Dit is een reactie op het bericht hier op de site. Reacties voor de overzichtelijkheid graag daar.
———————————————————-
De inspectie en de NVAO hebben een gezamelijk onderzoek gedaan naar de kwaliteitsborging van opleiden in de school. Enkele citaten:
Uit meerdere bronnen blijkt bovendien dat de competentiegerichte curricula het zicht vertroebelen op de eisen die aan vakinhoud worden gesteld. Bij leren in de praktijk vermindert het zicht op vakinhoudelijke bekwaamheden nog verder. Er is algemene zorg te distilleren uit de studies en evaluaties over het inhoudelijk niveau dat aanstaande leraren middels het praktijkleren behalen en hoe dit geborgd kan worden.
De vakinhoudelijke en de vak-didactische competenties moeten evenwichtig aan bod komen. Dit moet getoetst worden in een onafhankelijke eindbeoordeling. Onafhankelijkheid ten aanzien van de student in opleiding is hierbij essentieel. De vraag is of en in welke mate de directe begeleiders van de opleidingsschool hierbij betrokken kunnen zijn. Een kernvraag is verder of de toetsing alleen competentiegericht in de praktijk plaatsvindt of dat er ook een aparte toetsing van de kenniscomponent is. Eventueel kan er een uitsplitsing plaatsvinden van verschillende leerdoelen die op verschillende wijzen worden getoetst.
Gezien de zorg in het algemeen over de vakinhoudelijke competenties én het feit dat vakinhoudelijke onderdelen traditioneel gezien meer op theorie georiënteerd zijn dan op de praktijk, is borging van het vakinhoudelijke niveau op de werkplek van belang. In de dagelijkse praktijk van de school is de kans immers aanwezig dat alledaagse zaken voorrang krijgen boven reflectieve en theoretische zaken. Daarom is het aan te bevelen het vakinhoudelijke niveau goed zichtbaar te maken in de leerdoelen, waardoor ze deel gaan uitmaken van toetsing en beoordeling.
Klinkt niet slecht, toch? Dit zijn echter helaas de enige 3 paragrafen die over vakinhoud gaan, verder vooral veel geblaat over processen en structuren. Gelukkig sluit het rapport af met:
De Inspectie van het Onderwijs en de NVAO staan open voor kritische suggesties en vragen over en naar aanleiding van deze studie.
Die kritische suggesties zal ik ze dan maar doen toekomen.