Aleid Truijens: Het uur U voor Plasterk

Voor de liefhbebber (en dat zijn we hier toch allemaal?): Lees de column van Aleid Truijens hier.

5 Reacties

  1. Lesgeld betalen?
    Is een verkeersramp niet veel urgenter dan de onderwijsramp?
    Daar merk je binnen een paar uur de effecten van en dan begint het hele Binnenhof wel meteen te kakelen.

  2. Nee, Aleid!
    Aleid Truijens:
    ‘…een verhelderend interview met Clan Visser ’t Hooft, de ‘moeder’ van het Studiehuis. Vriendelijke, integere vrouw. Was vroeger vast een inspirerende leerkracht, op de scholen met ‘volbloed gymnasiasten’ en leraren die ‘ook lector waren aan de universiteit’, op de hagelwitte Werkplaats Kees Boeke, waar de prinsesjes schoolgingen en op het Hilversumse Roland Holst College dat zij als rector uit het slop trok.’

    Nee, Aleid:
    Clan Visser ’t Hooft, je krijgt tranen in je ogen van zoveel droefenis.
    Haar school brandt af, ze ontmoet Wallage, (ook PvdA), komt in een positie, kon als docent geen orde houden …confetti……haar lessen liepen uit de hand…of ze wat strenger wilde optreden, vervolgens de Kees Boekeschool met zijn zelfsturend leren …gelijkwaardigheid tussen leerlingen en leraren,…. die ‘werkers’ werden genoemd.
    Een mislukte onderwijsjuf die, omdat ze op een positie kwam, al haar onderwijsellende en droefenis over Nederland mocht uitstrooien.

    Frank Ankersmit:
    ‘‘Het is bijvoorbeeld onzin om te zeggen dat Tweede Kamer, Onderwijsraad, leraren et cetera unisono het studiehuis al wilden, voordat Wallage op dat zo onzalige idee kwam door zijn contacten met Clan Visser ‘t Hooft.’

    • Ja Aleid!
      Volgens mij heeft Hals een stukje uit de column van Aleid Truijens gemist, namelijk dit:

      “Visser ’t Hooft komt niet van haar dwaling terug. Nog altijd meent zij dat ‘léren leren’ en ‘zelfstandigheid’ dé middelen zijn om het kind, dat zo heel anders is dan twintig jaar geleden, te activeren. Dat deze onderwijsfilosofie bij Gooise kindertjes uit de hogere middenklasse soms goed viel, maar voor kinderen uit een groeiende onderklasse dramatisch uitpakte, is niet tot haar doorgedrongen. Het mislukken van het Studiehuis wijt zij voornamelijk aan de ‘zeer negatieve pers’, de niveauverlaging aan de democratisering van het onderwijs.”

      Op grond daarvan zou het dus juist “Ja, Aleid!” moeten zijn.

      • En dit dan?
        ‘Je kunt de mislukking van het Studiehuis en de Basisvorming deze keurige idealiste niet aanrekenen. Netelenbos en Wallage drukten de enthousiast door haar beleden vernieuwingen door, doof voor kritiek en wetenschappelijke twijfel, dwarsliggende schoolleiders intimiderend, en met de zegen van de Algemene Onderwijsbond en de Tweede Kamer.’

Reacties zijn gesloten.