Nyfer: “Leraren moeten effectief zijn”

In het Financieel Dagblad van 11 maart 2011 betoogt Leo van der Geest, directeur economisch onderzoeksbureau Nyfer, dat leraren effectief moeten zijn. Van der Geest maakt effectief gehakt van de prestatiebeloning, maar berekent tevens dat een verbetering van “de docent” met 5% al een significante leeropbrengst zou betekenen.

“Sommige leraren weten hun leerlingen in één schooljaar anderhalf jaar vooruit te helpen, terwijl collega’s op dezelfde school maar een half jaar leerwinst boeken. Als de gemiddelde effectiviteit van leraren met 5% zou stijgen – dus 5% slechte leraren weg en 5% goede erbij – zou Nederland van de elfde plaats op de ranglijst van landen met het beste onderwijs opschuiven naar de vierde plaats, pal achter Finland. “

Waar het gaat om het eventueel ontslaan van ‘slechte’ docenten heeft Van der Geest zo zijn eigen beeld bij de ontslagbescherming in het onderwijs.

“Het is in onderwijsland niet gebruikelijk beslissingen over ontslag of contractverlenging te baseren op gegevens over productiviteit en onderwijsresultaat. Zelfs functioneringsgesprekken blijven vaak achterwege. Niet alleen vanwege de strikte ontslagbescherming, maar ook vanuit misplaatste solidariteit en een cultuur die incompetentie gedoogt.”

Sinds wanneer heeft elke reguliere docent zo’n ontslagbescherming?

Lees verder het HELE ARTIKEL.

7 Reacties

  1. Strikte ontslagbescherming
    Daar hebben we dus het fabeltje van de ontslagbescherming weer. Deze meneer van Nyfer weet dus blijkbaar niet dat een werkgever in Nederland op basis van ‘verstoorde verhoudingen’ van een rechter altijd toestemming voor ontslag krijgt (met af en toe een flinke vergoeding, dat wel).

  2. Ontslagbescherming
    Linux

    De heer van der Geest mag dat eens bij mij komen uitleggen hoe dat zit met die ontslagbescherming. Zelfs het last in first out principe geldt niet meer. Bij ons wordt meer als de helft van alle FTE geschrapt. De eerste helft na de zomer en de andere helft volgend jaar na de zomer. Op de vraag aan mijn werkgever hoe er dan nog lessen gegeven kunnen worden, zei mijn baas: is dat verplicht dan? We hebben CGO!

    Wij hebben geen ontslagbescherming! Tenminste niet op Rotterdam Zuid. We krijgen wel een splinternieuw schoolgebouw. Alleen de bouw is stil komen te vallen omdat de aannemer failliet is gegaan. Wordt vervolgd.

    • ontslag
      Linux, hebben jullie contact hierover met de AOB? Ik weet van ex-collega’s, dat deze bond toch ook wel een positieve rol kan spelen. En Walter Drescher ziet nu, dankzij BON, toch ook het licht?

      • AOB
        Linux

        Eerlijk gezegd ben ik geen fan van de vakbond, maar heb me vandaag tegen lid gemaakt. Misschien levert het iets op, al vind ik de dadendrang van de vakbond teleurstellend de afgelopen decennia. Maar ja, zaken kunnen veranderen natuurlijk. In ieder geval bedankt.

    • Groot in de krant:
      Dit citaat:
      “Bij ons wordt meer als de helft van alle FTE geschrapt. De eerste helft na de zomer en de andere helft volgend jaar na de zomer. Op de vraag aan mijn werkgever hoe er dan nog lessen gegeven kunnen worden, zei mijn baas: is dat verplicht dan? We hebben CGO!”

      moet groot in de krant. Liefst op de voorpagina’s
      In een klap wordt dan iedereen duidelijk hoe het onderwijs wordt afgeschaft op deze leerfabrieken!
      Het is een onderwijskundige meltdown.

  3. ontslagbescherming
    Mijn ervaring bij het ROCvA was dat de leiding uitermate bevreesd was om docenten met een vaste aanstelling, een dienstverband van vele, vele jaren en lidmaatschap van de bond, te ontslaan. Beetje pesten kon natuurlijk wel. Daarentegen wordt steeds meer gebruik gemaakt van de “truc” een dienstverband na 3 jaar niet te verlengen en wordt er zelfs gebruik gemaakt van flexwerkers. Desastreus voor het enthousiame van een docent, een flexwerker draait zijn lesje en gaat naar huis.

  4. Leerwinst?
    Misschien kan deze econoom even uitleggen wat leerwinst is; hoe je dat meet; en hoe je de “effectiviteit” van een docent bepaalt.
    Zijn adviezen lijken mij het resultaat van falend economisch onderwijs; ondoordachte overdracht van economische begrippen; niet weten en wel meten.

Reacties zijn gesloten.