Werkdruk, geen professionele uitdaging en management, motieven om het onderwijs te verlaten.

Uit een onderzoek van ResearchNed (dec.2023) noemde bijna de helft van de bevraagde leraren werkdruk als vertrekreden en rond de 40 procent noemde een gebrek aan professionele uitdaging of de relatie met de schoolleiding/management als vertrekreden.

Bij de vertrekredenen waren er geen grote verschillen naar sector, wel werd in de po-groep vaker de  genoemd frustraties over de eigen impact als leraar genoemd. En wat minder vaak de onvrede over de schoolleiding en de (toepassing van de) arbeidsvoorwaarden.  In het vo werd wat vaker  de onvrede over de onderwijskundige visie/gebrek aan autonomie genoemd. De mbo-groep somde wat vaker de onvrede over de schoolleiding/management en wat minder vaak het gebrek aan professionele ontwikkeling.

Het totale resultaat van het onderzoek leverde tien hoofdmotieven op die genoemd werden om als leraar uit het onderwijs te vertrekken. Naast de eerder genoemde drie motieven kwamen nog zeven andere motieven bovendrijven (in deze volgorde);

Gebrek aan begeleiding en aan samenwerking in het team, teamsfeer.

Onvrede over de onderwijskundige visie, gebrek aan autonomie.

Onvrede over (toepassing van) de arbeidsvoorwaarden (salaris).

Frustraties over eigen impact als leraar.

Werk en privé niet kunnen combineren, gebrek aan flexibiliteit.

Autonome factoren.

Contract, ontslag.

Voor dit onderzoek zijn 184 leraren geïnterviewd die recent van baan zijn gewisseld of buiten het onderwijs zijn gaan werken en hebben 129 leraren schriftelijk een toelichting gegeven op hun vertrekredenen.

Het onderzoek, ‘Vertrekredenen leraren en docenten in het po, vo en mbo’, door Wouter van Casteren, Josien Lodewick, Janneke Lommertzen, Eline Luyten en Carly van Mensvoort  ( ResearchNed december 2023) vond plaats in opdracht van het Ministerie van OCW, naar aanleiding van een motie van de Tweede Kamer.

Download hier het volledige onderzoek, ‘Vertrekredenen leraren en docenten in het po, vo en mbo’, van ResearchNed

Geef als eerste een reactie

Laat een reactie achter