Zwakke wijk? Zet er een gymnasium neer!

In De Volkskrant een artikel over de aantrekkingskracht van de gymnasia in Amsterdam. Het artikel schetst mooi de trek naar de gymnasia, niet vanwege de klassieke talen, maar vanwege het snob-appeal.

13 Reacties

  1. Steganasium ↔ Gymnasium
    Het tekort aan leraren klassieke talen is zo groot dat je de echte gymnasiasten, d.w.z. hen die graag Latijn en/of Grieks leren, van goed onderwijs in klassieke talen zou beroven als je nu nog meer Gymnasia zou oprichten. Om deze leerlingen in hun rechten te herstellen en het gymnasium zijn imago van school van stand te ontnemen moeten de eisen die voor het uitreiken van een Gymnasiumdiploma m.b.t. kennis en beheersing van Latijn en/of Grieks gesteld worden flink omhoog geschroefd worden. O.a. minstens een 7 daarvoor op de eindexamenlijst en al helemaal geen Gymnasiumdiploma met een onvoldoende voor Latijn of Grieks. Door de huidige eisen voor klassieke talen weer een beetje in de buurt van het vroegere niveau te brengen zou de intrinsieke motivatie een grotere plaats kunnen krijgen bij het kiezen voor een zelfstandig gymnasium.
    Het is beter om naast Zelfstandige Gymnasia Zelfstandig Steganasia in het leven te roepen. Er zijn zeker veel intelligente leerlingen die geboeid worden door echte wiskunde en formele logica en die op de huidige VWO-scholen niet aan hun trekken komen. Bied hen aan de β-kant een extra programma zoals dat voor Gymnasiasten aan de α-kant gebeurt. Zorg voor leraren met een universitaire achtergrond in de harde β-vakken, overbelast hen niet en honreer hen met schaal LD. Zo kan, ook tot heil van de staat, een zelfstandig Steganasium een succes worden.
    ( ↔ betekent hier “als tegenpool van, tegenover” )
    Seger Weehuizen

  2. Inzake selectie
    Die gymnasia bevinden zich in de luxueuze situatie dat ze leerlingen kunnen selecteren. Dat ‘snob-appeal’ is vast en zeker een reëel verschijnsel, maar daar zouden ze een positieve draai aan kunnen geven door scherp te selecteren op goede, geïnteresseerde en ijverige leerlingen.
    Ik vraag mij af of ze dat wel doen. De verleiding om te groeien is misschien te groot.
    Juist op deze scholen is men in de gelegenheid om de spiraal van de niveauverlaging te stoppen. Maar dan moet er misschien wel een classicus aan het hoofd van zo’n school staan.

    • ZG
      In hoe verre alle of sommige Zelfstandige Gymnasia graag willen groeien in omvang weet ik niet. Alle Zelfstandige Gymnasia selecteren bij de toelating maar dat hoeft niet te betekenen dat ze niet willen groeien. Het zou bij sommige ook zo kunnen zijn dat ze geen concessies op het gebied van hoge kwaliteit willen met als reden ze hun morele bestaansrecht dat ligt in het handhaven van de culturele standaarden die op brede scholengemeenschappen opgeofferd zijn niet willen compromitteren. Tot nog toe dacht ik dat de ZG’s een grote omvang op zichzelf ook onverenigbaar vinden met hun culturele ambities. Ik heb dus alsmaar gedacht dat ze in een spagaat zaten omdat ze niet te groot wilden worden maar ook geen goede leerlingen de toegang wilden weigeren tot hun intellectueel lekkerland. Geen luxueuze situatie maar een moreel dilemma. De Gymnasia doen volgens mij al jaren lang pogingen om de spiraal van de niveauverlaging te stoppen. Voorlopig blijf ik aan dit gedachtenspinsel realiteitswaarde toeschrijven.
      Ik betwijfel of de Gymnasia met de combinatie van schooladvies en uitslag CITO-toets over een betrouwbare criteriumtester beschikken om “goede, geïnteresseerde en ijverige leerlingen” op te sporen. Op zichzelf lijkt mij een classicus als rector van een gymnasium ideaal. Maar in het licht van het tekort aan classici is het verwerpelijk. Ik ben er op zich voor om alle intelligente leerlingen in groep 8 te stimuleren om Gymnasium te doen. Kennis van de Klassieke talen zie ik als het meedragen van een groot cultuurgoed en deze talen moeten op jeugdige leeftijd op school geleerd worden. Later is te laat. Maar er zijn veel te weinig classici om alle VWO-leerlingen de klassieke talen te leren en wat dit betreft moet je sowieso niemand dwingen. Ook Steganasia met een abstract β-programma kunnen helpen om de spiraal te stoppen.
      γυμνος = naakt; στεγανος = bedekt, bedekkend

      Seger Weehuizen

      • Hoe te selecteren
        Selecteren doe je niet alleen bij aanname, maar je gaat er gewoon mee door t/m de zesde klas. Inderdaad zijn die adviezen en de CiTO niet zaligmakend. De voornaamste reden is, denk ik, dat de kinderen vanaf de brugklas langzamerhand in de puberteit terechtkomen, dus is het helemaal niets bijzonders als hun werkhouding en interesse verslappen, net op het moment dat ze het wat moeilijker krijgen. Om meer dan een half jaar later nog enige waarde aan die CITO-toets te hechten vind ik dan ook buitengewoon naïef.
        Ik denk dat een groot deel van de selectie gaande de rit moet plaatsvinden. Niet omdat dat zo geweldig is, maar omdat het de enige realistische optie is. Krampachtige pogingen om te zwakke leerlingen over allerlei drempels heen te tillen leiden alleen maar tot fraude en niveauverlaging. Toen ik zelf aan het eerste jaar van mijn studie begon zei een van de hooggeleerde heren ons ‘Over een jaar zit 60% van u hier niet meer’. En zo ging het inderdaad. Is dat onvriendelijk, asociaal of economisch onverstandig? Ik zou het niet weten, maar de lat op hoogte houden behoort los te staan van sociaal-economische overwegingen.

    • Groeien
      Volgens mij kunnen de meeste gymnasia niet groeien simpelweg vanwege ruimtegebrek. En onderwijswethouders geven de voorkeur aan nieuwe schoolgebouwen voor VMBOs in plaats van voor gymnasia (en daar moeten we waarschijnlijk blij mee zijn….).

  3. Ik denk dat ouders meer
    Ik denk dat ouders meer kiezen voor de beperkte omvang van deze ZG’s dan voor snob appeal.

    • ouders kiezen nooit voor snob appeal
      Beste Bondscoach,

      de kwalificatie snob appeal is natuurlijk altijd een kwalificatie van anderen over het gedrag van de betrokkene. Vroeger werd de term elitair meer gebruikt, maar nu die niet meer zo negatief lijkt te zijn is er een andere term nodig: snob. Dat is een leeghoofdig soort quasi elite en met zekerheid een fout soort mensen. Bij de elite kan men zich tegenwoordig ook iets posities voorstellen, dus dient het gymnasium met iets anders te worden geassocieerd.

      Dat neemt niet weg dat er ongetwijfeld ouders zijn die graag anderen vertellen dat hun kind het zo geweldig doet op een gymnasium, net als dat er ouders zijn die graag anderen vertellen dat hun kind zo goed voetbalt en vast door ajax in de gaten wordt gehouden. Ik herken de negatieve associaties daarbij wel, maar het heeft ook heel veel te maken met hoofden en maaiveld.

      Soms lees ik zelfs dat het ouders kwalijk wordt genomen als ze het beste met hun kind voorhebben omdat ze (bijvoorbeeld) bezwaar hebben tegen de Nijmegen – regel die de keuzevrijheid voor scholen inperkt.

      • anti-ek-lek-tisme
        “elite” stamt af van het woord electus, denk aan de “president elect” Het betekent dus “uitgelezen” of “uitgekozen” en had in de vroege middeleeuwen slechts betrekking op één persoon. Het wordt nu voor een groep mensen gebruikt. Naar ik denk oorspronkelijk ironisch wordt het gebruikt voor leden van een subgroep die binnen de totaalgroep de touwtjes in handen heeft. Het heeft echter ook nog steeds de betekenis “de uitgelezene(n)”, “de besten” Zo kent een leger elite-troepen en de artistieke wereld een culturele elite. Tot de subgroep der machtshebbers horen meestal ook hun kinderen, de elitekinderen. Elitescholieren zijn echter meestal het product van een eklektisme waarbij alleen naar de persoon van de leerling zelf gekozen wordt. Nu een elite-opleiding voor de intelligenste en meest gemotiveerde leerlingen weer een plaats mag krijgen in ons onderwijsbestel willen mensen die uitblinkers haten afkeer voor de Gymnasia opwekken door te wijzen op de relatief veel voorkomende “hoge”afkomst van veel Gymnasiasten
        Seger Weehuizen

    • En ook
      denk ik dat op een gymnasium de kans op afzakken naar een lager schooltype kleiner is.
      Binnen een brede scholengemeenschap zijn meer mogelijkheden om over te stappen op een makkelijker schooltype.

      • gym ath havo
        Dat klopt, daarom zijn de leerlingen op een zelfstandig gym niet altijd even gemotiveerd. Er zitten vrij veel leerlingen die eigenlijk athenaeum (of zelfs havo) zouden moeten doen, maar toch op het gym blijven. Dat maakt het lesgeven op een zelfst.gym. niet altijd even makkelijk.

    • kleine scholen
      Ja, ik denk dat ze kiezen voor de kleinschaligheid. Ik weet niet precies hoe het zit met de schoolgroottes in Nederland, maar in mijn omgeving tellen scholengemeenschappen vaak rond de 1400 leerlingen, het zelfstandig gymnasium heeft er 6 a 700.

      Tevens hopen ouders op een stimulerender klimaat en degelijker onderwijs. Op bepaalde gymnasia is dat er, neem ik aan, ook: je kind heeft daar bijv. veel meer kans om in de onderbouw les te krijgen van een eerstegrader dan op een gymnasiumafdeling op een scholengemeenschap.

      • Meer voordelen
        Andere voordelen zijn dat je niet gepest wordt als je leren leuk vindt. Ook hoop je dat het ‘onderste uit de kan’ wordt gehaald. Men is minder snel tevreden dan op vele ‘gewone’ VWO’s. Ik kan vergelijken en het gym steekt er met kop en schouders boven uit.

      • LD en de onderbouw in de ZG’s
        Aan de situatie dat leerlingen van Zelfstandige Gymnasia ook op de onderbouw les krijgen van geheel op de universiteit opgeleide leraren kan snel een einde komen wanneer grote scholengemeenschappen niet zouden dralen met het benoemen en naar LD betalen van zulke leraren in de bovenbouw HAVO-VWO. De onderbouw van de Zelfstandige Gymnasia wordt dan leeggekocht.
        Seger Weehuizen

Reacties zijn gesloten.