31 maart BON-symposium (MELD U AAN, TOEGANG IS GRATIS)

Gebouw Inholland

Uitnodiging jaarlijks symposium Beter Onderwijs Nederland

Geachte lezer,

Graag nodig ik u uit voor het bijwonen van het jaarlijkse symposium van Beter Onderwijs Nederland, te houden op 31 maart 2012 van 13.00 – 17.00 uur, bij Hogeschool Inholland Rotterdam, Posthumalaan 90, 3072 AG ROTTERDAM.

Met een vriendelijke groet,
namens het bestuur BON
Ad Verbrugge
Voorzitter

Symposium met als thema
“Wat zijn onze diploma’s waard?”
over de kwaliteit van opleidingen, leraren en studenten

13.00 – 13.05 uur Welkomstwoord, opening symposium en openstelling nieuwe website (Ad Verbrugge)
13.05 – 13.25 uur De heer D. (Doekle) Terpstra (voorzitter van de College van Bestuur van Hogeschool Inholland)
13.25 – 13.50 uur Mevrouw prof. dr. M.P.C. (Greetje) van der Werf (Hoogleraar Onderwijzen en leren, werkzaam bij Rijksuniversiteit Groningen): “Een stevige opleiding is het halve werk”
13.50 – 14.20 uur Mevrouw J.M. van Bijsterveldt , minister van OC&W
14.20 – 14.45 uur De heer prof. dr. J.(Jan) van de Craats (em. hoogleraar wiskunde Universiteit van Amsterdam): “Daarbij moet het koppie gewoon zijn werk doen”
14.45 – 15.15 uur Pauze
15.15 – 15.35 uur Eline Peters en Joost Verhoeks (resp. voorzitter ASVA en commissaris Onderwijs VSSD): “Kwaliteit vanuit het perspectief van studenten”
15.35 – 16.00 uur De heer K.L.L.M. (Karl) Dittrich (voorzitter NVAO Nederlands-Vlaamse
accreditatieorganisatie): “Bespiegelingen van een optimist”
16.00 – 16.45 uur Debat politici Vaste Kamercommissie Onderwijs
16.45 – 16.53 uur Column Jeronimoon
16.53 – 17.00 uur Afsluiting
17.00 uur Borrel

Inschrijvingen kunt u hier.

Uitnodiging jaarlijkse Algemene Leden Vergadering

Geachte leden,

Graag nodig ik u uit voor het bijwonen van de Algemene Leden Vergadering van Beter Onderwijs Nederland, te houden op 31 maart 2012 van 10.00 – 12.15 uur, bij Hogeschool Inholland Rotterdam, Posthumalaan 90, 3072 AG ROTTERDAM.

Met een vriendelijke groet,
namens het bestuur BON
Ad Verbrugge
Voorzitter

AGENDA:

1. 10.00-10.05 Opening door de voorzitter (Ad Verbrugge) en overdracht leiding van de vergadering naar de technisch voorzitter (Marten Hoffmann)
2. 10.05-10.10 Mededelingen
3. 10.10-10.15 notulen ALV van 12 maart 2011
4. 10.15-10.35 Jaarverslag 2011 en rekening en verantwoording over 2011
a. Jaarverslag 2011
b. Financieel verslag 2011
c. Verslag en verklaring kascommissie
d. Aftreding en benoeming kascommissie
5. 10.35-10.40 Decharge verlenen over het totale beleid over boekjaar 2011 van het bestuur
6. 10.40-10.55 Begroting 2012
7. 10.55-11.00 Bestuurssamenstelling: aftreden en toetreden bestuursleden
8. 11.00-11.15 Onderwijscoöperatie
9. 11.15-11.20 Bestuursstandpunt BON-scholen
10. 11.20-12.00 Behandeling van ingediende voorstellen en moties
11. 12.00-12.05 Rondvraag
12. 12.05-12.10 Sluiting

Toelichting agenda

Ad 10)
Voorstellen kunnen uiterlijk 7 dagen voor aanvang van de ALV worden ingediend bij het bestuur

Wij zijn te gast bij Hogeschool Inholland (routebeschrijving).

Posthumalaan 90
3072 AG Rotterdam

Zodra we meer informatie hebben kunt u die hier vinden. Deze pagina zal regelmatig worden geactualiseerd.

Inschrijvingen kunt u hier. Daar staan ook de stukken voor bij de ALV.

13 Reacties

  1. sprekers symposium
    Kan de redactie svp toelichten wat de idee is geweest Doekle Terpstra als spreker uit te nodigen op het BON-symposium en om het symposium te laten plaatsvinden bij Inholland?

    Vanuit de heer Terpstra bekeken zijn de voordelen helder: Iets van de geloofwaardigheid en focus op kwaliteit van BON zullen zeker “rub off”op zijn blazoen. Een dergelijke associatie met onze club zal bijdragen aan zijn succes en aan zijn kansen om zijn aanstelling als voorzitter van het college van bestuur bij Inholland te verlengen.

    Zijn bijdrage echter aan Beter Onderwijs bij Inholland heeft zich tot nu toe helaas beperkt tot wat schijnbewegingen, loze kreten en het bij deze instelling zo bekende window-dressing. Dat hij het competentiegericht onderwijs zou hebben afgeschaft bijvoorbeeld is zo’n loze kreet. Het vergroten van de invloed van docenten door ze in de examencommissie te laten plaatsnemen valt in de categorie schijnbewegingen. Docenten worden namelijk benoemd door de directeur en deze baseert zijn keuze op het advies van de manager van de betreffende docent. De touwtjes blijven dus stevig in handen van het management.
    Ook verdwijnen er hooggekwalificeerde docenten, worden hun posities ingenomen door veelal goedkopere, minder goed opgeleide, lees onbevoegde docenten in wiens belang het niet is om zich kritisch op te stellen. Wel worden er lectoren benoemd en ja, ook dat past in het rijtje: windowdressing.

    De vraag is daarom: What, if anything, is in it for us?

    • Doekle Terpstra in Vakwerk
      In de laatste Vakwerk staat ook een interview met Doekle Terpstra. Directe aanleiding destijds was zijn opmerking dat BON meer gelijk had dan hij eerder meende. Hoe meer mensen zich openlijk uitspreken voor de BON agenda hoe beter het is. In hoeverre die uitspraken windowdressing zijn valt natuurlijk altijd te bezien, maar het lijkt ons een goede zaak om met alle bij het onderwijs betrokkenen in gesprek te blijven. Het uitnodigen van enkel en alleen BON aanhangers van het eerste uur brengt ons niet veel verder.

      Verder kan ik me indenken dat de aanwezigheid van Terpstra en zijn positieve opmerkingen over BON het voor collega’s van Inholland gemakkelijker maken om intern voor BON standpunten te pleiten en om het bestuur van Inholland ook aan zijn uitspraken te houden.

      Ongetwijfeld heeft onze aanwezigheid voor Doekle Terpstra ook voordelen. Maar vergelijk dat eens met een situatie van een paar jaar geleden, toen was BON voor veel bestuurders eerder een club om zich tegen af te zetten dan een vereniging om zich positief mee te associëren. Onze mening en uitspraken zijn niet veranderd in die tijd. Kennelijk is die mening nu meer gemeengoed geworden. Of iedereen dat uit de grond van het hart ook meent is een tweede, wellicht is het simpelweg opportuun om dat te zeggen. Maar wij blijven pleiten voor schaalverkleining en minder macht aan de besturen. De strijd gaat gewoon door.

      • re Doekle T.
        Het rijtje sprekers beziend hoop ik dat iemand van het bestuur mevrouw vd Werff zal instrueren alsjeblieft niet al te kritische uitspraken over het nieuwe leren te doen. Haar lezing zou ik eerst willen zien als ik de organisatie was. Dat kunnen we nou niet meer hebben, nu eindelijk de wind een beetje meezit.
        Natuurlijk moet ook BON de bakens verzetten en met de veranderende tijd meegaan. Alleen maar kritiek hebben op HNL is niet meer van deze tijd, wil ik maar zeggen. Stilstand is achteruitgang en HNL is na 20 jaar best wel een beetje onze kant op geschoven. Je hoort in die hoek soms geluiden die misschien nog niet helemaal des BON’s zijn maar die ook niet helemaal niet des BON’s zijn. Bon mag de boot niet missen! Dat wordt onze nieuwe uitdaging.

        Willem Smit

        • Aansluitend en uitsluitend
          Dat HNL onze kant is opgeschoven is maar een beetje waar. Als je ziet waar leerlingen, studenten, leraren nu nog massaal mee worden lastig gevallen in de competentieindustrie, dan valt dat opschuiven nog behoorlijk tegen.
          Maar ik heb wel gemerkt dat er verschuivingen begonnen zijn. De platen zijn tektonisch in beweging en af en toe is er rilling op het oppervlak te merken.
          Ik kan me wel aansluiten bij de opmerkingen dat we naar openingen moeten zoeken voor verbetering. Verketteren kunnen we beter aan katholieke kerk overlaten.

        • Hoe kóm je d’rop?
          Wat een raar idee om een inleiding van een uitstekende hoogleraar te willen censureren. Ga je ook aan Terpstra en Bijsterveldt vragen hun tekst ter goedkeuring voor te leggen?
          Ik zou bovendien echt niet weten waarom men niet kritisch mag doen over Nieuw Leren. Het is een wanstaltige uitvinding, die de naam leren niet eens verdient. Mevrouw van der Werff: zet hem op!

  2. Keuringsmeesters
    Bovendien zijn wij allen daar ter plekke om de nieren te proeven.

  3. redactie – inzake BON symposium
    ref : redactie – inzake sprekers en het BON synmposium

    Men zou hopen dat Doekle Terpstra ingezien heeft dat de koers moet worden verlegd. Het lijkt erop. Hij zou daarmee ook het dieptreurige imago van InHolland oppoetsen – opportuun, ja dat ook.

    Vorige week voor het eerst vogeltjes zingen gehoord, heel vroeg in de ochtend, buiten in de tuin. Weer eens wat anders dan dat elfstedentocht-gekakel.
    Caveat : één vogeltje zingt is nog geen lente. Maar dat de lente komt, dat is wel zeker.

    Het tij is kerende. Dat wil niet zeggen dat het nu fortissimo de goede kant op gaat.
    Wat is de goede kant ? Deze :
    [1]
    Kleinschalige, zelfstandige scholen met elk hun eigen autonomie, die in associatief verband werken met andere scholen (lokaal, regionaal) en aldus, in eigen zelfstandigheid en niettemin gezamenlijk complete les-doelen realiseren.
    Dat het kan, bewijst de praktijk.
    [2]
    Alle scholen worden zelfstandige stichtingen/verenigingen), op armlengte van de overheid ( niks gemeente, niks lokale politiek), met pro deo bestuurders, waar docenten de les-doelen stellen en het budget beheren.
    [3]
    De budgetten gaan voor 80 percent naar “de klas”, er is geen geld voor kleilagen, er staan geen manasjers op de pay roll, alleen docenten plus de minimaal noodzakelijke ondersteuning – en de “directeur” geeft ook zelf les.
    [4]
    Minimale interferentie van buiten (MvO). De Inspdectie wordt op wezenlijke zaken gefocussed.
    [5]
    Aldus herwinnen scholen hun zelfstandigheid en eigen diversiteit ; hun eigen zelfstandige identiteit, die verloren was gegaan in de fusiedrang van schoolgemeenschappen en -organisaties.

    vervolg : deel -2-

  4. redactie – inzake BON symposium
    ref : redactie, inzake sprekers en het BON synmposium
    deel -2- vervolg van hierboven

    [6]
    Het lijkt dat er een eind gekomen is aan de drang naar nog meer fusies en mega-clusters, die typisch is geweest voor het VO – voorbeeld : InHolland.
    Vraag : hoe ziet DT de toekomst van grote organisaties, en van de onderwijs-raden (@ MvO) ?
    [7]
    De opvatting dat schaalgrootte besparingen levert, vooral en vogue in het VO), is een kostbare vergissing geweest.
    VO onderwijs is niet vergelijkbaar met het proppen van 2x zoveel eerstejaars juristen in een collegezaal ; waar universiteiten garen bij spinnen dat ze dan hun bestuurders toeschuiven.

    Vandaag kwamen de cijfers van het CBS uit. Er moet fors bezjuinigd worden.
    Mooi, dat lijkt me een unieke kans om deze twee zaken in de goede richting te duwen :
    [A]
    In het symposium aandacht besteden aan : hoe het onderwijs-geld (MvO) feitelijk word verdeeld : quantitatieve voorbeelden daarbij.
    [B] ring
    Een door BON te sturen nota (aide-memoire heet zoiets in die kringen) aan het VVD-CDA-PVV triumviraat, p/a Mark Rutte, waarin bezuigingen op onderwijs worden ontrafeld door het elimineren van pluche tussenlagen (klei-lagen) en uitdunnen van de bestuurlijke VO organisaties ; de argumentatie ondersteund door quantitatieve cijfers.

    Ruwe benadering : mogelijk meer dan 1 miljard ; lijkt me genoeg om de aandacht van het triumviraat te vragen.

    maarten

    • Skepsis
      Ik hoop dat de veranderingen die hierboven in een aantal reacties beschreven zijn, daadwerkelijk worden uitgevoerd. Hoe meer BON standpunten verwezenlijkt worden, hoe beter dat voor iedereen is.

      Maar, skeptisch dat ik ben, wil ik het eerst allemaal zien gebeuren. Wat er de afgelopen jaren allemaal is gebeurd, zorgt ervoor dat mijn “gezonde wantrouwen” op scherp staat.
      Ik weet dat de wereld groter is dan alleen de plek waar ik werk, maar momenteel zie ik persoonlijk alleen nog maar afbraak.

      Maar goed. Laten we het kind met het badwater niet weggooien.

  5. Voor ouder en kind
    Ik zou op de komende algemene ledenvergadering graag 2 moties willen indienen.
    In de eerste motie wordt het bestuur gevraagd om aan de “10 geboden” een gebod toe te voegen waarin BON erkenning vraagt voor het recht van een zich correct gedragende leerwillige leerling op efficiënt onderwijs in het algemeen en voor recht op vrijwaring van hinder door leerlingen die opzettelijk de les verstoren in het bijzonder.
    (opmerking: ik denk daarbij ook aan ophokuren, verplicht huiswerk op school maken en het veel moeten werken in groepjes).
    In de tweede motie wordt het bestuur gevraagd om aan de “10 geboden” een gebod toe te voegen waarin de overheid aangespoord wordt om bij elk type onderwijs naar redelijkheid varianten te erkennen en te subsidiëren.
    (Voorbeelden: VWO’s met echte wiskunde, VWO’s met (mede) centraal schriftelijke vertaalopdrachten voor de moderne vreemde talen)
    Zo worden aan de 10 geboden een vooral voor de leerlingen van belang zijnd gebod en een vooral voor de ouders van belang zijnd gebod toegevoegd. De 10 geboden zijn namelijk wel erg leraar-centraal.
    Mensen die het met bovenstaande eens zijn verzoek ik contact met mij op te nemen.
    Seger Weehuizen

Reacties zijn gesloten.