Slechte leraren eruit

Zelfs economen gaan zich nu bemoeien met de toestand van het onderwijs.
Vraag en aanbod; utiliteiten; indifferentiecurven; zijn kennelijk niet meer van belang.
“Kruisigt hen”.

11 Reacties

  1. Op zich .., maaaaar ….
    Wat in het forum meermaals wordt aangehaald is de chirurg die bevoegd en bekwaam moet zijn om operaties uit te voeren. Ik zou dit ook door willen trekken in het stuk van Van der Geest. Ik zou ook niet willen dat slechte chirurgen het mes blijven hanteren dus waarom zouden we dan wel slechte leraren voor de klas laten staan ? Dus op zich valt er wat te zeggen voor het stuk van Van der Geest. Docenten zouden zo inderdaad ook beter beloond kunnen worden via het basissalaris vanwege het hogere risico dat zij lopen om ontslagen te worden.

    Maaaarr, hij gaat voorbij aan de oorzaken van slechte leraren. Hoe komt het dat leraren slecht functioneren ? Als dit ligt aan de persoon zelf, kan ik me voorstellen dat de werkgever andere taken gaat zoeken voor de persoon waarbij ontslag alleen in het uiterste geval moet worden gegeven. Als de oorzaken liggen op het vlak van arbeidsomstandigheden of aan het management, zal dat eerst aangepakt moeten worden. Want als slechte leraren ontslagen moeten worden, dan geldt dat ook, en misschien zelfs in sterkere mate, voor het management.
    Daarnaast is er nog het probleem van wie bepaalt dat iemand slecht functioneert en wat zijn de criteria van slecht. We komen zo op hetzelfde probleem als dat Van der Geest zelf ook aankaart, namelijk er zijn geen goede criteria te vinden voor prestatiebeloning. Hoezo dan wel voor slechte docenten ?

  2. Slechte leerling
    Citaat:
    “Een veel doelmatiger manier om onderwijsresultaten te verhogen is afscheid nemen van slecht presterende leraren.
    Die zijn wel duidelijk herkenbaar. Leerlingen, ouders, collega’s en teamleiders weten ……”

    Een soort Gesundes Volksempfinden dus.
    Natte vinger in de lucht en leerling, ouder, collega en teanleider weten, en zijn het ook eens, wie die slechte leraar is. Knap.
    Laten we cijfers en rapportvergaderingen afschaffen en op deze manier leerlingen een diploma geven. Kennelijk weet iedereen zomaar welke leerling slecht is, die hoeven we dus geen diploma te geven. Het scheelt een hele hoop werk. Dat ik hier nooit eerder aan gedacht heb.
    Klaas Wilms

  3. Jij moet eruit….
    …want je geef klassikaal onderwijs, bent de jongste niet meer, hebt een eigen mening, bent daardoor niet goed aanspreekbaar, niet goed wendbaar en geen voorstander van veranderingen.

    Je jongste collega mag wel blijven. Ze geeft weliswaar niet zo goed les, maar dat kan ze nog leren. Ze doet mee aan trainingen in haar vrije tijd, en vooral: ze is knap en heeft blond haar. Daarom hebben wij haar graag bij ons in de omgeving.

  4. Bij volledige transparantie zie je niets
    De zin “uit onderzoek komt geen duidelijk verband naar voren tussen bevoegdheden en onderwijsprestaties” is zo transparant dat de betekenis ervan onzichtbaar wordt. Hoog opgeleid zijn in je leervak, dus een flink eind boven de leerstof staan levert gemiddeld wel degelijk betere onderwijsprestaties op. Een bevoegdheid gebaseerd op een gedegen kennis van je leervak leidt dus WEL tot betere prestaties.
    Als de overheid toch de prestatiebeloning zou doorzetten of voor een wanprestatiebestraffing zou kiezen zouden de extern over langere tijd gemeten eindprestaties van leerlingen voor een bepaald leerjaar in een bepaald vak bij een bepaald schooltypeniveau een belangrijk kriterion moeten worden. Instroomfluctuaties aan het begin van een schooljaar kunnen zo uitgemiddeld worden waardoor de toegevoegde waarde aan het eind van het schooljaar betrouwbaar kan worden vastgesteld.
    Seger Weehuizen

    • What value added?
      Seger,

      Dan vind je hier een ander geluid: www.time.com/time/nation/article/0,8599,2020867,00.html

      Het gaat altijd weer over de hemelhoge verwachtingen bij politici en andere beleidsmakers over de maakbaarheid van onderwijs met de hulp van tests en toetsen.

      Zie voor een dieper gravend overzicht van de technische mogelijkheden en vooral onmogelijkheden tot onderzoek van waarde toegevoegd door individuele leraren:

      Daniel F. McCaffrey, J. R. Lockwood, Daniel M. Koretz & Laura S. Hamilton (2003). Evaluating Value-Added Models for Teacher Accountability. Rand Education. pdf

      Meer recent onderzoek is onder andere te vinden door te googelen op bovenstaande titel.

      • Ja, het gaat me om de
        Ja, het gaat me om de toegevoegde waarde (added value) waar een leraar voor zorgt. Als men besluit tot de invoering van een beoordelingssysteem wil ik graag dat het een zodanig systeem is dat bij voldoende resultaten een leraar op zijn eigen manier mag (blijven) les geven, zoals dat ook in de uitgangspunten van BON geschreven staat. Als de schoolleiding de leraren beoordeelt of bepaalde bijscholingseisen kan stellen kan zij de leraar daarmee onder druk zetten om op een bepaalde manier les te geven. Het is imperatief om dat te voorkomen. Als het mogelijk is om toegevoegde kennis en inzicht betrouwbaar te meten en zo’n meting gunstig uitvalt zou een docent op zijn eigen wijze verder moeten kunnen les geven zonder bang te hoeven zijn voor strafoplegging door zijn superieuren.
        Een tweede reden waarom ik hoop dat er een betrouwbare beoordelingsmethode volgens de toegevoegde waarde kan worden ontwikkeld is dat je dan in principe elke particuliere school en elk thuiswerkclubje het recht op subsidie kunt geven. Dan krijgen de ouders eindelijk meer vrijheid van keuze en kan het onderwijs bovendien goedkoper worden.
        Seger Weehuizen

  5. Ander blog
    Zie ook (de reacties op) DIT BLOG van enkele weken geleden. Hij is die meneer die denkt dat er in het onderwijs nog een strikte ontslagbescherming bestaat.

    Grappig blijft dat Van der Geest enerzijds meldt dat de onderwijsprestaties moeilijk meetbaar zijn en tegelijk denkt dat de onderwijsprestaties beter kunnen door (bijvoorbeeld) de 5% “slechtste” leraren te ontslaan. Oftewel: gelegenheidsargumenten alom.

  6. Dysfunctionerende leraren, zal hij bedoelen
    Van der Geest babbelt maar een eind weg. Hij suggereert dat leraren verschillen in de mate waarin zij hun leerlingen kennis bijbrengen waar de samenleving later baat bij heeft, en dat ze dat niet alleen vandaag doen, maar over de jaren heen op consistente wijze: wie vandaag beter is dan haar collega’s, is dat over vijf jaar nog steeds, enzovoort.

    Ik ken geen onderzoek op basis waarvan zoiets op zinvolle wijze valt te concluderen (niet zinvol: beginnende leraren doen het vanzelfsprekend niet even briljant als hun ervaren collega’s, maar we kunnen niet zonder beginnende leraren, toch?). Van der Geest verwijst naar een working paper van Hanushek, waar ik niet bij kan (ik woon in Leiden, dat is geen ontwikkelingsland meer). Hanushek is een man van sweeping statements over het onderwijs: hij is waarschijnlijk een goed econoom (dat kan ik niet beoordelen), maar hij heeft niet altijd echt goed zicht op hoe onderwijs in elkaar zit en werkt (dat kan ik wel beoordelen).

    Bedoelt Van der Geest dysfunctionerende leraren? Kennelijk wel, waar hij stelt dat iedereen weet wie die slechte leraren zijn. Maar dat is een heel ander verhaal, zeker qua omvang (kan iemand dat schatten? Zullen we zeggen hooguit 1 of 2 %?)

  7. Slechte lerarenopleidingen eruit!
    Er zijn veel jonge leraren die frustraties hebben opgelopen tijdens de lerarenopleiding. Ik ben er zo een. Als ik hoor hoe mijn oudere collega’s de lerarenopleiding hebben gevolgd, hoe lang ze er over hebben gedaan en de diepgang qua kennis, daar kunnen wij als groentjes niet aan tippen. En dat is wat als je dan voor de klas staat. Wat heb ik aan een competentie: ” Goed kunnen samenwerken met mijn collega’s ” als ik nog amper weet wat de lesstof inhoudt en laat staan het over kan brengen? Natuurlijk het e..e.a. af van mijn eigen wilskracht en doorzettingsvermogen om mij de lesstof die ik wil aan bieden, eigen te maken. Maar waarvoor ga ik dan naar een lerarenopleiding? Een lerarenopleiding 2e graads deeltijd zoals ik die heb meegemaakt duurt 4 jaar. 2 avonden in de week. Met vrijstelling nog korter. Zo was het voor 3 jaar terug.

    Een verbetering van de lerarenopleiding zal denk ik ook betere leraren voor de klas brengen. Nu is de kloof tussen jong en oud zo belachelijk groot. En als jongere kom je er op een gegeven moment achter dat wat je van de lerarenopleiding mee hebt gekregen, eigenlijk nauwelijks bijdraagt aan goed leraarschap. Dat is een pijnlijke zaak. Overigens heb ik alle respect voor mijn oudere collega’s, sterker nog, af en toe ben ik soms wel eens een beetje jaloers. Aan de andere kant zie ik ook hoe mijn oudere collega’s soms als oud vuil behandelt worden. Geef je op een gestructureerde wijze les en heb je wat te vertellen dan kan het heel goed zijn dat er zo’n onderwijskundige theemuts binnen komt gehuppeld en jou gaat vertellen dat jij met je ik weet niet hoe veel leservaring het verkeerd aanpakt.

    Ik ben nog niet zolang in het onderwijs en ik heb nog een heleboel te leren. Wat ik me wel af begin te vragen is hoe gaat het management met mij om als ik straks 60 ben?

  8. Lerarenopleidingen
    Als de onderwijscoöperatie straks weerkt, dan zal die flink moeten werken om de schandalig slechte lerarenopleidingen aan de kaak te stellen.
    Ik heb zelf in drie academische lerarenopleidingen in de mooie jaren gewerkt en ik weet hoe treurig het niveau van het grote merendeel is. Die verhalen hoor ik bijna dagelijks van jonge collega’s.
    Daar moet straks de bezem door.
    De coöperatie moet zo worden opgezet dat de gedogers van die opleidingen geen kans daarin krijgen.

Reacties zijn gesloten.