Grijs in het onderwijs
HET MAAKBARE TEAM
Na de maakbare maatschappij, de maakbare burger zijn we nu aanbeland bij het maakbare team.
Aan het begin van het schooljaar verzamelen wij ons drie dagen vóór de eigenlijke start van het schooljaar in een romantische locatie aan de rand van Amsterdam. Iedereen is blij elkaar weer te zien. 6 nieuwe collega’s staan een beetje verloren tussen dit enthousiast weerzien.
Wij beginnen in een kring. Twee vriendelijke groepsleiders introduceren het programma van deze dag. Er ontstaat onrust. Wij willen plannen maken voor het komende schooljaar, weten hoeveel klassen wij krijgen, wie met wie in welke sectie zit enz. enz. Ja, wij willen het werk voorbereiden.
Er ontstaat enige beroering bij de groepsleiders, ze kijken vragend naar onze manager. Dit was toch niet de afspraak? Er wordt een korte pauze ingelast voor overleg.
Koffie, plakje cake, lolly. Wij praten weer met elkaar over de afgelopen vakantiebelevenissen.
Weer terug in de kring. Ok dan, eerst een praatje van de manager over de plannen voor het komende schooljaar. Cijfers zijn er nog niet, ook geen indeling. De intake via internet loopt niet zoals gepland, maar a.s. vrijdag zijn wij op school, dan wellicht is er duidelijkheid. De gemoederen zijn schijnbaar gesust, dus gaan wij verder met het voorgestelde programma.
De vorige keer hebben wij een sprookje opgeschreven met groepjes. Wij moesten op verhaal komen, dat is gelukt, allemaal een verhaal. Iemand schreef de eerste zin, de volgende moest aanvullen en zo zou een mooi verhaal ontstaan. Sommige verhalen waren hilarisch, wij hebben wel gelachen. Dat werkt ontspannend. Maar nu: Loop door de ruimte, wanneer je iemand frontaal tegenkomt, kijk hem/haar in de ogen en zeg ja. Vreemde oefening, sommigen hadden er moeite mee. Dan een discussieronde. Ieder groepje wijst een debater aan die rond de tafel mag plaatsnemen. De achterhoede luistert mee en staat paraat om de debater te ondersteunen en adviseren. Leuk spelletje.
Dan krijgen wij allemaal een wit papier op onze rug geplakt. Iedereen moet er iets op schrijven, een raad, compliment of iets anders. Ook hilarisch. Sommigen kunnen zich helemaal vinden in dat wat anderen op hun rug geschreven hebben. (inderdaad ik ben een chaoot) Een nieuwkomer verklapt stil dat hij deze shit al op zijn vorige school heeft gedaan. Maar toch doet hij braaf mee. Het roept bij mij herinneringen uit de jaren-80 op, ok de manager is in de 40 dus dat zou wel kunnen passen. Waarschijnlijk is ze nog steeds begeesterd van deze methode.
En zo gaat het maar door, lekkere lunch met kroket tussendoor, ’s middags lekker vet saucijzenbroodje erbij en dan tot morgen!
Zonder problemen wordt het programma uitgelegd en geaccepteerd. We hadden op posters een aantal stellingen opgeschreven over het ideale team. Allemaal de gekleurde plakkertjes erop geplakt wat we het meest belangrijk vonden. Daar gaan we nu mee verder. Er is wat onzekerheid over de uitleg van het woord respect en over collegialiteit. Het zijn abstracte begrippen. Voor enkelen van ons zijn ze een vanzelfsprekend iets, maar hoe zet je dat in een stelling. Aan het eind van de dag hebben wij een lijstje. Wij hebben het samen afgesproken en gaan ons dus er aan houden. De nieuwbenoemde jaarcoördinator hangt het lijstje op het prikbord in de docentenkamer.
Vriidag : eindelijk kunnen wij aan het werk, wijzijn verhuisd naar een andere kamer, de dozen moeten uitgepakt , roosters bekeken, studiewijzers gemaakt enz.enz. Het schooljaar kan beginnen.
Reacties zijn gesloten.
AAAHHHHHH
Niet weer!
” laten we beginnen om hier uit de grote stapel een ‘engelenkaart’ te trekken. Hierop staat een engel met een boodschap en deze boodschap is aan jou gericht. Jullie zullen merken dat de boodschap positief is, dat komt omdat jullie zulke fijne mensen zijn. Ik neem nu mijn bezem en laat jullie 10 minuutjes tot jezelf komen, daarna vlieg ik nog een rondje hier door de zaal en daarna zullen we onze boodschap op de grote flap-over schrijven. Vanmiddag na de pauze en mijn middag-vlieg-rondje gaan we verder met dit gezweefteef en luchtfietserij zodat we allen blij en welgemoed aan het werk kunnen gaan, samen staan we sterk, met de wijsheid dat de engel ons ondersteunt”.
Grote herkenbaarheid
Vele “studiedagen” worden zo weggeleuterd; niets blijkt achteraf van nut in de praktijk..
Maar de managers tonen zo hun daadkracht; de mantelpakjes hebben weer een paar dagen werk; de studiegelden zijn weer aantoonbaar over de balk gegooid.
Ullk
Grrrrriezelig. Wedden dat dit ook nog als ‘scholing’ verkocht wordt.
Het doet me niet denken aan de jaren ’80 hoor. Toen ik in de jaren ’70 op de Sociale Akademie zat was er een deel van de docenten én de leerlingen verslaafd aan dit soort ‘vorming’.
Daar werd het overigens, inclusief de zélfbeoordeling, na een paar jaren afgeschaft.
Dat jullie dat pikken…
Dat begrijp ik niet.
Met z’n allen tegelijk de hakken in ’t zand.
De managers ter verantwoording roepen enz.
Als jullie dat pikken, zijn jullie ook niet goed snik.
met z’n allen tegelijk de hakken in het zand
Bestaat dat op jouw school, Hals? Bij ons is de rituele dans om de schaarse LC-functies altijd gaande.
Een beetje eergevoel, dames en heren…!
Hakken in ’t zand……bij ons wel, (goede school)
Ook met gemengde brugklassen, vmbo/havo en havo/vwo (dit voor Seger).
Maar zoveel onzin als boven beschreven mag een mens niet verdragen.
Of laat U zich zonder protest naar de slachtbank leiden?
Een beetje eergevoel, dames en heren!