Obama: If they can do that in South Korea, we can do it right here in the United States of America

“We can no longer afford an academic calendar designed when America was a nation of farmers who needed their children at home plowing the land at the end of each day,”

“Our children spend over a month less in school than children in South Korea. That is no way to prepare them for a 21st-century economy.”

“In eighth-grade math, we’ve fallen to ninth place. Singapore’s middle-schoolers outperform ours 3-to-1. Just a third of our 13- and 14-year-olds can read as well as they should.”

Aldus Obama, volgens een artikel in The Seattle Times (klik)

Ook daar dus het initiatief om een einde aan de lange schoolvakanties (maar naar IJsland emigreren dan), naast extra beloning voor goede leraren. Alles om de concurrentie met Azië ’t hoofd te bieden.
En dat in een onderwijswereld waar de koelkasten, koffiezetapparaten etc uit de scholen worden gehaald (klik) om ’t hoofd te bieden aan de bezuinigingen en de kredietcrisis …..

3 Reacties

  1. Yes, we have
    let our grades slip, our schools crumble, our teacher quality fall short and other nations outpace us.

    Welke Nederlandse politicus zou een dergelijke schuldbekentenis durven uitspreken??

  2. Naar aanleiding van
    Het kan best goed zijn om de vakanties in Nederland in te korten. Maar je moet wel beginnen om het rendement van de lessen in de huidige lesperiode te verhogen. Dat zelfde is van toepassing voor de vraag naar “meer geld voor onderwijs”. “Meer salaris voor de goede leraren” heeft waarschijnlijk meer nadelen dan voordelen. Denk aan fraude, concurrentie in de arbeidssfeer i.p.v. collegialiteit, manipulatie door de schoolleiding. Te riskant om daar nu mee te beginnen. Weinig Nederlandse politici zullen het wagen te zeggen “Despite our big resources we have let our grades slip, our schools crumble, our teacher quality fall short and other nations outpace us,” Anders dan de Nedelandse politici heeft Obama heeft geen gram boter op zijn hoofd.
    Wat bedoelt Obama met “Singapore’s middle-schoolers outperform ours 3-to-1”? Als je willekeurig 1000 Amerikaanse kinderen aanwijst en idem met Singapoerese kinderen en je rangschikt deze kinderen naar “performance” dan geldt voor de eerste 667 kinderen dat er op elk Amerikaans kind 3 Singapoerese kinderen zijn?
    Over één telkens terugkerende aanname verbaas ik mij. Als je een groot aantal willekeurig gekozen kinderen uit een bepaald land of uit een bepaalde sociale laag of ethnische groep bijeenbrengt, denk b.v. aan 10.000 kinderen, dan is voor elke groep het gemiddelde en de spreiding van de intellectuele capaciteiten gelijk. Waarop berust die aanname?
    Pikant is dat de founding father van Singapoer uitgelachen werd omdat hij openlijk vreesde dat door het geringe aantal kinderen van hoogopgeleide vrouwen de Singapoerezen dommer zouden worden en Singapoer’s economie daardoor in elkaar zou storten.
    Voor mijn mede steenkool-engels sprekenden: “to lay off = to put aside, to dismiss, esp. temporarely, as a workman (Hamlyn)

    Seger Weehuizen

  3. Ideetje van Obama
    Ik ken de Amerikaanse situatie niet.
    Ik vraag me af welk probleem hier om een oplossing vroeg. Ik vrees: geen enkel probleem. Obama vraagt zich af of hij, als politicus, een daadkrachtig uitziende maatregel kan nemen waarvan zoveel mogelijk kiezers denken dat het goed is voor het onderwijs. Of het werkelijk veel zal uitmaken, weet hij niet en ik denk ook niet dat hij het wil weten.
    In feite komt zo’n maatregel neer op ‘meer van hetzelfde’. Hier in Nederland zou dat betekenen: nog meer lanterfanten in groep 8, nog meer Poppen en Pappen in het HBO, nog meer excursies en projecten in het VO, nog meer studiedagen, reflectiemomenten en coaches. Het zou de werkdruk wellicht nog wat verder opjagen.
    Nogmaals: welk probleem wordt hier opgelost? Wij hebben heel andere problemen: graaiende onderwijsbestuurders, slechte examens, geen inspectie, schaamteloze vermorsing van kostbare onderwijstijd, nepvakken, ongekwalificeerde leraren, incompetente leiding, leerlingen die niet kunnen spellen, het bestaan van VO-raden, enzovoort. Wie stort zich op de echte problemen? Tot dusverre alleen deze vereniging.

Reacties zijn gesloten.