SBL vervolg “medewerkers aan het woord” 2 april Utrecht

Ik heb in het verleden meegedaan aan de enquete “medewerkers aan het woord” die in opdracht avn het ministerie is uitgevoerd door SBL. Ik had toen aangegeven dat ik van vervolgactiviteiten op de hoogte gesteld wilde worden. Gisteren was zo’n vervolgactiviteit. Er was aangegeven dat Plasterk aanwezig zou zijn, maar ik kreeg twee dagen ervoor een mailtje dat hij helaas verhinderd was. Toch naar Utrecht gereden. Ik weet ook wel dat SBL iha de BON standpunten niet aanhangt, maar vond dat ik in ieder geval ook in die club mijn mening moest geven. Praten met gelijkgestemden is makkelijker, maar daarmee verandert er niemand van mening.
Er waren een drietal workshops gepland en een vierde, het wandelgangen overleg. Het bleek dat er in totaal 12 deelnemers waren. Geen workshops, maar eerder een cursus. Met spelletjes en competentiekaartjes en subgroepjes.
Ik heb direct aangegeven dat ik iets anders had verwacht: namelijk een vervolg op medewerkers aan het woord, waar op één of andere manier een uitkomst zou zijn, die zou worden doorgegeven aan de minister. Maar het bleek anders. Ook andere deelnemers hadden iets anders in gedachten. Uiteindeljk zijn de spelletjes en kaartjes aan de kant gegaan en werd het een groepsgesprek over wat iedereen nodig had om zn eigen wensen te verwezenlijken. SBL zou dan kunnen organiseren en faciliteren. werden voorstellen gedaan om op elkaars school te gaan kijken en eventueel zelfs voor een bepaalde periode van school te wisselen met iemand anders.
Agenda’s werden getrokken en afspraken gemaakt.

Conclusie:
De link tussen medewerkers aan het woord en de SBL is een verkeerde. SBL heeft zich getoond als een club met een specifieke onderwijskundige visie: competenties. SBL is daarmee partij en kan natuurlijk geen medium zijn om meningen van de leraren te onderzoeken of aan de minister door te geven.
Het lijkt er eerder op dat de SBL zijn eigen stokpaardjes in (gesubsidieerde) activiteiten aan het omzetten is (what’s new in … the state of Denmark?). De geringe belangstelling van in totaal 50 deelnemers aan vier bijeenkomsten waarbij er 1500 waren aangeschreven (en die 1500 hadden, net als ik eerder aangegeven op de hoogte gesteld te willen worden van activiteiten), geeft aan dat men onder docenten weinig actieve aanhang heeft.
Overigens: de aanwezige medewerker van de SBL was vriendelijk en paste het programma aan toen de onvrede van de deelnemers bleek: ik heb koppiger cursusleiders meegemaakt.

5 Reacties

  1. Een herkenbaar patroon
    Er is iets aan de hand; er wordt een projectgroep opgericht (leuk voor de -kundigen, -logen en -gogen) en/of er wordt een reclamecampagne gestart (leuk voor de media en reclameindustrie); het werkt aan geen kant; en de verantwoordelijken verkondigen trots dat ze er alles aan hebben gedaan wat ze konden.
    Waar staat overigens SBL voor?

    • SBL
      = Stichting Beroepskwaliteit Leraren.
      Zie hun website: lerarenweb.nl/

      Doel is iets als: verhogen van de kwaliteit van leraren, beoogt een belangengroep voor leraren te zijn (van alle vakken van alle scholen). Mn het zetten van een beroepsstandaard staat hoog in het vaandel. Die beroepsstandaard (voor alle leraren, voor alle vakken, voor alle scholen) staat vol met, u raadt het al, compedinges.
      Wordt gefinancierd vanuit het ministerie, is een “werkmaatschappij” voor het ministerie, heb ik begrepen (als ik al begrijpp wat dat is;-).
      Ontstaan schijn ooit vanuit het rapport van Es te zijn geweest

    • Onderwijs-schil
      Dit is een bekende konstruktie uit het onderwijskundig-politiek-complex.
      Werkgroep; stichtingsvorm (geen pottenkijkers); bestuur (ons kent ons); directeur (vriendje); ondersteuning; wat fte’s werknemer; jaarverslag vol met ‘het gaat goed maar het moet nog beter’; en meehengelen in de vijver van de onderwijsbegroting tot je een ons weegt.
      De vraag naar kosten en baten is uiteraard ongepast.

    • Leuk hoor
      Interessant al die bureaumedewerkers; in geen velden of wegen een hard vak man/vrouw te zien.
      Bestuur en directeur met nauwe banden met de onderwijsvakbonden of het ministerie.
      Bevestigt mijn beeld.

Reacties zijn gesloten.