Onderwijsassistent gaat zelden aan de slag op een school

Onderstaand bericht komt uit Het Algemeen Dagblad van 24 februari 2007.
===================================
Onderwijsassistent gaat zelden aan de slag op een school

Onderwijsassistenten stromen na hun mbo-opleiding zelden door naar een baan op school.
Slechts een paar procent van de afgestudeerden staat binnen anderhalf jaar als onderwijsassistent in de klas. Van de 3000 deelnemers die vorig schooljaar het mbo-diploma onderwijsassistent behaalden, stroomden nog geen 100 door naar het onderwijs. Dat blijkt uit onderzoek van onderzoeksinstituut ITS in Nijmegen.

Onderwijsassistenten ondersteunen de leraar, bijvoorbeeld bij toetsen afnemen, leerlingen begeleiden, aan- en uitkleden bij gym.
De meeste afgestudeerde onderwijsassistenten (70 procent) kiezen na het mbo voor een hbo-studie. Een kwart gaat direct naar de arbeidsmarkt, maar kiest voor andere beroepen. Volgens ITS-onderzoeker Nico van Kessel is het perspectief van kersverse onderwijsassistenten gering. Het aantal deelnemers aan deze mbo-opleiding is in zeven jaar flink gestegen, van 1100 naar 9500 vorig schooljaar. Tegelijk is het aantal vrijgekomen vacatures gedaald naar zo’n 1300.
Volgens Luus Veeken, plaatsvervangend directeur van het Sectorbestuur Onderwijsarbeidsmarkt (SBO), is het vooral een financiële kwestie. ,,Scholen geven de voorkeur aan een leraar. En dat terwijl er wel behoefte is aan onderwijsassistenten. Er zijn voldoende stageplekken en taken. Onderwijsassistenten nemen de leraar dingen uit handen waardoor de werkdruk minder wordt. Bovendien kunnen ze ook ingezet worden in andere functies als ict en buitenschoolse opvang.”
=========================================
De MBO opleiding onderwijsassistent is in de praktijk dus vooral een sluiproute naar de PABO. Hier kunt u een artikel vinden waaruit blijkt dat MBO’ers daar met een grote achterstand binnenkomen.

2 Reacties

  1. Een leven lang Studeren
    Leuk, dat woord ‘afgestudeerd’ in dit verband.
    Ik begrijp wel dat er een woord moet worden gebruikt voor iemand die iets met goed gevolg heeft voltooid, maar ik moet toch steeds weer even slikken als mijn met bloed, zweet en tranen voltooide natuurkundestudie op één lijn wordt gezet met de prestatie van iemand die leerlingen bij gymnastiek helpt aankleden en uitkleden.

    Op de basisschool heb je ook het Veterdiploma voor kinderen die zelf hun schoenveters kunnen strikken.
    Kunnen die mensen niet gewoon onderwijzers-hulp genoemd worden?

Reacties zijn gesloten.