De ruzie tussen het CDA en de PvdA heeft duidelijk gemaakt dat er een reële kans is dat er vervroegde verkiezingen komen. Het lijkt mij in dat geval wenselijk dat BON een voorstel voor een verkiezingsparagraaph over onderwijs klaar heeft liggen dat zij de politieke partijen kan toesturen met het verzoek om er bij het opstellen van hun partijprogramma van gebruik te maken.
Onderstaand staan bouwfragmenten voor een voorstel voor dat ontwerp.
Ik ben van mening dat naast de ideeën van BON over wat goed onderwijs is er voor de ouders en leerlingen meer te kiezen moet zijn op het gebied van didaktiek, leerstof en paedagogisch klimaat.
De kwaliteitscontrole van de overheid moet zich richten op de kwaliteit van de diploma’s en niet op het onderwijsgebeuren zelf. Zinvolle externe examinering moet dus normaal en mogelijk zijn. Er moet een compromis komen tussen de vrijheid en eigen verantwoordelijkheid van de docent enerzijds en de exameneisen anderzijds
De ouders via schoolkeuze de mogelijkheid bieden om invloed te hebben op het gebied van didaktiek, leerstof en paedagogisch klimaat (voorbeelden Grieks + Latijn op het eindedxamen; vertalen bij de moderne vreemde talen[op het Gymnasium]; andere wiskunde in de onderbouw [VWO]) {het Gymnasium heeft nu al een apart programma op het gebied van Culturele Vorming}
Bij het aannamebeleid van docenten moet een degelijke bevoegdheid zwaar wegen maar het leven van een goed functionerende niet-bevoegde of onderbevoegde docent moet niet verzwaard worden door te eisen dat deze docent zonder compensatie binnen een bepaalde tijd een (hogere) bevoegdheid haalt. {Doel van een school moet zijn om bekwame docenten te hebben. Voorkeur voor degelijk in hun leervak opgeleide docenten is daartoe een goed middel. Men moet echter van een middel geen doel maken}.
Er zou op deze plaats een concept-onderwijs –paragraaph (COP) bestemd voor de politieke partijen kunnen ontstaan die op de algemene ledenvergadering in 2010 zou kunnen worden goedgekeurd.
Een door mij opgestelde en aangepaste onderwijsparagraaph zal zowel hieronder verschijnen als in BLOG “COP-comments”. Het is de bedoeling dat eventuele reacties op COP-comments verschijnen zodat ik de tekst van COP zelf nog kan wijzigen om kritiek te verwerken.
dus REACTIES ALLEEN VIA COS-comments
BOUW-ELEMENTEN VOOR EEN ADVIES ONDERWIJSPARGRAAPH VAN DE POLITIEKE PARTIJEN
groep 8 wordt ook selectiejaar
grotere rol voor docenten
kleine zelfstandige scholen
een apart budget van OCW om adviesbureaus en onderwijsonderzoekinstellingen uit te betalen
vergemakkelijk het oprichten van scholen door ouders (geen afwijzing op grond van gebrekkige huisvesting en geen afwijzing omdat bestaande scholen beconcurreerd worden; financiering gebaseerd op een bedrag per leerling zodat een school al bij een klein aantal belangstellenden kan worden opgericht)
experimenten met gedeeltelijk thuis werken moeten mogelijk zijn voor sommige vakken of stukken leerstof (denk aan het afstandsonderwijs zoals de LOI dat geeft). Doel daarvan is in de eerste plaats om goede docenten financieel te kunnen binden. Een 2-de reden is efficiënt gebruik te kunnen maken van de beschikbare ruimte.
geen controle op de praktijk van het lesgeven maar via extern gemeten resultaten. (resultaten moeten altijd meetbaar zijn) Om cherry picking te voorkomen moet ook gekeken worden naar de strengheid van het toegangsbeleid.
Geen bevoegdheidseisen voor docenten die in de praktijk wel bekwaam blijken te zijn. (jaarlijkse controle op een wijze die de schoolleiding geen ongewenste macht over de docent geeft) Wel een openbaar register waarin de relevante behaalde diplomata staan.
concept gymnasiumparagraph
{Ik begin steeds sterker het gevoel te krijgen te horen tot een uitstervende generatie Nederlanders van vóór de invoering van de Mammoetwet die nog Duitse en Franse boeken in de oorspronkelijke taal kunnen lezen. Voor zover deze talen nog geleerd worden is het kader gesteld door (naar de formulering van Verkroost) de in Nederland rondlopende onderwijskundigen en andere cultuurdragers die literatuur als “uit de tijd en” als “iets voor oude mensen” bestempelen. Onderwijs is vercommercialiseerd en de zuinige onderwijskundigen denken echt dat mensen beter functioneren met slechts direct toepasbare kennis. OWD’s en de nieuwe cultuurdragers van een tot nog toe onbekende soort mogen best hun bizarre opvattingen verkondigen maar hen moet de macht ontnomen worden om hun opvattingen op te leggen aan wie hen niet gelooft}.
Hier volgt een paragraaphdeel over het Gymnasium:
[Het Gymnasium moet weer een apart schooltype worden dat toegang geeft tot de universiteiten en een intellectuele uitstraling heeft. Het moet weer doenlijk worden om zowel in Latijn als Grieks eindexamen te doen en vertalen moet weer een wezenlijk bestanddeel van het moderne-vreemde-talen-onderwijs worden. Bij wiskunde moet ook aangeknoopt worden aan de wiskunde zoals die door de Grieken werd beoefend. Reeds in de lagere klassen moet aandacht besteed worden aan bewijsvoering en logica]
Seger Weehuizen