Uitstel taal- en rekentoets voor allochtone Pabo studenten

*Uitstel taaltoets allochtone Pabo studenten is slecht voor kwaliteit onderwijs*

Studenten aan de PABO-opleiding van de Hogeschool Rotterdam hoeven pas na twee jaar te slagen voor de taal- en rekentoets.
Reden voor de uitzondering is het hoge percentage allochtone studenten aan de Hogeschool van Rotterdam. Bij hen is er te veel uitval na het eerste jaar omdat ze niet slagen voor de taal- en rekentoets.

Tweede Kamerlid Halbe Zijlstra (VVD): “Deze studenten staan in het tweede jaar van de opleiding tijdens stages al voor de klas, terwijl zij basisvaardigheden als taal en het rekenen nog niet voldoende beheersen.”

35 Reacties

  1. %$%#&*%
    Vooropgesteld: ik werk met allochtone studenten. Velen doen het goed op verschillende opleidingen. HTS-en, economische opleidingen, een groeiend aantal allochtone studenten kan die opleiding aan.
    Maar waar een gebrekkige taalbeheersing en verkeerde uitspraak bij een weg en waterbouwkundige geen ramp hoeft te zijn, is dat wel het geval in het basisonderwijs.
    Allochtone (meisjes) studenten, kiezen en masse een pabo opleiding omdat die als makkelijk bekend is, maar voor hen zou deze opleiding juist de moeilijkste moeten zijn: het grijpt ze in hun zwakste plek.

    Misdadig dat de Hogeschool van Rotterdam om redenen van de aantallen hier van af ziet. De eerste keer bij mijn weten overigens dat expliciet wordt aangegeven dat het niet om de norm gaat, maar om het erdoorjassen van aantallen studenten. Bah!

    Ben je nog perverser als je niet alleen pervers op een perverse prikkel reageert maar er ook nog openlijk voor uit komt dat je pervers reageert?

  2. Zachte heelmeesters
    Wie zelf moeite heeft met taalbeheersing en rekenen, heeft op de Pabo helemaal niets te zoeken! Ook ik zou dolgraag zien dat de lerarenpopulatie een afspiegeling is van de (plaatselijke) samenleving, maar niet ten koste van de kwaliteit. De tranen springen me in de ogen: het is zo droevig gesteld met het Nederlandse onderwijs, maar bestuurders zoals van deze hogeschool weten niet beter dan kwaliteit ondergeschikt te maken aan andere doelen. Ik vind het een godvergeten schande!

    Als je studenten toelaat die de taal- en rekentoets niet gehaald hebben en ze vervolgens twee jaar de tijd geeft om dit bij te spijkeren, verwacht ik dat veel van deze studenten na twee jaar die toets nog niet aan kunnen. Dan zijn er twee mogelijke scenario’s:
    – deze studenten worden alsnog weggestuurd;
    – er wordt de hand gelicht met de taal- en rekeneisen onder het mom dat de studenten zo gemotiveerd of zelfs bevlogen zijn of, erger nog, omdat ze allochtoon zijn.
    In het eerste geval is de betrokken studenten bepaald geen dienst bewezen, in het tweede geval is de samenleving zwaar de klos. Helaas vrees ik dat het tweede scenario het meest gevolgd zal worden.

    Nogmaals wil ik pleiten voor een schakeljaar voor aspirant-studenten die het vereiste ingangsniveau niet halen, gekoppeld aan een strenge selectie aan de poort van de Pabo’s. Dit is een oplossing die weliswaar tijd kost en geld, maar die veel beter is voor de kwaliteit van het basisonderwijs. En eveneens nogmaals wil ik pleiten voor een terugkeer van de kleuterkweekschool en voor verwijzing naar opleidingen voor kinderopvang van aspirant-studenten voor wie de taal- en rekentoets echt onhaalbaar is.

    • Erger
      Er zijn twee redenen waarom die studenten een taal- en rekentoets moeten halen. Op de eerste plaats omdat ze anders straks geen les kunnen geven in die vakken, maar de andere reden is zeker zo belangrijk. Als ze zelf niet kunnen rekenen, dan is elke discussie over rekendidactiek nutteloos. Zolang ze onvoldoende niveau hebben op het gebeid van rekenen en taal, zijn alle onderdelen van de pabo die op rekenen en taal betrekking hebben nutteloos. Dat betekent dat een groot deel van de eerste 2 leerjaar aan heb voorbij gaat. Ook op stage hebben ze dan niets te zoeken. Wat kunnen ze daar leren als alle activiteiten stoppen met hun gebrekkige vaardigheden op de belangrijkste vakgebieden. Maar… die stages worden heus wel goedgekeurd hoor.
      Ze hebben tijdens de opleiding een onoverbrugbare handicap: ze kunnen zelf de relevante lessen iet begrijpen.

      Behalve natuurlijk als dat nooit een probleem (geweest) is, als zelf kunnen rekenen geen voorwaarde is om de rekenlessen (didactiek) van de pabo te kunnen volgen. En laat dat nu precies het geval zijn.

      Sterker nog: zelf kunnen rekenen is geen enkele voorwaarde om de rekendidactiekLESSEN van de pabo te kunnen GEVEN. Mijn voormalige collega kon dat niet, kon geen rekenlessen “eigen vaardigheid” (lees: sommetjes van groep7/8) geven aan de pabo studenten. Maar ze gaf wel rekendidactiek (over aanvankelijk rekenen).

      De pabo wereld is ziek. Heel erg ziek.

      Oh ja… helaas Leo, maar “weer samen naar school” heeft aan deze onzin part nog deel.
      Behalve als je de kreet weer samen naar school betrekt op samen naar de pabo met leerlingen (studenten?) die er helemaal niets te zoeken hebben. Studenten met een rugzakje. Ik krijg er de kouwe rillingen van.

      • ideologische onmacht
        Soms zijn oplossingen technisch gezien zo eenvoudig. De overheid kan zelf reken- en taal-toetsen afnemen. Verder geldt:
        1. PABO-studenten die niet voor deze toetsen geslaagd zijn mogen niet voor de klas staan om rekenen of taal te geven als ze voor de betreffende toetsen niet geslaagd zijn.
        2. De PABO-opleidingen mogen ze niet het diploma van volledig bevoegd docent uitreiken aan studenten die niet voor beide toetsen geslaagd zijn.
        Ideologisch ligt het moeilijker: Plasterk zou moeten ingrijpen in de autonomie van de scholen. We stoten elke keer op dezelfde ellende.
        Seger Weehuizen

  3. Te gek voor woorden!
    Te gek voor woorden! En wat gaat men doen met studenten die gezakt zijn na het eerste jaar op een andere Pabo, en die zich vervolgens maar aanmelden in Rotterdam? Dat zullen er velen zijn.

    Sowieso geeft een verlaging van de normen een aanzuigend effect op minder begaafde studenten, zodat de populatie in doorsnee nog verder in niveau zal dalen. Na een jaar of twee zijn de problemen opnieuw dermate groot dat men weer een argument meent te hebben voor het verlagen van de normen, etc… Een gevaarlijk steil hellend vlak dus. Wie stopt dit?

    Ik heb al eerder geopperd dat juist een verhoging van de normen wel eens tot minder uitval zou kunnen leiden omdat moeilijkere studies hoger begaafde studenten aantrekken. Wie durft dit?

      • Sluiten
        die onderwijsafdeling van de UT. We hebben al veel te veel van zulke lieden.
        Laat die aspirant-masters eerst maar eens vijf jaar de hitte van het onderwijsfront ondervinden voordat ze anderen de onderwijskundige les gaan lezen: “Numerus fixus voor onderwijskunde en een vakbevoegdheid als toelatingseis”!

      • Nee, geschiedenisleraar, dat
        Nee, geschiedenisleraar, dat bedoel ik niet;-). Ik had het over verhoging van normen zonder dat nou zo nodig de naam van de opleiding moet worden opgepimpt. Een betere wijn in dezelfde zakken; niet datzelfde wrange wijntje in nieuwe, tot quasi-universitaire glans opgepoetste zakken.

  4. Apart niveau voor buitenlanders
    Aparte normen voor buitenlanders….al ‘profiteren’ autochtone domkoppen daar net zo hard van.
    Bij de taaltoets moet ik steeds weer denken aan die paar velletjes A4 waarop de regels voor de werkwoordspelling aan mijn zoon op de basisschool werden uitgelegd. En dan voor die flauwekul nog eens een jaar extra de tijd nemen?
    De rekentoets idem dito. Belachelijk dat dat elementaire rekenen zoveel tijd moet kosten.
    Jongelui die op hun 18e jaar niet kunnen spellen of rekenen, mogen hun leven lang niet voor een klas staan. Waarom moet in onze maatschappij het domste deel van de populatie zo nodig voor de klas?

    • Antwoord
      Bernard Wijntuin stelt de vraag

      Waarom moet in onze maatschappij het domste deel van de populatie zo nodig voor de klas?

      Een Engels gezegde luidt:

      If you pay peanuts, then you get monkeys.

      Het salaris en de arbeidsomstandigheden van een leraar zijn gewoon te laag om voldoende kwalitatief goede mensen te trekken. En in plaats van het salaris en de arbeidsomstandigheden te verbeteren verlaagt men de eisen tot `monkey niveau’.

      • je bent te positief Mark
        “Men” heeft helemaal geen enkele behoefte aan leraren die iets kunnen. Het is geen krenterigheid om pinda’s te betalen, het is bewust beleid. Hoe lager je mensen betaalt, hoe lager geschoold personeel je krijgt en hoe minder bedreigend die zijn voor managers en bestuurders.

        Ik denk dat je niet moet onderschatten hoe moeilijk het voor managers is om leiding te geven aan mensen die hoger opgeleid zijn dan zijzelf. Dat WIL men dan ook niet.

        Overigens denk ik dat die managers gelijk hebben. Ze kunnen ook geen leiding geven aan hoger opgeleiden. Vaak kunnen ze uberhaupt geen leiding geven, maar als de ondergeschikten nóg minder weten dan wordt het werkelijk wat gemakkelijker voor de baas.
        Misschien zou het zelfs wel kunnen zijn dat en school beter draait als en een matige leiding is en erg matige leraren, dan als er een matige leiding is en goede leraren. Dat laatste is niet te handhaven en levert enorme problemen op die scholen. Ze vechten elkaar de tent uit. De eerste situatie is redelijk natuurlijk voor zover het de machtspositie betreft en als alle juffen maar op tijd de administratie doen en de methode volgen, dan krijg je een zwakke school, maar hij blijft wel bestaan. Ik ken de situaties.

        • Grafiekje
          Heb een grafiekje op het bord over de teloorgang van ons onderwijs.
          Iedere dag een stukje erbij.
          De lijn gaat nog steeds steil bergafwaarts en al heel lang onder NAP.

    • Taal is meer dan spellingsleer
      Ik dacht bij een taaltoets aan meer dan alleen spelling. Ook aan nuances, bijbetekenissen, synoniemen en antoniemen. Die leer je niet zo een twee drie en die passen ook niet op een paar A4-tjes. Ik denk ook aan de taaltoetsen die Amerikaanse en (voor de USA) buitenlandse studenten vaak moeten afleggen om toegelaten te worden tot de universiteit van hun keuze.
      Seger Weehuizen

      • Inzake ‘meer dan spelling’
        Het gaat mij om de pabo-taaltoets. Die was enige tijd geleden op internet te bezichtigen en die was de eenvoud zelve.
        Het soort toets waar u het over heeft is op de pabo helemaal niet aan de orde.

  5. ‘Effect taaltoets pabo onacceptabel’
    *Scienceguide*:

    “Pabostudenten bij de Hogeschool Rotterdam krijgen twee jaar de tijd om te slagen voor de taal- en rekentoets. Dat doet de hogeschool niet zo maar, zo blijkt uit de visie van het college op deze materie. ‘Wij vinden de maatschappelijke gevolgen van de invoering van de taaltoets onacceptabel’, stelt Gerard van Drielen, lid van de het CvB. Het uitvalpercentage van de allochtone pabo-studenten van de Hogeschool Rotterdam ligt ruim twaalf procent boven het landelijke gemiddelde van veertig procent. Zou de uitkomst van de taaltoets meetellen, moeten nog meer studenten in het eerste jaar uitvallen.

    ‘Er zijn drie belangrijke gegevens: er is een lerarentekort, er staan te weinig allochtonen voor de klas en de meerderheid van de leerlingen in het voortgezet onderwijs in Rotterdam, 65 procent, is van allochtone afkomst. Ook daarom is het van belang dat er voldoende allochtone paboërs afstuderen,’ zo stelt Van Drielen.”

    • Dan moeten we zorgen,
      dat ze goed opgeleid worden, mijnheer van Drielen.
      Want anders prutsen we onszelf “rijk”aan waardeloze leraren.

      Ter vergelijking: Als u constateert dat in Nederland te weinig woningen zijn, dan bouwt u toch ook geen konijnehokkenfabriek……

      met een knipoog voor jl.

    • Zogenaamde maatschappelijke zorgen als dekmantel …
      … voor maffiapraktijken.

      Misbruik maken van allochtonen voor zijn eigen gewin: “kijk eens hoe maatschappelijk geëngageerd ik ben”. Maar het scheelt hem weer een flinke groep studenten.

    • Inzake ethnisch-raciale quotering
      De argumenten van van Drielen, lid van het College van Bestuur van de Hogeschool Rotterdam behoren hem zijn eigen baan te kosten. Zitten er wel voldoende allochtonen in het CvB van de Hogeschool Rotterdam? Daar hoort 65% van de leden allochtoon te zijn! Weg met van Drielen; meer Antillianen, Kaap Verdianen, Turken en Marokkanen (volgens een vaste verdeelsleutel graag) in het CvB. En nu we toch bezig zijn: de delegaties voor de Olympische spelen moeten ook langs ethnisch-raciale lijnen verdeeld worden, net zoals de professoraten werktuigbouw en sinologie.
      En laten we ook het personeel van Chinese restaurants niet vergeten….

      • olympische spelen
        De reactie van Bernard Wijntuin (inzake ethnisch-radicale quotering) verdient een lauwerkrans.

        Ook een idee : hebben we al een tibetaanse athleet in de nederlandse ploeg die naar Peking gaat ?

        maarten

    • Maatschappelijk onaanvaardbaar
      Als de Pabo zich uitsluitend richt op de kwaliteit van het onderwijs, dus het afleveren van kwalitatief goede juffen en meesters, levert ze daarmee de allerbest denkbare bijdrage aan de samenleving. Daar is de Pabo ook voor bedoeld. Verwaarlozing van de kerntaak ten gunste van andere overwegingen brengt het onderwijs en daarmee de samenleving alleen maar verder achterop.

      De maatregelen van de Hogeschool Rotterdam hebben voor de positief te discrimineren doelgroep bovendien een uiterst schadelijk neveneffect. Iedere allochtone juf en meester loopt straks het risico om juist vanwege deze maatregel niet voor vol aangezien te worden. Zo’n stigma is snel verworven, maar je komt er o zo moeilijk weer van af. Allochtone studenten die wel hun taal beheersen en kunnen rekenen, zouden juist hierom wel eens van een carrière in het basisonderwijs af kunnen gaan zien.

      Tenslotte: hoe langer je wacht met studenten wegsturen, hoe moeilijker het wordt en hoe sterker de neiging zal zijn om de hand te lcihten met de eisen.

      Kortom: ik vind de maatschappelijke gevolgen van deze maatregel onaanvaardbaar! Had nou niemand hier een stokje voor kunnen steken?

  6. iesj goed matregel
    toets na 2 jaar iesj goed matregel, na 2 jaar zij stoeren niet stoedent van school, echt niet, anders kosjt te veel, noe zij gaan zeggen stoedent iesj al op helft van stoedie, en mag gewoon afmake, en krijgen diploma,
    stoedenten wegstoeren na 2 jaar iesj niet gedaan laatste 20 jaar, zij krijgen altijd diploma al 20 jaar, en wij krijgen ook diploma, omdat leeraar gaat helpen bij toets maken, groetjes van sarduur,

    • Welkom op dit forum, Sarduur
      Fijn dat er nu ook Pabo-studenten uit Rotterdam hun stem laten horen op dit forum!
      Je Nederlands is niet perfect, en ik vraag me af hoe je taaltoets gegaan is? Door je naam, zou ik kunnen denken, dat je uit een ander land komt dan Nederland!? Maar aan je schrijven is het niet echt te merken. Je weet jezelf in ieder geval heel goed duidelijk te maken. En ik ben ook blij, dat er op jullie PABO jongens studeren. Want het zijn vooral meisjes, die PABO doen en daardoor komen er erg veel juffen op de basisscholen. Hoe is het onderwijs op jullie school? Nog wat geleerd deze week?

      25-12-1945 heet nieuwkomers gewoonlijk welkom op dit forum. Hij is zeerattent en zorgt dat ze wat wegwijs gemaakt worden. Maar die goede man steekt al zoveel tijd in zijn werk voor BON, dat ik nu een keer zijn taak overneem. Kan hij ook eens rusten of iets voor zichzelf doen op deze late vrijdagavond. Dus nogmaals: Welkom Sarduur. Zat jij zo laat nog te studeren om een goede leraar te worden? Hoe ging je eerste stage? Succes met je opleiding!

      groeten van, Weknow

  7. PABO-student met dyslexie
    *LearnOnline, taaltoets*, een site waar PABO-studenten kunnen oefenen voor de taaltoets.

    Één reactie van een PABO-student(e):
    “Ik heb dyslectie en ik vind dat het hier goed en duidelijk vermeld staat wat je moet doen.”

    • Geen uitzondering
      Op een open dag van de pabo waar ik werkte kwam een meisje naar me toe, ik heb dyslexie, kan ik wel naar de pabo?

      Ik wilde haar gaan vertellen dat dat een niet geheel gelukkige combinatie is. Maar de collega Nederlands nam het over: dat is helemaal geen probleem: door je dyslexie compenseer je je tekortkoming en ben je meer dan anderen juist in staat om de regels te gebruiken en bij de kinderen aan te leren.

      Nu is dat misschien niet een geheel onlogische verklaring, ik weet er te weinig van, heb er geen oordeel over. Maar wat me wel opvalt is dat, als je het kennelijk kunt compenseren tot aan het niveau dat een basisschoolleerkracht zou moeten hebben, dat je dan vraagtekens kunt zetten bij de zin van dyslexie verklaringen.

      Zo heb ik bijvoorbeeld een dysadministratie (gekoppeld aan een blinde dysauthoritati, dysregeli en een acute dyssektari). Maar geen van die beperkingen geven me enig extra recht op wat dan ook. Het zijn mijn manco’s (correctie: beperkingen / correctie: uitdagingen)

      • PABO-studenten met dyslexie
        Wat ik voor onmogelijk hield blijkt inderdaad heel normaal te zijn.
        Meteen al een site te pakken, *De rode loper uit voor PABO-studenten met dyslexie*.
        “De Helpdesk Dyslexie van de Hogeschool Rotterdam kreeg geheel volgens de Wet van Murphy zonder waarschuwing vooraf de ene na de andere in de problemen geraakte PABO-student(e) met dyslexie.”
        Er is zelfs een ‘Leerroute Nederlands voor PABO-studenten met dyslexie’.
        Er wordt geklaagd dat er nog veel PABO-docenten zijn die hun twijfels hebben bij aspirant-leerkrachten met dyslexie.
        Als deze studenten eenmaal onderwijzer(es) zijn hebben ze een groot voordeel: er wordt sneller signaleerd dat een leerling problemen heeft met leren lezen.

        Maar zo gezien wordt het de hoogste tijd dat er ook wiskundeleraren komen met dyscalculie. Die kunnen dat dan bij leerlingen ook sneller signaleren.
        Ideetje voor van Drielen. Levert hem beslist een bonus op.

        • Kijk jl
          Het is hartstikke simpel.

          Zonder die Lexie kom je geen Paboow meer in. Echt waor hoor. Die kerel is overal. Als je Lexie niet ken, dan kom je nerregus meer.

          Dat noemuh ze nou erfaringsleeruh. Dan hep je geen hendikep, maar een uitdaaching, een foordeel.
          Zo hep je een Lexie diploma, maar ook een AdejHadej diploma. En Plaasterk hepput zelluf gesech. Leraruh worde betaalt maar de diplomaas

          Wag maor lekkur af. Geen gezeik iedere leroar rijk. Hoe meer dieplomajs hoe beter.

          Doeg,

          1955 of wassut nou 1600

        • Die dyslectische PABO
          Die dyslectische PABO studenten moeten dan natuurlijk door dyslectische PABO docenten worden opgeleid, want alleen dyslectische docenten “kunnen zich goed inleven in de belevingswereld van dyslectici!!”

        • Ik heb een collega waar ik
          Ik heb een collega waar ik nog al wat d/t- problemen uit de toetsen moet halen. Verklaring van haar kant : ik heb dyslectisch.
          Mijn zoon ook. Maar die krijgt altijd van mij te horen : grammatica kan je ook als dyslecticus gewoon leren.
          Er is dyslectie en taalluiheid en laten we die niet door elkaar halen.
          Want de epidemie taalluiheid is nog veel besmettelijkerdan dyslectie.
          Niet kunnen spellen en rekenen, dan geen juf.
          Jammer maar ik claim toch ook niet het recht gymnastiedocent te worden terwijl ik nooit over kast of bok kon komen.
          Ik leg mij er maar bij neer dat ik niet zo motorisch intelligent ben en zie dat niet als een handicap maar ook niet als een uitdaging.

    • Leerzaam
      Een eye-opener zijn voor mij de reacties van de pabo-leerlingen die tot hun eigen verbazing ontdekken dat je de taaltoets kunt halen door goed te oefenen. Hoe is het in hemelsnaam mogelijk na zoveel jaren onderwijs???

      • struikelblokken
        De oefeningen op de site doen me denken aan het boekje waarmee ik in de jaren ´80 tijdens de lessen Nederlands op de middelbare school ben doodgegooid: Struikelblokken.
        Inderdaad: oefenen oefenen oefenen

        En dan heb ik het nog niet eens over de degelijke taallessen van de lagere school.

  8. HBO-raad keurt inspectie lerarenopleidingen af
    *HBO-raad vindt inspectierapport lerarenopleidingen te cru*

    De Onderwijsinspectie is bezorgd over het niveau van de lerarenopleidingen in het hbo, blijkt uit een deze week verschenen rapport. Daarmee praat de club volgens de HBO-raad voor zijn beurt: accreditatieorganisatie NVAO is tot dusver positief.

    Volgens een woordvoerder van de HBO-raad werken hogescholen keihard aan de verbeterplannen voor de lerarenopleidingen. ‘We zijn er nog niet, maar we timmeren flink aan de weg. De inspectie erkent dat ook in het rapport.’

    Inderdaad prijst de Onderwijsinspectie het hbo voor invoering van de taal- en rekentoetsen op de pabo en de investeringen die bij de tweedegraads lerarenopleidingen zijn gedaan in de gezamenlijke vakinhoudelijke kennisbases. Tegelijkertijd stelt de inspectie echter dat het hbo-niveau niet voldoende is gegarandeerd, en dat meer centrale toetsing dit moet verhelpen.

    En dat gaat de HBO-raad te ver. ‘Het is niet aan de inspectie om te bepalen of het niveau van de lerarenopleidingen is gegarandeerd. Dat is een zaak van de accreditatieorganisatie NVAO. Totnogtoe hebben die geen lerarenopleidingen afgekeurd. De inspectie praat dus voor haar beurt.’

    • Hoezo alle macht?
      Zoals ik net een een andere draad schreef…..niemand…..nee niemand…..zelfs de inspectie niet….en zeker politici niet…. MAG de absolute macht en de bedoelingen van de onderwijsraden maar in twijfel trekken!
      Zij bepalen alleen nog wat gezegd, gedacht en geleerd mag worden in onderwijsland. Voorzitter van een onderwijsraad….dat is G.O.D.

      Zie: www.beteronderwijsnederland.nl/?q=node/4227#comment-35609

      • Kwaliteit PABO
        Ik sprak laatst een academica die in een andere sector wilde gaan werken. Een van de dingen waar zij, met haar sociale vaardigheden, intelligentie en talent om kinderen te motiveren, voor geschikt zou zijn, is lerares in het basisonderwijs. Dat vond zij zelf ook wel, en ze had al informatie opgezocht over de ‘academische PABO’ die er gaat komen. Het feit dat ze er in het basisonderwijs in salaris flink op achteruit zou gaan t.o.v. haar huidige werk had ze er wel voor over.

        “Maar,” verklaarde ze haar beslissing om het toch maar niet te doen, “ik zie het niet zitten om allemaal van die dozen als collega’s te hebben.”

        Dat is ook een gevolg van de waardeloze inhoudelijke eisen op de gewone PABO’s: zelfs getalenteerde mensen die zich in het verleden niet zouden hebben laten tegenhouden door de twijfelachtige arbeidsvoorwaarden in het (basis-)onderwijs, mijden het beroep nu toch, omdat ze zullen moeten gaan werken met mensen die van toeten noch blazen weten waar het rekenen, spellen en algemene ontwikkeling aangaat.

        • Een waar woord
          Een scherpe observatie van classica. Als je op je werk te veel afwijkt van de rest van het personeel (ook al steek je ver boven ze uit) dan voel je je eenzaam en dan zal je het nooit naar je zin hebben.
          Wil je onderwijzers die iets kunnen onderwijzen, dan zal je eisen moeten stellen.

Reacties zijn gesloten.