bericht op binnenland.nieuws.nl – 23 apr 07 – 14:54 –
vooral interessant : de laatste regel – een derde van de ondervraagden gaf aan de opvang en het onderwijs gescheiden te willen houden ;
Leraren: peuteropvang moet bij basisonderwijs
Uitgegeven op maandag 23 april 2007 om 14:24:39, bijgewerkt om 14:54:06
(Novum) – Een meerderheid van de leraren wil de voorschoolse kinderopvang voor peuters en het basisonderwijs aan elkaar koppelen. 52 Procent van hen vindt dat een goed idee, blijkt uit een onderzoek van ITS in opdracht van de Algemene Onderwijsbond (AOb). De leerkrachten ondersteunen daarmee kabinetsplannen om deze opvang onderdeel te maken van het ministerie van Onderwijs.
Het gaat om de opvang van peuters voordat deze met 4 jaar basisonderwijs gaan volgen. Op dit moment zijn er verschillende voorschoolse projecten, zoals crèche en peuterspeelzaal.
Het kabinet en de AOb willen liever één systeem, gekoppeld aan het basisonderwijs. Robbert Sikkes, woordvoerder van de bond, denkt dat kinderen zo gemakkelijker instromen in het basisonderwijs en dat er meer zicht is op de ontwikkeling van het kind. “Die ontwikkeling begint tenslotte niet pas met 4 jaar.” Ook ruim de helft van de leerkrachten is van mening dat met een koppeling tussen basisonderwijs en voorschoolse opvang de overstap van opvang naar groep 1 gemakkelijker wordt.
De leerkrachten waarschuwen wel voor ‘verschoolsing’ van de opvang. Ook zou de leerdruk voor peuters volgens hen te groot kunnen worden.”Spelen is voor kinderen een vorm van leren”, zegt Sikkes. “Daar moet je geen dogmatische lijn tussen trekken.”
ITS is een onafhankelijk instituut, verbonden aan de Radboud Universiteit Nijmegen, dat beleidsonderzoek en -advisering doet. Het instituut ondervroeg bijna tweeduizend leerkrachten in het basisonderwijs. Een derde van de ondervraagden gaf aan de opvang en het onderwijs gescheiden te willen houden.
Koppel de hele k^%$%$zooi aan elkaar
Dan is er nog meer overleg en coördinatie nodig. Nu heeft de basisschool iha niets te maken met allerlei opvang. Kan zn eigen regels en organisatie handhaven. Koppel voor- en naschoolse opvang, het voetballen, de huiswerkklas, de huisartsen, het maatschappelijk werk, de politie en weet ik wat niet meer er aan en je hebt een heel blik coördinatoren extra nodig.
Eerst samen beleid maken, over het pedagogisch klimaat, of kinderen mogen snoepen, of je school tegen racisme of voor dieren moet zijn, hoe je omgaat met ruzietjes tussen Kees en Mientje, wat je tegen de ouders zegt, wie de marketing en communicatie doet, wanneer het financieel jaarverslag klaar moet zijn en of het budget voor stenen stapelen niet eigenlijk ook bedoeld is voor de interne huisschoolopvangcentrumarts.
Dan samen de planning maken, personeel aannemen en beoordelen. Crisis. Ik kan moeiteloos doorgaan met intikken van allerlei vreselijk noodzakelijke dingen die geen zak met onderwijs te maken hebben en je het leven finaal onmogelijk maken. Treurig.
Misschien moeten we het ouderlijk huis van die kinderen ook even erbij integreren. En de baan van mamma. Vind je dat de overgang naar het VO ook niet erg lastig is… Joepieieie. Plak d’ran. Stroomlijn, integreer, focus, winwin, target en smart die hap. En de koffieshop of het theehuis van papa natuurlijk.
Probleem-oplossing-problemen.
Probleem is de taalachterstand van ’n deel van de aanstaande 4 jarigen.
Oplossing zou zijn, deze achterstand weg te werken in een soort voorschools traject.
Problemen:
Wie doen dat? Nieuwe opleiding? PABO voor 2 en 3 jarigen?
Is de akte “luiers verwisselen”, verplicht, in deze?
Is e.e.a. ook verplicht voor kinderen zonder taalachterstand?
Wanneer worden, wat voor toetsen “verzonnen”, om te bekijken tot welke categorie ’n kind behoort?
Kan het niet beter al beginnen bij 0 en 1 jarigen?
Liefst onder de conceptie
…zodat de ouders zich niet hoeven te vervelen.
Foei
Gluurders op het net.
Pas op, ze liggen onder ’t bed.