Begin maart 2009.

Begin maart 2009.

“Hiermee open ik de vergadering. Zoals u allen weet is dit een ingelaste vergadering, voor het eerst zullen we hier met zijn allen de verwijzingen voor het voortgezet onderwijs voor de leerlingen van groep acht met zijn allen accorderen. Een belangrijk moment aangezien voortaan de citotoets, die tussen ons gezegd en gezwegen zóóóó vorige eeuw is, geen enkele rol meer zal spelen in ons oordeel. Ik en de directeur de heer G. de Vader, die vandaag jammer genoeg niet persoonlijk aanwezig kon zijn, maar we voelen natuurlijk dat hij in ons midden is, hebben jullie oordeel over de leerlingen gewikt en gewogen en zoveel mogelijk rekening gehouden met de argumenten. Laten we beginnen.

Marieke. Moeder cassiere, vader stratenmaker, zit bij juf Kate in de groep.
Marieke hoort wat betreft taal en rekenen ontegenzeggelijk tot de beste van de klas om niet te zeggen dat zij de béste is. Ook wat betreft de andere vakken kan er gerekend worden op haar enorme inzet. Maar zoals gezegd, heeft een advies meer voeten in de aarde. Daarom hebben we rekening gehouden met wat er in het leerling volg systeem over haar vermeld is. Meester Mark van groep 6 ziet een héél verlegen meisje, wat duidelijk te merken is bij de opmerkingen over de spreekbeurten. Ze praat te stil, is te statisch, en heeft het haar los hangen terwijl twee vlechtjes toch veel netter zou staan. In een gesprek met de ouders hebben ook zij aangegeven dat Marieke thuis een stil kindje is wat netjes doet wat haar opgedragen wordt. Nooit ruzie met het broertje en dat is wel opvallend. Ook zien we dat juf Jolanda in groep zeven opmerkt dat Marieke teneergeslagen is. De oorzaak zou hier liggen in een klein lek in de aura van Marieke, wat trouwens bevestigd is door de iriscopiste die door juf Jolanda is geraadpleegd.

Alles bij elkaar genomen wegen de goede uitslagen in de vakken niet op tegen het slecht presenteren, het niet voor zichzelf opkomen en de moeilijkheden met de spirituele uitstraling en wereld om haar heen. Daarom adviseren wij VMBO-beroepsgericht en behoeden haar hiermee voor de vele teleurstellingen die haar anders nog te beurt zullen vallen. Ik en de directeur zien niet hoe zij de nodige competenties zou moeten verwerven en zien in haar een toekomstig hardwerkend huismoedertje.
Iedereen akkoord? De volgende.

Django. Moeder doktersassisstente, vader Huisarts, zit bij meester Kees in de groep.
Zonder enig spoor van twijfel hebben ik en de directeur besloten dat Django naar het gymnasium kan. Alles wijst er op dat hij zich daar heel lekker in zijn vel zal voelen. Ten eerste, hij heeft als sterrenbeeld Boogschutter, een doorzettertje, en dat kan meester Kees beamen. Wat Django in zijn kop heeft, heeft hij niet in zijn kont, nietwaar meester Kees? Gelukkig kon je hem op tijd van het dak halen, wat zo een jongen toch in zijn hoofd haalt, vliegen zoals een vogel. Ten tweede moeten we er rekening mee houden dat het moderne onderwijs vooral steunt op de mogelijkheden van het ICT gebeuren en ik vertel u niets vreemds als ik zeg dat Django uitermate goed met de computer overweg kan. Elke dag brengt hij hier op school uren achter de computer door. Er is geen enkele game die hem nog verslaat. Dat hij onder het gemiddelde scoort voor rekenen komt natuurlijk door die slechte rekenmachine die hij ‘geleend’ had van een vriendje. Wij hebben daar in onze beoordeling dan ook rekening mee gehouden. Hij kan het wel, maar wij hebben natuurlijk wel de plicht om de omstandigheden te optimaliseren zodat hij ook kán presteren en misschien zijn we daar soms in te kort geschoten. Een kleine opmerking hebben we wel bij taal. Hij is niet zo goed in taal en daarom doen we een aanbeveling om Django naar het tweetalige gymnasium te sturen. Dan komt het helemaal goed.

Het uiteindelijke advies voor Django is dan Gymnasium, mede omdat ons tijdens de oudergesprekken duidelijk is geworden dat Django tijdens de zomervakantie een behandeling bioresonantie zal ondergaan waardoor mogelijk foute trillingfrequenties zullen worden weggewerkt. Ook zal er gestart worden met Auro Soma. Het is zo dat Django soms last heeft van kleine golfjes agressie en de producten van Aura Soma bevatten hoge kleurvibraties en worden vervaardigd in samenwerking met bovennatuurlijke wezens die zich commercieel laten exploiteren. Hierdoor zullen deze agressiegolfjes verdwijnen en kan Django later in de voetsporen van zijn vader treden.
Bindend advies Gymnasium, iedereen akkoord?”

Sjeekspier

10 Reacties

  1. Zodanig bezijden de werkelijkheid
    van het basisschool gebeuren, dat ik geschokt dacht de laatste bonners ’n laatste groet toe te wensen. Doe ’t toch maar niet. Wacht op ’n betere grap. De arrogantie, onwetendheid en neerbuigende houding naar juffen en meesters echter, voorspelt niet veel goeds voor de toekomst van BON. Dat e.e.a. ooit nog ergens op ’n literatuurlijst komt te staan, is niet te hopen. Maar je weet nooit, tegenwoordig.

    • Werkelijkheid
      De toekomst van BON hangt hier toch niet vanaf ? Het is maar satire Leo en ik heb geen moment gedacht dat dit de werkelijkheid is op de gemiddelde basisschool anno nu. Het is een verbeelding van een mogelijke werkelijkheid (zo zie ik het) en als zodanig aardig om te lezen alhoewel ik betere stukken van Sjeekspier ken. De kans dat het ooit op een literatuurlijst komt te staan lijkt me uiterst klein aangezien zelfs Carmiggelt amper nog gelezen wordt. Groet en prettige feestdagen.

    • Oordeel basisscholen en feilbare onderwijzers
      Leo, zelfs al zou het advies van de basisschool bijna altijd correct zijn, dan nog moet er, in het geval dat dat advies bindend zou zijn, voor ouders een mogelijkheid zijn om tegen dat advies in beroep te gaan. Verder heb ik de indruk dat er een groot aantal onderwijzers zijn voor wie goed leren rekenenen, zinnen ontleden, woorden benoemen en het correct gebruiken van de taal niet tot de kerntaken van het basisonderwijs behoren. Of die docenten het belangrijk vinden dat leerlingen die dat aankunnen naar het VWO gaan betwijfel ik. Ik had een principieel verschil van mening met een basisschooldirecteur: Mag een kind een klas overslaan als hij daarvoor slim genoeg is of mag dat alleen als het blijkt dat hij door zijn hogere intelligentie niet goed functioneert in de klas waar hij volgens zijn leeftijd thuishoort? Een leerling op weg naar het VWO leert tegenwoordig veel minder op een basisschool dan vroeger op een lagere school en daarom ligt het m.i. voor de hand dat goede leerlingen klassen overslaan. Voor de rest: het artikel van Jerimoon is zeker een persiflage. Er zit dus een kern van waarheid in maar die wordt sterk overdreven. In elk geval gaat het hier om een horrorscenario waarvoor sommige mensen vrezen.
      Seger Weehuizen

      • Was het maar een grap
        Maar het zou helaas wel eens de realiteit kunnen worden. Niet op iedere school, maar op een vrije school, en zonder de objectieve (dat wil niet zeggen onfeilbare!) score van de citotoets er naast, is zo’n gang van zaken niet geheel ondenkbaar…

        • hart-brein leren
          lees op de site van het APS maar over hart-brein leren, kijk wat kortenhage doet met “kernreflectie”, herinner je op welke manier Clan visser ’t hooft haar inspiratie op deed. In het onderwijs werken meer Jomanda’s dan in de alternatieve geneeskunde. Het verschil is alleen dat een patiënt uit vrije wil naar de iriscopist gaat, maar dat onze kinderen verplicht naar scholen gaan die vanuit dergelijke ‘visies’ worden bestuurd. Overigens geldt dat ook voor onze leraren. Als je een moment niet oplet blijkt de school die je hebt gekend overgenomen door de zieners.

          • wat een onzin
            Ze zitten overal, die oplichters die met geesten praten en zeker weten dat je denkt met een neurologisch centrum rondom je hart. Ze zijn op tv, ze spelen voor arts en ze bemoeien zich met het onderwijs. We moeten erop toezien dat onze jongeren leren onzin te onderscheiden van zaken die er wel toe doen. Wetenschapsfilosofen Herman de Regt en Hans Dooremalen hebben er laatst een boek over geschreven: Wat een onzin! (uitgeverij Boom). Echt een aanrader voor mensen die met beide benen op de grond staan en een hekel hebben aan zweefliegers. Een echt kerstcadeau.

      • Beste Seger,
        ’t beschreven scenario stamt uit de werkelijkheid van de vorige eeuw. ’t Rijke roomse leven, waarin de zoon van de notaris automatisch naar ’t gymnasium ging en de dochter van de bakker naar de huishoudschool. Tegenwoordig manipuleert die notaris z’n zoon naar ’t gymnasium. Terecht, want ’t gepruts op veel basisscholen is tegenwoordig enorm. Geen goed onderwijs daar, helemaal met je eens. Juffen die niet kunnen rekenen, klopt.
        Omdat ik op zo’n 20 PO scholen in de keuken kijk, in ’n grote stad, word ik daar dagelijks met mijn neus op gedrukt. De oplossing ligt echter niet in arrogant schelden op die juffen. Die moeten het doen met ’t materiaal dat de maatschappij de klas binnen schuift. Zonder aangepaste faciliteiten, je te pletter werken, terwijl directie en bestuur de werkdruk alleen helpen verhogen. Dat grijs/zwarte deel van het PO zakt steeds verder weg. ’t Witte deel leeft in ’n andere wereld. Zo vreet de segregatie medogenloos door en knipt Plasterk vrolijk ’n lint door.

        • Beste Leo
          Met een glimlach om de lippen jouw commentaar gelezen. Inderdaad ik beschrijf hier de situatie zoals ze was vóór de cito-toets. Weliswaar in het moderne jasje van de zweefliegerij gestoken, kwestie van de ironie in het verhaaltje te krijgen, maar zeg nou zelf dit wil jij toch ook niet terug, de tijd van ‘wie voor een dubbeltje geboren is….’. Als we de huidige bestuurderen hun gang laten gaan en dan gaat het mij vooral om de bestuurderen van de PO-, VO-, MBO- en HBO raad zal de nieuwe generatie op dezelfde manier geknecht worden zoals onze vaderen en wie weet voor een aantal onder ons, zelf geknecht zijn. Géén zweefteverij, géén natte-vingerwerk en al hélemaal geen willekeur in het onderwijs. Dát en dát alleen is mijn pleidooi.

          • Beste jeronimoon.
            Er is ’n land waar besmuikt geglimlacht wordt over al die sukkels.
            Ik vraag me meer af, wat ergens ’n goed begin zou kunnen zijn.
            Wel of niet met ’n glimlach.

Reacties zijn gesloten.