standpunt van de VO Raad tegenstrijdig?

    Gisteren zat ik naar aanleiding van een mail van een collega te lezen en ik kwam het volgende tegen:

Dit eerste stukje is geschreven naar aanleiding van de meest recente ontwikkelingen.

Concreet

De maatregelen uit de Miljoenennota betekenen concreet dat er vanaf 2014 op het voortgezet onderwijs 44 miljoen euro wordt bezuinigd vanuit het Lenteakkoord, oplopend naar 60 miljoen in 2017. Dit komt bovenop de door het kabinet eerder ingezette structurele bezuinigingen op:

  • de profielverminderingen havo/vwo
  • de vereenvoudiging van het bekostigingsmodel
  • de efficiencykorting op de leermiddelen

Standpunt VO-raad

Deze bezuinigingen zijn desastreus voor scholen in het voortgezet onderwijs. Nu al kampen scholen met een zeer slechte financiële situatie. Door de eerdere bezuinigingen is al een tijdje sprake van steeds nijper wordende financiën. De VO-raad gaat dan ook onverminderd door om de financiële situatie van scholen en de onmogelijkheid om verder te bezuinigen onder de aandacht te brengen van de politiek.

 

DIT stukje is een maand of 10 geleden naar de minister gestuurd:

Utrecht, 21 december 2012

Betreft: vereenvoudiging van de kosten

De VO raad is inmiddels , in afwijking van eerder ingenomen standpunt, van mening dat het niet op zijn weg ligt om u een uitgewerkt kostenmodel te presenteren. Dat is de exclusieve verantwoordelijkheid van de bekostigende overheid en dat moet in onze visie ook zo blijven.

Wel heeft onze ALV besloten u een aantal voorwaarden kenbaar te maken, waaraan een nieuw bekostigingsstelsel naar onze mening aan zou moeten voldoen. Wij bieden u in de bijlage bij deze brief de voorwaarden aan.

Wij denken dat deze voorwaarden u kunnen helpen een nieuw voorstel tot aanpassing van het bekostigingsstelsel te ontwikkelen, dat op een groter draagvlak kan rekenen in onze achterban.

Wij zijn uiteraard graag bereid met u te overleggen over verdere uitwerking van deze aangelegenheid, maar behouden ons het recht voor om de uitkomst daarvan op zijn eigen merites te beoordelen.

IN DE BIJLAGE:

Geen oormerking

Scholen hebben bestedingsvrijheid. En scholen verschillen ook. Daardoor zijn er ook verschillen in de kostenstructuur van de scholen. Om de bedrijfsvoering niet te beknotten door bekostigingsbedragen met een dwingend bestedingsvoorschrift horen geoormerkte bedragen niet thuis in een nieuw stelsel.

Geen bestedingsrichting

Een nieuw bekostigingsstelsel moet geen aanzetten bevatten die in de praktijk kunnen worden opgevat als een blauwdruk voor normatieve besteding aan de onderscheiden kostensoorten in een school. Dat is in strijd met het lumpsumprincipe waarop het bekostigingsstelsel is gebouwd. De keus voor een beperkt aantal prijzen zal de noodzaak versterken on in de instellingen de interne budgettering naar vestigingen enafdelingen volgens eigen maatstaven op te zetten.

 

naar mijn bescheiden mening, kun je hier een paar dingen uit afleiden.

De VO Raad piept hardop over iets wat ze zelf heeft voorgesteld.

Het lijkt erop dat een stap in de richting van het eruit werken van de weinige oormerken en bestedingsrichtingen die er nog zijn, uitgeruild is tegen een lager bedrag voor het geheel.

Beschaafd aan tafel waarschijnlijk, zonder publiek.

 

Mocht enige vakbond of instelling nog illusies hebben over de steun die een VO Raad wenst te geven, die steun komt niet aan jullie.

De VO Raad staat een nog dikkere pap voor, waarmee elke schoolleider geheel zijn/haar gang kan gaan.

Maar om de boel in te dekken piepen ze in de pers over de bezuiniging.

Fijne dag allemaal, Denise

 

3 Reacties

  1. Als oormerken niet bij het

    Als oormerken niet bij het bekostigingsstelsel past (en dat is ook zo!) kun je natuurlijk ook het bekostigingsstelsel opdoeken.

  2. Alleen in Utopia is alles en

    Alleen in Utopia is alles en iedereen rechtvaardig. ( als je het boekje leest valt dat trouwens ook wel mee, DAAR stikt het pas van de regels en de straffen).

    Het huidige bekostigingsstelsel leunt zwaar op de morele inborst van degenen die het geld beheren. Met de voorstellen van de VO Raad gaat dat straks nog verder.

    Oormerken mag niet in het stelsel horen, het zijn bijna de enige bedragen die "beschermd"zijn. Hoewel uit mijn voorbeeld blijkt, dat zelfs dat gegeven omzeild kan worden als er geen sterke MR is

    Wat ik hiermee bedoel: je hebt in principe gelijk, maar we zijn allemaal mensen en die moeten niet in de positie gebracht worden continu tegen een vorm van verleiding te  vechten. Net als bij opvoeden is het aangeven van grenzen en richtlijnen rustgevend. Tel daar het alom bekende gebrek aan financieel beheer bij de schoolbesturen bij op, waar nu veel geld aan scholing wordt uitgegeven. ( op kosten van de school!, laten we dat niet vergeten) en het plaatje is compleet.

    Het is optisch gezien een interessant plaatje: een bestuur dat niet opgeleid is in financieel beheer maakt er een potje van en wordt nu op kosten van de instelling die ze om zeep helpen bijgeschoold. Voor de mensen die in de instelling het feitelijke werk doen is geen geld.

    ander plaatje: blijkbaar zijn de mensen in de schoolleiding niet voldoende opgeleid voor het werk dat ze doen. Als we een blik in de toekomst  willen voor overige sectoren waarin Nederland zich uit de kopgroep gaat laten vallen, dan staat het voor onze neus.

  3. De lump sum financiering zou

    De lump sum financiering zou misschien goed kunnen werken als aan de volgende voorwaarden zou zijn voldaan:

    Dat scholen echt failliet kunnen gaan

    Dat bestuurderen financieel en strafrechtelijk aansprakelijk gesteld resp. schuldig bevonden kunnen worden.

    Leerlingen gemakkelijker van school verwijderd kunnen worden of dat er lijfstraffen gegeven mogen worden voor leerlingen die er met de pet naar gooien.

    Er een volledig externe outputcontrôle komt, de verlangde output meetbaar is  en wanprestaties van de school leiden tot subsidievermindering kunnen leiden. (Bij zeer goede outputresultaten moet de subsidie niet verhoogd worden omdat dan het risico ontstaat dat een school zich alleen maar met examentraining bezig gaat houden; ouders zouden moeten kunnen kiezen tussen scholen die een acceptabele gecontroleerde output hebben maar ook andere (meestal slecht examineerbare) extra’s bieden of in die extra’s beter zijn).

    Dat gemakkelijker nieuwe scholen gesticht kunnen worden

    Bovenstaande opsomming bevat voldoende prikkels om goede leraren goed te betalen en hun gang te laten gaan.

Reacties zijn gesloten.