De gemiste kans van D66

Een democratie in een land waar de burgers niet beseffen dat een regering en parlement voorkomen moeten dat de vrijheid van een minderheid onnodig wordt ingeperkt doet in dit opzicht onder voor een dictatoriaal regiem dat aan de macht probeert te blijven door alle bevolkingsgroepen en zo veel mogelijk individuen hun zin te geven. In theorie kan een dictatuur ook mensenrechten handhaven. In Nederland zijn we het besef kwijt geraakt dat ook persoonlijke vrijheid een kenmerk van democratie moet zijn. D66 stelde voor een akkoord met de regeringscoalitie (of wilde stellen) dat er minder op het onderwijs bezuinigd zou worden. En dat in een tijd dat de overheid de opties van ouders voor onderwijs aan hun kinderen steeds meer aan banden wil leggen en de uniformering, bureaucratisering en industrialisering van het onderwijs steeds meer slachtoffers maakt en tot krankzinnige uitgaven in het onderwijs heeft geleid. D66 had de primeur kunnen hebben om te eisen dat aan ons  verstikkende onderwijs een einde komt en dat er geen cent meer naar het onderwijs mag gaan voordat het grondig gesaneerd en geliberaliseerd is. De leraren zouden D66 kunnen helpen door geen nullijn en onbetaald overwerk meer te accepteren. Veel onderwijsmensen in de lagere échalons zijn traditioneel PvdA-stemmers en D66 had met onderwijshervormingen die aan de werkdruk en de betutteling waaronder de leraren lijden een einde maken overgehaald kunnen worden om naar D66 over te lopen. Een partij wordt niet groot door achter de andere partijen aan te hobbelen. Ook zijn er steeds meer over het onderwijs ontevreden ouders die misschien aan hun onvrede ruimte willen geven door over te stappen op een partij die hen toestaat om hun kinderen in hoge mate gesubsidieerd onderwijs volgens hun eigen normen te volgen. Bij voorbeeld onderwijs overeenkomend met de beginselen van BON.

23 Reacties

  1. Juist. Ik zie uit de eerste

    Juist. Ik zie uit de eerste berichten dat er 650 miljoen extra naar het onderwijs gaat en dat vooral "innovatie" wordt genoemd. Dat kennen we: nog meer bureautjes en onderwijskundigen inschakelen met nog meer apparaatjes die als dei ex machina het onderwijs even een geweldige stoot zullen geven.
    In handen van deze bewindslieden, maakt het de indruk dat je de pyromaantjes nog drie luciferdoosjes extra toebedeelt. D66 hobbelt daar achteraan en vraagt zich straks af waar die brandlucht toch vandaan komt.

  2. D’66 laat geeft voor de

    D'66 laat geeft voor de zoveelste keer blijk van zijn ware politieke roeping nl. die van Haarlemmer olie.

  3. Het begrotingsakkoord is te

    Het begrotingsakkoord is te vinden op de website van de NRC. Voor onderwijs (in miljoenen structureel):

    • Betere leraren en schoolleiders 100
    • Concierges en klassenassistenten 50
    • Passend Onderwijs 50
    • Zomerscholen en Schakelklassen 25
    • MBO praktijk/techniek 100
    • Onderzoek en Innovatie 100
    • Lumpsum 175

    Geen woord over bijvoorbeeld salarisverhoging voor leraren (waarvan we weten dat die de afgelopen jaren -alweer- zijn achtergebleven bij alle andere sectoren) of snijden in de kosten voor "raden" en "bureautjes".

     

  4. De Volkskrant, *Leraren

    De Volkskrant, *Leraren positief over akkoord*, 12 oktober 2013 – na één interview met CNV Onderwijs.

    *De Volkskrant*, 'De hoofdpunten van het begrotingsakkoord (en wie haalde wat binnen?)', 11 oktober 2013

     

    "Onderwijskwaliteitsverbetering: 650 miljoen (D66)."
     "Schoolboeken blijven gratis, overheidsbijdrage blijft 300 euro: 250 miljoen (CU)."

     

    Let op de lingo, inderdaad. Er wordt dit weekend op de onderwijsadviesbureaus overgewerkt om nieuwe 'producten' in de markt te kunnen zetten. Wat zal het druk zijn achter de schermen. Enkele bakens worden verzet, en 'the show must go on'.

     

     

  5. Het is natuurlijk goed als de

    Het is natuurlijk goed als de leraren straks geen conciergewerk meer hoeven te doen. Maar klasse-assistenten aanstellen om de werkdruk van de docenten te verminderen volstaat niet. De docenten hebben er naast hun traditionele taken d.w.z. lesgeven, les voorbereiden proefwerken nakijken en zelfstandig hun vak bijhouden een groot aantal taken bij gekregen die ze overbodig en vervelend vinden en die daarom in zwaarte meer als dubbel zouden moeten tellen. Ik zie niet in dat die assistenten daar veel verlichting in zullen kunnen brengen. Bovendien wordt de leraar bij een full time baan ook als de daarbij behorende belasting passend is nog steeds onderbetaald. De lerarensalarissen zullen hoe dan ook omhoog moeten. Tenzij je onderwijs ziet als een middel om de jeugd van de straat te houden en meent dat verhaaltjes over steeds beter wordend onderwijs acceptabele leugentjes om bestwil zijn.

    De D66-stemmers zijn gemiddeld hoger opgeleid dan kiezers die op andere partijen stemmen en D66 heeft daardoor waarschijnlijk van alle partijen de meeste baat bij het ontkrachten van al die leugens waarmee de vele onderwijsprofiteurs hun macht en inkomen bestendigen. Maar D66 is er blind voor.

     

  6. D66 is er absoluut blind voor

    D66 is er absoluut blind voor, maar grote groepen Nederlanders zijn er óók blind voor. Je kunt het misschien ook anders zien: wellicht is het gewoon een probleem dat moeilijk zichtbaar is, en ook moeilijk zichtbaar te maken is. Een onderwijsbestuur dat geld afroomt en onderwijsvernieuwingen verzint waar toch al overwerkte docenten totaal niet mee uit de voeten kunnen, wat moet je je daarbij voorstellen als je in je hoofd vooral de intense dierbare en minder dierbare schoolherinneringen van vroeger hebt? Je kunt er boeken over volschrijven, maar die zullen vooral door onderwijsmensen zélf gelezen worden. En voor hén is het niet nieuw.

     

    Hoe zou Michael Moore het aanpakken? Of hoe zou Joris Luyendijk het aanpakken?

     

  7. Wat overigens interessant is

    Wat overigens interessant is aan het bedongen compromis: dat de schoolboeken "gratis" blijven. Daar ben ik zelf niet voor, maar waar Ed Nijpels er anderhalf jaar terug voor pleitte om de kosten van de boeken juist weer bij de ouders neer te leggen omdat het beperkte boekenbudget van de scholen de invoering van tablets onmogelijk zou maken, wordt de schoolbrede invoering daarvan nu juist misschien weer moeilijker.

     

    Ik ben ook benieuwd hoe dat onderwijs op die zomerscholen eruit komt te zien. Wordt dat gewoon de ouderwetse combinatie van degelijke instructie op school en thuis blokken, of gaat het juiste niveau in zes weken tijd bereikt worden middels zelfontdekkend leren met een coach op loopafstand? In het eerste geval: wie weet ontstaat er een nieuwe markt voor traditionele docenten die eerder het onderwijs uitvluchtten. Wat een ironie: kunnen ze, veilig weggestopt in hun oude zomervakantie, eindelijk weer hun vak uitoefenen en de schade repareren die hun opvolgers gedurende het reguliere schooljaar hebben aangericht.

  8. D66 probeert op volkomen

    D66 probeert op volkomen verkeerde manier weer relevant te worden. Ik denk echter niet dat haar huidige geklungel er toe zal bijdragen dat de glorietijd van Van Mierlo weer terugkeert. Laten wij een kijken naar de verweesde leraren. Traditioneel stemden velen van hen op de PvdA en zij weten wel verduveld goed wat er allemaal mis is in het onderwijs. Waarom heeft D66 deze groep van kiezers niet aangeboord? De mensen die aan de financieel verkeerde kant in het onderwijs werken zullen zich er echt niet meer over opwinden of een burgemeester nu wel of niet gekozen wordt. Bij het onderwijs zit een potentiële groep van stemmers die zich door de PvdA verraden voelen . Deze stemmers zijn op zoek naar een partij die zich ook om hun belangen bekommert. En die is er nog niet.

    Laat ik nog even het onderwijsverleden van de Sociaaldemokraten, de PvdA en haar voorlopers, in herinnering brengen:

    In de tijd dat het onderwijs nog niet grotendeels gratis was wilden de Sociaaldemokraten alle financiële belemmeringen voor “arbeiderskinderen” om zich via het bestaande onderwijssysteem te ontwikkelen en toegang te krijgen tot de cultuur van de bovenklaag en tot beroepen die vroeger slechts uitgeoefend werden door nazaten van welgestelden . Aan het onderwijssysteem zelf wilden de sociaaldemokraten niets anders veranderen dan dat het gratis toegenkelijk zou worden. “Alle arbeiderskinderen naar het Gymnasium”. Zij oogstten daarmee ook sympathie en steun bij mensen voor wie de financiële belemmering niet bestond. Vooral leraren en onderwijzers verheugde het dat hun leerlingen (en hun eigen kinderen) sociaal konden stijgen maar gelang hun capaciteiten en niet de financiële positie van hun ouders. Voor zo ver de religie niet zwaarder telde stemden ze meestal links.

    De emancipatie van de “arbeiderskinderen” kwam na de tweede wereldoorlog goed op dreef. Intelligente “arbeiderskinderen” kwamen weliswaar relatief vaak op een vijfjarige HBS terecht in plaats van een zesjarig Gymnasium waar veel tijd nodig was om kinderen de klassieke talen te leren maar verder deed het niveau van de HBS niet onder voor dat van een Gymnasium. Maar toen de stroom van VWO-leerlingen niet verder meer aanzwol liet de PvdA de intelligente “arbeiderskinderen” vallen als een baksteen. De PvdA zette zich in voor het omlaag brengen van het (intellectueel-culturele) niveau van het onderwijs aan 12-15 jarigen en bevoordeelde zo intelligente leerlingen die van huis uit veel meekregen. Behalve dat de PvdA de intelligente arbeiderskinderen liet vallen had zij het vertrouwen van de sociale bovenlaag misbruikt die in de veronderstelling leefde dat de Sociaaldemokraten hun onderwijssysteem voor alle kinderen toegankelijk wilder maken in plaats van het te vernielen. Ook het willen misbruiken van onderwijs om een egalitaire maatschappij op te bouwen was voor de bovenlaag een onaangename verassing.

    Dit lijken mij allemaal belangrijke feiten die leraren zouden moeten bewegen om zich van de PvdA af te keren. En D66 zou ze kunnen opvangen.

  9. Leraren kéren zich niet af

    Leraren kéren zich niet af van de PvdA, en wórden allang opgevangen door D66, omdat veel docenten gewoon graag geloven dat de PvdA groter moet zijn dan de VVD, en dat het beleid van de PvdA goed is voor Nederland en voor het onderwijs, en dat D66 de frisse, vooruitstrevende "onderwijspartij" is, die het immers altijd heeft over het belang van het onderwijs en er ook geld voor regelt. Nu ook weer. Dieper gaat het echt niet; elke keer dat er verkiezingen zijn gaat het weer zo.

     

    Docenten willen niet horen dat de mensen waarin ze zichzelf herkennen, hun middels nalatigheid een mes in de rug steken. Hún soort mensen, tegelijkertijd hún vijand: dat is te confronterend; dan hoor je bij de mensen die boos en gefrustreerd zijn; het biedt geen perspectief, het is niet "positief". Je wilt bij de winnaars horen, niet bij de verliezers. Of je wilt jezelf dat in ieder geval kunnen wijsmaken. En je wilt er eigenlijk ook niet over nadenken.

     

  10. @ malmaison

    @ malmaison

     

    De PvdA kwam onder invloed van 'Nieuw Links' ('new left'). Dit speelde eerder dan de constatering dat de mammoetkinderen niet allemaal hoogbegaafd bleken te zijn. Denk aan de Vietnamoorlog en de protestbeweging, en dan weet je ongeveer wel welk gedachtengoed dat is. Meer expliciet: 'Frankfurter Schule' – (cultureel) marxisme.

     

    Vanaf toen is 'de gewone man' ontheemd op zoek gegaan naar een goede partij die de o zo burgerlijke belangen beter verdedigde dan de met ijzeren hand (veelal oude partijrotten vanuit Nieuw Links) gedirigeerde PvdA-bestuurderspartij dat deed. De 'gewone man' is ontheemd geraakt. Hij kwam van DS70 naar SP naar Lijst Fortuyn naar nu PVV èn SP. De PvdA – tezamen met de Rode Haan (radioprogramma; Jan Nagel, beruchte oproerkraaier die nu voor 50plus actief is) van de VARA – lachten vanuit hun 'niet burgerlijke sentiment' die mensen keihard uit. Tot op de dag van vandaag.

     

    Bovendien was marxisme in de mode. In de tijd dat er veel werkplekken te vergeven waren werden de universiteiten en het ministerie van onderwijs bevolkt met dit soort 'idealistische' types die wel over de democratie praatten, maar een door henzelf geuite 'volkswil' – namens het door hen gerepresenteerde en ook wel verachte domme volk dat niet in opstand kwam – bedoelden. Denk aan de revolutionaire volkswil. Dan heb je ook een revolutionaire garde nodig die de touwtjes strak in handen houdt. De Sovjet Unie, China en de DDR waren populaire gespreksonderwerpen om de *Nieuwe Maatschappij* aan te spiegelen. De rode boeken werden verslonden, en behoorden standaard op de boekenplank van de met baarden en corduroy pakken / spijkerpakken getooide 'progressieven' te staan. Van de geloofsleer afvallen (het viel op dat zich vaak rechtlijnige domineeszonen, en met strakke religieuze hand opgevoede jongelingen bij de voorhoede van de beweging hadden gevoegd, en ook wel nooit met arbeiders in contact gekomen middenklasse / hogere klasse-idealisten) was uit den boze. Dan volgde er harde excommunicatie uit hun beweging.

     

    Ja, inmiddels clichés geworden. 😉 Maar o en wee, stel dat je indertijd de Volkskrant niet las, of nog beter: Vrij Nederland. Dan zwaaide er echt wat. Die babyboomgeneratie is vanwege het demografische gewicht 'te lang' aan zet geweest. Reparatie is moeilijk. EU is de volgende 'idealistische' stap naar een over een geheel continent gespreide solidariteit. Het *Europese onderwijs* staat in de startblokken. De weg naar de hel is geplaveid met goede bedoelingen. 😉 Zo denk ik erover, want ik denk dat het niet mogelijk is 500 miljoen vrije mensen vanuit een centraal orgaan te besturen. Wat D66 als meest pro-EU partij weer wel vindt (inclusief andere 'main stream' partijen). Ik weet het inmiddels ook niet meer met de politiek. 😉 De realistische school spreekt mij aan. Wie o wie? 😉

  11. Ik ga eerst nog even reageren

    Ik ga eerst nog even reageren op twee eerder gemaakte opmerkingen van EM70.

    Ik verbaas mij er over dat dat gedoe over gratis schoolboeken nog steeds speelt. Scholen zouden moeten werken met “Print on Demand” (let wel, ik pleit hier niet voor overstap op digitale leermiddelen!). De leraren kunnen dan de leerboeken naar eigen behoeften aanpassen of zelf schrijven. De leerboeken in de tijd dat ik op het Gymnasium zet waren hooguit door twee auteurs geschreven en altijd eenvoudig uitgevoerd. De auteurs waren meestal leraren met grote leservaring. “Print on Demand”maakt het niet alleen gemakkelijker om naar die toestand terug te keren maar het maakt het leraren ook mogelijk om een leerboek aan zijn persoonlijke wensen aan te passen. Het geld dat verdiend wordt met het uitschakelen van uitgevers met hun dure lesmethoden kan gebruikt worden om een klein stukje funktiedifferentiatie op de scholen in te voeren: x taakuren om een basis leerboek te schrijven dat door de individuele leraar nog aan zijn wensen kan worden aangepast.

    Her verheugt mij dat de onderwijsvernieuwers met de zomerscholen hun hoofd op een hakblok hebben gelegd. Als ze te werk gaan op de wijze zoals zij die voor de gewone scholen propageren wordt het een flop en hebben ze hun geloofwaardigheid verzwakt. Als het er bij de zomerscholen ouderwets toegaat en het blijkt mogelijk om in de zomerscholen in 6 weken te repareren wat in een heelschooljaar ondeugdelijk is opgebouwd blijft er helemaal niets van hun geloofwaardigheid over. Hoe konden ze toch zo stom doen? Die merkwaardige fixatie van de onderwijshervormers op alles wat beneden de middelmaat is dringt zich bij me op wanneer in mijn geheugen opkomt dat in NoordRijnland-Westfalen de zomerscholen bedoeld zijn om de hoogbegaafden iets extra’s te bieden.

  12. @Malmaison

    @Malmaison

    We hebben het hier ooit al eerder over gehad. Leraren hebben geen tijd om zelf leerboeken te schrijven, en weinigen zullen ook de capaciteiten en ambitie daarvoor hebben. Als je ze er als school geld voor zou geven, moet dat genoeg geld zijn. Als er voor de normale taken al niet genoeg betaald wordt (zie de strijd van Denise) gaat dat voor lesboeken ook niet gebeuren. Het kunnen aanpassen van bestaande lesboeken zou prettig zijn, maar ik denk dat dat verboden is, of alleen kan als je de uitgever alsnog betaalt voor het gebruik van het oorspronkelijke materiaal. 

     

    De lesmethoden van de uitgevers zijn overigens niet duur. Het zijn gewoon de marktprijzen die via de wet van vraag en aanbod, en onder vrije concurrentie tot stand komen. Je kunt gewoon tot de markt toetreden, als je denkt dat er wat te halen valt. Een docent kan nu ook al in deeltijd gaan werken en zelf z'n lesboek schrijven, deels ook in de vakanties, en dat op de markt aanbieden. Dat is nu makkelijker dan het ooit was. Maar dat doet-ie niet; het loont kennelijk niet.

     

    Wat die zomerscholen betreft, is argwaan op z'n plaats. De achterliggende gedachte kan zijn dat zittenblijven moet worden afgeschaft, omdat dit niet efficiënt zou zijn. Dat kan zijn, maar dan moeten die zomerscholen wél werken en leerlingen écht op het juiste niveau brengen. Bovendien moet je je afvragen of er niet meer leerlingen in de loop van het schooljaar achterover gaan zitten, omdat je het probleem altijd voor je uit kunt schuiven: je kunt immers toch niet meer blijven zitten. Als het een beetje tegenzit kan het gebruik van die scholen gaan toenemen en dan is het nog maar de vraag of het efficiënter is dan het huidige systeem.

  13. Gratis schoolboeken.

    Gratis schoolboeken.

     

    Ik kan mij herinneren dat indertijd als één van de pro-argumenten is aangevoerd dat verplicht onderwijs ingevolge een *aantal verdragen* kosteloos behoort te zijn. De Christen Unie bedrijft een gezinspolitiek (eveneens toezegging in akkoord mbt kinderbijslag).

     

    In navolgende overzichtsbrochure worden de internationale verdragen genoemd. K. Tomasevski, *'Free and compulsary education for all children*: the gap between promise and performance', *Right to education primers no.2*, 15 maart 2001. Bekostigd door Raoul Wallenberg Institute (of human rights and humanitarian law; Lund University, Sweden) plus SIDA (Swedish international development cooperation agency).

     

    Ik noem er twee:

    'Universal Declaration of Human Rights' (1948):

    "Education shall be free, at least in the elementary and fundamental stages. Elementary education shall be compulsory."

     

    European Convention on Human Rights, Protocol 1 (1952):

    "No person shall be denied the right to education."

     

    Wat wordt onder 'onderwijs' verstaan? Ik denk niet men de *i-Pad* bedoelt, of 'hole in the wall'. 😉

  14. ad Em70

    ad Em70

    Waarom zou een leraar wel met woorden iets kunnen uitleggen en niet in geschrifte? Ik kan me niet voorstellen dat iemand met onderwijservaring het niet uitdagend en spannend vindt om een leerboek over de door hem onderwezen leerstof te schrijven en er goede opgaven bij te bedenken. Het kan bovendien nog de kwaliteit van je lesgeven verbeteren want je zult daarbij zeker andere, ook buitenlandse, leerboeken bestuderen. Je school en een andere scholen die meedoen moeten eenmalig in jou als auteur investeren door je taakuren toe te kennen. Afdrukmachines en apperatuur om syllaboi te maken hebben de meeste scholen al dus de boeken die de leerlingen van de school betrekken zullen beslist veel goedkoper zijn dan die van de grote commerciële uitgevers. Bovendien kunnen de scholieren hun boeken houden. Toen ik op het gymnasium zat was dat ook zo maar het waren allemaal simpele zwart-wit boeken met een heel enkele keer een speciale bladzijde met gebruik van kleuren, bij voorbeeld om te laten zien wat een prisma met wit licht doet. Als student van de TUE (toen THE) was ik zeer content met de uitgebrachte bondige collegedictaten. Het studeert veel prettiger uit een leerboek waar je over elke zin moet nadenken dan dat je grote stukken kletspraat door je hersens moet laten processen. Het moet natuurlijk uitdrukkelijk toegestaan worden dat een leraar voor zijn eigen klassen leerboeken met gewijzigde tekst laat afdrukken. Geen directeur of leerboek moet een docent mogen opleggen hoe hij moet lesgeven.

    Wat betreft de zomerscholen heb je helemaal gelijk. Een zomerschool zal door veel leerlingen als een extra herkansingsmogelijkheid gezien kunnen worden. En sommige leerlingen zullen zich daarom minder inspannen om aan het eind van het jaar regulier bevorderd te worden. Hoe veel zou ik niet weten want dan moet ik weten hoe erg leerlingen het vinden als hen de zomervakantie wordt afgepakt. Een ramp zou het zijn om van het sturen naar een zomerkamp een straf te maken die alle leerlingen die niet regulier bevorderd zijn moeten ondergaan. Dan worden de willies het slachtoffer van de nillies. Ook mijn verhaal wordt ontkracht als jouw voorspelling uitkomt. Het zou niet meer de de ondeugdelijkheid van de nieuwe leermethoden zijn waarom zo veel leerlingen op zomerkamp moeten maar het uitstelgedrag van de leerlingen. 

  15. Op het door sympathisant

    Op het door sympathisant gehouden betoog kan ik nauwelijks ingaan. In mijn ouderlijk huis werd de Nieuwe Rottedamse Courant gelezen en sedert ik het huis uit ben hab ik bijna onafgebroken een abonnement op die krant en zijn opvolgers gehad. Andere kranten las ik veel minder. Ik was alleen maar in mondiale politiek geínteresseerd en realiseerde mij dat wat de Nederlandse politici daarover zeiden volkomen irrelevant was geworden. Door het verlies van Indië was Nederland geen grote mogendheid meer. Voor de binnenlandse politiek ben ik me pas gaan interesseren toen mijn kindern geen onderwijs meer konden volgen van het niveau van de HBS en het toenmalige gymnasium. Ik heb dus nauwelijks gevoel van herkenning bij het betoog van Sympathisant

  16. Zwarte Vrijdag

    Zwarte Vrijdag

     

    D66 heeft geprobeerd zich weer op de kaart te zetten door er op aan te dringen dat er nog meer geld in de bodemloze put van verkeerd onderwijs gestort wordt. Zij heeft dus besloten om ook vuile handen te maken op het gebied van onderwijs en mee te liegen over de kwaliteit ervan. Zij behoort nu definitief tot de “oude” partijen met een “verleden” op onderwijsgebied. De leidinggevenden van deze partij zouden zich moeten realiseren dat ze niet alleen de ouderrechten als onderdeel van burgerlijke vrijheid en mensenrechten (Liberté en Securité) geweld aan hebben gedaan maar ook hebben bijgedragen aan het voortbestaan van de volkomen ondemokratische toestand waarbij er in het onderwijs structuren en machtscentra ontstaan zijn die zich, bekostigd met gemeenschapsgeld van de Nederlandse samenleving grotendeels aan de sturing door die gemeenschap via het parlement kunnen onttrekken. D66 heeft zijn “zwarte vrijdag” achter de rug.

  17. @malmaison

    @malmaison

    Bij mij precies zo wat betreft achtergrond tot ik erachter kwam dat op de universiteit van hoog niveau die door mijn vader (beta) en grootvader (medisch) bezocht was er na de jaren zestig van de vorige eeuw nogal de rode klad in was gekomen. Ik was stomverbaasd dat een door een overheid gefinancierde algemene universiteit zo aan de haal kon gaan met een politieke ideologie. Achteraf had ik me van tevoren beter moeten informeren. Ik had het niet verwacht. Voor die universiteit verkeerde studierichting gekozen lijkt het. Het niveau was laag. Ik moest eerst spelfouten uit studiemateriaal halen voordat ik aan de slag kon. Alle opdrachten hadden een politieke saus gekregen. Men vond thematisch onderwijs belangrijker dan een logisch opgebouwd curriculum. Voorgeschreven literatuur in het Duits en Frans behoefde niet te worden gelezen als er geen Nederlandse vertaling was. Een normale discussie over onderwerpen was niet mogelijk zonder dat de enige juiste ideologie weer van stal kon worden gehaald. Met mijn gymnasium B dacht ik bij een instelling voor laaggeschoolden te zijn aanbeland. Het contrast was groot en schokkend. Mijn cijfers waren onverminderd (te) hoog. Met wat inlevingsvermogen wist je wel wat men wilde horen. Ik ben overgestapt naar het tweede jaar van een andere universiteit in een andere stad. Ik vind het tot op de dag van vandaag onvoorstelbaar dat een uit algemene middelen gefinancierde universiteit op deze wijze met de wetenschap en het wetenschappelijk onderwijs is omgesprongen. Het is ongehoord. Het was de tijd dat op televisie, de radio en overal dit verhaal werd geroeptoeterd. En toen kwamen daar overheen de onderwijshervormingen die door dezelfde club charlatans was georganiseerd. Ik begreep niet hoe die harde kern van onruststokers, waandenkbeeldendragers, enzovoort, zoveel macht kon krijgen in de landelijke politiek. Via chantage en de hulp van de media denk ik dan. De vernietiging van het onderwijs is onder meer daar begonnen. Ik geloof dat men zich nu wel enigszins hersteld heeft van de waandenkbeelden. Ten koste van een generatie studenten. Het is cultuurvernietiging. Wat dan ook precies de bedoeling was.

  18. hierboven, inzake 

    hierboven, inzake  sympathisant  – 15. oktober 2013 – 9:56  @malmaison

     

    Eerste vraag, laat me raden  : 

    [1] de rooie faculteit @ UvA ?

     

    Als het niet de rooie faculteit is,

    [2] tweede vraag  : 

    hoe zit het dan met de VU  v.w.b. bijvoorbeeld determinisme  ?  I.h.b. ook de tegenwoordige hot items  eschatologie, neuroscience, sociaal darwinisme, survival of the fittest, vrije markt-economie, kapitalisme, de oerknal (natuurkunde, sterrenkunde), de ouderdom van de aarde (zes duizend jaar)

    En nu we toch bezig zijn :

    [3] what about theologie (de beoefening van het vak, voorzover buiten de historische feitelijke bestudering) aan de reguliere universiteiten ?

    [4] Hoe en waarom kwam de RU Nijmegen aanvankelijk tot stand ? En Tilburg, typisch voorbeeld van een omhoog gevallen hogeschool, nu een zichzelf respecterende "universiteit" ?

    [e] Is dan Nijenrode ook niet een sectaristich ingestelde (en omhoog gevallen) hogeschool, nu "universiteit"  ?  (kwalijke vrssag, Neelie, i know). Is de daar bedreven soort materialisme niet een duidelijk-tegengestelde pendant van wat de VU drijft, feitelijk afwijkend sociaal Darwinisme ?

    [f] Trouwens, Rotterdam (nu alom erkend als echte universiteit, in dit geval wel terecht), weten ze ook van doordouwen (en etiket plakken : Erasmus). De Rotterdamse voorloper (Economische Hogeschool) heeft veel substantieels te danken aan Jan Tinbergen (de alom geëerde rood getinte econoom), die voor zijn modellen-econometrie (toen een nouveauté) de eerste onterechte Nobel prijs-kreeg, onterecht vanwege de door Riksbanken Sweden gehijacked-te titel Nobel, voorzien van het etiket economie, wat Alfred Nobel nooit zo bedoeld heeft  (zie ook het recente artikel van Peter de Waard in de VK, driedagen geleden  –  www.volkskrant.nl/vk/nl/13693/Peter-de-Waard/article/detail/3525631/2013/10/11/Afschaffen-die-Nobelprijs-voor-de-economie.dhtml ).  

     

  19. hierboven, Malmaison  – 14.

    hierboven, Malmaison  – 14. oktober 2013 – 21:18 | ad Em70

     

    Inzake schoolboeken  –

    Deze notitie verdient meer aandacht. Ik zet het op een aparte blog. Het is toch te gek dat leraren wel hun eigen lessen en niet hun eigen schoolboeken kunnen produceren, en het dan maar doen met die multi-kleurige catalogusachtige zogeheten leerboeken waar zóveel verhalend onbenul zó ver afleidt van de essentie, dat veel leerlingen het bos niet meer zien vanwege het struikgewas dat al die geleerde schrijvers aanleveren onder aanmoediging van monopolistisch-op-winst gefocussed-de uitgevers.

    Is dat overdreven gezegd,is het niet waar ? Laat dan die uitgevers hun winst- en verlies rekeningen openbaar publiceren. Laat ze zeggen dat on demand printen (zwart-wit) duurder is dan hun luxueuze glossy overdikke volumes, en dat die dikke turven (misschien vanwege die kleuren en ouwehoer-praatjes tussen de text ?) effectiever zijn in het leerproces, en, bovenal, pedagogisch verantwoord. Als ze dat zeggen : dan liegen ze.

     

  20. Beste Sassoc, rustig aan. Ik

    Beste Sassoc, rustig aan. Ik heb in algemene zin trachten te formuleren wat ik van wetenschap en wetenschappelijk onderwijs verwacht. U mag gerust andere stokpaardjes berijden, als u mij maar niet in de schoenen probeert te schuiven dat ik als ik een toevallig – in die tijd niet zo toevallig 😉 – rode universiteit wetenschappelijk onderwijs van een deerniswekkend laag niveau zag uitventen, andere universiteiten uit het oog zou verliezen. Ik bemerk bij u dat het woord 'rood' toch wel een beetje pijn doet, en u een poging heeft gewaagd mij van een 'jij-bak' te voorzien. Mijn welgemeende verontschuldigingen voor het gebruik van het R-woord. Er zijn nu eenmaal mensen die een absoluut geloof nodig hebben om de wereld te kunnen duiden. Wat mij betreft dus liever niet aan de universiteit.

  21. @Malmaison. D66 volgt de

    @Malmaison. D66 volgt de toekomstige Verenigde Staten van Europa (*zo stelt men het zelf*). Prominente leden van deze partij hebben een uitgesproken EU-profiel. Wat houdt dit in de praktijk in? De Strategie van Lissabon (tot 2010), nu Europa 2020 geheten, om van 'Europa' (lees: EU) het meest competitieve continent ter wereld te maken. Hiervoor zijn, lees de vele websites van de EU, nodig: competenties, 21st century skills, lifelong learning, investeringen in innovatie, samenwerking onderwijs met bedrijfsleven, een BAMA-structuur, privatiseringen, governance, beroepsregisters, gelijkstelling van diploma's, inclusief onderwijs, migratie, internationale verdragen, enzovoort. Kijk naar de Verenigde Staten van Amerika, en men begrijpt welk maatschappijmodel wordt bedoeld. Het kan D66 niet snel genoeg gaan. Van Mierlo is al lang vertrokken. Overigens: Laurens-Jan Brinkhorst was indertijd al actief voor D66, en hij heeft een uitgesproken EU-profiel. Zag men de EEG, nu EU, als nieuwe bestuursstructuur? Hoezo direct gekozen en democratischer bestuur? 😉 Veel mensen zien D66 nog steeds als het 'redelijk alternatief', en zien niet wat D66 dan precies onder kwaliteit van onderwijs verstaat. Meer geld *klinkt* voor elke sector goed. Misschien weet de partij D66 zelf niet wat zij onder 'kwaliteit' verstaat (zou het? nee, ik denk het niet), en gelooft D66 kortweg in de EU, en de OESO-normen. In ieder geval bezit modernisering, ongeacht het vertrekpunt, een aantrekkelijke connotatie. Waarmee D66 kan worden teruggebracht tot de partij van de reclamemakers, zoals D66 is begonnen. 😉

  22. @ symp, hierboven

    @ symp, hierboven

     

    Het rooie slaat niet op u, ook niet op jij of op bak. Mijn oordeel is, net als dat van jou overigenss, getoetst aan wat (ook) ik van wetenschap en universitair onderwijs zou willen verwachten  –  wellicht illusoir, maar zelfs dan.

    Rood en theologisch en darwinisme zijn even zo vele handvaten, onder veel andere, aan de boekenkist (geen bak derhalve) waarin de universele universitaire excellence is verscholen ; en die er maar niet uit wil komen  –  gebrek aan talent, of (meer waarschijnlijk) oogkleppen, tegenwoordig tunnelvisie genoemd ? Myope vertrekpunten, kort gezegd. Zo  blijft het universitaire wereldje in en om zichzelf draaien, zelfs de recente Nobelprijs voor economie verandert daar niets aan, crisis voorbij, roepen de medianten  –  nee, die komt nog. Leuker kunnen we het niet maken, zelfs als dat op de envelop staat, gaat die bezorgd worden. 

     

    Mijn reactie ging meer over de algemene staat waarin het universitaire wereldje leeft en wat het aflevert  :  in vogelvlucht, macro ; en dat is lang niet goed genoeg  –  al die ijverige, onbetaalde of bezoldigde docenten en docentjes, die (op hun manier) hun best doen  –  wat niet altijd het beste oplevert. En waarover OESO, Elsevier en andere incrowders zo hartelijk schrijven dat ze  excellent onderwijs produceren, en dat aan excellente, top-universiiteiten, Ik geloof er niks van ; das war einmal.

     

    Mijn meest deerniswekkende ervaring (met universitair onderwijs tenminste) heeft plaats gevonden ergens aan de Rijn, zowel aan studenten-  als aan docenten-zijde.  Mogelijk dat mijn geschrijf daardoor wat cynisch overkomt. De binnenlandse rooie universiteitswereld ken ik alleen op armlengte en van horen|zeggen.  Denk maar  niet dat het ver af van de rooie wereld beter is.

    Niettemin, als ik de bèta-misère van aan de Rijn doortrek naar onze binnenlandse alfa-universitaire coziness, vallen me wat parallellen op  –  bijvoor beeld, het niet willen doordenken van het biologisch-  of sociaal-maatschappelijk- en economisch darwinisme. Overigens niet het uitsluitend prerogatief van NL universiteiten, meer een algemeen heersende ziekte.

  23. Deze bijdrage van mij begint

    Deze bijdrage van mij begint onzichtbaar te worden achter de vele andere bijdragen over beter onderwijs op dit forum zodat het tijd begint te worden om haar af te sluiten. Het is treurig dat niet alleen D66 een zeldzaam goede kans om bij te dragen aan beter onderwijs heeft laten lopen maar dat zij ook  door goed geld bij kwaad geld te gooien er aan heeft bijgedragen dat een onderwijssysteem dat zo rot als een mispel die men te lang heeft laten rijpen is, nog langer zal blijven bestaan. Het is ook treurig dat de kranten dat niet gezien hebben of niet hebben willen melden. De kranten zitten nog net zo sterk aan het establishment vast als in de tijd dat Pim Fortuyn opkwam en hebben Pechthold geprezen voor het door hem behaalde korte termijn succes. Een gemiste kans!

Reacties zijn gesloten.