Zoek maar op …

In Het Financieel Dagblad van 4 september 2008 staat een artikel “Op weg naar het boekeloze lokaal”. Hierin staat een beschrijving van de gedachte mogelijkheden van digitale leermiddelen. Een illustratie van mate waarin de vernieuwling is doorgedrongen is al in de eerste alinea’s te vinden.

“Zoek tijdens de economieles je droomhuis op Funda. Shop vervolgens bij verschillende banken op internet naar een geschikte hypotheek. Wat kost het per maand? Hoeveel moet je per jaar verdienen als je dat huis wilt kopen? Welk beroep levert je dat salaris op? ‘Dit is een schoolvoorbeeld van hoe wij de lessen willen’, zegt Herman Rigter, conrector van scholengroep het Katholiek Lyceum in het Gooi. ‘Heel wat leuker dan de opdracht uit het oude economieboek: bereken de hypotheeklast bij de volgende rente.’ “

Ja, deze opdracht zal best leuker zijn dan het berekenen van de hypotheeklast, maar die berekening is nou juist de kennis die iemand zou moeten opdoen. Pas met die kennis kun je immers de door de bank voorgerekende bedragen op waarde schatten. Maar dat hoeft niet meer in de ideale wereld van de digifielen. Zucht …..

2 Reacties

  1. Hypotheek
    Mensen boven de 25 lijken nogal ge-obsedeerd door hypotheken (getuige het spreekwoordelijke verjaardagspartijtje), maar ik denk niet dat 15 jarigen daar al erg warm voor lopen….

    • Net als het sportvliegtuigje en de platbodem bij wiskunde A
      Niet veel anders dan Jan de Lange die hoeken en sinussen uitlegt aan de hand van zijn sportvliegtuigje, en de vele plaatjes van zeilboten en vuurtorens, gemaakt vanaf de platbodem van een FI medewerker om iets met meetkunde te doen.

      Overigens vond ik de wiskunde daarin destijds zelf ook best leuk en puzzelig. En dat is precies het manco: men maakt aardige puzzeltjes die sommige wiskundigen aardig vinden (alleen dan eenvoudige variant natuurlijk) en gaat volledig voorbij aan wat ze zelf al als bagage hebben. Zo werd in het Nieuw Archief voor de wiskunde door een FI-er betoogd dat je kinderen vooral handig moest leren rekenen, in plaats van systematisch, omdat, zo schreef hij, professioneel wiskundigen toch ook vaak handigheidjes gebruikten om sommen op te lossen.
      Tsja… kom daar maar eens mee aan bij de gemiddelde basisschool leerling.

Reacties zijn gesloten.