8 Reacties

  1. Over open deuren gesproken:

    Over open deuren gesproken: natuurlijk helpt oefenen. Jammer dat veel machthebbers in het onderwijs dat niet weten, of niet willen erkennen.

    In het artikel wordt de vraag gesteld wat een leerling eraan heeft als hij door oefenen zijn resultaten opkrikt. Nou; dat antwoord is simpel:

    – ervaren dat oefenen je resultaten opkrikt

    – leren dat je eerst moet investeren (moeite, energie en tijd) en dat de 'beloning' pas later komt.

    Alleen daarom al zou oefenen ernstig moeten worden aanbevolen, maar eerlijk gezegd weet iedereen met een beetje gezond verstand dat al lang.

     

  2. CITO is géén

    CITO is géén intelligentietest. Het is een onderzoek naar verworven kennis en vaardigheden en de resultaten worden onderling met elkaar vergeleken Een CITO-score van 545 kan het ene jaar dus volstrekt iets anders betekenen dan het andere jaar.

     

    Kennelijk weten te weinig mensen dit. Zo las ik onlangs nog dat de resultaten van het basisonderwijs stabiel zijn omdat de CITO-scores stabiel zijn. Dan heb je het dus echt niet begrepen. Dit soort fouten zie je regelmatig.

  3. @ Hinke Douma, derde reactie

    @ Hinke Douma, derde reactie hierboven :

    Dan dient die CITO toets al helemaal nergens  voor  –  variabel van het ene jaar na het andere. Maar de toets wordt wel degelijk bij voortduring gebruikt om schoolkinderen op hun 12e jaar voor hun volgende 4 of 6 jaren te classificeren, vast te leggen. CITO is een volksgewoonte geworden, zoals voetbal en popmuziek, van de indoctrinantie door het jeugdjournaal, via wiet kweken, tot financieel bedrog en vastgoedfraude. CITO is tot een imperium, een merk verworden ; openbare verslaving, niet ver van openbare dronkenschap. En dat alles onterecht. CITO (het instituut) heeft geen benul van adolescente ontwikkeling tussen 12- en 18-jarige leeftijd. CITO pretendeert dat ook niet, maar de communis vreet het even goed, en de gevolgen daarvan in maatschappelijke acceptatie zijn desastreus. 

     

    @ Hinke Douma, eerste reactie (hierboven) :

    Allicht helpt oefenen. Uit welk milieu een schoolkind komt, dat helpt ook. Overigens deed me jouw reactie denken aan die straatlantarenmuzikant die op een mistige avond de weg was kwijt geraakt, en op zijn vraag (hoe hij bij het Concertgebouw kon komen), te horen kreeg : " blijven oefenen".

  4. Nu ik terugdenk: de helft van

    Nu ik terugdenk: de helft van onze zesde klas ging destijds naar een school voor Havo/VWO/Gymnasium. Als ik me goed herinner hebben we voor de Cito-toets geoefend. (We waren een van de eerste leerjaren die geen toelatingsexamen voor die middelbare school hoefde te doen.) Velen van de groep zijn afgestroomd naar de Mavo. Ik kreeg na het brugklasjaar van de mentor en leraar Frans VWO-advies. Ik kon dat om welke reden dan ook niet waarmaken en heb uiteindelijk mijn Havo-diploma behaald. Hoog inzetten lijkt mooi, en ís vaak ook mooi en terecht, maar je dient wel zelf te bewijzen dat je het hooggegrepene aankan.

    Je kunt oefenen voor de Cito-toets. Daarmee kan je dat bewuste resultaat (enigszins) verbeteren, waardoor je hoger kunt inzetten. Het behaalde resultaat biedt uiteraard geen garantie voor de toekomst.

     

  5. score

    score

    Ik kan niet vinden hoe de cito score tot stand komt. Op de site van de cito en op andere sites kom ik niet verder dan dat het automatisch door de computer met een formule berekend wordt. De formule is elk jaar anders -rekening houdend met de moeilijkjeidsgraad- en daarom is de betekenis van een cito score 538 elk jaar hetzelfde. Door naar de uitslag van de proeftoetsen te kijken wordt de formule aangepast. De woorden "formule" en "computer" moeten blijkbaar voldoende vertrouwen wekken.

    Kent iemand die zorgvuldig geheim gehouden formule die wel elk jaar verandert? Of staat hij ergens wel heel duidelijki en kijk ik er gewoon over heen?

    Klaas Wilms

  6. Wat ik me herinner (of dat

    Wat ik me herinner (of dat correct is?) was dat onze hoofdonderwijzer toen tegen ons zei dat het totaal aantal punten stond voor hoeveel leerlingen je landelijk 'onder' en 'boven' je had. Zoiets als 'er moet een bepaald percentage zijn dat op een bepaald aantal punten uitkomt' en zoals nu vaak 'we kunnen toch niet 75% voor het examen laten zakken' dus een percentage onvoldoende/zwak scorende leerlingen moet tóch maar slagen.

    Ik ben benieuwd wie hier meer over kan vertellen.

Reacties zijn gesloten.