Eindejaars column Aleid Truijens

Een mooie afsluiting van 2008. Aleid Truijens geeft in de Volkskrant een overzicht van onderwijsjaar 2008.
In de reacties staat een epistel van een oude bekende van ons: Ron Ritzen. Aanbevolen om te lezen en…. laat voor Aleid even een bedankje na.

7 Reacties

  1. Decentralisatie van wat?
    Decentralisatie:
    Rinnooy Kan wil dat de FINANCIERING van het secundair onderwijs via de provincies loopt. Op die manier zou de politieke verantwoordelijkheid voor het onderwijs zo dicht mogelijk bij de direct betrokkenen komen te liggen. Laat ik nou denken dat het probleem daarin gelegen is dat alle verantwoordelijkheid, beter gezegd alle macht, bij de bestaande scholenorganisaties zelf terecht gekomen is en dat zelfs op landelijk niveau de politici hun verantwoordelijkheid niet meer kunnen en durven te nemen. Ik zie niet in waarom de scholenbesturen de provincies wel serieus bij het onderwijs zouden willen betrekken. Overheidsbeleid kan helemaal niet naar de provincies gedecentraliseerd worden want het bestaat nauwelijks nog. En de leerlingen, hun ouders en de leraren hebben een veel grotere betrokkenheid dan de provinciale politici. Eerstgenoemden zouden het meest te vertellen moeten krijgen.
    Zepert?
    Dat de scholen geld gekregen hebben voor een niet verrichte prestatie (het verminderen van het aantal drop-outs) is echter geen zepert maar het zoveelste geval van oplichting door schoolbesturen.

    Ondanks mijn kritiek op haar jaaroverzicht zeg ik Aleid in volled overtuiging dank.
    Seger Weehuizen

  2. Afsluiting 2008
    Ik wens alle forum-diehards een waardige afsluiting van het oude jaar en een Beter Nieuw Jaar!

  3. Truijens, Heertje en Sjoerd met zijn computeroplossing
    Bronnen: www.boekcover.nl/1138/onderwijs_anno_2009_leren_of_e-leren ,
    www.rtl.nl/(/financien/rtlz/nieuws/)/components/financien/rtlz/redactie/column/72-column_heertje.xml .

    Sjoerd contra de leerlingen:

    “Ook Sjoerd Slagter stond pal achter de computeroplossing. ‘Aansluiting bij de veranderde belevingswereld van de jeugd,’ was daarbij het toverwoord.

    Yara Al-Selman, leerlinge van het Gymnasium: ‘Ik geloof dat u de verandering van onze belevingswereld overschat. Wij willen graag les van een leraar die ons kan inspireren.’
    Vervolgens voelde Slagter een jongen in de zaal aan de tand over zijn computergebruik. De jongen erkende dat hij thuis dagelijks vele uren achter de computer te vinden was. Maar dat was om te spelen, niet om te leren. Alleen samen met een leraar, stak hij iets op van de computer.”

    • Veranderde belevingswereld
      Het is heel lief van dat meisje Al-Selman dat ze Slagter serieus neemt in het verhaal over de veranderde belevingswereld van kinderen. Ik ben er van overtuigd dat door de wol geverfde carrièremannen als Slagter dat verhaal net zo min geloven als de meeste BONners. Slagter komt er alleen mee aanzetten omdat hij het als middel kan gebruiken om zijn eigen machtsdoelen te verwezenlijken. Dit geldt dan ook niet alleen voor Slagter.
      Ik hoor het verhaal van de veranderde belevingswereld van twee soorten mensen.
      De eerste soort ziet een aantal veranderingen in de jeugdcultuur (meer baantjes, minder boeken, meer apparaatjes, meer luxe, afwezige ouders) en concludeert daaruit oprecht dat hun leefwereld is veranderd. Ik ben van mening dat dit geen wezenlijke veranderingen zijn. De dingen waar het om draait zijn nooit veranderd: onzekerheid, behoefte aan vriendjes en vriendinnetjes, behoefte aan leiding, nieuwsgierigheid, opstandigheid, ontdekken van de eigen mogelijkheden en beperkingen, enz. De mensen van de eerste soort denken dat de genoemde veranderingen doorslaggevend zijn en dat denken ze in alle oprechtheid.
      Slagter hoort tot een tweede mensensoort, die donders goed in de gaten heeft dat al die veranderingen helemaal niet zo belangrijk zijn (als dat zo was zou hij veel meer zijn best doen om dat ongeconcenteerde gedrag na te apen en had hij zelf óók de hele dag een Ipod in zijn oren zitten). Eigenlijk is hij het in deze zaak helemaal met mij eens, maar hij zegt dat niet, want die veranderde leerlingen kan hij véél te goed gebruiken.

  4. Beste Aleid,
    complimenten en zo. Langzaam worden hier en daar beleidsmakers inderdaad wakker. Helaas murmelt men vervolgens haastig over juffen die niet kunnen rekenen wappert met Dijsselbloem en schrijft minachtend over HNL en zo.
    Terecht overigens, toch vind ik (onderwijzer) het raar, dat nog steeds nergens blijkbaar ontdekt wordt, dat de “restauratie” dient te beginnen bij ’t fundament, PO en daarvoor. Waarschijnlijk “scoort” dat minder, vrees ik?

Reacties zijn gesloten.