Leraren bereiden zich voor op acties

Geplukt van NU.nl:

UTRECHT – De AOb is “bezig met een actietraject” om hogere salarissen voor leraren af te dwingen. Dat heeft deze vakbond voor docenten dinsdag gezegd.

De AOb is “bezig met een actietraject” om hogere salarissen voor leraren af te dwingen. Dat heeft deze vakbond voor docenten dinsdag gezegd. In Den Haag en Delft willen leraren op 26 maart al een wilde staking houden.

Sympathie

De Algemene Onderwijsbond (AOb) heeft sympathie voor de staking, maar wil eerst het overleg met minister Ronald Plasterk van Onderwijs afwachten. De bond eist voor het einde van deze maand duidelijkheid over zijn beloofde inzet van 1,1 miljard euro om het beroep van leraar aantrekkelijker te maken.

Schept Plasterk niet uiterlijk deze maand duidelijkheid, dan volgen in mei acties, dreigt de AOb. Vice-voorzitter Ton Rolvink van de bond klaagt dat de scholen geen afspraken willen maken over leraren die carrière willen maken èn les willen blijven geven.

Afschaffing

Rolvink stelt bovendien dat het ministerie niet genoeg geld uittrekt om docenten versneld meer loon te geven. Slechts voor een eerste stap zouden er middelen zijn. Eerder keerde de bond zich al tegen afschaffing van een regeling waarmee oudere docenten minder les hoeven te geven.

“Als op 28 maart blijkt dat bij die drie punten geen goede afspraken zijn gemaakt, zal de AOb de leden oproepen om in mei in actie te komen”, aldus de AOb.

Actiedag

Leraren van verscheidene scholen in Delft en Den Haag lieten dinsdag weten niet langer te willen wachten en houden op 26 maart een landelijke actiedag. “We hebben er genoeg van dat de bonden de afgelopen maanden niets hebben bereikt met minister Ronald Plasterk”, stellen zij in een verklaring.

De initiatiefnemers roepen middelbare scholen op deze dag geen les te geven. Ook zijn er op verschillende scholen in Den Haag debatten en is er ’s middags een manifestatie op Het Plein.

28 Reacties

  1. Belangrijker is dat het Rijk
    Belangrijker is dat het Rijk de salariëring zelf gaat regelen. Scholen dienen alleen lumpsum te ontvangen voor het vormgeven van het (o.a. schooleigen) onderwijs. Indien besturen het extra geld krijgen voor ‘differentiatie’ gebeurt er niets. Betalen naar opleiding/ ervaring en meer niet. Uiteraard zal de club van Slagter dit blokkeren, het zou verlies aan macht en invloed betekenen.
    Nogmaals:

    Tweedegraads bevoegdheid (vereist !) > eerste zes jaar LB, bij voldoende functioneren/resultaten/bekwaamheid doorstroming naar LC (circa 12 periodieken)
    Eerstegraads bevoegdheid (idem) > eerste jaren LC, idem doorstroming naar LD.
    Promovendi > LE

  2. ander geld nodig
    Met de stakingen van het politiepersoneel en staking van het paramedisch personeel op komst lijkt het onwaarschijnlijk dat er voldoende geld vrijkomt om de leraren op de werkvloer de noodzakelijke salarisverhoging te geven. De enige mogelijkheid om wel aan het benodigde geld te komen is snijden in het aantal mensen dat niet aan het primaire proces deelneemt. Daarvoor is het o.a. nodig dat de papieren rompslomp sterk gereduceerd wordt. Dan kan men daarna de rijkssubsidie oormerken en precies vastleggen hoeveel geld bestemd is voor de docenten die zich met het primaire proces bezig houden. De daarvan vrijgestelden zullen voor een groot gedeelte naar de werkvloer moeten terugkeren of anders ontslagen worden.
    Seger Weehuizen

    • Seger vind je politieagenten
      Seger vind je politieagenten en verpleegkundigen belangrijker dan docenten? Of moeten wij ons ook mar een krachtiger laten horen?

      • Politieagenten, verpleegkundigen en leraren
        Leraren verdienen nog steeds meer dan politieagenten en verpleegkundigen. Qua aanzien in de maatschappij en qua opleidingsniveau is de leraar hard op weg bij deze groepen te gaan horen (vroeger hoorde de leraar in deze opzichten bij de groep van de advocaten en de artsen).

      • Efficiency, rechten en plichten
        Mijn indruk, historica, is dat door bureaukratisering zowel de zorg als het onderwijs minder efficiënt geworden is. Die inefficiëntie leidt tot hogere premiedruk en schaadt onze economie. Produceren in Nederland wordt dan te duur, er komt werkeloosheid, de lasten voor de werkenden stijgen, …… (iemand met meer economische kennis dan ik mag me corrigeren). Salarisstijging moet mogelijk worden door meer efficiency. In het onderwijs en in de zorg is bezuiniging op het personeel door betere produktiemethoden onuitvoerbaar. De directies hebben dat geprobeerd door docenten volgens het boekje te laten werken. Ik geloof daarom dat je van VWO-ers meer zelfwerkzaamheid moet eisen. Maar niet in de vorm van samenwerken of het maken van werkstukken. Eventueel middels hoorcolleges door docenten die daarvoor capabel zijn. Bij de lager schooltypen niet meer accepteren dat leerlingen geen zin hebben, geen huiswerk maken of de les verstoren. Meteen de kinderbijslag intrekken en geen gesoebat. Onderwijs volgen is enerzijds het recht om je te mogen ontplooien; anderzijds de verplichting om er voor te zorgen dat je later je eigen broek op kunt houden.
        Seger Weehuizen

        • De kernvraag blijft in
          De kernvraag blijft in hoeverre de overheid het belang van goede docenten inziet. Wanneer men de status en beloning serieus neemt zal men op landelijk niveau het beroep moeten opkrikken. Eenduidgheid qua beloning, de positie van de docent extern plaatsen. Niet langer moeten docenten zijn overgeleverd aan de grillen van besturen en management.

  3. een tekst voor op het lerarenmonument
    Wir setzen uns mit Tränen nieder
    Und rufen dir im Grabe zu:
    Ruhe sanfte, sanfte Ruh!
    Ruht, ihr ausgesogne Glieder!
    Willem Smit

      • Ein lächerliches Hobby, na?
        Er is hier een grappige discussie te vinden over die eind-n, maar dan betrekking hebbende op het onderscheid “wir Deutsche” (sterk) / “wir Deutschen” (zwak). Beide vormen zijn juist, met een subtiel betekenisverschil. Het “wir Deutschen” viel mij voor het eerst op in een toespraak van H. Kohl ter gelegenheid van de hereniging van Duitsland, omdat het inging tegen mijn eigen toenmalige kennis van het Duits.

        Ik spreek waarschijnlijk niet voldoende goed Duits om het boven bedoelde betekenisverschil goed te kunnen uitleggen, maar voor mijn gevoel is het adjectief “Deutsche” in de sterke vorm meer een gelijkwaardige toevoeging aan het persoonlijk voornaamwoord “wir”, en het adjectief “Deutschen” in de zwakke vorm meer ondergeschikt aan dit “wir”; alsof het “wir” in de zwakke vorm a.h.w. een rol speelt als bepaald lidwoord “die”: “wir Deutschen /die Deutschen”. Ik laat me graag beter inlichten door mensen die hier meer van weten;-).

        Lächerliches Hobby, na?

        (Overigens toont het bestaan van dergelijke subtiliteiten in het Duits maar weer eens aan hoezeer ons eigen taaltje van de brakke grond is afgegleden.)

    • leraren monument
      ref : tekst voor op het lerarenmonument | wsmitharmelen 12/03/2008

      bach/picander : goeie text voor up front ;

      en hopenlijk op de sokkel (als t moet aan de achterkant) in iridiscerende letters ook een wat meer opwekkende, strijdvaardige text (wie zei daar “opruiend” ?) :

      und zählen wird man von dem schützen Tells,
      solang die berge steh’n auf ihrem grunde –

      met vr gr,
      friedrich schiller

    • Bach op Ned 2
      Hevig aanbevolen, waarlijk schitterend.
      Vrijdag 21 maart 2008
      12:00 – 14:30

      “Onder regie van de Britse drama-regisseur Jonathan Miller. De uitvoerenden treden naar voren tijdens de uitvoering. De zesentwintig jonge muzikanten van het orkest spelen op historische instrumenten en worden bijgestaan door twee koren van twaalf zangers en zangeressen. Dirigent is Paul Goodwin, professor aan het Royal College of Music. Solisten zijn onder ander Rufus Muller (Evangelist), Richard Jackson (Jesus), sopraan Nancy Argenta en countertenor Jonathan Peter Kelly.”

      Willem Smit

      • Droomprogramma
        Bedankt Willem, de TV staat al aan. Daarom ook maar even het volgende:
        Een live concert onder de noemer De vrijdag van Vredenburg. Vanavond Goede Vrijdag. 1. Bach/M. Reger. O Mensch bewein deine Sünde gross. 2. Martin. Maria Triptychon. 3. Haydn. Die sieben letzten Worte unserers Erlösers am Kreuze uit Urfassung. Radio Kamer Filharmonie o.l.v. Kenneth Montgomery. Marisol Montalvo, sopraan. Presentatie: Peter Bree. Samenstelling: Astrid in ’t Veld. Rechtstreekse uitzending vanuit Vredenburg Leidsche Rijn te Utrecht. Een droomprogramma, vanavond van 20.02 – 23.00 uur op *Radio 4*.

  4. Overheid niet voor rede vatbaar
    Helaas heeft de overheid de afgelopen periode laten zien dat ze niet voor rede vatbaar is. De huidige situatie in het onderwijs is hier een direct gevolg van. Een verbetering van de positie van docenten is aan de docenten zelf. Wij zijn helaas slecht georganiseerd, opkomen voor ons eigen belang is ons vreemd. Staken is al helemaal “not done”.
    Dus vrees ik dat Plassterk in samenwerking met de aob ons wel weer een oor aannaait.
    “Eigen schuld dikke bult” zou mijn moeder zeggen.

    • Ik vrees het ook, en hoop
      Ik vrees het ook, en hoop dan maar op de automatische mechanismes: tienduizenden oudere leraren binnenkort met pensioen, geen hond die het onderwijs nog in wil, degenen die wel komen rennen na een paar jaar naar andere sectoren, en de truc “dan maar lager opgeleiden/onbevoegden aannemen die het voor dat geld wel willen doen” verliest (hopelijk) zijn geloofwaardigheid nu de niveaudaling in alle media besproken wordt.

  5. Dit wil de Aob:Inzet AOb
    Dit wil de Aob:
    Inzet AOb voor nieuwe CAO VO bekend
    Utrecht, 12 maart 2008

    De AOb heeft zijn inzet voor de nieuwe CAO voor het Voortgezet Onderwijs bekendgemaakt. De AOb zet in op een lagere werkdruk en concurrerende arbeidsvoorwaarden. Er moeten betere carri่rekansen komen voor leraren. Werken in het Voortgezet onderwijs moet weer aantrekkelijk worden!

    De AOb zet in op een arbeidsvoorwaardenpakket dat de vergelijking met de marktsector kan doorstaan. Concreet een aantal punten:

    -Een generieke loonstijging van 3,5 procent over de periode van 1 juli 2008 tot 1 juli 2009.
    -Een verhoging van de eindejaarsuitkering met 1,5 procent.
    -Een verhoging van de eindejaarsuitkering voor het onderwijsondersteunend personeel met 150 euro.
    -Verlaging van de werkdruk. Daardoor kan ook de kwaliteit van het onderwijs worden gegarandeerd.

    De inzet van de AOb sluit aan op de visie van de Commissie Leraren. Die commissie onder leiding van Rinnooy Kan luidde vorig jaar herfst de noodklok over het naderende lerarentekort. Als er geen maatregelen worden getroffen stevent Nederland af op een dramatisch tekort aan kwalitatief goede leraren, zo oordeelde Rinnooy Kan.

    De AOb moet nog met de andere bonden om de tafel om een gezamenlijke inzet te bespreken. Daarna volgen de onderhandelingen met de VO-raad. De AOb wil op korte termijn dat overleg beginnen. Ook gezien de afspraken in het ultimatum waarmee de VO-raad heeft ingestemd.

    Download hier de complete inzet AOb CAO VO 1 juli 2008-1 juli 2009

    Lees hier meer (en huiver):
    www.aob.nl/nieuwsbrieven/uploads/48F_Iinzetcaovo2008_2009.doc
    .

    • Is dit alles oehoehoehoe
      3,5%? Dus min of meer alleen inflatiecorrectie?
      ‘een verlaging van de werkdruk’, zo vaag geformuleerd dat de invulling ervan weer kan leiden tot de werkdrukverhoging waar eerdere ‘werkdrukverlagende maatregelen’ toe hebben geleid.

      Wat een mooie 1 aprilgrap van de AOB, ietsje aan de vroege kant, maar toch leuk!

      • Blijkbaar
        Heeft onze Sjoerd, de AOB voor het karretje gespannen. In de afgelopen jaren is er altijd geld vrijgemaakt om “de werkdruk te verminderen” lees geld voor managers en bureaucratie.
        Heel eigenaardig is het feit dat de bonden nu rechtstreeks met Plasterk onderhandelen en niet met de “vertegenwoordigers van het maatschappelijk middenveld” oftewel Sjoerd van de VO-raad.

        • LAKS wil samen strijden met docenten
          Nadat ik hier over de inzet van de AOB las ben ik even een rondje gaan surfen en de reactie van het LAKS is ook wel interessant:

          “LAKS ontstemd over AOb

          LAKS overweegt acties in samenwerking met docenten

          Amsterdam, 12 maart 2008 – Het LAKS (Landelijk Aktie Komitee Scholieren) is ontstemd over de reactie van de Algemene Onderwijsbond (AOb) op een initiatief van zes docenten om actie te voeren voor een betere positie van de leraren. Het LAKS heeft al contact gehad met de lerarengroep, en van een wilde staking is absoluut geen sprake.

          “Wordt de snurkende onderwijsbondenwereld eens opgeschud dan wordt dat direct door de bedaagde kaderleden van de AOb de kop ingedrukt”, aldus een teleurgestelde Sywert van Lienden. “Wat de onderwijswereld nu nodig heeft, is duidelijke actie voor een betere positie van de leraar. De leraar is namelijk de sleutel tot succes in het onderwijs!”

          De discussie mag volgens het LAKS niet verzanden in een traditioneel CAO-conflict. Het probleem ligt breder en dieper dan dat. Radicale verbeteringen zijn nodig, zeker nu de kwaliteit van ons onderwijs de hoogste prioriteit zou moeten zijn. De buit ligt niet in Utrecht, maar in Den Haag.

          Midden volgende week worden verdere details van de acties aangekondigd.”

          • Goed!
            Die meisjes en jongens van LAKS gebruiken hun verstand.

            Zo een bericht doet goed. Een grond-idee waarmee ik mijn werk dagelijks probeer te doen: leerling en leraar samen hebben belang bij en werken aan goed onderwijs. Me inzetten om de leerlingen een goede basis mee te geven. Ook op de werkvloer doe je dat samen. Dan is onderwijs vaak “van zelf” van hoge kwaliteit en zinvol! Voor leerlingen en docenten.

      • Vakbonden en VO-raad: onder een mijtertje?
        De “eisen” van de AOB vertonen wel erg veel overeenkomst met die van de VO-raad. Zou dat toevallig zijn?

        Zie deze link:

        www.vo-raad.nl/nieuws/oproep-aan-plasterk-snel-betere-beloning-docenten

        De VO-raad “zet zich in” voor het uitdelen van wat geld dat de minister beloofde. De VO-raad wil met dit geld de rol van sinterklaas spelen. Want dan mogen de werkgevers zelf bepalen, welke kindjes zoet zijn en wat van dat lekkers mogen. De VO-raad en vakbonden zien graag blije kindjes!

        Ofwel: Een schouderklopje en fooitje voor het onderwijsgeef-vee uit andermans beurs; zodat ze zich niet bemoeien met beleid, macht en kwaliteit van onderwijs en braaf met HNL-blokjes spelen. Vadertje Sjoerd zorgt zorgt goed voor “de werkvloer” en de vakbonden mogen bij hem op schoot.

    • De CNVO zet hoger in
      “Leraren van drie scholen in Den Haag en Delft kondigden gisteren een ‘wilde’ landelijke actiedag aan.

      Zij roepen alle middelbare scholen op om woensdag 26 maart geen les te geven. Leraren zijn het ‘spuugzat’ dat de langlopende onderhandelingen met PvdA minister Plasterk van Onderwijs nog niet tot gewenste loonsverhoging en werkdrukverlichting hebben geleid, aldus een van de initiatiefnemers. ‘We zien geen andere manier dan deze om druk op de ketel te zetten.’

      CNV Onderwijs wijst erop dat het overleg met minister Plasterk en de werkgevers pas twee weken geleden is begonnen. ‘We begrijpen de motieven van de actievoerders maar steunen deze actie niet’, aldus vice-voorzitter Michel Rog. ‘Op dit moment zitten we om de tafel met Plasterk, over de besteding van de 1,1 miljard. Voor ons is de volgorde eerst onderhandelen en dan, als de resultaten tegenvallen voeren we actie.’

      De belangrijkste eisen van CNV Onderwijs:

      · Er moeten (veel) meer hogere salarisschalen beschikbaar komen voor leraren. Deze schalen moeten gereserveerd worden voor de leraar voor de klas, met lesgeven als hoofdtaak.

      · Inkorting van de lange salarisschalen (van 18 naar 12 jaar) én tegelijk een forse verbetering voor degenen die al op het maximum van de schaal zitten.

      · Herkenbare vermindering van de werkdruk.

      · Behoud van een uitstekende seniorenregeling (BAPO).”

      • CNVO ziet er beter uit dan eisen AOB
        “De AOb heeft zijn inzet voor de nieuwe CAO voor het Voortgezet Onderwijs bekendgemaakt. De AOb zet in op een lagere werkdruk en concurrerende arbeidsvoorwaarden. Er moeten betere carrièrekansen komen voor leraren. Werken in het Voortgezet onderwijs moet weer aantrekkelijk worden!

        De AOb zet in op een arbeidsvoorwaardenpakket dat de vergelijking met de marktsector kan doorstaan. Concreet een aantal punten:

        -Een generieke loonstijging van 3,5 procent over de periode van 1 juli 2008 tot 1 juli 2009.
        -Een verhoging van de eindejaarsuitkering met 1,5 procent.
        -Een verhoging van de eindejaarsuitkering voor het onderwijsondersteunend personeel met 150 euro.
        -Verlaging van de werkdruk. Daardoor kan ook de kwaliteit van het onderwijs worden gegarandeerd.

        De inzet van de AOb sluit aan op de visie van de Commissie Leraren. Die commissie onder leiding van Rinnooy Kan luidde vorig jaar herfst de noodklok over het naderende lerarentekort. Als er geen maatregelen worden getroffen stevent Nederland af op een dramatisch tekort aan kwalitatief goede leraren, zo oordeelde Rinnooy Kan.”

        Maar aan de macht….komen de bonden niet! De AOB al zeker niet.

        • Dit is standaard.
          Dit is standaard. Belangrijker is of men in de nieuwe cao gaat vastleggen of er sprake is van een duidelijke koppeling opleiding <> betaling. Generieke verhogingen betekenen niets, meer of een academicus automatisch in een LC/D schaal komt. Ben erg benieuwd of de bonden dit keihard laten vastleggen.

          • Duidelijke koppeling
            De Aob zegt wel iets over opleiding en salarisschalen, maar dit is geen harde koppeling. Hetzelfde zal wel gelden voor CNV onderwijs. De vakbonden willen gewoon geen harde koppeling opleiding<->salarisschaal.

      • Strategisch bondlidmaatschap?
        Heeft iemand al eens vergeleken welke bond het minst ver af staat van waar BON voor staat? Ben benieuwd hiernaar.

        Strategisch lidmaatschap – allemaal overstappen naar de beste en dit expliciet duidelijk maken – is een manier om de bonden te activeren en pushen om niet alleen voor een fooi te kiezen, maar ook de machtsverhoudingen niet meer te steunen en samen met leraren voor beter onderwijs te gaan…..

        • Bonden
          Er is geen verschil tussen de Aob en CNV onderwijs. Het AVV staat verreweg het dichtst bij BON, maar wordt door de Aob en CNV onderwijs buiten de CAO onderhandelingen gehouden.

Reacties zijn gesloten.