In een serie artikelen beschrijft het blad Wirtschafts Woche de ontwikkelingen die door vermenging van onderwijs en resultaatverplichting in het Duitse onderwijs zijn veroorzaakt.
Zeer herkenbaar.
www.wiwo.de/erfolg/beruf/bildung-die-inflation-des-abiturs/7652312.html
O.a. aan bod komt de
O.a. aan bod komt de desastreuze invloed van de PISA-ranking op de inhoud van het Duitse onderwijs. Wie zijn die onderwijsmensen van de OECD door wiens activiteiten het onderwijs overal in de wereld wordt aangepast? Moeten we hier wel achteraan lopen?
goto :
goto :
www.wiwo.de/suche/
suche nach:
“ Unterricht “
finde:
Die Inflation des Abiturs
Hetzelfde patroon in
Hetzelfde patroon in Duitsland als in Frankrijk zoals Alain Planche in zijn recente boek 'L'imposture scolaire, La desruction organisée de notre systeme éducatif par la doctrine des (in)competences" (Presses Universitaires de Bordeaux, 2012) beschrijft.
De oorzaak is de dwingelandij van de OESO dat ervan uit gaat dat de economie in de aangesloten landen zou boomen als leerlingen worden gekneed in employability. Haar aanbevelingen (en propagandafilmpjes zijn te zien op Lerarennet) leiden er toe dat niet kennis, maar glad gedrag wordt aangeleerd. Zij heeft gebruik gemaakt van bepaalde groepen onderwijskundigen (die de onderwijskunde ondertussen grote reputatieschade hebben bezorgd) die bereid waren daar de stramienen voor te leveren.
Maar er zijn lichtpunten. In Duitsland is het nu Wirtschafswoche (!) dat ontdekt dat daarmee een waardeloze generatie afgestudeerden wordt opgeleverd die geen nut hebben voor een (kennis)economie. En in Nederland zijn het ook ondernemers die mee helpen om weer vakscholen in te richten (in Rotterdam nu versneld ingevoerd).
De aanjagers van het Angelsaksische model komen langzaam tot de ontdekking dat het onderwijs dat zich als bedrijfsleven opstelt, onbruikbare 'ontvakte' werknemers oplevert.
Hopelijk gaan nu ook de politici zien dat deze ramp zo spoedig mogelijk gekeerd moet worden en de competentologen die zich in de onderwijsinstellingen genesteld hebben, zo snel mogelijk een vak moeten gaan leren en zich niet meer met het onderwijs mogen bemoeien.
En Techniek moet méér en
En Techniek moet méér en beter gefinancierd worden dan andere studies:
– studie is duurder (ruimte en machines)
– relatief veel leerlingen met problemen
– studie is relevanter dan andere studies. Een klein beetje betere omstandigheden maakt de studie ook aantrekkelijker: docenten die tijd voor je hebben, nieuwe materialen, betere en ruimere lokalen etc.