Honderden ontslagen bij ROC Zadkine. Zie hieronder de reactie van bestuurder Henri Vlodrop per mail verzonden aan de medewerkers:
Collega’s,
Vandaag staat er een artikel in het Algemeen Dagblad over het tekort waar wij als Zadkine mee te maken hebben en een grove benadering van de maatregelen die wij moeten nemen om ons huishoudboekje weer op orde te krijgen. Een pittig stuk.
Het stuk ademt niet de bedrukte sfeer en stemming die er bij mij leeft rond dit vervelende thema. Het gaat ook niet in op de pijn en soms ook boosheid die er heerst. Laat ik voorop stellen dat wij alle maatregelen die wij gaan nemen in gemeen overleg met de vakbonden en na advisering door onze Ondernemingsraad zullen nemen. Laat ik benadrukken dat wij volledige openheid zullen betrachten en alles in het werk zullen stellen om het tij te keren.
Maar daarvoor zullen we eerst door een diep dal moeten. Ik ben er daarbij van overtuigd dat wij als Zadkine er sterker uit zullen komen. Binnenkort zullen we de maatregelen in volledige breedte openbaar maken en u volledig informeren. De regels van het overleg gebieden echter dat we dit eerst met de betrokken instanties moeten doen en tot een akkoord moeten komen. Onmiddellijk daarna krijgt u van ons de informatie.
In vertrouwen u naar behoren te hebben bericht.
Henri van Vlodrop
voorzitter College van Bestuur
Anders gezegd
Wij weten ook niet hoe het mogelijk is dat we miljoenen en miljoenen tekort komen maar het is nu eenmaal zo en daar moeten we leren mee te leven.
Zoals wij hier bij Zadkine altijd de beslissingen genomen hebben achter gesloten maar transparante deuren zullen wij dat nu ook doen. Als we er uitgekomen zijn zullen wij u van deze voldongen feiten op de hoogte stellen. Het is niet anders, gaat u maar rustig slapen, met ons als stuurlui zal straks het Zadkineschip trots overeind en met minder personeel aan boord weer de goede koers varen naar de volgende top van een ijsberg.
Na jaren van bezuinigen nu nog verder??
14- 18 miljoen in de min en dan gaan bezuinigen op al het personeel. Met onzin argumenten van het terugschroeven van mbo’s naar 3 jaar terug loop van het aantal leerlingen in de toekomst. Snij het management en alle hun hulpjes van het management Vervolgens geen reisjes meer naar Shanghai, informatica beursje in de States en nog vele andere snoepreisjes voor managers en trendvolgers. Blijf met je handen van de werkvloer af want de rek is eruit.
70 cent van iedere euro in het primair proces leg dat maar eens uit management hoe jullie dat zien. Want tot nu is het 25-35 eurocent.
ROC Zadkine – de financien
Kan iemand de laatste financiele overzichten, zeg 1,2 jaar, van ROC Zadkine vinden en hier op het forum zetten ?
Het gaat dan om :
[1] de winst- en verliesrekeningen van de laatste twee jaar ;
[2] de vermogensbalansen – ook de laatste twee jaar ;
en, als dat vindbaar is :
[3] alle salarissen gezamenlijk van CvB ; plus hun emolumenten, verdere extras, reizen, en andere kosten voor CvB ;
[4] en, zo mogelijk ook : de afzonderlijke bedragen zoals in [3] voor de voorzitter van CvB.
maarten
ROC Zadkine beoordeeld
Hier is alvast een beoordeling van ROC Zadkine door de Inspectie :
toezichtkaart.owinsp.nl/schoolwijzer?sector=BVE&schoolnaam=zadkine&plaatsnaam=rotterdam&submit=Start+zoeken
Niet dat ik, wat de Inspectie kan, hoog inschat ; maar toch, zelfs dat – –
maarten
P.S. Heb gezocht naar financiele gegevens over ROC Zadkine – (nog) niets gevonden.
Bij het ministerie geven ze niet thuis. Beroep op openbaarheid levert niks op.
Zou het mogelijk zijn om via de TK (Jasper van Dijk ?) wat van die financiele gegevens boven water te krijgen ?
Financiën ROC’s
Hoewel met publiek geld gewerkt wordt is de verantwoording van de financiën naar de buitenwereld in het jaarverslag onuitstaanbaar globaal. Als je ‘loonkosten’ algemeen neemt en geen onderscheid maakt naar bestuur en management en docenten, dan blijft het ongrijpbaar. Dat geldt voor veel andere uitgaven.
De enigen die de hand kunnen leggen op de details zijn de leden van de OR. Helaas moeten dezen vaak geheimhouding betrachten en vaak willen ze hun goede verhouding met het bestuur niet op het spel zetten.
Ik hoorde van Fenna Vergeer dat ze in het verleden regelmatig op anonieme basis informatie ontving over de huishouding van scholen.
Achtergrondinformatie
Toelichting financiële situatie*; jaarbericht*; Hoe rijk is mijn schoolbestuur?*; stichting*; ook*; Kamervragen sponsoring*; Onderwijsraad 2010*; BON* (2010); AOb* (2008); Henri van Vlodrop*; De Volkskrant* (2011); schoolvisie*.
ROC Zadkine – de financien
Kopie van mijn bericht, heden, aan de Inspectie van Onderwijs :
(cit.)
uw ref : toezichtkaart.owinsp.nl/schoolwijzer?sector=BVE&schoolnaam=roc+zadkine&plaatsnaam=rotterdam&submit=Start+zoeken
bericht :
U geeft een inspectie-rapport weer (ref. hierboven) over het ROC Zadkine in Rotterdam.
[1]
Er staat geen datum bij, ook geen tijdvak. Waarom niet ? Dat zou wel relevant zijn,
[2] Overigens :
Weet u misschien waar de globale financiele overzichten (jaarrekeningen) van het ROC Zadkine kunnen worden ingezien ?
Of zijn deze misschien niet openbaar ?
Hoogachtend,
(fin cit.)
Stichtingen
hoeven geen inzicht te geven in de jaarrekeningen, ook niet met de WOB. Je zal dus niets vinden, uitgezonderd een beetje globale nietszeggende cijfers.
ROC Zadkine – de financien – antwoord
.@ Kopie van mijn bericht, heden, aan de Inspectie van Onderwijs (hierboven) :
(cit.)
Na verzenden aan de Inspectire verschijnt het volgende bericht :
(cit.)
“uw bericht zal binnen 2 weken worden beantwoord”.
Dat gaat dus nog even duren – –
maarten
Zadkine
Op www.hoerijkismijnschoolbestuur.nl staan helaas maar cijfers tot 2009. Een eigen vermogen van bijna 52 miljoen. Dat kan toch niet in een paar jaar verdampt zijn?
Jaarbericht “10”11 Zadkine
Linux
Zoek op google: Zadkine trends en cijfers. Je krijgt dan het volgende document:
jaarverslag ’10’11.indd – Zadkine
Dit is een pdf document. Eronder staat die van 2009-2010. Ik ben geen deskundige op het gebied van geld maar als je kijkt hoeveel mensen zich bezig houden met het onderwijsproces en de rest dan is dat volgens mij 50%
jaarbericht Zadkine – daar staat het niet !
ref mijn post, hierboven : ROC Zadkine beoordeeld
ingediend door sassoc op Za, 11/02/2012 – 00:00.
Daar staat dus niet waar ik naar vraag : de samengevatte jaarrekeningen 2009 en 2010 ; noch de onderdelen voor (salaris, emolumenten,kosten van) CvB gezamenlijk, resp Henri van Vlodrop afzonderlijk.
En, beste BONners, ook niet in al die posts in deze Zadkine draad – daar staat het ook nergens.
Zolang deze kostenposten niet ergens inzichtelijk zijn, beklijft het vermoeden dat de desperate financiele toestand van RCO Zadkine (volgens krantenberichten) door onbekwaam of onbehoorlijk handelen is ontstaan. De gelden van het ministerie, die immers voor onderwijs zijn geoormerkt, worden verondersteld daarvoor voldoende zijn.
Het gesuggereerde onvermogen van, of zelfs “bedrog” (krantenberichten) door CvB of HvV, zou eenvoudig weerlegd kunnen worden door inzage te geven in de financiele jaarstukken.
Het blijft overigens een raadsel waarom (in het algemeen gezegd) onderwijs-instellingen niet hun financiele reilen en zeilen met tenminste de leraren, die er werken, op transparante wijze delen – – laat staan met ouders, die hun kinderen toevertrouwen aan zo’n instelling (al weet ik best wel dat weinig ouders zich er voor interesseren).
Kan Jasper van Dijk (SP) of iemand anders in de TK niet de minister vragen om die transparantie te garanderen ? Het moet gewoon routine worden : transparantie.
maarten
Nogmaals Maarten
Bij de fusies een aantal jaren geleden hebben de meeste instellingen zich bekeerd tot het bijzonder onderwijs reden, de scholen konden dan in gefuseerd verband ondergebracht worden bij een stichting. Een stichting is niet wettelijk verplicht zijn jaarcijfers zoals jij die in wil zien bekend te maken, ook niet met de Wet Openbaarheid Bestuur ( WOB). Recent voorbeeld is de hogeschool InHolland die weigerde om de declaraties van bestuurders naar aanleiding van de diplomafraude en het ontslag en opstappen van de hele raad van bestuur, openbaar te maken.
Hierdoor is het dus mogelijk om met 52 miljoen in beleggingen en op spaarrekeningen te beweren dat er geld te kort is en een fikse reorganisatie te beginnen met honderden ontslagen. Niemand weet hoe de vork in de steel zit.
Jarenlang heb ik als MR lid in het VO geprobeerd om mijn bestuur ertoe te bewegen het formatieplan te voorzien van gewone guldentjes, jarenlang heeft het bestuur dat geweigerd en het formatieplan opgesteld in FTE, het was dus aan de MR om uit te zoeken wat een en ander betekende in keiharde guldentjes ( was nog de tijd voor de euro)Transparantie wordt alleen bedreven met de mond.
nogmaals maarten – antwoord aan jeronimoon
ref : jeronimoon, hierboven
Ja, ik weet het heel goed. Ik heb er twaalf jaar bij gezeten, vóór en ná de lump sum opkomst cum orgie. Ook ben ik erbij geweest, hoe daarna allerlei individuele scholen zich samenvoegden onder één paraplu – onder de zachte (pardon, meedogenloos harde) drang van de ministerieel-ambtelijke dwingelanders ; de laatsten met de zegen van hun politieke prelaten (rk/prot) in het confessionele kamp. We hebben er toen het beste van proberen te maken ; in het bijzonder neutraal onderwijs, met name.
De school waar ik i.h.b. de MR en de OC heb gedaan, heeft de verenigingsvorm. Daar was een zekere mate van openheid over organisatie en financien
(lang nog niet geheel transparant, maar veel beter dan, ook nu nog, waar mist hangt, zoals in Zadkine en in Amsterdam ; eigenlijk overal).
Stichtingen hebben, behalve wat zeer summiere info @ kvk, geen dwang om inzage te verschaffen in hun financiele of andere gegevens. Niettemin, de paar stichtingen (daaronder enkele scholen) waar ik bij betrokken ben geweest, gaven een zekere mate van significant inzicht in de verdeling van financien, ftp’s, overhead en onderhoud – alweer : het had in meer detail gekund, maar het was beter dan stichtingen (-onderwijs) zelfs nu nog openbaren.
Dat inzicht werd aan de docenten zowel als aan geinteresserde ouders verschaft, en hun reacties daarop op prijs gesteld. Het kan dus wel.
Ik stel mij voor dat financiele transparantie in de toekomst kan worden afgedwongen – het gaat om publieke belasting-opbrengsten. Dat vereist lobbyen bij de politiek. Schandalen zoals Zakine en InHolland (en meer !) zullen deze opening van zaken bespoedigen.
BON zou mede daarin een belangrijke katalysator kunnen worden.
maarten
en binnen de 50% OP zijn er
en binnen de 50% OP zijn er ook veel mensen met speciale taken dus dit percentage wordt nog kleiner.
Jaarbericht financieen Zadkine 2010-2011
Linux
Zoek op google: Zadkine trends en cijfers:
PDF document jaarverslag ’10’11.indd – Zadkine
Er staat ook een versie van 09’10
Relevante bladzijdes
Een typisch foldertje zoals je het zou verwachten: veel kleurenfoto’s met daarop lachende leerlingen en vaak fotogeniekere leerlingen, veel tekst en zever maar weinig belangrijke data. Daarom geef ik hier maar even een overzichtje van de bladzijdes waarop de belangrijkere getalletjes te vinden zijn.
25 en 26: deeloverzichten van wat kosten en baten die met begeleiding te maken hebben
36: overzicht hoeveel personeelsleden er zijn voor wat, ongeveer de helft van het personeel staat voor de klas
47, 48 en 49: ietwat uitgebreidere financiële overzichtjes
ROC Zadkine
U kunt wel gaan. De kas is bijna leeg, u begrijpt wel waarom. Wij gaan door tot op de bodem.
waar is het geld gebleven?
Waar nu toch al dat geld is gebleven? MBO studenten wettelijk 850 uur les per jaar. CvB vond dat de studenten minstens 1040 uur les moesten krijgen. Er werden hiervoor veel nieuwe leraren aangenomen die later weer werden onslagen omdat het toch wel erg veel ging kosten.
Aankoop van gebouwen ging ook niet altijd even succesvol. Gebouw voor onderwijs kopen maar waar geen les in mag worden gegeven. Gebouw verkopen en vervolgens een duur pand huren op Marconiplein. Denken dat een verhuizing van labonderwijs wel voor paar 100.000 euro kan maar uiteindelijk miljoenen kost. Onderwijsdagen organiseren in dure gebouwen, reisjes naar China, Amerika, enz. Duur software pakketten aanschaffen zoals Blackboard en dat na enkele jaren vervangen door ander systeem of eerst alles via Novell en dan later toch maar weer MS kiezen. Hoeveel heeft Peoplesoft gekost, pasjessystemen, enz. Hoeveel keer is ondertussen de administratie gecentraliseerd om daarna weer ge-decentraliseerd. Hoeveel kosten alle opgerichte bureautjes aan personeel? Kijk je naar het personeelsbestand dan heb je op drie docenten minstens een medewerker of is 1:1 ? Kortom kijk eens wat rond en je weet waar het geld allemaal naar toe is gegaan. Er is veel besteed aan een mooie buitenkant maar helaas is de binnenkant vergeten.
polleke – waar blijft het geld
ref : polleke, hierboven
Dat is een goed begin, inzake doorzicht op financieel meanderen *. Nu ontbreekt nog : kwantificeren. Daar zit meteen de moeilijkheid :
Je kan er vergif op innemen dat CvB, en dan vooral de half- en hele bolleboos-CvB-bestuurders die meanders hebben uitgeploegd tot in het financieel detail, zó dat ze weten wat de volgende stap zal kosten en “besparen” dan wel verbeteren. ten opzichte van de vorige toestand.
Daar zitten dat soort bollebozen voor – hun deskundig tentoongesteld “inzicht” overtuigt de rest van de amateur-CvB-brokkenpiloten.
Wie durft te zeggen dat hier een onbekwaam, ondeskundig stel liefhebberende psycho-deskundo-onderwijzo-logen aan het werk is om behoorlijk onderwijs tde verzieken tot iets onmogelijks ?
Ik durf dat. Sterker nog : in de overtreffende trap begint het opeenvolgend “moderniseren” van onderwijs-faciliteiten en attributen te lijken op crimineel geschuifel met geld, dat aan de publieke (en ministeriele) doelstelling (“behoorlijk onderwijs”) onttrokken wordt.
Het wordt tijd dat BON wakker wordt – en (ook in dit opzicht) de gelederen wakker schudt. Hier immers begint het criminele traject van aanvankelijk goedwillende bestuurders van scholen.
Het moet mogelijk worden om by common complaint zulke naar crimineel neigende, oneigenlijke bestuursdaden te laten annihileren door een derde neutrale instantie. Nee, niet de Inspectie, die heeft ook boter op haar (m/v) hoofd. nsytantie
maarten
* professor, geologie college (echt gebeurd) :
(cit.) “een meanderende rivier is een rivier die geregeld uit haar bed stapt”
studenten : “hawhaw, hihi”
Richtlijn Jaarverslag Onderwijs
OCW, Richtlijn Jaarverslag Onderwijs* (toelichtende brochure bij de *Regeling jaarverslaggeving onderwijs* (RJO), oktober 2011 (verkort* via*), i. Aanlevering en Openbaarmaking:
“Artikel 4 van de RJO beperkt zich tot de aanlevering van de gegevens bij DUO. Voor de verdere openbaarmaking* van de jaarcijfers geldt ook voor onderwijsinstellingen hetgeen is bepaald in RJ 396.
Die verwijst naar de bepalingen* [1.2.5, p.4 via*] van de Kamer van Koophandel*, die voorschrijven dat het deponeren van de jaarrekening door stichtingen of verenigingen alleen verplicht is als sprake is van ondernemersactiviteiten* met een netto-omzet van minimaal € 4,4 miljoen* (ook: lid 3*).
Uiteraard zorgt iedere onderwijsinstelling ervoor dat jaarverslag en jaarrekening voor iedereen vlot toegankelijk is. Ook RJ 640.603 gaat uit van de bereidheid tot transparantie en beveelt vanwege de maatschappelijke betekenis dringend aan om de jaarstukken aan belanghebbenden en belangstellenden ter beschikking te stellen.” (p. 14, 15)
[Richtlijnen voor de jaarverslaggeving voor grote en middelgrote rechtspersonen (RJ-bundel) en voor kleine rechtspersonen (RJk-bundel)]
Opmerking: het betreft complexe wet- en regelgeving, welke hier introducerend en onvolledig wordt gepresenteerd.
Wetsvoorstel publicatieplicht stichtingen
Het lijkt erop dat het (algemeen geldende) *wetsvoorstel publicatieplicht stichtingen* is ingetrokken* (bijv.*).
Verwant wetsvoorstel: commissarissen *grote stichting* (via*) – zie:
Artikel I van Memorie van Toelichting; onder c. onderwijsinstellingen:
“Voor stichtingen die geen onderneming in stand houden, maar wel onder een wettelijke verplichting vallen om een jaarrekening op te maken, is het gebruik van de term «omzet» niet gebruikelijk. … c. Onderwijsinstellingen die onder de Regeling jaarverslaggeving onderwijs vallen, moeten een «staat van baten en lasten» opmaken, waarin de «baten» worden vermeld. Voorbeelden van baten zijn rijksbijdragen, college-, cursus-, les- en examengelden en baten vanwege opdrachten van derden ..”.
Wet Educatie en Beroepsonderwijs (WEB)
Artikel 2.5.3 WEB, *Jaarrekening*:
“5. Het bevoegd gezag maakt de jaarrekening, vergezeld van de verklaring, bedoeld in het vierde lid, openbaar.”
“9. Bij algemene maatregel van bestuur kunnen voorschriften worden vastgesteld omtrent de wijze van beschikbaarstelling van de gegevens en de wijze van ordening daarvan.”
Bij een eerste lezing lijkt het dat artikel 2.5.3 lid 9 WEB – zie hiervoor – voornamelijk op de aanlevering van personeelsgegevens en kengetallen aan DUO slaat. Ik baseer dit vooralsnog op Uitvoeringsbesluit WEB: artikel 5.2.1 lid 1 Ordening gegevens*; bijlage 4 Wijze van beschikbaarstelling gegevens door instellingen bij hoofdstuk 5*; artikel 5.2.2 Wijze van beschikbaarstelling gegevens* met Regeling jaarverslaggeving onderwijs (RJO) (overzicht*): artikel 4 Aanleveren gegevens*.
Je zou kunnen denken dat artikel 2.5.3 lid 5 WEB op zichzelf het *openbaar maken* (: mits…?) van de jaarrekening verplicht stelt. Op de website van OCW* wordt vermeld dat alle jaarstukken* (ook*) aan DUO moeten worden verstrekt. De *Richtlijn Jaarverslag Onderwijs* (zie twee postings hiervoor) lijkt dit geneuzel tussen wet- en regelgeving definitief in het voordeel van ”vlotte toegankelijkheid’ (en openbaarmaking *indien*….) van de jaarcijfers te beslissen.
Opmerking
In het algemeen geldt dat een bepaling – re: onderwerp – in een wet prioriteit krijgt boven van voornoemde wet afgeleide regelgeving, tenzij uitdrukkelijk van de bepaling wordt afgeweken. Hiernaast kan een conflict tussen een specifieke en een generieke wet – re: onderwerp – ontstaan, waarbij een uitdrukkelijke bepaling uitsluitsel kan geven. Een afwijking op het onderwerp geeft interpretatiegeschillen.
Artikel 2.5.3 lid 5 Wet Educatie en Beroepsonderwijs (WEB) inzake de algehele verplichting tot openbaarmaking van de jaarrekening zou boven bepalingen van de lagere regelgeving, zoals beschreven in i. Aanlevering en Openbaarmaking van de generieke Richtlijn Jaarverslag Onderwijs (ogv => Regeling Jaarverslaggeving Onderwijs => o.m. Uitvoeringsbesluit WEB => WEB) kunnen gaan. Mijn onderzoek strekt zich niet uit tot een vergelijking met een eventuele publicatieplicht in WPO, WVO en WHW wet- en regelgeving.
‘Openbaar maken’ van de jaarrekening is depot bij het handelsregister. In de Richtlijn wordt hiernaast verwezen naar transparantie vanuit maatschappelijk belang – terbeschikkingstelling aan belanghebbenden en belangstellenden.
Opmerking (2)
Artikel 2.5.3 lid 5 WEB zou boven generieke titel 9 boek 2 BW wetgeving inzake (de openbaarmaking van) de jaarrekening en het jaarverslag door stichtingen kunnen gelden. Een onderwijsinstelling is veelal in een stichting ondergebracht. Artikel 2.5.3 lid 5 WEB raakt aan het maatschappelijk belang van publicatieplicht door een onderwijsinstelling. De generieke Richtlijn verkiest daarentegen het criterium van het generieke BW voor stichtingen met ondernemersactiviteiten [definitie] en een bepaalde ‘netto-omzet’ [definitie].
Op grond van de Richtlijn heb je het handelsregister niet nodig voor het opvragen van de jaarstukken van een onderwijsinstelling. Een belanghebbende of belangstellende kan de jaarstukken (niet anoniem) bij de onderwijsinstelling opvragen. De onderwijsinstelling kan de jaarcijfers op het internet publiceren.
In de omvangrijke wet- en regelgeving heb ik (nog) geen uitsluitsel kunnen verkrijgen omtrent het conflict tussen WEB, lagere generieke bepalingen inzake de jaarverslaggeving in het onderwijs, en generieke bepalingen inzake stichtingen en openbaarmaking van de jaarrekening. De wetshistorie van artikel 2.5.3 lid 5 WEB heb ik (nog) niet ingezien. Wellicht kan een onderwijsaccountant deze vraag beantwoorden? 🙂
Financiering MBO
OCW, *Financiering middelbaar beroepsonderwijs en volwasseneneducatie*
Uitvoeringsbesluit WEB, *breuken* – compleet* (rijksbijdragen)
Onderwijsinspectie, *Onderwijscontroleprotocol*; via*, versie 5 december 2011
Regeling onderwijscontroleprotocol OCW/EL&I 2011* (ogv*)
Bijlage 1*: Kader financiële rechtmatigheid OCW/EL&I wet- en regelgeving
DUO, Bezoldiging van bestuurders en toezichthouders*
DUO-IB-Groep, Databestanden beroepsonderwijs en volwasseneducatie* (via* of*)
DUO-IB-Groep, Personeel MBO*
Algemeen:
DUO, Onderwijs in cijfers* (OiC)
OCW, Trends in beeld*
Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS), Onderwijs*
Onderwijsinspectie*
[DUO: Dienst Uitvoering Onderwijs* – “De Informatie Beheer Groep* (IB-Groep) en Centrale Financiën Instellingen* (CFI) vormen vanaf januari 2010 één organisatie.”
RJ: Raad voor de Jaarverslaggeving*]
Aanpassing bekostiging
Nieuwe bekostigingssystematiek*:
“Met ingang van het kalenderjaar 2014 komt er een nieuwe bekostigingssystematiek voor het mbo*. Hiervoor wordt de Wet educatie en beroepsonderwijs (WEB) aangepast. Er zijn drie wetsvoorstellen: modernisering van de bekostiging van het mbo; invoering van het arrangement voor 30-plussers; VAVO/educatie. Deze wetsvoorstellen zijn het resultaat van de uitwerking van de maatregelen uit het regeerakkoord* en het Actieplan mbo *Focus op Vakmanschap 2011-2015* (via*).”
[VAVO: voortgezet algemeen volwassenenonderwijs]
* MBO 15* (programmamanagement)
* Aanpassing bekostiging*
* Uitvoeringskalender 2011-2014* (via*).
* Brief regering, 31524* (via*), 16 februari 2011
Schoolkosten MBO
Jongeren Organisatie Beroepsonderwijs (JOB), Zwartboek schoolkosten* via*, introductie*, 7 februari 2012
MBO Raad, Schoolkosten mbo*, 1 februari 2012 (meer*)
JOB, Schoolkosten binnen het MBO*, april 2011
JOB, Wat zijn de regels*, brochure.
Artikel 8.1.4 WEB*
Les- en cursusgeld*
(niet compleet)
financien – info van sympa
Sympathisant (hulde, meerdere posten hierboven) brengt allerlei info over regels betreffende financiele verantwoording bijeen. Heel interessant, zowel als onthutsend.
De info laat duidelijk de conclusie toe dat het, wat scholen betreft, met de financiele transparantie ontoelaatbaar ondoorzichtig is gesteld.
Het zootje regels van de overheid is ongelooflijk slordig en modderig in elkaar gezet. Nergens blijkt dat de overheid zorg heeft besteed aan de nauwlettendheid van transparantie naar docenten en ouders toe.
Noch de Inspectie, noch de Kvk’s, noch het ministerie of lokale school-opzichters (gemeente), noch de Rekenkamer geven blijk, enige notie of boodschap te hebben aan transparantie. Nergens is er een lobby die daarvoor opkomt – docenten en ouders nemen het zoals het valt. Die onderwijsbonden, ook niks.
Dat moet anders :
[1]
BON doet er nu eerst goed aan, in zijn charter (“kernpunten”) het aandachtspunt volledige interne en externe transparantie op te nemen.
[2]
Vervolgens kan er in het publieke veld een zich wijd verbreidende discussie ontstaan over financien in school-organisaties.
En laat die discussie in hemelsnaam niet beperkt blijven tot boekhouders – je ziet wat een desastreuze schade aan financien wordt berokkend door het onderwerp financien aan boekhouders over te laten.
Het gaat iedereen aan : de leraar, de ouders, schooleiders directeuren, tot aan de minister en haar dociele ambtenaren en de, in dit opzicht onbekwame TK.
maarten
Tweede Kamer, vragenuurtje
mw Ferrier (CDA) heeft zojuist in de TK gevraagd om rapportage van de minister over de financiele situatie van 400 basis scholen ;
dat zou medio maart plaats kunnen vinden ; verzoek is aangenomen ;
blijf het volgen – maar verwaqcht er niet veel van
jaarrekening
Uiteraard kan de begroting worden opgevraagd bij de CMR. Zij moeten immers elk jaar instemmen met de begroting. Ook de jaarrekening komt bij de CMR terecht.
Helaas worden regelmatig geschoven met posten. Wat het ene jaar onder bv de post scholing wordt in een ander jaar onder een andere post geschoven. Het is dus erg lastig om de kosten in de jaren te volgen.
Gezien het tekort zullen er wel geen afscheidfeestjes meer gegeven kunnen worden. Dus ook ook niet voor Henri.
schuiven in jaarrekeningen
ref : polleke, hierboven
(cit.) Helaas wordt er regelmatig geschoven met posten. Wat het ene jaar onder bv de post scholing wordt in een ander jaar onder een andere post geschoven. Het is dus erg lastig om de kosten in de jaren te volgen.
Die schuiverij heb ik van heel dichtbij meegemaakt. Ook : hoe taai die gewoonte om te schuiven was, en hoe bijna-ondoenlijk om de schuiverij te tranformeren in minimale transparantie. Transparantie komt langzaam (en gaat te paard – – ), maar het kan wel.
Nog steeds willen zeer weinig school-organisaties het. Overigens, er zijn geluiden dat de beste dagen van de mega-schoolorganisaties geteld zijn. Er begint belangstelling te komen voor transparantie.
I.h.a. gesteld : wat de CMR kan ophalen aan financieel inzicht, is nog steeds te weinig. Er wordt bewust verdoezeld. Het is een majeure toer om consistente cijfers voor ogen te krijgen.
Je ziet wel een geleidelijke verbetering komen : beter financieel inzicht, beter doorzicht.
De scholen van onze kinderen hadden de verenigingsvorm, met leden-vergadering (ouders, docenten), bestuur, kascommissie, jaarstukken. Zelfs daar, toentertijd zowel als nu : het is eenvoudig om voor buitenstaanders een fraaie situatie te schetsen van desastreuze gebeurtenissen. Vraag maar aan Wouter Bos, aan de oplichters bij Fortis en ABN-Amro ; of vraag het een willekeurige boekhouder.
I.h.a.i.m.o. geldt : nog steeds schermen heel veel school-organisaties hun financiele zaken af. Wagt ze laten zien is oppervlakkig. Hoe groter de organisatie, hoe ondoorzichtiger ; hoe meer tussenlagen, des te meer verdoezeling.
Er zijn scholen die het wèl veel beter doen dan vroeger, betere transparantie, het kan dus wel. Hoe kleiner de school, hoe beter het doorzicht, kleine scholen, waar de directeur net zo goed les geeft als andere docenten, waar geen coach of manajser de zaken opleukt, en waar gezamenlijk op de centen wordt gelet.
maarten
Echt niet!
Ik heb ooit bij onze Medezeggenschapsraad een jaarrekening proberen los te peuteren. Ze mochten het niet geven!
Mochten niet of ….
Mochten ze geen jaarrekening geven of wilde men het gewoon niet?
Geheim
Ze hadden het als ondernemingsraad gekregen onder voorwaarde van geheimhouding. Gewone stervelingen krijgen het per definitie helemaal niet!
doorzichtig geheim
ref : hinke, hierboven ; marten, hierbove
Wij (MZR, schoolvereniging, Utrecht) lekten het gewoon, met de onuitgesproken zegen van de penningmeester van de vereniging, “en niemand wist waar het vandaan kwam”. Zo doe je dat, no problem.
Wel moet ik erbij zeggen : er waren maar heel weinig ouders die zich ervoor interesseerden.
Binnen de leraren werd er gelekt door leraar-deelnemrsw in de CMR ; dat was soms heftiger, maar nooit reden voor verdoezelen.
Ziedaar i.i.g. het voordeel van de verenigingsvorm voor scholen : toch meer participatie, en dus meer geneigdheid tot deelname door iedereen. En jah (mooi patroon van vroeger – en nu), de vrouwen bakten de appeltaarten en de koffie (“hier zet men koffie en over – – “).
maarten