Buurtzorg (thuiszorg met weinig managers): een inspirerend voorbeeld… op naar Buurtschool?

Een bemoedigend voorbeeld uit de gezondheidszorg-sector (de Volkskrant 19 dec) -inspiratie voor het onderwijs?:

Het artikel beschrijft het succesverhaal van verpleegkundigen die zelf een thuiszorgorganisatie hebben opgezet, met amper managers. 4200 mensen aan het bed, 25 mensen op kantoor, jaaromzet 130 mln.€. De waardering van de patienten is hoog en het is de helft goedkoper dan de reguliere zorg.

Uit dit stuk “De verpleegkundige is nu de baas”:
Buurtzorg Nederland is simpel georganiseerd: veel wijkverpleegkundigen, weinig managers. [..]
de professional bepaalt – niet de manager [..]
De thuiszorgorganisatie bestaat vijf jaar en heeft verspreid over Nederland inmiddels vierhonderd teams aan het werk, die per jaar 45 duizend patiënten verzorgen. [..]
[Over de reguliere zorg: PG] De zorg is steeds verder komen afstaan van waar het om gaat: de patiënt is ondergeschikt gemaakt aan de vraag hoeveel omzet er wordt gedraaid [..]. Goedkope laagopgeleiden zoveel mogelijk uren laten maken en veel dure poeha eromheen.’ [..]
Buurtzorg timmert niet alleen over de grens aan de weg, ook in Nederland zijn nieuwe initiatieven in gang gezet. [er worden genoemd: preventieprojecten, gezinszorg, ouderenwoningen PG]

De analogie met de onderwijssituatie is niet ver te zoeken.

Zou een dergelijk initiatief van onderuit voor het onderwijs ook kunnen?

Volledig artikel: www.volkskrant.nl/vk/nl/2844/Archief/archief/article/detail/3082363/2011/12/19/De-verpleegkundige-is-nu-de-baas.dhtml

59 Reacties

  1. Kan dit in het onderwijs?
    Natuurlijk kan dit in principe in het onderwijs. Een probleem is dat de huidige grote schoolbesturen (en hun raden) er alles aan zullen doen om dit tegen te houden. Ondanks de grondwettelijke vrijheid van onderwijs hebben ze hier veel mogelijkheden voor. De innige persoonlijke banden tussen politieke partijen, onderwijsinspectie en schoolbesturen spelen hier ook een grote rol.

    Maar een landelijke schoolbestuur met zelfsturende locale scholen analoog aan Buurtzorg zou moeten lukken wanneer een goed georganiseerde groep mensen zich hier hard voor inzet.

    • een BRINnummer als Green Card
      In onderwijsland gaat het om BRINnummers. Zonder BRINnummer kun je geen school voor gesubidieerd onderwijs oprichten. De oprichters van De Scholengemeenschap Venlo en Omgeving hebben zo snel mogelijk al hun BRINnummers op 3 na in Den Haag ingeleverd. Zo kon de uitvoering van hun project, 3 campuscolleges, elk met het gehele skala van niveaux voor secundair onderwijs. nooit meer stopgezet worden. Een BRINnummer is als een Green Card in de VS, als je die hebt kun je echt starten. Het verkrijgen van een BRINnummer is vergelijkbaar moeilijk.
      Seger Weehuizen

    • Op een rijtje
      1. Ik denk vooral aan secundair onderwijs
      2. De bestaande schoolbesturen zullen alles in het werk stellen om de tot stand koming van een buurtzorgachtig netwek van scholen te voorkomen. Het realiseren ervan zal daarom een lang duren en succes is ongewis
      3. Door het enorme aantal wettelijke voorschriften waaraan een school moet voldoen zal het resultaat veel minder spectaculair worden dan bij buurtzorg het geval was. Het project kan daardoor ook gemakkelijk mislukken.
      4. Om laatstgenoemde 2 redenen lijkt het mij beter dat BON eerst probeert of zij van Marjo toestemming kan krijgen om te experimenteren met een black box school met toegevoegde waarde als kwalitietskriterion. Daarmee zou ook aangetoond kunnen worden dat zulke scholen bij eenzelfde aantal geslaagde scholieren goedkoper zijn. Jammer genoegheeft mijn BLOG daarover geen response opgeleverd.
      Seger Weehuizen

    • inzet
      Naar analogie van de verpleegkundige die Buurtzorg opzette, is het zoeken dan naar iemand met ondernemersbloed en een BON-hart.

    • persoonlijke banden politieke partijen, onderwijsinspectie
      Hebben we dat ergens systematisch geinventariseerd?

    • Hier is mijn reactie
      Ik heb al eerder over “Buurtzorg” geschreven in de BLOG “Vergelijkbare zaken in de gezondheidszorg en bij defensie”van Mark79 en wel in de kralen “Ook goed nieuws!” en “Samenvatting Artikel van TROUW”. Marten Hoffmann heeft daar nog “Beste werkgever” met de verwijzingen “Meer informatie op VK Banen.nl” en op “Beste-werkgevers.nl” aan toegevoegd. Ook Hals heeft er in zijn BLOG “Kleinschalige buurtzorg voorbeeld voor onderwijs” over geschreven Mijn BLOG “Prestatiebeloning en resultaatfinanciering” ligt in het verlengde daarvan. Ik ben dus zeker wel “in” voor een aequivalent van buurtzorg in het onderwijs.
      Seger Weehuizen

  2. Buurt school
    Buurt school
    Ingediend door sassoc op Wo, 21/12/2011 – 21:02.

    cit. : “Zou een dergelijk initiatief van onderuit voor het onderwijs ook kunnen?”

    Het begint te dagen. Natuurlijk kan dat. En : het is kleinschalig en nog veel goedkoper ook.
    Ik heb hier trouwens op dit forum in het verleden meer dan eens op gewezen. Zonder veel bijval te hebben gekregen, helaas (Malmaison uitgezonderd).

    Overigens, er bestaan ook wel dergelijke situaties, al zijn het er niet zo heel veel.

    Wat wel bestaat : verbanden van kleine scholen, die ieder verregaand zelfstandig opereren onder de paraplu van een centralere organisatie, vrijwel altijd stichtingen. De bestuurders daarvan zijn onbezoldigd, veelal ouders. Er wordt vrijwel geen geld verspild aan “buiten-onderwijselijke” zaken, de overhead kosten zijn zeer beperkt, 10 percent of minder is niet ongewoon – en dan gaat 90 percent van al het geld in de klassen.
    Ik doel op scholen in het bijzonder neutraal onderwijs (wel te onderscheiden van “speciaal”onderwijs scholen). Er zitten geen mega-school-organisaties in deze sector, wat ook helpt om buitenschoolse ambities en manasjerzz buiten te houden.

    Een reminder, hoe het ook kan.

    maarten

  3. Eerst iets anders proberen
    Ik merk hoe groot bij de BONners de woede is over het gedrag en de geldgier van de mensen die zich door middel van scholenfusies naar de top van nieuwe onderwijsorganisaties gemanœuvreerd hebben. Ik ben daarom verbaasd dat de vernietiging van het educapolitieke complex met maffiose kenmerken dat heel het onderwijs in handen heeft geen uitgesproken tussendoel van BON is. (Het einddoel is natuurlijk goed onderwijs volgens de 10 geboden van BON). Als je ontmanteling van dat complex als een noodzakelijk tussendoel ziet is de volgende vraag hoe je dat tussendoel het beste kunt bereiken. Probeer je dat door mazen binnen de wetgeving te gebruiken die onze tegenstanders nog niet hebben kunnen dichten of probeer je politieke steun te krijgen voor een experiment met een black box resultaatbeoordelingsschool. De politici die je daar voor winnen moet bestaat uit 2 niet-disjuncte groepen, de politici die echt verantwoordelijkheid voor het onderwijs willen nemen en de politici die verstandig willen bezuinigen. Als je aannemelijk kunt maken dat het genoemde type black box school werkelijk leidt tot grote bezuinigingen én beter onderwijs kan BON misschien voldoende politieke steun krijgen voor haar experiment. Het is duidelijk dat ik vind dat dit eerst geprobeerd moet worden voordat we onze energie gebruiken om te trachten binnen de vele beperkingen voor het stichten en runnen van een school een keten van BONscholen te realiseren. Seger Weehuizen

    • Black box
      Kun je ajb een beetje toelichten wat je verstaat onder een ‘black box resultaatbeoordelingsschool’?

  4. Een black box resultaatbeoordelingsschool
    zou veel lijken op de scholen uit de vijftiger jaren. De basis was het vertrouwen in de bekwaamheid van leraren die vooral in het vak dat zij doceerden hoogopgeleid waren. Het kwam natuurlijk wel eens voor dat zo’n hoogopgeleide didaktisch tekort schoot maar dat gebeurde niet zo vaak en niet in zo sterke mate dat de noodzaak werd gevoeld om van doctorandussen en ingenieurs een uitgebreide aansluitende didaktische opleiding te eisen. Bovendien, een leraar die een moeilijk en voor het eindexamen belangrijk vak onderwees moest wel heel slecht les geven om ordeproblemen te krijgen. Bijna alle leerlingen wilden eindexamen doen en niet van school gestuurd worden. Dit is een toestand die ook nagestreefd moet worden op de black box “experimenteerschool” en die in overeenstemming is met BON’s 10 geboden. Mondelinge eindexamens op een gymnasium werden afgenomen door de eigen leraar onder toezicht van een gecommitteerde. Dat afnemen door eigen leraar paste in de status van he Gymnasium als hoger onderwijs. Het HBO, dat toen nog MBO heette, viel daar niet onder. Opdat de buitenwereld er zeker van zal zijn dat de resultaatmetingen een eerlijke uitkomst opleveren mag bij resultaatbeoordelingsschool een docentenoordeel geen enkele rol spelen bij het vaststellen van de eindexamencijfers. Deze school moet afgesloten worden met een staatsexamen.
    Seger Weehuizen

    • In de tijd waar malmaison over schrijft….
      …had je aan een didactische aantekening al genoeg. Dat kwam omdat het over de vakinhoud ging. Hoe een docent dat overbracht interesseerde geen hond.
      Toen waren de ministers ook mannen. Ik zou moeten opzoeken wat de vrouwelijke vorm daarvan is. Misschien bestaat die wel niet.

    • Sassoc en Seger, ook ik heb
      Sassoc en Seger, ook ik heb hier meerdere keren mijn steun uitgesproken voor een dergelijk initiatief, ik heb zelfs nog geprobeerd (zij het dat die bijdrage zeer bescheiden was in vergelijking met die van Seger) het wat aan te zwengelen door te proberen eraan bij te dragen om alles wat concreter te maken. Het werd mij toen duidelijk dat te weinig mensen hier dit kunnen of willen uitvoeren, mensen bleken gedesillusioneerd te zijn na een eerdere mislukte poging.
      Ik hoop dat langzaam maar zeker de geesten rijp worden om wel eens aan zo’n experiment te beginnen en hieraan mee te werken (ik doel nu ook op de politiek die dit moet toestaan) nu steeds meer blijkt hoe sterk het niveau van het onderwijs is verlaagd. Ik heb het gevoel dat een dergeijk initiatief momenteel kans van slagen heeft, BON heeft de laatste 2 jaar (schatting is aan de krappe kant) het momentum mee, daar moet je van profiteren zolang dat duurt. Het zou zonde zijn als dadelijk dat momentum wegvalt en er dan nog geen actie is ondernomen.

      • Insubordinatie
        Ik ben blij met je steun, Bart. Als het lukt om nog een paar mensen enthousiast te maken voor het uitspelen van onze kaarten kunnen wij proberen om het BON-bestuur voor ons voorstel te winnen. Het momentum van bezuinigen is in korte tijd het krachtigste geworden. Te vewachten bezuinigen is dus ongewild onze sterkste kaart geworden. En het beproefde, ouderwetse onderwijs is bewezen beter dan vernieuwd onderwijs.Het moet voor BON mogelijk zijn om welwillenden ervan te overtuigen dat ook de geplande vernieuwingen het onderwijs alleen maar slechter zullen maken.Seger Weehuizen

        • LASTIG
          Natuurlijk zou het prachtig zijn de onderwijsbureaucratie een poepie te laten ruiken door te bewijzen dat het ook anders kan. Echter dan komen de praktische problemen, afgezien van de aversie van de overheid tegen nieuwe scholen:
          – Welk niveau van welke school ga je dan opzetten? MAVO, HAVO, VWO, MBO, HBO???
          – Waar ga je zo’n school opzetten?
          – Hoe regel je een gebouw, praktijk- of praktikumlokalen, aanstellingen enzovoorts
          – Mag je toelatingsbeperkingen stellen? Regels opleggen die niet op andere scholen opgelegd worden?
          – Kun je leerplichtige leerlingen die niet doen wat ze moeten doen van school verwijderen?

          Kortom: in vele opzichten is onderwijs niet met buurtzorg te vergelijken. Je hebt een flink beginkapitaal nodig.

          • geen bewijs mogelijk zonder carte blanche
            Ik zou, Hinke, willen beginnen met een categoriaal Atheneum (VWO zonder klassieke talen) in een stad waar het Gymnasium een numerus fixus heeft ingesteld. In zo’n stad kun je daarvoor steun van hoogopgeleide ouders verwachten. Bovendien bestaat er een staatsexamen VWO waardoor gemakkelijk aan de eis kan worden voldaan dat de school geen enkele invloed op de beoordeling van de examenresultaten kan hebben. De school moet klein blijven en zal dus hoe dan ook categoriaal moeten zijn. Een ander voordeel van een Atheneum is dat praktikumvoorzieningen wel wenselijk maar niet noodzakelijk zijn om een leerling voor te bereiden op het Staatsexamen VWO.
            Om eerlijk te kunnnen bewijzen hoe goed onze BON-school voor relatief weinig geld is moeten we wel carte blanche (voor een black box!) krijgen. Om de prestaties van de black box school zo eerlijk mogelijk te kunnen beoordelen is het noodzakelijk het waarschijnlijke ingangsniveau van de leerlingen (o.a. intelligentie en grondhouding) zo goed mogelijk vast te stellen. De CITO-toets is daarvoor onvoldoende. Er mogen natuurlijk niet te veel grensgevallen worden opgenomen. Een IQ-toets en een toelatingsexamen lijken mij wenselijk. Als de school alleen maar de meest belovende leerlingen zou opnemen wordt de evaluatie van de school onbetrouwbaar. Het recht om leerlingen van school te kunnen verwijderen moet volgens mij een conditio sine qua non worden.
            De black box school moet gesubsidieerd worden. Als de politiek dat niet aandurft uit vrees voor een kostbare mislukking zullen de ouders en eventueel andere investeerders een risico-investering moeten maken. Zij krijgen dan als de resultaten van de school acceptabel zijn van de overheid hun geld terug met rente.
            Het is natuurlijk noodzakelijk dat leerlingen van de black box school geacht worden aan de leerplichtwet te voldoen.
            Seger Weehuizen

      • Later inhoudelijke aanpassing
        Wanneer, na het eerste Staatsexamen dat ook door leerlingen die de nominale tijd op de black box school hebben doorgebracht is afgelegd, een eerste financiële evaluatie plaats vindt moet in beschouwing genomen worden dat de school geen deel uitmaakt van het kostbare circus rondom het reguliere gesubsidieerde onderwijs. Daar tegenover staat dat er ook een paar leerlingen zullen zijn die wegens hun mentaliteit of werkhouding van school verwijderd zijn en door het reguliere systeem moeten worden opgevangen.
        De black box zal vooral in het begin heel basaal zijn. Er zullen geen wintersportvakanties georganiseerd worden en dat zal ook nooit mogen gebeuren. Zoiets hoort in een onderwijsinstelling niet thuis. Na het verstrijken van de nominale studieduur moet in het curriculum ingebouwd worden dat leerlingen kunnen kiezen voor echte wiskunde en een literaire versie van Frans en Duits die afgesloten wordt met een proefvertaling als onderdeel van het staatsexamen.
        Seger Weehuizen

        • Opmerkingen bij de black box school
          Om de gelijkenis met de buurtzorg naar boven te halen: De leraren en de rector vormen op zo’n school een groep die op basis van (bijna) gelijkheid er collectief voor verantwoordelijk is dat de school het minimale resultaat haalt. Ook al omdat hun eigen salaris en baan daar van afhangt.
          De BBS is een maximale uitrekking van de grondwet. De manier waarop wordt les gegeven is een keuze van de leraren en de deugdelijkheid van het onderwijs wordt gewaarborgd door resultaatmetingen.
          In die collectieve verantwoordelijkheid zijn ook de leerlingen opgenomen, zij het met ongelijkheid van gezag m.b.t. de leraren en rector. Als de leerlingen weigeren om door hun inzet voor eigen onderwijsresultaten of door het niet hinderen van hun medeleerlingen of hun leraren deze verantwoordelijkheid te dragen kunnen zij van de BBS verwijderd worden.
          Een BBS krijgt van de overheid niet meer geld naarmate zij betere resultaten dan minimaal op het staatsexamen haalt. Dat moet voortkomen dat zij ontaardt in een instituut voor examentraining.
          Op den duur zouden ook ouders die hun kinderen naar een particuliere school sturen of hun kind afstandsonderwijs laten volgen moeten kunnen profiteren van de deregulering van het onderwijs, die ongetwijfeld zal inzetten wanneer de BBS’sen een succes worden.
          Seger Weehuizen

          • rehabilitatie v/d leraar & deblokkering v. maffiose protectie
            De BBS (black box school) zorgt voor een volledige rehabilitatie van de leraar en omzeilt de blokkades die de schoolbesturen hebben opgeworpen tegen nieuwkomers.

            De rehabilitatie van de leraar
            De leraar is door de kaste van onderwijsgoeroes van een zelfbewuste, hoogopgeleide leidingevende getransformeerd tot een onvolmaakte leerlingenbegeleider, die voor van alles bijgeschoold moet worden en wel het minst voor het leervak dat hij geacht wordt te kunnen onderwijzen. Desalniettemin noemen die goeroes hem PROFESSIONAL.
            In het experiment met de black box school krijgt de leraar weer helemaal zijn vroegere verantwoordelijkheden en zeggenschap terug..

            het dubbele schild.
            De onderwijsgoeroes hebben hetgeen de leerlingen op school moeten opsteken zo veranderd dat het moeilijk geworden is om goed vast te stellen of dat gelukt is. Ze hebben zo een schild opgebouwd dat hen beschermd tegen het verwijt va inefficiëntie. Maar ze proberen die veranderingen verplicht te maken voor alle scholen. Zo hopen zij te bereiken dat eventuele concurrenten niets kunnen aanbieden wat niet of niet meer op de onderwijsmarkt aanwezig is. Dat is een extra schild om hun monopolie te handhaven
            Seger Weehuizen

          • Hora est sive non erit
            Onze tegenstanders hebben via Slash21 mogen bewijzen dat ze gelijk hadden. Dat is ze niet gelukt om de eenvoudige reden dat ze helemaal geen gelijk hebben. Hinke, Bart, Maarten (Sassoc), Hals, Paul (Gobée), Philippens en anderen, vinden jullie ook niet dat BON nu een kans moet krijgen om te bewijzen dat wij (BONners) WEL gelijk hebben? Ons moet zo’n experiment met een school overeenkomstig de BON-ideeën wel lukken want we hebben gelijk. Laten wij allen aan het bestuur van BON vragen of zij bij de politiek willen proberen om toestemming voor het experiment met de black box school te krijgen. Ook als dat het bestuur niet lukt gaat het niet om een verloren energie want vragen om een school waar de leraren de dienst uitmaken en niet de managers valt beslist op.
            Als het niet lukt om daarvoor doorslaggevende steun vanuit de politiek te krijgen kunnen we alsnog proberen het initiatief van de buurtzorg na te volgen.
            Seger Weehuizen

          • slashslag
            Ik had gehoopt dat BON de volgende statement zou uitbrengen: Overheid, het onderwijs zit wat organisatie en doelstellingen betreft volkomen verkeerd. Het is een Mammoet olietanker geworden die je niet een twee drie de goede richting opstuurt. Haal daarom maar kleine stoomschepen van de motteballenvloot van anker en laat die meteen in de goede richting opstomen. We weten dat we voor deze kleine scheepjes te weinig geschoolde bemanning hebben maar we bewegen ons eindelijk tenminste ook in de goede richting.
            Jammer dat ik voor mijn voorstel de politiek te verzoeken weer stoomschepen (schitterend zo’n oud meervoud met umlautung én en-toevoeging), als ik mijn black box scholen zo mag noemen, in de vaart te nemen nauwelijks steun heb kunnen vinden. Een gemiste kans!
            vale
            Seger Weehuizen

          • Droom en daad
            Ik denk dat het experiment de moeite waard is, maar ik zie veel beren op de weg:
            Het kost veel energie en het BON-bestuur bestaat uit mensen die druk bezet zijn.
            Wij wonen verdeeld over het land, je hebt een groep nodig die plaatselijk de krachten bundelt – ook om het overleg met de plaatselijke autoriteiten aan te gaan. De scholen in de buurt zullen dat proberen tegen te gaan.
            Misschien is de mooiste plek naast het Nieuwe Lerencollege Orion in Breda – zodat de ouders kunnen zien wat ze kunnen kiezen. Bovendien is zo’n nieuwe Lerenschool niet groot, je kunt beginnen met kleinschaligheid.
            Maar wie van ons woont in Breda?

          • Belastimg voor het bestuur kan minimaal zijn.
            Net zo als een minister de meeste voorbereidingen aan haar ambtenaren overlaat zo moeten een aantal BONleden die enige hoop op politeke toestemmimg voor een experimentele BONschool hebben het voorbereidende werk verrichten en een conceptbrief opstellen. Die brief moet ook ruime bekendheid krijgen zodat het verzenden van de brief tevens een actie voor naamsbekendheid van BON wordt en sympathie voor BON en haar idee”en opwekt. Daar moet dus bij het opstellen van de brief rekening gehouden worden. Er zitten veel aspecten in een brief. De voortreffelijkheid van de ideeen van BON. Het recht van ouders die niets van de ondewijsverniewing willen weten en vinden dat zij als belastingbetaler recht hebben op onderwijs volgens hun inzichten zo lang de overheid meent dat de gemeenschap van dat afwijkende onderwijs voldoende profijt heeft. Scholen die opgericht worden om de leerlingen de Koran of de Thora uit hun hoofd te leren kunnen natuurlijk geen subsidie en vrijstelling van de “leerplicht” krijgen. De ouders die wilen dat er snel BONscholen komen hebben groot gelijk. Het gaat nog dekaden duren voordat de managers en de schoolbestuurders weggejaagd zijn en de onderwijs-begeleidende en -voorschrijvende instituten gesloten worden en het onderwijs weer aan de docenten wordt toevertrouwd. Ook dat zou prominent gebracht kunnen worden. Het bestuur van BON moet natuurlijk wel de zekerheid hebbem dat er bij groen licht een competente bestuurscommissie klaar staat.
            Seger Weehuizen

          • Bewijsrecht voor een volwaardige speler in onderwijsland
            Het lijkt mij inderdaad een schitterende provocatie om een BBS naast het Orioncollege te bouwen. Dit brengt mij nog wat in herinnering: Oprichting van een BBS moet onze tegenstanders niet de mogelijkheid bieden om in afwachting van het bekend worden van resultaten van de BBS(sen) zes jaar kang hun gang te gaan binnen hun PE-complex. Verder denk ik dat BON moet uitdragen dat BON de gelijke is van de onderwijsraden, die door de schoolbesturen worden gedomineerd. ZIJ hebben mogen experimenteren (zoals bij voorbeels met Slash21 met een katastrophaal resultaat) en dus moet ook aan BON een kans gegeven worden om aan te tonen hoe excellent BON-onderwijs is.
            Seger Weehuizen

          • Ondersteuning
            Zelf doen, niet afhankelijk zijn van politiek etc. Ik denk dat een dergelijke positieve actie het sterkste is wat BON nu kan doen en afrekent met vooroordelen als zou BON alleen maar nostalgisch terugkijken, somberen, etc. In de praktijk doen wat je voorstaat ‘walk your talk‘, zoals het inspirerende Buurtzorg voorbeeld, komt altijd het best over. Ik maak me sterk dat er bij ouders en studenten belangstelling voor zal zijn gezien de belangstelling voor Belgische scholen, de waardering voor scholen als BON partner IVA-school en de recente verhalen in de media over diplomafraude.
            Ik bevestig alleen Huub’s bijdrage dat de tijdsmogelijkheden van BON bestuur zelf beperkt zijn. Daarom pleit ik ervoor dat gezocht moet worden naar iemand met ondernemersbloed die in samenwerking met BON dit gat in de markt wil aanboren.

          • Welk gat?
            Volgens mij zit er helemaal geen gat in de markt. De markt zit potdicht, zowel vanwege de macht van onze tegenstanders als de ongunstige regelingen voor het oprichten van nieuwe scholen. Er moet dus eerst nog een gat in de markt geboord worden. En wel in hard gesteente want onze tegenstanders hebben al in hoge mate bepaald hoe een school moet functioneren en hoe leerlingen beoordeeld moeten worden. Daarom wil ik dat we eerst proberen om een gat in het politiek-educatieve complex te vinden. Misschien willen sommige politici al anticiperen op een omslag in de publieke opinie m.b.t. het onderwijs: de PVV lijkt me erg wispelturig dus wie weet. Het zou ook goed voor ons zijn als de SP de PvdA zou marginaliseren. Ze zijn nooit tegen veeleisend en voor de leerlingen gepast onderwijs geweest. Een aantal verder kijkende politici zou op onze hand kunnen zijn. Of dat er voldoende zullen zijn om toestemming te krijgen voor een BBS is dan afwachten. Maar dit is wel wat ik eerst wil (laten) proberen.
            Seger Weehuizen

          • Eerst de daad, dan het woord……
            Regel dertig kinderen en een leegstaand pand (of doe het bij je thuis)……en begin met onderwijs. Ik wed dat de overheid in een mum van tijd bij je op de stoep staat. Als de ouders hardnekkig genoeg zijn, staat de eerste BON-school er volgend jaar!

          • In een mum van tijd bij je op de stoep staat
            Ik denk ook dat de overheid dan binnen een mum van tijd bij je op de stoep staat Hals: om de boel te sluiten!

          • Gewoon beginnen….
            Zo is de Kees Boekeschool begonnen, zo zijn de vrije scholen en de Montessorischolen begonnen. De goedkeuring komt later wel.

          • het kan nog steeds !
            cit. Hals en Mark79 :

            Gewoon beginnen….
            Ingediend door Hals op Vr, 30/12/2011 – 18:52.

            Zo is de Kees Boekeschool begonnen, zo zijn de vrije scholen en de Montessorischolen begonnen. De goedkeuring komt later wel.

            Lang geleden
            Ingediend door mark79 op Vr, 30/12/2011 – 19:03.

            Dat is lang geleden Hals.

            Lang geleden, ja.
            Maar : het kan nog steeds.

            Meer precies : een school met primair onderwijs is gemakkelijker te starten dan een secundaire school. Niet vanwege het principe, maar vanwege bijkomende “praktische” (lokale politiek, hindernissen) zaken.

            maarten

          • Gewoon beginnen (vervolg op Hals) – PRECIES ZO IS HET ! – 2 –
            (vervolg)

            Die top lijst, ach die heeft beperkte waarde. Waar het wereklijk omgaat bij het stichten van een school (lager onderwijs, VWO of HAVO, of zelfs VMBO en MBO :
            [1] er is een kern van ouders, die stug vol houden in hun wens, goed onderwijs voor hun kinderen te willen ;
            [2] er is een “harde” kern van leerkrachten, die, behalve boevoegd zijn, ook met inzet en volharding aan de school werken ;
            [3] de begin periode is vaak het moeilijkst, na 2 (eerder na 3 of 4 jaar) blijkt of het lukt ;
            [4] MvO is bij wet verplicht, een beginnend initiatief te financieren ; na de proefperiode zijn er minimum eisen, en dat viel steeds onder [3] hierboven. Sommige scholen halen het, andere niet ; zelfs dan is er nog een “grace period”.
            [5] het is handig om de Inspectie aan je kant te hebben, maar je kan ze ook houden aan de regels ;
            [6] de meeste weerstand (ook politieke) komt van de kant van “established” scholen en gevestigde belangen (ook kerkse, ook katholieke, maar ook niet-sectarische kringen) ; het helpt als sommige “doorzet”-ouders goed overweg kunnen in de lokale politiek ; in de regionale politiek v.w.b. sdecundair onderwijs ;
            [7] tenslotte : deze soort scholen worden meestal als stichting gedreven, minder vaak als vereniging ; voor het bestuur ervan moet je ouders vinden die volharden, allicht zonder bezoldiging ; het is ook mogelijk om te beginnen als “dependance” van een elders gevestigde school.

            maarten

          • Gewoon beginnen (vervolg op Hals) – PRECIES ZO IS HET ! -1-
            Gewoon beginnen (vervolg op Hals) – PRECIES ZO IS HET ! – –
            Ingediend door sassoc op Vr, 30/12/2011 – 20:59.

            Gewoon beginnen….
            Ingediend door Hals op Vr, 30/12/2011 – 18:52.

            Zo is de Kees Boekeschool begonnen, zo zijn de vrije scholen en de Montessorischolen begonnen. De goedkeuring komt later wel.

            PRECIES ZO IS HET !
            Ik heb er tussen gezeten, heb aan meerdere school-stichtingen actief meegedaan. Letterlijk is het zo gegaan in 10 -20 gevallen, “beginnen, en gaande de rit komt de goedkeuring wel.
            Daar zijn alom gerespecteerde scholen bij, 4 of 5 ervan haalden zelfs de top lijst van de jaarlijkse Trouw enquete, en 1tje was een jaar de top-uitverkoren school van Trouw.

            maarten

          • Voorfinanciering
            Een ander heikel punt is: Moet in het verzoek van BON staan dat de ouders voor een BBS voorlopig schoolgeld betalen dat gerestitueerd wordt zodra BON na 5 a 6 jaar aangetoond heeft dat zij met haar BBS(sen) aan haar resultaatbeloften voldaan heeft en zelf als subsidie restitutie van de overheid voor de tot dan toe gemaakte kosten ontvangen heeft? In dat geval loopt de overheid geen enkel direct financieel risico en hoeven wij van de overheid alleen maar de verzekering te krijgen dat de leerlingen door op de BBS school gaan aan de leerplicht voldoen. Een nadeel is dat kinderen van arme ouders worden buitengesloten. Er kan ook geprobeerd worden of er instellingen of personen zijn die risicokapitaal in de BBS willen stoppen. Het subsidiebedrag wordt daardoor wel voor de overheid hoger.Seger Weehuizen

          • Beste Hals,
            We hebben te maken met een machtig educatief-politiek complex dat het gehele onderwijs gereguleerd heeft op een wijze die haast diametraal staat tegenover de opvattingen vab BON over hoe onderwijs gegeven moet worden en hoe onderwijs georganiseerd moet worden. Het ligt dan niet voor de hand om binnen de door onze tegenstanders opgelegde beperkingen scholen te stichten. Daarnaast is het sowieso moeilijk en uitputtend om binnen de bestaande regelgeving gesubsidieerde scholen op te richten. Onze tegenstanders hebben experimentele scholen opgericht zoals Slash21 en die zijn allemaal een mislukking geworden. Gezien het aantal harer leden en de kwaliteit van haar argumenten moet BON als een volwaardige speler in onderwijsland erkend worden en daaruit volgt weer dat het billijk is dat BON mag bewijzen dat door haar of door haar gesteunde organisaties scholen kunnen stichten die blijvertjes zijn en waarvoor veel enthousiasme bij de ouders ontstaat.
            Seger Weehuizen

          • @Seger:… academische discussie…
            Er zijn veel BON-scholen die zelf niet weten dat het BON-scholen zijn; scholen waarop geheel vlg. de BON-intenties lesgegeven wordt. (Ik geef les op zo’n school.)
            Ik denk ook niet zozeer aan het oprichten van nieuwe BON-scholen (is niet echt nodig), dat is in mijn geval een academische discussie, maar hoop wel dat het BON-virus sluipenderwijs zijn goede werk doet. Met name in de bestuurlijke gremia, om te voorkomen dat de ‘Titanic’ volledig ten onder gaat. In het bijsturen van de politiek (en dat ‘schip’) is BON een zinvolle discussiepartner.

          • BON scholen – academische discussie ?
            (cit.)
            Ingediend door Hals op Ma, 02/01/2012 – 11:59 : @Seger:… academische discussie….

            Er zijn veel BON-scholen die zelf niet weten dat het BON-scholen zijn; scholen waarop geheel vlg. de BON-intenties lesgegeven wordt. (Ik geef les op zo’n school.)
            Ik denk ook niet zozeer aan het oprichten van nieuwe BON-scholen (is niet echt nodig), dat is in mijn geval een academische discussie, maar hoop wel dat het BON-virus sluipenderwijs zijn goede werk doet. Met name in de bestuurlijke gremia, om te voorkomen dat de ‘Titanic’ volledig ten onder gaat. In het bijsturen van de politiek (en dat ‘schip’) is BON een zinvolle discussiepartner.
            (fin cit.)

            Goed argument.

            PRAKTISCH VERDER :
            [1]
            Het zal enorm helpen om binnen BON een werkgroep “BON-scholen” te formeren die, in een paar maanden tijd, landelijk inventariseert welke scholen (en waar) dgl. BON-intenties hanteren en waar maken ;
            [2]
            Vervolgens onderzoeken of deze groot- of klein-schalig zijn ; en daarnana te gaan of het mogelijkj of gewenst is om dgl. scholen uit hun mega-verbanden los te weken en zo de status van kleinschalige, onafhankelijke school te verwerven.
            maarten

          • De scholen, die voldoen aan het BON-concept….
            …zijn binnen mijn horizon relatief kleine scholen.
            De meest zelfstandige (categoriale) gymnasia voldoen daaraan, maar ook diverse mavo-, havo- en vwo-scholen. In alle gevallen betreft het scholen met een leerlingenpopulatie van kleiner dan 1000 leerlingen. De betreffende directies kiezen over het algemeen bewust voor frontaal en klassikaal onderwijs en houden de top-40 van beste scholen angstvallig in de gaten. Kleinschaligheid blijkt dus een pré.
            In zoverre ik problemen ken, doen die zich vooral voor op grootschalige scholen in zwakke wijken, het middelbaar beroepsonderwijs en op de hbo’s. Verder laten sommige basisscholen hier en daar een steekje vallen wat m.i. vooral te maken heeft met verstrooide interesses, gebrek aan training en met de feminisering van het basisonderwijs.

          • Scholen die voldoen aan het BON concept
            ref : Hals, hierboven

            OK.
            Zou het dan aanbeveling verdienen om een BON commissie/groep/evaluatie in te stellen en scholen, die aan het BON concept voldoen, een soort “zegel” (van instemming) te verschaffen ?
            Mogelijk zet dat zoden aan de dijk ?

            Wat zijn dan de criteria ?

            Wel dit : het gaat mij nog niet ver genoeg – maar als eerste resultaat is het een goed begin van de hervorming van de onderwijs-moloch, die MvO zo graag in stand houdt.

            maarten

          • BON-keurmerk
            Dit idee heb ik een tijd geleden al geopperd n.a.v. de wens BON-scholen te stichten, omdat ik weet dat er scholen bestaan die veel nadruk leggen op klassikaal onderwijs waarbij vooral de leerstof centraal staat. En omdat ik zo’n idee realistischer acht dan het stichten van scholen die ‘beter onderwijs’ voorstaan.
            Want in de huidige situatie zegt elke school ‘beter onderwijs’ te verzorgen. Ga dan de minister maar eens overtuigen van het totale nieuwe concept van BON.
            Maar ik heb de mogelijkheden eveneens betwijfeld, om verschillende redenen:
            – BON-medewerkers zijn vrijwilligers; het ontbreekt hen aan tijd om scholen te visiteren.
            – Het zou betekenen dat BON slechts 1 soort onderwijs ‘goed’ vindt.
            – Scholen kunnen uiteraard verlangen naar een BON-predikaat om PR-redenen. Controle zal dus nodig zijn. Maar hoe ga je scholen controleren als BON?

          • Ik steek de Rubicon over
            De krachten die ook in het secundair onderwijs de boel bij elkaar willen houden zijn nog heel sterk. Zelfs Plasterk heefy in een moment van onoplettendheid daarvoor gepleit. Het niet definitief mogen verwijderen van onverbeterlijk lastige leerlingen is een grote belemmering van goed onderwijs. Elke intellectuele pretentie is aan her VWO ontnomen. Ik kan nog veel meer noemen dat opereren binnen het sysyeem ongewenst maakt. Hinke kan waarschijnlijk aanvullen vanuit het VMBO. Ik geloof niet dat BON onder de knoet van de OR’s en de daarmee collaborerende politici uitkomt of de schoolbesturen kan opheffen en de managers naar huis kan sturen. Schoolbestuurders geven scholen echt hun veijheid en onafhankelijkheid niet (terug).
            Moby, BON is inderdaad een beetje tweeslachtig: pro frontaal onderwijs maar ook de leraar weer heer en meester in de klas. Dat laatste moet m,i, domineren; als de leerlingen aan het eind van het schooljaar maar de voor dat jaar geplande leerstof beheersen.
            Het gaat bij een verzoek aan de minister ook om rechtvaardigheid. Onze tegenstanders hebben ruim de kans gekregen om te bewijzen dat ze op de goede weg waren. O.a “Slash21” heft duidelijk gemaakt dat zij fout zitten. En daarom moet BON nu een faire kans krijgem om te bewijzen dat zij wel goed zit. Ook moeten ouders echte keuzemogelijkheden krijgen. Als belastingbetalers moeten m.i echte keuzemogelijkheden krijgen voor hun eigen kinderen. Het evenwicht tussen de plicht van de overheid om voor degelijk onderwijs te zorgen en de eigen verantwoordelijkheid die de ouders voor hun kinderen moeten kunnen hebben is helemaal zoek.

            Voor mij is de discussie over mijn initiatief ten einde. In de loop van deze week zal ik een brief naar hey BON-bestuur sturen om het te vragen mijn verzoek uit te voeren. Jammer genoeg kan ik het niet vertellen dat er een team klaar staat om aan het werk te gaan mocht de overheid groen licht geven
            Seger Weehuizen

          • BBS
            Ik heb vandaag mijn verzoek aan het BON-bestuur om zich in te zetten voor een BBS weggestuurd. Ik hoop jullie spoedig het antwoord te kunnen mededelen.
            Seger Weehuizen

          • BON-certificaat is een vijf jaar oud (en gedateerd) idee…(1)
            (…waar ik nu niet zoveel meer in zie.)

            BON-CERTIFICAAT = KWALITEITSGARANTIE
            Ingediend door Hals op Za, 18/11/2006 – 13:01. :: algemeen

            Wellicht zou ‘Beter Onderwijs Nederland’ een BON-certificaat moeten gaan invoeren
            en dat onder luid getoeter en trompetgeschal gaan uitreiken aan dié scholen,
            die de leerling en de vakinhoud centraal hebben staan.
            De mensen hebben dan een vrije keuze tussen scholen van het ’traditionele leren’
            en het zogenaamde ‘nieuwe leren’.
            De marktwerking doet de rest.
            Wij sturen onze kinderen dan natuurlijk en masse naar een school met een BON-CERTIFICAAT.
            Bij sollicitaties kunnen onze kinderen later dan vertellen
            dat zij op een BON-school hun opleiding hebben genoten.

            BON-CERTIFICAAT = KWALITEITSGARANTIE.

            We kunnen beginnen de reguliere Gymnasia een BON-certificaat te verlenen.
            BON-certificaat voor scholen van het ’traditionele leren’

            Een voorzet voor criteria (12-punten-plan):
            1. Vakinhoud en kennisoverdracht centraal (goed opgeleide docenten)(beroepsonderwijs terug)
            2. Leerling centraal (zittenblijven weer mogelijk)(probleemleerlingen naar speciaal onderwijs)
            3. Zeer gestructureerd lesaanbod (minimaal 28 lesuren per week)

            (wordt vervolgd)

          • BON-certificaat is een vijf jaar oud idee…. (2)
            (vervolg)

            4. Klassicaal onderwijs (100% naar 75% in de hogere jaars)(docent vrij in methodiek)
            5. Plaats voor zelfstudie (glijdende schaal)(huiswerk op school)(laptop in plaats van rugzak)
            6. Docenten maken samen op democratische wijze het beleid (vaksecties)
            7. Kleine directie, gerecruteerd uit oudere lesgevende docenten (boven de 50 jaar)
            8. Directie verplicht een aantal uren voor de klas (contact met de werkvloer)
            9. Gelijke (en hogere) salarissen voor docenten en directie gebaseerd op urenaantal
            10. Democratisch gekozen directie voor maximaal 2 x 3 jaar
            11. Eigen examens voor BON-scholen (onder overheidstoezicht)(kwaliteitsbewaking diploma’s)
            12. Kleine scholen (max. 600-800 leerlingen) en kleine klassen (ca. 20 leerlingen)

            ‘Een BON-certificaat voor de GOEDE school’.

          • Ook ik heb de indruk dat
            Ook ik heb de indruk dat kleinschalige scholen functioneren maar het is misschien goed om wat helderder in kaart te brengen waarom dit zo is zodat politici en schoolbestuurders hiervan overtuigd kunnen worden.

            – leraren en leerlingen die elkaar kennen?
            – homogene groepen?
            – veiliger gevoel?

            Stel dat we voor echt kleinschalig onderwijs zouden gaan: klassen van maximaal 20 leerlingen. Hoeveel zou de Nederlandse belastingbetaler extra moeten betalen?
            Persoonlijk zou ik daar best wat voor over hebben indien er goede leraren voor die klassen staan (de belangrijkste voorwaarde voor goed onderwijs). In een klas van 30-40 leerlingen wordt het sneller chaotisch (meer ordeproblemen) en kan je je als leerling gemakkelijker verschuilen wanneer je geen zin hebt om te werken of wanneer je moeite hebt met de stof. In een klas van 10-20 leerlingen gaat dat heel wat moeilijker, lijkt mij.

          • @Bart:Klassengrootte maakt niet zoveel uit…
            ….als de leerlingen maar deugen (Seger).
            Belangrijk is wel de grootte van de school, waar de mensen elkaar kennen. Dat zorgt voor veiligheid, sociale contrôle en aanspreekbaarheid, de wezenskenmerken van een sociale gemeenschap.
            Een sociale gemeenschap is fundamenteel om op die leeftijd goed te kunnen leren.

          • In het geval van een VWOBBS
            Zo nu en dan valt mij iets in dat goed doorgespit moet worden voordat BON een verzoek voor het mogen starten van een BBS indient. De onderbouw van het VWO is als gevolg van de vernielingen door de invoering van de basisvorming zo gemakkelijk geworden dat VWO-ers in staat moeten zijn om de leerstof van die drie jaar in twee jaar onder de knie te krijgen. Proberen wij de politici in deze tijd van bezuinigingen lekker te maken door aan te tonen dat 5 jaar voor een VWO-opleiding voldoende is of gaan we in het VWO, te beginnen bij de onderbouw, de leerlingen een flinke hoeveelheid extra wiskunde aanbieden?
            Willen wij als toegangseis voor het VWO stellen dat de leerlingen om toegelaten te worden net als vroeger rekenen geheel onder de knie hebben?
            Seger Weehuizen

  5. hoe gaat het eigenlijk met
    …de Isaac Beeckman Academie?

    Ik kan op internet alleen vinden dat ze met kleine klassen werken en zowel in 2010 als in 2011 meer aanmeldingen kregen dan ze konden aannemen. Kan geen inschatting maken van de kwaliteit van het onderwijs, de teksten daarover op hun eigen website geven geen duidelijkheid. Waarschijnlijk moeten we afwachten tot de eerste lichting examen gaat doen, maar misschien leest er hier iemand mee die er nu al iets over kan zeggen?

    • Isaac Beeckman Academie
      Vacatureteksten zeggen vaak een boel over een school. De Isaac Beeckman Academie heeft momentaal een vacature voor een docent. Daarin staat onder andere: “We zoeken daarom ondernemende docenten die onze leerlingen kennis en inzicht bieden, die een bijdrage willen leveren aan het succes van onze school en die daarbij: [..] onderwijsvernieuwingen alleen omhelzen als het om verbeteringen gaat (en anders niet)”.

      Recente kamervragen (met antwoorden van de minister) geeft ook wat informatie over de Isaac Beeckman Academie. Daaruit blijken een aantal dingen: staatsexamens afnemen als school mag niet, onderwijs gevolgd op een universiteit telt niet mee voor de urennorm.

      • Hoe is dat mogelijk
        geen huiswerk – niet voor onze leerlingen en als het even kan, ook niet voor onze docenten.

        • Geen huiswerk
          Dat de leerlingen van de Isaac Beeckman Academie geen huiswerk hebben, is niet helemaal waar. Werkstukken en leesverslagen worden thuis gemaakt. En als mijn zoon een toets heeft, kijkt hij het thuis nog wel eens na. Maar de rest van het huiswerk, met name het maakwerk, wordt op school gemaakt. Vaak al tijdens de lessen (die 1 uur en 25 minuten duren), maar ook tijdens het begeleid werken. Dat ‘begeleid’ slaat op de aanwezigheid van een docent. Die is beschikbaar voor vragen en uitleg, maar de leerlingen werken verder zelfstandig met een dagtaak.

      • urennorm
        Dat onderwijs gevolgd op een universiteit niet meetelt voor de urennorm, klopt niet. Als de colleges onder het lesprogramma vallen en gevolgd worden onder verantwoordelijkheid van een vo leraar mag het wel. Deze motie is eind november door de Tweede Kamer aangenomen.

        Wat het staatsexamen en andere nieuwe dingen betreft: de huidige wetgeving gaat uit van het huidige standaard onderwijs. Dan mag het dus niet. Maar als het op scholen als het Beeckman goed zou kunnen werken, waarom zou die wetgeving in de toekomst dan niet aangepast kunnen worden? Het huidige standaardonderwijs zit zo gevangen in de vaste stramienen, dat er helemaal geen ruimte meer voor is voor veranderingen en verbeteringen. Is dat niet juist een probleem?

        • Probleem
          Ja, dat is een probleem Elize. Het onderwijsbeleid in Nederland heeft sterk totalitaire trekken.

    • Isaac Beeckman Academie
      Mijn zoon zit in het eerste jaar op het Isaac Beeckman. Wij hebben zeer bewust voor deze school gekozen: het hele concept van kleine klassen (16 leerlingen) en individuele aandacht spreekt ons enorm aan. Bovendien is de school wars van ‘het nieuwe leren’ en wordt er ‘gewoon’ een grondige theoretische basis geboden.

      Tot nu zijn zowel mijn zoon als wij zeer tevreden over de school. Er wordt in een behoorlijk tempo gewerkt, waarbij hij voor een deel in zijn eigen snellere tempo vooruit kan werken. Voor zover ik de stof met andere scholen kan vergelijken, is er geen verschil. De school biedt in één jaar minder vakken (Nederlands, Frans, Engels, biologie, wiskunde en filosofie) dan andere scholen, maar ze geven er wel veel meer uren in. In totaal 1225 uur en dit zonder – jawel – lesuitval. Het ziekteverzuim onder de docenten is vrijwel nihil en is er eens eentje ziek, dan krijgen de leerlingen extra les in een ander vak. Als ouders vinden wij dit echt super – mijn zoon moppert er uiteraard wel eens over – maar het mag duidelijk zijn dat je gewoon meer leert als je meer les krijgt.

      Zoonlief begint ergens dit voorjaar met Duits als extra vak. Dit via de methode van de IVIO Wereldschool. Ben zeer benieuwd hoe dat zal gaan, maar als het voor kinderen van expats goed werkt, dan zal het met die van ons ook wel lukken. Wat ons betreft komen er veel meer scholen zoals het Isaac Beeckman. Als ik het goed begrepen heb, komt er op termijn ook eentje in Friesland. Als er hier nog vragen zijn, hoor ik het graag.

      • Dank voor deze info en welkom!
        Mooi om een positief verhaal te horen over een school die lijkt op de lijn van BON te zitten. Dat kan een prachtig voorbeeld zijn!

Reacties zijn gesloten.