurpolitiek van deze regering en hoeveel blijft aan de strijkstok hangen.
wat nog leuker is? Twee
wat nog leuker is? Twee strijkstokken.
'Deze masterclass scoorde in de evaluatie van de deelnemers van 'making shift happen'congres het hoogst een 9,5' Eens te meer een bewijs dat het orkest van bestuurders, managers en leidinggevenden van het onderwijs bestaat uit een stelletje malloten, zweefliegers, halve zolen en hersenlozen. De orkestleider is de man met de twee strijkstokken die bezeten is van de tweede wereldoorlog, PéPé doet weer mee. LOL
Deze tent was toch failliet?
Deze tent was toch failliet? Of geldt hier onkruid vergaat niet? Als je denkt dat het weg is komt het net zo hard weer terug?
Een heel interessant
Een heel interessant programma op basis van een eveneens zeer diepgaand onderzoek naar effectief leiderschap is ontwikkeld in een intense samenwerking met een groep schoonmakers van kantoorgebouwen en scholen. (Jansen en de Groot, 2012). Ook deze masterclass geeft weer inzicht in hoe effectief leiderschap werkt etc, etc.
Wat zijn de lessen die we uit de schoonmaak kunnen leren? Hoe verhoudt de bezem zich tot de zwabber. Wat is de motiverende betekenis van een lekker sopje? En hoe verhoudt zich dat weer met een goede dweil? Kunnen dweil en sop in harmonie samengaan? Kortom, schoonmaak voor leiders.
Ik weet wel dat dit erg flauw is, maar ze vragen er toch om!
Meer fundamenteel is de vraag
Meer fundamenteel is de vraag waarom op de vuilnisbelt van het onderwijs keer op keer de kretologie over leiderschap weerklinkt.
Ik kan me vergissen, maar herinner met niet dat er over leiderschap werd gebrabbeld bij de hoofdonderwijzer en de rector van een atheneum of directeur van een mavo.
Volgens mij is het tekenend voor wat er mis is in het onderwijs (en de rest Nederland en …). Het idee dat leiderschap van grote en mogelijk positieve invloed is op een organisatie getuigt van een enorme arrogantie en geloof in de bestuurbaarheid van individuen. Het zou andersom moeten zijn: de beheersmannetjes zouden de leraren en ook de artsen en verpleegkundigen moeten faciliteren, moeten dienen. Het woord leiderschap is daar misplaatst. Ik vergis me, leiderschap is wel degelijk van invloed, maar dan alleen omdat het in staat is om meer kapot te maken dan je lief is.