In de Volkskrant stond deze morgen een artikel wat bijzonder humoristisch zou kunnen zijn, ware het niet dat de auteur, ene Lizzy Tabbers , senior adviseur bij de KPC-groep en schrijfster van het boekje met de intrigerende titel “Dit is zó leuk, mág dat wel? Over de start van een nieuwe school met een nieuw concept“, haar taak uiterst serieus blijkt op te vatten.
De schellen zijn mij als eenvoudige Untermensch, als simpele docent, helemaal van de ogen gevallen, want ik weet nu dat het Nieuwe Leren een heuse Paradigma Shift is, een collectieve visie op een deel van de werkelijkheid die wordt vervangen door een veel meer genuanceerde visie. Het Nieuwe Leren is een historisch proces! Dat ik dat niet eerder heb gezien! Maar ja, dat komt natuurlijk doordat ik geen Senior Adviseur ben, en dus totááál geen verstand van zaken heb. Ik sta alleen maar dertig jaar voor de klas, en ja, dan ben je wel een enorme autoritaire sukkel in een ivoren toren.
Sinds vanmorgen weet ik dat het kind – al vanaf de peuterleeftijd – een zelfstandig wezen is met een eigen wil. Die peuter staat ’s ochtends vroeg al voor de moeilijke keuze welk pakje drinken er mee moet naar de crèche, als moeder haar gewichtige dagtaak als bijvoorbeeld senior-adviseur gaat vervullen.
Als de peuter wat ouder wordt piekert hij of zij zich suf over de vraag hoe het toch komt dat er niet wat meer invloed op het onderwijsleerproces kan worden uitgeoefend.
Het Nieuwe Leren heeft zijn point of no return al lang bereikt, maar dat weet iedere weldenkende onderwijsgevende inmiddels wel. Geheel in de stijl van het door de auteur zo verfoeide klassieke onderwijs wordt ons dit van bovenaf door de strot geduwd, waarbij gemakshalve voorbij wordt gegaan aan de invloed die je zelf als uitvoerder van deze bedenksels op dit leerproces zou willen uitoefenen.
Bij verder lezing van het artikel komt de ware aap uit de mouw: de man mag zich niet langer boven de vrouw verheffen, de blanke niet boven de zwarte, de pastor boven de gelovige! Gelijkwaardig moeten we zijn! Nooit meer zal ik mij verheven en neerbuigend door de gangen van mijn onderwijs mogen spoeden. Hoe slecht was ik vroeger, en hoe erg moet Mejuffrouw Lizzy Tabbers wel niet geleden hebben toen zij nog als een soort uitgebuite en onderdrukte slavin de schoolbanken bevolkte. Gelukkig kan zij nu haar jaren opgekropte frustratie en woede jegens de mannelijke tiran die de docent vertegenwoordigt eens uiten middels de invoering van het Nieuwe Leren. Nooit meer onderdrukking en slavernij! Eindelijk kan ik het juk van deze achterhaalde verhoudingen ( zelfs de SGP wordt er bij gehaald ) als een bevrijding van mij afwerpen.
Iedereen die ooit tegen het Nieuwe Leren was heeft op het Gymnasium gezeten, zo lezen wij. Ook al zo’n afgrijselijke instelling! Elitaire zooi! Nee, juffrouw Tabbers heeft een visioen: dankzij het Nieuwe Leren zullen VMBO-leerlingen ( sorry: studenten) hun coaches, begeleiders of tutors smeken om ook een moduul Latijn aan de leervraag toe te voegen, leergierig als zij door dit Nieuwe Leren zijn geworden. En Lizzy weet al, dat de huidige classicus dat een fantastisch perspectief zal vinden! “Sex”, een woord uit het Latijn, gaat daar geheid scoren en doet het ook leuk in het portfolio.
Dat gaat allemaal lukken dankzij ruime scholen met activerende materialen. Ik zou zeggen: leg een paar mobieltjes, een Nintendo DS en een zak chips neer, boven op een stapel Story’s. Dan kom je al een heel eind.
En het benodigde geld? Dat komt er wel, daar zal niemand zich zorgen over maken, zo besluit Lizzy haar hilarische artikel; “ook de organisatieadviseurs niet“
Nee, dàt hoef je mij niet te vertellen……
Hier te lezen
Het stuk waar ReinBijlsma het over heeft (en een discussie erover) is hier te lezen.
Ingezonden reactie
Ik hoop wel dat iemand hierop een snerpende reactie gaat sturen.
Ik heb nog een idee voor Lizzy. Bij ons zoekt de afdeling bouw (laag niveau) nog steeds (al tijden!) naar een docent Nederlands en Maatschappijleer. Bevoegdheid natuurlijk niet vereist. Zou dat niet net de fijne uitdaging zijn die deze mevrouw nodig heeft. Kan ze eens van haar troon afkomen.
>..Het Nieuwe Leren is een historisch proces..
Dat doet me een beetje denken aan het boekje ‘Nothing can stop the course of history’. Auteur is Fidel Castro, jaar van uitgave 1985. Strekking van het boekje: het is alleen maar een kwestie van tijd of de hele wereld zal communistisch zijn..
een mailtje naar l. tabber
ik heb het niet kunnen laten en heb mw. tabber een mailtje gestuurd waarin ik aangeef, het te betreuren dat zij zich zo laatdunkend uitlaat over leerlingen en leraren.
VMBO: Nu ook Latijn
Het nieuwe leren, het is te mooi om waar te zijn, maar de vraag is voor wie.
Al lang is bekend dat er een enorme grijze golf aankomt, dus wat mij betreft
is het niet zo vreemd dat er ongewoon veel druk achter het introduceren van
het nieuwe leren zit. De leerling kan (bijvoorbeeld) zelf kiezen waar hij/zij
zichzelf verder in wil trainen en kiest natuurlijk voor een vak waar hij/zij
slecht in is. Natuurlijk niet, we praten hier over hele jonge mensen die hun
successen willen vieren. Die gaan geen ander vak oefenen !
En, het samenvoegen van twee lokalen, jawel nu nog met twee bevoegden
is over 3 a 6 jaar verleden tijd. Maximaal 1 bevoegde en een onderwijs-
assistent. We zijn er mooi klaar mee, maar komt Den Haag mooi uit.
Een discussie voeren over
Een discussie voeren over het Nieuwe Leren is zinvol. Zoals Rein Bijlsma zich overschreeuwt in deze discussie met argumenten ad hominem (Latijn!) is zinloos.
Luisteren naar leraren die met 30 jaar ervaring nog steeds met belangstelling de denk- en leefwereld van hun leerlingen aanschouwen, is zinvol. Zinloos voor de discussie is echter de inbreng van de oudere leraar die zich moedwillig, en verzuurd vermeten, afsluit voor nieuwe ontwikkelingen, op welk gebied dan ook.
Een ijzeren Hein, noemt zo’n type zich, en hij tooit zich trots met deze kwalificatie. Erg genoeg als-ie bij je voor de klas staat, het zal je leraar maar wezen. Minstens zo erg als-ie zich als would-be columnist meent te moeten roeren in de discussie. Het is niet eens hilarisch, het is triest.
Tussen haakjes: een leraar die al 30 jaar voor de klas staat en schrijft ‘een artikel wat bijzonder (…) zou kunnen zijn’ – ook dat is triest.