Wubbels over Gamma en Karwei en BON in Trouw

Theo Wubbels krijgt in Trouw de kans op BON te schelden.
Simplificeren is de manier om aandacht te krijgen voor je standpunten en daarin is BON kampioen. Hoe kort is het geleden dat BON te hoop liep tegen de aanhangers van het nieuwe leren dat de oorzaak van alle kwaad in het onderwijs zou zijn?

Hij zal wel enige frustratie hebben omdat hij de rekenoorlog verloren heeft.

Hij vindt dat we niet zo moeten zeuren over de fusies van ROC Amsterdam en Flevoland. Dat begrijpen we niet helemaal. En we waren ook al tegen dat nieuwe leren. Een opmerkelijk inconsistent en zwak betoog van een professor.

8 Reacties

  1. Aderlaten en psychedelica
    Het verband tussen de rekenoorlog en Wubbels kan ik op internet niet vinden.
    Wel heeft hij een vragenlijst ontwikkeld voor ‘leraarbeeld en leerlingbeeld’ op grond van uitgangspunten van Timothy Leary. Vandaar misschien zijn standpunt dat grote besturen beter geschikt zijn voor … “belangrijke onderwerpen zoals onderwijsontwikkeling”.

    • Eén van de 18
      Wubbels is een van de 18 wiskunde didactici die enige maanden geleden in een artikel in NRC de zegeningen van het realistisch rekenen verkondigden. Opmerkelijk detail was dat het merendeel der ondertekenaars huidige danwel vroegere directe banden met het Freudenthal Instituut hadden.

    • Theo Wubbels
      Theo Wubbels is 1 van de ondertekenaars van de open brief van oktober in de NRC over de zegeningen van het realistisch rekenonderwijs. Vandaar dat 1989 die link maakte.

    • Wubbels, Gamma en Leary
      De vergelijking (door Wubbels) van het onderwijs met een bouwsupermarkt als Gamma vind ik hoogst ongelukkig. Maar Wubbels zal er misschien wel liefhebber van zijn om een leerling als klant te zien.
      Timothy Leary is een warhoofd uit de jaren zestig; toen predikte hij de zegeningen van LSD (voor de jongeren: de toen populaire en zeker niet onschadelijke partydrug). Zijn Nederlandse evenknie was de al even warrige Simon Vinkenoog. Verbazend dat Leary nog steeds leeft! Maar het is niet bepaald iemand in wiens intellectuele gezelschap je betrapt zou willen worden.
      Waarom geeft Trouw deze verder oersaaie Wubbels een podium? Ze hadden toch ook Ephimenco?

      • beroemd om zijn roos
        Inderdaad een typisch kind van de jaren 60, deze meneer Leary. Nu mag dat van mij, er waren ook hele mooie aspecten aan de flower power en er is prachtige muziek gemaakt. Iedere tijd heeft zijn eigen gekkigheden, dus waarom de zestiger jaren niet.
        Opmerkelijker vind ik dat je op het gebied van de gamma vakken beroemd kunt worden met een buitengewoon eenvoudig schemaatje als de roos van Leary. Als je bedenkt wat een exacte wetenschapper moet kunnen en doen om een wet (van Newton) of een stelling (van Pythagoras) naar zich genoemd te krijgen.

        Van die rozen verzin ik er in 10 minuten gerust nog een dozijn of zo, maar die wetten of stellingen zijn geproduceerd door geesten waarvoor ik alleen maar heel diep mn hoed kan afnemen.

        • Harige hippies
          Leary is, in tegenstelling tot wat ik beweerde, inmiddels al dood (1996). De hippies waren berucht om hun slordige haarverzorging. Dat verklaart misschien de bekendheid van de roos van Leary.
          Wat ik van de man aan uitspraken heb gezien is ruim voldoende voor de diagnose ‘warhoofd’. Dat je desondanks veel gevoel voor publiciteit kunt hebben is daarmee niet in tegenspraak. Terwijl de schrijver Rudy Kousbroek deze figuur al in 1970 aan het kruis spijkerde vanwege zijn ronduit anti-intellectuele opvattingen, kan ik als beta-docent in 2008 niet tegen mijn meerderen zeggen dat ik die schemaatjes kul en oplichterij vind. Zo zijn de machtsverhoudingen. We zijn in die zin weer terug in de middeleeuwen.

          • dom van Kousbroek
            Hij had toch moeten weten dat aan het kruis gespijkerd worden een garantie is voor eeuwige roem 😉

  2. Gezichten uitzoeken
    “Besturen trachten veelal hun verschillende scholen een eigen gezicht te geven en daarmee specifieke groepen leerlingen naar specifieke scholen te trekken”. Dat is wat het bestuur van de Onderwijsgemeenschap Venlo en Omgeving ook zei te willen. In Venlo zijn drie “campusscholen” voor secundair onderwijs ontstaan, drie grote scholengemeenschappen waarvan bij elk de gebouwen in elkaars nabijheid kwamen te staan en die zich alle drie zouden mogen profileren. De één profileerde zich in tweetaligheid Engels-Nederlands en sport, de ander op sport en ICT en de derde op tweetaligheid Duits-Nederlands. Laatstgenoemde handhaafde ook de meegekomen vooropleidingen voor ballet en muziek. Ik was echter voor mijn kinderen op zoek naar een school met een intellectuele ambiance waar kinderen op hoog niveau van hoogopgeleide docenten les zouden krijgen. Ik wilde ze naar een school sturen die de terreur van de basisvorming zou bestrijden door bij het leren van de moderne talen de grammatica te handhaven en een stuk abstracte wiskunde aan te bieden met bewijzen. Maar dat was nou net niet de bedoeling van het schoolbestuur dat veelvuldig contact tussen leerlingen van opleidingen van verschillend niveau nastreefde en wiens voorzitter een hoogst onbenullig artikel schreef waarin hij de basisvorming verheerlijkte. Verschillende soorten scholen werden alleen toegestaan binnen de ideologie van de directie. Alle gezichte die de scholen van hun bestuur krijgen of mogen uitzoeken moeten blijkbaar op elkaar lijken.Seger Weehuizen

Reacties zijn gesloten.