Wie wordt hier beter van?

Regeling InnovatieImpuls Onderwijs (Bericht van DUO)
Staatssecretaris van Bijsterveldt-Vliegenthart van onderwijs stelt € 18 miljoen beschikbaar voor innoverende projecten in het primair – en voortgezet onderwijs. Concreet gaat het om projectplannen die onder meer gericht zijn op de invoering van innovatieve maatregelen die leiden tot een stijging van de arbeidsproductiviteit en behoud of verbetering van de onderwijskwaliteit; zonder verhoging van de werkdruk van leraren. Het stimuleren van innovatie binnen scholen is een van de maatregelen die in het Actieplan LeerKracht van Nederland (2007) staan. Met dit plan wil het ministerie van OCW ook het lerarentekort bestrijden en het beroep van leraar aantrekkelijker maken. Verder bestaat dit actieplan uit een samenhangend geheel van maatregelen, gericht op het verbeteren van de (belonings-)positie en de kwaliteit van de leraar. Bijgaande regeling bevat de bepalingen en de aanvraagprocedures om voor dergelijke (project)plannen subsidie aan te vragen. De regeling voorziet tevens in de instelling van een adviescommissie, die innovatieconcepten beoordeelt en adviseert over de selectie van innovatieconcepten die als basis dienen voor de projectplannen van de scholen.

6 Reacties

  1. Wie worden hier beter van
    De APSen en KPCs van deze wereld. Deze onderwijsvernieuwlers krijgen nu nog een paar miljoen om het onderwijs verder te vernieuwlen.

  2. Simpel toch
    Staatssecretaris-Ministerie-Commissie-Regeling-Projectplannen-Bepalingen-Procedures-Subsidies-Adviescommissie-Schoolmanagement-Concept-Aanvraag-Advies.
    Is het geen wonder dat dat allemaal kan voor 18 M€?
    De uitkomst voor de docent laat niet veel te raden over; het gaat over hen en niet met hen.

  3. Is dit dan goed voor de werkvloer?
    dinsdag 20 april 2010 | Bron: CPB | Tags: Opleiden, Vaardigheden, Werk en carrière
    Leraren volgen opleiding ook wel zonder beurs

    De lerarenbeurs heeft weinig invloed op de bereidheid van leraren om zich te laten bijscholen. Slechts één op de tien toegekende beurzen wordt gebruikt voor een opleiding die anders niet zou zijn gevolgd.

    Dat blijkt uit cijfers van het Centraal Planbureau. Leraren kunnen sinds 2008 een beurs aanvragen om meer specifieke bekwaamheden te verwerven of een hogere danwel bredere kwalificatie te verkrijgen. Scholen kunnen een vergoeding aanvragen om voor vervanging te zorgen tijdens het studieverlof van de docent.

    In 2008 en 2009 hebben veertienduizend leraren een beurs toegekend gekregen. Uit het onderzoek blijkt dat gemiddeld 10 procent van de beurzen is gebruikt voor een opleiding die anders niet zou zijn gevolgd, 10 procent van de toegekende beurzen wordt helemaal niet gebruikt. 80 procent van de leraren zou de opleiding zonder beurs op eigen kosten hebben gevolgd of gebruik hebben gemaakt van de reguliere scholingsmiddelen van de werkgever.

    • Ja dit is goed voor de werkvloer
      Met wat mitsen en maren: ja, die lerarenbeurs is goed voor de werkvloer.

      De ‘reguliere scholingsmiddelen van de werkgever’ gaan op aan cursussen voor het management en ‘algemene scholing’ voor het hele personeel door 1 of andere goeroe. Dat zou natuurlijk niet zo moeten zijn, maar door die lerarenbeurs komt er weer een klein beetje macht bij de individuele docent te liggen lijkt het.

      Dat een docent nu een beurs krijgt voor wat hij anders op eigen kosten gedaan zou hebben is feitelijk een loonsverhoging. Dat is dus goed…

      • aas voor de grote vis
        Waar ik bang voor ben, is dat dit tegen docenten gebruikt gaat worden. Zoiets van jullie zijn nu voorzien dus kunnen we nu dubbel terug pakken.

  4. innovatie als herstel?
    BON zal de prijs niet krijgen, hoewel de BON-standpunten de beste garantie zijn voor goed werkend, en goedkoper, onderwijs.
    Hoe vaak heb ik dit soort ‘uitnodigingen’ niet gezien: deze waren uitsluitend bedoeld voor iets wat echt vernieuwend was en paste in de richting die een overheid zich had gewenst. De prijswinnaars functioneren slechts om het beleid dat in gang werd gezet nog eens extra in het zonnetje te zetten. Daarbij werd er wat extra gestrooid met de belastingcenten. Dit soort uitnodigingen zijn slechts voor het gewenste politieke effect.
    ECHT goede voorstellen, als die van BON, worden te conservatief bevonden, en zijn derhalve niet ‘innovatief’ genoeg, ondanks de gebleken betere garanties.
    Kinderen zijn geen industriele pruducten, en ambtenaren moeten eens ophouden te denken dat zij bedrijfje kunnen spelen met belastinggeld.

Reacties zijn gesloten.