Column Jeronimoon

Onze vaste ciolumnist stuurde de redactie de volgende column met het verzoek het in de blog te plaatsen.
Met genoegen natuurlijk.

“Wij zijn altijd open”

Sharon ‘He jij daar’ Dijksma, filiaalhouder van het basisonderwijs voor het ministerie van onderwijs, zelf in het bezit van een diploma voortgezet onderwijs en de tas van Wallage die ze na jaren dragen als souvenir mocht houden, juicht het vrije ondernemerschap in het Nederlandse basisonderwijs met veel bombarie toe.
Een paar basisscholen hebben de oorlog verklaard aan de ‘uitgebreide’ vakantieregeling van de juffen, de meesters en de leerlingen van het basisonderwijs en daar is de staatsecretaresse het hartgrondig mee eens. “Al die lange vakanties, dat is niet meer van deze tijd.” Sprak ze streng in de camera. “Dat is iets van vroeger, nog een overblijfsel uit de twintigste eeuw. Toen moesten onze arme kindertjes in de zomer helpen bij de boer, om de oogst binnen te halen en zo. Al die bloedjes van basisschoolleerlingen moesten toen wel hard labeuren bij de rijke hereboeren om zo de arme gezinnen te ondersteunen. Vandaar die lange vakanties, en dat waren geen vakanties, dat waren werktijden waardoor de rijke hereboer nog rijker kon worden over de ruggen van deze arme kindertjes. Het was hard labeuren, van als de zon opkwam tot ze weer onderging, en dat in de zomer, dat waren hele lange dagen voor deze bloedjes.” Orakelde de weer enigszins aangekomen staatsecretaresse er lustig op los. “Gelukkig is de wereld nu genoeg veranderd en zijn die lange vakanties niet meer nodig. Onze pientere schooldirecteuren spelen daar aardig op in en zorgen er voor dat de school van nu altijd open is, elke dag van acht uur ’s ochtends tot zes uur ’s avonds, behalve op zon en feestdagen. Zo lopen de openingsuren van de school in de pas met de arbeidsuren van de ouders.” Voegde ze daar met een ferme glimlach aan toe.
Je kan je afvragen waarom die scholen gesloten zijn op zon- en feestdagen, immers uit een laatste meting van het Centraal Bureau voor de Statistiek laat zien dat het kerkbezoek de zoveelste keer op rij is afgenomen. Vroeger in de twintigste eeuw, ja, toen gingen de mensen nog naar de kerk, maar nu in de veranderde wereld is het altijd mogelijk om een lijntje met hierboven aan te vragen. Het wereldwijde web staat voor niets. Dat scholen daar nog niet op inspelen en mee in de pas lopen verbaast mij ten zeerste.
Wat betreft het ‘vakantieargument’ van de filiaalhoudster. Dit lijkt enigszins op boerenbedrog en geschiedvervalsing. Als mejuffer Dijksma een beetje had opgelet in de klas toen ze nog van het ouderwetse maar degelijke onderwijs mocht genieten. Had ze zich toen een beetje meer bezig gehouden met haar leerstof en wat minder met de tas van Wallage, dan had ze kunnen weten dat er sinds 1912 een wet was die kinderarbeid tot 12 jaar verbood, zeker in de landbouw, het zogenaamde ‘kinderwetje van Van Houten’. Hoezo die lange vakanties waren voor het werken op het land. Ook het in de pas lopen met de arbeidsuren van de uit huis werkende vaders en moeders is een gotspe. In de al ons omringende landen is de arbeidsparticipatie van moeder de vrouw niet alleen al veel langer aan de gang dan in Nederland maar is ook vele malen groter dan in Nederland. En toch is er geen enkele, nog maar eens, geen enkele schoolmanager in al die landen die het ook maar in zijn botte hersens haalt om zijn vakantie en schooltijden aan te passen aan de arbeidstijden van de ouders.
Staatsecretaresse Dijksma heeft een gat in haar hand. “De kinderopvang moet gratis”, heeft ook zij luidkeels geroepen tijdens de vorige verkiezingsstrijd, en dat heeft heel calculerend Nederland goed begrepen. Het gevolg, een tekort op de ‘kinderopvangbegroting’ van twee miljard en groeiende was reeds in het eerste jaar van de gratis opvang bereikt. De regeling werd een beetje bijgesteld maar het zette niet echt zoden aan de doorgebroken dijk. Daarom is Sharon zo blij met de ondernemende basisschoolmanager en roept ze luid dat de verruimde schooltijden en het opheffen van de reguliere vakantietijden een wereld idee is van deze zo pientere bestuurderen.
De basisschool wordt als het aan haar en de schoolbestuurder ligt de kinderopvang van de toekomst. Altijd bereikbaar, vakanties in onderling overleg af te spreken met de kinderopvanger van dienst. Tussen het kinderen opvangen door leren de aanwezige stagairs het kleine grut zo goed en zo kwaad als mogelijk een beetje lezen, een beetje schrijven en als de juf in spé zelf tot tien kan tellen ook nog een beetje rekenen. De directeur lacht in zijn vuistje en rekent zich rijk. Hij weet hoe groot de onderwijspot is, daarbij opgeteld de inhoud van de kinderopvangpot minus de kosten van de overtollig geworden onderwijscomponenten en lonen van het bijbehorende personeel. Hij droomt van een wel heel grote bonus.
Een staatsecretaresse die al juichend de bijl aan het basisonderwijs zet, alleen maar om een paar tientallen miljoenen te besparen, daarvoor non argumenten gebruikt en deze dan nog vrolijk de wereld instuurt. Zo een staatsecretaresse deugt niet.

J. Jeronimoon

19 Reacties

  1. Je kunt je afvragen waarom die scholen gesloten zijn…..
    Gek toch, dat ik, die de stukjes van Jeronimoon meestal toch toejuich, het dit keer niet met hem eens ben.
    Voorstander als ik ben van het afschaffen van de winkelsluitingswet en dus voorstander van alle dagen feest, vind ik het ook niet raar of vreemd om ook de scholen het gehele jaar open te gooien.
    Ik heb mijn mening in deze al eerder in en onder andere stukjes op dit forum kenbaar gemaakt.
    Vlak voor mijn reisje naar Amerika had ik n.a.v. een gesprekje in een delicatessenshop aan de aanwezigen al voorspeld dat die lange lerarenvakanties hun langste tijd wel gehad zullen hebben.
    Hoe moest dan dan verder, vroegen de toehoorders.
    Nou gewoon een vakantierooster voor docenten en wellicht ook voor leerlingen.
    De aanwezigen waren enthousiast.
    Bij mijn terugkeer in dezelfde delicatessenzaak, want er moet in het kader van alle dagen feest toch lekker gegeten worden, werd ik met het blijde nieuws verwelkomd.
    Mijn ‘voorspelling’ had diezelfde week nog het grote nieuws gehaald en daar gaat dit stukje van Jeronimoon ook over.

    • De hoofdreden
      Wat mij betreft mogen er best scholen komen die het hele jaar open zijn. Waar het om gaat is dat ouders in voldoende mate een school in hun woonomgeving kunnen vinden die hun kinderen onderwijs naar hun zin geeft. In elke middelgrote stad zijn voldoende ouders te vinden die scholen met de uitgangspunten van BON zoeken zodat daar overal BON-scholen zouden moeten komen. Het is duidelijk dat de beschreven altijd open school niet aan de eisen van BON zal kunnen voldoen. Daarvoor staan deBON-vreemde eisen te veel op de voorgrond. Ook is het duidelijk dat de voorstanders van de altijd open school zich met hand en tand tegen de komst van BON-scholen die alleen maar ouderwets onderwijs willen aanbieden zullen verzetten. Te veel ouders zouden wel eens kunnen blijken “achterlijk” te zijn. Toen in Venlo het 3-campussen-model werd gelntroduceerd is het de initiatifnemers gelukt om scholen die buiten dat model vielen voor eens en voor altijd onmogelijk te maken. Het hoofdargment tegen de invoering van altijd open scholen moet zijn dat zij tegemoet komen aan de machtsbegeerte van de schoolbesturen en de arrogante, onverdraagzame instelling van de politici.
      Seger Weehuizen

      • Het is duidelijk dat de beschreven altijd open school…
        “Het is duidelijk dat de beschreven altijd open school niet aan de eisen van BON zal kunnen voldoen….”
        Licht dit eens toe, Seger.
        Ik zou niet weten waarom niet.

        • kosten baten
          Commentaar op :
          “Het is duidelijk dat de beschreven altijd open school niet aan de eisen van BON zal kunnen voldoen….
          Licht dit eens toe, Seger.
          Ik zou niet weten waarom niet.”

          Het is heel goed mogelijk prima en prachtig “altijd open” onderwijs te geven….
          Maar hoe duur is dat ?

          tig keer zo duur als het prima onderwijs zoals het in Nederland was ; het produkt zal dan ook net als project- en cgo- etc rampzalig zijn.

          Kom dus eerst met een goede begroting !

          Wat er dreigt is dat de ouderwetse bewaarschool (waar is het plaatje) weer de norm wordt in dit vernieuwende (?!) land

          • Re: een ander concept
            Een school leeg laten staan kost amper iets (een beetje aan beveiliging wellicht). Mogelijke kostenbesparing zit vooral ergens anders: als kinderopvang plaats heeft in het schoolgebouw dan hoeft de kinderopvang organisatie geen apart gebouw te huren. En dat is kassa voor de (commerciele) kinderopvangorganisatie! Het gaat hier gewoon om over de rug van de belastingbetaler (en het onderwijs) winst te behalen.

          • schijnbaar efficient
            Leegstaan van schoolgebouwen levert geld op. Als een schoolgebouw simpelweg een schoolgebouw is, gebruikt in vaste periodes en op vaste momenten, dan is het gebruik van dat gebouw eenvoudig te organiseren. Wil je een hogere bezettingsgraad van zo’n gebouw dan moet je allerlei afspraken maken met andere organisaties, moet je juridisch zaken regelen en zal het uiteindelijk veel en veel duurder zijn.

            Het lijkt er vaak in Nederland op dat alles perfect geregeld moet zijn, maar daar staat tegenover dat die zogenaamde perfecte organisatie, als het al werkt, zorgt voor een enorme overhead aan regelaars.

          • Schoolgebouw en meer…
            Ik denk aan een schoolgebouw gekoppeld aan andere zorginstellingen.

            Bovendien is het misschien een oud plaatje, die zomervakanties in het gehele land voor iedereen gelijk. Ik voel wel voor een vankantierooster, waarbij docenten niet eeuwig gebonden zijn aan de maanden juli en augustus.
            Ik voel ook voor bijspijkercursussen en anderssoortige trainingen in de zomerperiode in het (voorheen) schoolgebouw.
            Ik voel er ook wel voor als politie, dokter, fysiotherapie, sportaccomodaties, bibliotheek, internetmogelijkheden enz. aan een (voorheen) schoolgebouw verbonden zijn.
            Ik kan er nog wel een paar verzinnen.

          • @Hals
            Dan vraag ik me af wat je bij BON doet Hals…..

            Voor BON staat goed onderwijs voorop. Volgens BON kan dat over het algemeen het best in klassikaal verband. Dan kunnen leerlingen er dus niet zomaar een paar dagen/weken tussenuit, vakantie moet tegelijkertijd voor alle leerlingen in een klas.

            Voor BON staat onderwijs centraal. Daarbij behoort een eigen gebouw. Als al die andere organisaties claims leggen op het gebouw (en de tijd van de kinderen) dan drijft onderwijs naar de marge.

          • principieel of pragmatisch
            Ik denk niet dat het mede gebruik van het schoolgebouw door andere activiteiten in principe onderwijsvijandig zou zijn.
            Ook denk ik niet dat onderwijsmogelijkheden buiten de klassieke onderwijstijden in principe slecht zijn. Ik denk wel dat beide zaken veel extra organisatie eisen, veel managers en coordinators dus. Daarvan hebben we er al meer dan genoeg.

            Laten we eerst het onderwijs weer eens op pijl brengen. Daarna kunnen we kijken of het wenselijk en mogelijk is (en tegen welke prijs) om het schoolgebouw voor meer zaken te gebruiken. Ik geloof dat dat laatste niet goed mogelijk is, maar dat is geen onderwijsmening, maar een mening over hoe je organisaties zou moeten besturen. Over dat laatste heeft BON geen generieke mening, meen ik

          • Mark79, je vraagt naar de bekende weg….
            …want, ik neem aan dat je mij bescheiden inbreng op dit forum af en toe wel leest.
            Daaruit moet voldoende blijken dat ik de BONstandpunten voor 100 procent huldig.
            Dat impliceert volgens mij niet dat er ook positieve punten zijn aan diverse hedendaagse ontwikkelingen.
            Eén daarvan is de laptop in het onderwijs, ook op de basisschool en vanzelfsprekend in het voortgezet onderwijs.
            Een ander is de open school, die doorgaat in de zomervakantie.
            Beiden staan klassikaal en goed onderwijs volgens mij geheel niet in de weg.
            Ik spreek uit eigen ervaring.
            Ook Seger verbaasde mij door op te merken dat de open school wel eens haaks zou kunnen staan op de BON-standpunten.
            Dat vind ik dus niet.

          • Hallo! Het is komkommertijd!
            Marjolein is manager van 35 zomerbasisschoolukkies waarvoor de ouders een bijdrage betalen van 500 euro (vrijwillig?). Voor de gezamelijke goed verzorgde biologische maaltijden wordt 500 euro gerekend. Alles per jaar.

            Deze inkomsten lijken niet toereikend om met 5 personeelsleden sociocratisch kringorganisatorisch onderwijs aan te bieden…
            Maar Marjolein weet natuurlijk dat Sharon bijspringt met 15.000.000 euri uit de pot voor leerlingen met achterstand.

            De zomerschool voor docenten haalde het nieuws niet…

          • een zaak van prioriteiten
            Het gaat om prioriteiten. Je moet eerst kijken hoe je goed onderwijs in de BONse betekenis het beste kunt organiseren. Daarna kun je kijken of aan andere desiderata tegemoet kan worden gekomen zonder dat de kwaliteit van het onderwijs daardoor minder wordt. Een BON-school werkt het beste met klassen die gedurende minstens een jaar uit dezelfde leerlingen samengesteld zijn en die gedurende dat jaar bij voorkeur voor elk vak een vaste leraar hebben. Dat betekent dat alle leerlingen van zo’n klas alleen maar te zelfder tijd op vakantie kunnen gaan en als zij niet op vakantie zijn alle leraren van de school een gedeelte van elke schoolweek (d.w.z. niet-vakantie-week)aanwezig moeten zijn. Dat beperkt de vakantiemogelijkheden voor de leraar. Aangezien vrijwel elke leraar in meerdere klassen les moet geven betekent dat dat ook de vakanties van de klassen moeten samenvallen (Als de leraar minder vakantie heeft dan de leerlingen kan er wat verschuiving zijn maar dan kunnen de leraren zelfs helemaal niet kiezen wanneer ze hun verkorte vakantie kunnen opnemen). Ik zie niet in hoe je dan een kleine school kunt naar BON hebben waarin gedurende het gehele jaar les gegeven wordt.
            Seger Weehuizen

          • Indien we klassikaal mengen met een…..
            …zekere mate van zelfwerkzaamheid en dat op de goede manier afwisselen, hetgeen nu ook al dagelijkse praktijk is, is het heel goed mogelijk dit nieuwe concept te realiseren.

          • Modules en hoorcolleges…
            Als we van de school een serieuze werkgemeenschap maken en verplichte hoorcolleges invoeren, geeft dat veel ruimte voor nieuwe initiatieven en dus ook voor de open school.
            Bovendien zijn we van dat geduvel af van luie en niet gemotiveerde leerlingen en storend gedrag, leven de docenten langer, kunnen we gemakkelijker op vakantie en zijn we alllemaal tevreden.

          • klooster
            @Hals : Het klooster-concept werkte tot rond 1580 vrij goed in deze streken

            Jij stelt dus voor om de onderwijsvernieuwingen van na die tijd terug te draaien ?

          • Het kloostermodel….
            …is in zake kleinschaligheid, de menselijke maat en zelfvoorzienende samenlevingsvorm ongeëvenaard.
            Geen gek idee.
            BON-scholen met 600 tot 800 leerlingen sluiten daar goed bij aan.
            Misschien is het een goed idee dat weer eens uit te proberen.
            Staat haaks op de globalisering en dat is maar goed ook.

          • alle rechten voor gemotiveerde leerlingen
            Het nefaste gedrag van luie en niet gemotiveerde leerlingen mag geen reden zijn om een manier van leren die goed werkt bij ijverige wel gemotiveerde leerlingen op te geven.(Het gaat hierbij zowel om intrinsieke als extrinsieke motivatie). Leraren en scholen moeten weer de middelen krijgen om ordeverstoorders in het gareel te krijgen of, in die gevallen waar dat niet lukt, weg te sturen. Dat laatste moet zelfs verplicht worden. Voor irredresseerbare asociale leerlingen moet de staat maar een andere oplossing zoeken. Ik ben wel voor voorzichtige goed evalueerbare en in het begin kleinschalige onderwijsexperimenten. Ik heb ook gepleit voor hoorcolleges op het VWO IN HET GEVAL DAT er niet meer voldoende in hun vak hoog opgeleide goede docenten zijn. Overigens zou het sowieso goed zijn dat in een grote stad met voldoende gewone onderwijscapaciteit bij voldoende belangstelling VWO-onderwijs in hoorcollegevorm gegeven wordt. Ik vind dat leerplichtige leerlingen ook voor afstandsonderwijs moeten kunnen kiezen. Onderwijsmonopolies naar school of onderwijsvorm voor gesubsidieerd onderwijs moet zo snel mogelijk verdwijnen.
            Seger Weehuizen

          • Daarom pleit ik al heel lang
            voor ’t afschaffen van wsns en ’t tegenhouden van inclusief onderwijs. Dan hou je gewone leerlingen over, met gewone leerkrachten. De positieve ( op langere termijn) uitstraling daarvan, zal veel (huidige) problemen in ’t vervolgonderwijs doen verdwijnen. Beginnen voor en in ’t basisonderwijs is de enige zinnige en logische oplossing.

Reacties zijn gesloten.