McKinsey over het Amerikaanse onderwijs: doe iets aan status en beloning om topleraren te krijgen en behouden

“In countries which have the best education systems in the world, teaching is considered a lucrative and prestigious profession reserved exclusively for top tier college graduates”. Aldus een artikel dat refereert aan een rapport van McKinsey: “Closing the Talent Gap: Attracting and Retaining Top Third Graduates to Careers in Teaching.”

Ik heb nog geen tijd gehad om het rapport te lezen, maar de in het artikel geschetste conclusies komen overeen met het BON-geluid:
“The authors of the report note that although improving teacher effectiveness is a major reform theme in education politics, efforts usually focus on the performance of teachers already in the classroom. Too little attention is paid to recruiting top talent into the profession. It’s an oversight, say the authors, that could prevent the American education system from achieving and sustaining world-class status.”

artikel:
www.takepart.com/news/2010/09/23/if-the-us-is-to-close-its-achievement-gap-with-the-worlds-best-education-systems
Daarin ook de link naar het rapport (pdf) van McKinsey:
www.mckinsey.com/App_Media/Reports/SSO/closing_the_talent_gap_september_2010.pdf

De reactie van een een Amerikaanse docent op dit artikel zeg genoeg:
“The fact is that we just don’t value education as a society. That’s the real reason we have a messed up educational system and our teachers come from the bottom or middle 1/3 of their classes. […] The problem isn’t lack of money, but rather a lack of societal interest in education.”

4 Reacties

  1. Top
    Sorry, ik begin een beetje geïrriteerd te worden door de voorvoeging ’top’. Ik beschouw mezelf zeker niet als een topleraar, maar als iemand die het gewoon graag zo goed mogelijk doet. Dat moet genoeg zijn. Het laatste wat het leraarschap nodig heeft is een onderscheid tussen ’top’ en ‘gewoon goed genoeg’. Heiligen zijn ietwat uit de tijd.

    • Hinke, wanneer de top-33%
      Hinke, wanneer de top-33% studenten voor het lerarenvak kiest dan krijg je beter leraren dan wanneer de top-67% voor het lerarenvak kiest.
      Het kan heel goed dat een student die met de hakken over sloot slaagde een prima leraar wordt, het kan ook dat iemand die cum laude slaagde een slechte leraar wordt. Natuurlijk. Alleen zijn dit soort individuele uitzonderingen totaal irrelevant zogauw je over een populatie spreekt.
      Wanneer de arbeidsvoorwaarden voor een vak goed genoeg zijn om de toplaag aan te trekken dan heeft de tweede garniatuur weinig kans op succes tijdens het solliciteren, de werkgever gaat immers normaal gesproken (maar wat is normaal in het Nederlandse onderwijs?) voor de beste werknemers die hij kan krijgen voor het geld wat hij ervoor over heeft.

      In de Nederlandse situatie, waar we drie niveaus van tertiar onderwijs hebben zou het zo moeten zijn dat:
      – goede universitaire masters lesgeven op het VWO en in de bovenbouw van de havo
      – goede HBO-gediplomeerden (4-jarige opleiding waarbij minstens 80% wordt besteed aan vakinhoud (geen pedagogie dus)), die bij voorkeur geen CGO-´onderwijs` hebben gevolgd, lesgeven op het VMBO
      – de onderbouw van de havo zoveel mogelijk leskrijgt van universitaire masters en wanneer het niet anders kan leskrijgt van HBO-gediplomeerden.

      Ik schat in dat je het top-33%-segment van de universiteiten in de U.S.A. min of meer kan vergelijken met universitaire masters in ons land die zonder problemen zijn geslaagd maar G. Verhoef en Mark kunnen dit natuurlijk beter inschatten.
      Wanneer je goede mensen wil aantrekken dan zal je uiteraard je portefeuille moeten trekken, voor niets gaat de zon op. De meeste goede studenten gaan echt niet uit idealisme leraar worden terwijl de arbeidsvoorwaarden duidelijk slechter zijn dan voor een concurrerend vak wat ze even graag uitvoeren.

  2. Singapore, Finland en Zuid-Korea als gidslanden
    Het McKinsey rapport (2010) zegt:

    ‘These systems recruit 100% of their teacher corps from the top third of the academic cohort, and then screen for other qualities as well. In het U.S., by contrast, 23% of new teachers come from the top third, and just 14% in high poverty schools, which find it especially difficult to attract and retain talented teachers. It is a remarkably large difference in approach, and results (executive summary, p. 5 van het rapport).

    Zie grafisch weergegeven ‘facts and figures’ via hier of hier.

    Op ca. 1/5 van het blog ‘Wet- en regelgeving, CAO’s, verdragen, EU en OESO beleid’ staat het overzicht van onderzoeken die de relatie tussen het scholingsniveau van de leraren en de resultaten van de leerlingen benoemen. Hier.

    Het McKinsey rapport 2010 is een vervolg op ‘How the world’s best performing schools systems come out on top’, McKinsey & Company, September 2007

    Het gidsland Finland duikt weer op. Zullen we ons in Nederland maar lijdzaam neerleggen bij deze feiten? Een interactieve sociale werkplaats is ook wat waard (disclaimer: deze flauwe opmerking richt zich op – de financiering van – het beleid). Ik heb gelezen dat mensen ‘maatschappelijk gezien’ een zodanige perceptie van onderwijs hebben dat we hiervan het politieke resultaat kunnen plukken. Of ligt het toch anders? 😉

    • Wat is emulation? Een synonym voor simulation?
      Het woord emulate is een beetje dubbelzinnig. Het betekent traditioneel evenaren of overtreffen maar vanuit de computerwereld kan het ook betekenen op een andere wijze vanuit dezelfde input dezelfde output bereiken. Toch denk ik toch dat bedoeld wordt ‘werken met hoogopgeleide leraren die tijdens hun opleiding goed presteerden’.
      Seger Weehuizen

Reacties zijn gesloten.