CGO, waar maak ik me eigenlijk druk over?

Waarom kan ik niet gewoon meegaan in de vernieuwing die nu bezig is? Waar maak ik me eigenlijk druk over? Elke maand krijg ik dat bedrag overgemaakt en de vakanties zijn ook wel aardig eigenlijk. Iets wat de nodige afgunst wekt. Alsof je je werk dan helemaal loslaat? Het CGO systeem is een kwestie van afvinken. En een beetje vakinhoudelijk. Maar als jij een leerling bent die goedgebekt is, sociaalvoelend en met enige regelmaat naar school toe komt, is er een grote kans op een diploma. WIl niet zeggen dat je dan een bestektekening kunt maken of een begroting. Laat staan een sterkteberekening van een bouwkundige constructie.

Dat laatste, daar maak ik me nogal druk om. We wonen allemaal in huizen met een forse hypotheek. We gaan er allemaal van uit dat deze huizen waarin we leven en de gebouwen waarin we werken stabiel zijn en niet instorten. Ik verbaas me weleens over dit vertrouwen. En zie gelijk de kwetsbaarheid in van het een en ander. Vaak gaat het net goed en blijven veel gebouwen overeind staan. Maar steeds vaker gaat het mis in Nederland. Lees het boek over “Leren van instortingen” F. van Herwijnen. Waarom het maken van goede tekeningen belangrijk zijn? Daarom dus. Waarom leren rekenen belangrijk is? Daarom dus. Omdat gebouwen anders dreigen in te storten met alle gevolgen van dien.

De gladiool die de waarde van kennis in twijfel getrokken heeft, stond waarschijnlijk niet stil bij deze praktische gang van zaken. Voor het berekenen van bouwkundige constructies heb je kennis nodig en moet je veel oefenen. Anders raak je niet doorwrocht van wat een getal kan betekenen. Ik wil de filosofische discussie niet van het toneel hebben mbt de waarde van kennis. Alleen ik denk dat deze discussie op een heel ander level thuis hoort. Niet op het niveau van mijn leerlingen. Als je bij deze jongens aankomt met het verhaal dat kennis zo snel verandert en dat het geen doen is eigenlijk om echt serieus nog iets uit boeken te leren. Deze zinloze bezigheid, je kennis eigen maken. De kennis is toch verandert tegen de tijd dat je van school afkomt.

Ik maak me dus zorgen over de constructieve veiligheid in Nederland. DIt heeft o.a. te maken met het kennisniveau van de leerlingen die van school afkomen. Ja natuurlijk heb je van die schitterende software programma’s die echt alles voor je uitrekenen. Maar hoe gebeurt dat dan dat uitrekenen en wat zeggen die getallen mij die de pc uitspuugt over mijn constructeurs bord. Ik hoop dat we op tijd in Nederland tot inzicht komen dat het CGO een eindstation is en dat we terug moeten naar de paden van het gezonde verstand. EN kennis opdoen.

Op de lerarenopleiding vroeg ik aan een onderwijskundig door de wol geverfde persoon wat er mis mee is wanneer je een boek uit je hoofd leert. Zijn gelaat vertrok op zo’n danige wijze, dat ik er eventjes van schrok. Alsof ik iets heel slechts had gezegd. Een onderwijskundige preek volgde. Hij heeft mij nooit kunnen overtuigen. Wat is er mis mee? Om iets uit je hoofd te leren? Die kennis heb je dan paraat en kun je in bepaalde situaties toepassen. Ook zie je verbanden sneller en kun je echt zinvol bepaalde zaken opzoeken op internet. Ook de onderwijsdeskundige woont in een huis dat constructief doorgerekend is door misschien wel een generatie Einstein constructeur. Alle reden dan om alert te zijn.

1 Reactie

  1. Kennis veroudert …..
    Tsja.. hier op het forum lopen we al 5 jaar tegen die onzin aan. Van geen enkel schoolvak (management en organisatioe wellicht uitgezonderd) verandert de kennis in een tempo dat wordt beweerd. Sterker nog: zo goed als alles wat ik geleerd heb op het gebied van computers, en dat dateert van dik 30 jaar geleden, is nog steeds waardevol en heeft zijn functie (gehad) bij het begrijpen en leren van de technische vernieuwingen.

    Over uit het hoofd leren: je kunt alleen associëren en verbanden leggen met zaken die in je hoofd zitten. Uit je hoofd leren is essentieel om de wereld om je heen te begrijpen. Dat nu juist sociaal constructivisten dat niet willen begrijpen kan ik alleen uitleggen als … kwaadwillendheid.

    Maar inderdaad: de balkonnetjes vallen van de gebouwen, de tunnels lopen onder water en, ook belangrijk, de handel met Duitsland loopt averij op omdat niemand de taal meer spreekt. Maar natuurlijk, dat Duits verandert ook elke 3 jaar, dus waarom zou je.

Reacties zijn gesloten.