Leraar trouwt met oud leerling

Een 55-jarige leraar uit Berkshire (Engeland) is in het huwelijksbootje gestapt met een oud-leerling, met wie hij vanaf haar 11e jaar een relatie heeft opgebouwd toen ze bij hem in de klas kwam…

Kimberley Pearce uit het Britse Berkshire kwam toen ze elf jaar oud was bij de toen 44-jarige Adrian Callaway in de klas. Ze zou toen ze nog les van hem kreeg al een relatie met hem gekregen hebben, maar hield dat voor de rest van de wereld geheim, melden Britse media.

Totdat ze op haar 19e bekend maakte dat ze uit haar ouderlijk huis vertrok om met haar vriend samen te gaan wonen. De ouders van het meisje waren geschokt omdat ze deze ‘jongen’ nog nooit hadden ontmoet, maar kregen helemaal de schrik van hun leven toen het de oud-leraar van hun dochter was, die 33 jaar ouder dan het meisje is.

Toen de ouders een klacht indienden bij de school van de leraar, kwamen ze erachter dat er zelfs al eens was geklaagd over ‘ongewenst gedrag’ tussen de leraar en de leerling, toen het meisje 16 was. Daar waren de ouders echter nooit van op de hoogte gebracht.

Kimberley is inmiddels 22 jaar en gelukkig getrouwd met haar 55-jarige man. Samen hebben ze een zoontje van acht maanden. De leraar heeft zijn schoonmoeder en schoonvader, die jonger is dan schoonzoon zelf, niet ontmoet sinds hij samenwoont met hun dochter. De laatste keer dat de drie elkaar zagen, was tijdens een ouderavond op school…

Heeft u hier een mening over ? Kan dit ? Of is het “not done” !

5 Reacties

  1. Mening
    Een relatie met een leerling, daar bestaan wetten tegen (ook in Engeland): dat is gewoon verboden. Het ‘probleem’ in dit geval is dat er geen bewijs is dat de 2 een relatie hadden toen zij nog zijn leerling was (er is wel een politie onderzoek geweest). Een relatie met een meerderjarige ex-leerling, daar bestaan geen wetten tegen.

  2. Zoveel mogelijk privé
    Een relatie tussen een leraar en een leerling is altijd gecompliceerd omdat er ook sprake is van ongelijkheid/machtsverschil. Dat is volgens mij ook de reden dat dit verboden is.

    In dit geval lijkt de relatie al begonnen toen er sprake was van ongelijkheid, maar later was daarvan, neem ik aan, geen sprake meer.

    Natuurlijk vindt iedereen het idee van zo’n groot leeftijdsverschil wat onsmakelijk. Ik heb dat ook, maar vind tegelijk dat dit toch vooral een privé-aangelegenheid betreft. Niet mee bemoeien Lena!

  3. De vraag is niet ofdat het
    De vraag is niet ofdat het kan (een relatie tussen een leraar en een leerling) maar wanneer het kan.
    Het zou evengoed een leerling van 23 jaar in het VAVO kunnen zijn terwijl de lerares eveneens 23 is. Wanneer die relatie dan pas echt start wanneer die leerling is geslaagd dan is er geen discussie over mogelijk.
    Een iets realistischer voorbeeld: een leerling van 20 jaar in 6-VWO (stapelaar) en een leraar van 25 jaar.
    Hierboven gaat het om een relatie die begon toen de leerling nog maar 11 jaar oud was en om een extreem groot leeftijdsverschil. Dat ligt heel wat gevoeliger. Ik zal de laatste zijn om te oordelen over het leeftijdsverschil maar het lijkt mij niet zo verstandig omdat de een normaal gesproken veel vroeger gaat aftakelen dan de ander. Om nog maar te zwijgen over eventuele kinderen.
    Ik heb er mijn twijfels over ofdat de relatie een goed fundament kan hebben gezien het feit dat de een al van middelbare leeftijd was op het moment dat de ander misschien net de eerste symptoompjes had van de pubertijd. Psychologen moeten daar echter maar uitsluitsel over geven.
    In ieder geval moet een leraar naar mijn mening zeker niet aan een relatie met een leerling beginnen zolang de leerling niet is afgestudeerd aan die opleiding. Idem voor een baas en zijn ondergeschikte.

    • Uit de klas of uit Thailand….
      …..beide gevallen is iets mis mee.

      Inderdaad, misbruik van de macht.
      In het geval van de leraar ook nog een onvolwassen levenshouding.
      Daar mag je best een mening over hebben.
      Als ik rector was, zou mijn devies zijn: wegwezen mannetje (of vrouwtje)!
      En de leerling naar een andere school.

      • de leerling(e) …
        … is inmiddels meerderjarig.

        Ben het met Bart eens. Is de leerling(e) eenmaal van school/diploma behaald, dan is het niet meer aan ons om er over te oordelen.
        Ik herken de VAVO-situatie die hij schetst (ik begon er zelf als 26-jarige; had oudere ‘leerlingen’ in de klas dan ik zelf was). In het HO en WO zal dit toch ook wel voorkomen (kan me een gesprek tussen een paar geschiedenisstudentes van mijn jaar herinneren, met als onderwerp die ene docent Middeleeuwen, en of het leeftijdsverschil voor de overige vriendinnen nog aanvaardbaar zou zijn 😉 ).

        Het gaat er om of er sprake is van een machtsrelatie/belangenverstrengeling.
        Is die situatie er niet meer … nu ja, dan zijn er ook nog genoeg andere samenlevingsvormen om je druk over te maken.
        Kan me overigens wel voorstellen dat een schooldirectie/-bestuur zich nog eens achter de oren krabt of zij die docent nog wel graag in de klas willen hebben.

Reacties zijn gesloten.