klein minpuntje

Laatst werd in de docentenkamer de aandacht gevraagd. De interim-unitdirecteur nam het woord. Hij berichtte dat de inspectie tevreden was over onze school. We waren zo goed vernieuwend bezig. Alleen er was een klein minpuntje. De examenresultaten waren niet zo goed. Maar daar gaat het toch om! We hebben leerlingen met ambitie, we hebben leraren met ambitie, maar het ontbreekt ons aan tijd en ruimte om goed les te geven! De zogenaamde periodisering geeft ons blokken van 6 weken les gevolgd door een toetsweek. De leerlingen hebben maximaal 8 vakken per periode. Dus het kan gebeuren dat ze na een periode van 6 weken Latijn de volgende periode helemaal GEEN Latijn op hun rooster hebben. Daarna kun je dan weer opnieuw beginnen. En als ze dan de volgende periode veel uren per week hadden, dan zou dat misschien nog lukken, maar het zijn er nooit meer dan 3 per week. Op andere scholen hebben ze dat standaard in de bovenbouw. Het is dus geen wonder dat de cijfers slecht zijn. Maar men blijft doorgaan op de ingeslagen weg. Er worden zelfs niet eens meer fatsoenlijke roosters gemaakt. Ik heb een examenklas Grieks die twee uur in de week les heeft, en wel op vrijdag het 7e en 8e uur. Alsof dat nog effectief is. Het 8e uur duurt nu tot 16.10. In januari wordt dat dankzij een nieuwe pauzeregeling zelfs 16.20!
Ik ben behoorlijk moe van dit gedoe.

5 Reacties

  1. Condoleances
    Mijn deelneming.
    Bent u van een gymnasiumafdeling die men de nek om probeert te draaien of proberen ze een categorale school een flink stuk slechter te maken?

    • Zeker zolang er nog
      Zeker zolang er nog zelfstandige Gymnasia bestaan proberen grote gemeenschappen een Gymnaiale afdeling in stand te houden. Zoiets geeft de school status. Inhoudelijk zullen ze er waarschijnlijk vaak onverschillig tegenover staan.

  2. Vernieuwend
    Beste Hilde,
    Vernieuwend is de norm, niet verbeterend. Als je maar niet hetzelfde doet als gisteren. Het lijkt wel een wraakactie op het oude leren ingezet door een stel gefrustreerde oudleerlingen.

  3. OOK EEN KLEIN MINPUNTJE.
    Bij onze school gebeurde hetzelfde.
    Daar waren de eindexamenresultaten bovengemiddeld goed,
    maar het minpuntje was dat we niet voldoende vernieuwend bezig waren.
    En daar zou de inspectie de volgende keer op letten.

    • Inspectie-preoccupaties
      Mogen we constateren dat inspectierapporten behalve een meting van de kwaliteiten van een school ook in behoorlijke mate de preoccupaties van de inspectie bevatten.
      Ik denk dat het zo gaat: de inspectie moet beleid maken. Er wordt dus afgesproken dat men zich op bepaalde onderwerpen zal richten, onderwerpen die in de school nog niet zo ingeburgerd zijn – maar die wel aangezwengeld zijn door het ministerie dat zich laat leiden door de verschillende gremia die zich met onderwijs bemoeien. Bijvoorbeeld door meneer Sjoerd Slagter van de VO-raad die heel eigen ideeën heeft over “nieuw” onderwijs.
      Het stokpaardje van de inspectie was een tijd geleden ICT, dat ebt nu weer wat weg.
      Alles wat nieuw is, levert een nieuw aandachtspunt op. Verstandige scholen hebben zich weinig aangetrokken van de opmerkingen van de inspectie in de diverse rapporten en zijn hun eigen gang gegaan. Nu is het nieuwe beleidswoord “vernieuwing”. Ook opmerkingen daarover in de rapporten moeten met grote distantie aangekeken worden en de scholen moeten zich maar als een strandgast gedragen. En ook dit golfje weer over zich heen laten gaan. Daarna wordt de zee weer kalm. Over een tijdje komt er weer een ander golfje.

Reacties zijn gesloten.