Ouders nemen (vrije) school over

Een opmerkelijk bericht in het Parool

Een citaat: Aanleiding voor de crisis is een machtsovername van ouders die zich verzetten tegen een kwaliteitsverbetering van het onderwijs. Een ingewijde: “Een groep orthodoxe ouders is erin geslaagd dat plan om zeep te helpen. Dan praat je over taal en rekenen, niks anders. Het recht op slecht onderwijs is succesvol bevochten. Dit is echt de Taliban.”

Let op: ouders die zich verzetten tegen kwaliteitsverbetering van het onderwijs. Dat moeten wel hele domme ouderwetse ouders zijn, denk je dan. Zou het werkelijk?

10 Reacties

  1. Onderwijsinspectie
    Ik heb even op de site van de onderwijsinspectie gekeken naar het rapport van deze school. Interessant leesvoer.

    Ik krijg de indruk dat deze school van de inspectie op de kop krijgt omdat ze het traditionele vrije school onderwijs niet in wil ruilen voor Het Nieuwe Leren. Het bestuur van de school is het volgens het rapport met de inspectie eens. Ik denk dat deze bezorgde ouders het traditionele vrijeschoolonderwijs will behouden en niet aan Het Nieuwe Leren willen en daarom in opstand komen tegen het bestuur.

    Enkele citaten uit het rapport:

    Het team houdt vast aan het traditionele vrijeschoolonderwijs en gaat nauwelijks mee met de eisen die de moderne maatschappij en daarmee de ouders aan een school stellen.


    Het team houdt vast aan de meer traditionele aspecten van het vrijeschoolonderwijs en dat belemmert haar om het onderwijsconcept aan te laten sluiten op de veranderende samenleving. Het onderwijs is klassikaal met weinig oog voor verschillen tussen de leerlingen en de leerlingen krijgen weinig ruimte voor eigen initiatieven en voor het ontwikkelen van een zelfstandige houding.


    Aan de andere kant kan de stagnatie in de vooruitgang ook worden toegeschreven aan de weerbarstigheid van het team om een deel van hun autonomie op te geven ten gunste van de ontwikkeling van de school als geheel en daarmee de algehele kwaliteit. Het ontbreekt dus aan een professionele schoolcultuur.


    Als laatste heeft de slechte registratie van het aanbod tot gevolg dat de school geen doorgaande lijn in het leerstofaanbod kan garanderen. Deze doorgaande lijn is in zekere zin geborgd van klas 1 tot en met klas 6 omdat de leraren meegaan met de klas. Bij uitval, ziekte of vervanging loopt deze lijn echter direct gevaar omdat de leraren niet vooruit plannen en ook niet achteraf bijhouden welke stof ze al hebben aangeboden.


    Hierbij vraagt de inspectie bijzondere aandacht voor de kerndoelen die betrekking hebben op wiskunde en realistisch rekenen. Deze komen slechts zeer summier aan bod.


    De school zet ICT-middelen slechts in geringe mate in.


    Tijdens de instructiemomenten krijgen de leerlingen ook nog weinig onderwijs in leerstrategieën.


    Dit pedagogisch handelen kenmerkt zich namelijk door een strakke leiding van de leraar. De strakke leiding van de leraren leidt daarmee onbedoeld tot een schoolklimaat waarin veiligheidsincidenten eenvoudig kunnen optreden. Een bezinning op de zelfstandige en zelfverantwoordelijke rol van de leerling lijkt geboden.


    Het bevoegd gezag onderschrijft de conclusies en de analyse van de inspectie.

    Nergens in het rapport staat iets over bijvoorbeeld de resultaten van de CITO toets. De inspectie heeft alleen maar kritiek op het ontbreken van bureaucratie en het niet invoeren van Het Nieuwe Leren.

    • WOW: inspectie heeft het over kerndoelen bij realistisch rekenen
      Hier lusten de honden geen brood van. Ik wist niet dat er kerndoelen realistisch rekenen bestonden.

      Ook die veiligheidsincidenten die gemakkelijk KUNNEN optreden, een opmerkelijke bewering. Zouden ze er niet geweest zijn wellicht?

      Ik ben het niet eerder zo bijna persiflage-achtig op “papier” gezien.

    • @Mark
      De school doet niet mee aan de citotoets en heeft gekozen voor de NIO toets. Verder wordt er door de inspectie gewag gemaakt van het ontbreken van tussentoetsen en een leerling volgsysteem alsook het ontbreken van signaleringsinsturmentarium voor achterstandsleerlingen. Zie het rapport van 2006

      • @Jeronimoon
        Dank Jeronimoon, NIO had ik over het hoofd gezien. De inspectie schrijft daarover:

        De inspectie kan de opbrengsten aan het eind van de schoolperiode niet waarderen omdat zij geen normering heeft voor de toetsen die de school in klas 6 afneemt (drempelonderzoek en NIO).

        Volgens de website van NIO is er echter gewoon een normering voor NIO.

        De inspectie spreekt verder over het ontbreken van landelijk genormeerde tussentoetsen. Volgens mij zijn scholen echter niet verplicht om die te hebben. De inspectie gaat dus ook daar volgens mij haar boekje te buiten.

        • …pedagogiek..
          De Geert Groote 1 en 2 zijn vrije scholen, die werken volgens de antroposofische leer van Rudolf Steiner. Vorig jaar maart al dreigde de Onderwijsinspectie de Geert Groote 2 te sluiten. De school stond te boek als zeer zwak en het zag er volgens de inspectie niet naar uit dat de directie op korte termijn de onderwijskwaliteit zou kunnen verbeteren.

          Veldt maakte daarop een verbeterplan, samen met de Dienst Maatschappelijke Ontwikkeling (DMO) van de gemeente. En dat wierp vruchten af. Veldt: ”In december, tijdens een tussentijdse meting van DMO, waren zo goed als alle tussendoelen gehaald.”

          Maar een groep ouders verzet zich fel tegen de nieuwe aanpak, zoals het toetsen van de voortgang in lezen, rekenen en taal. Een ingewijde vertelt: ”Er waren leerachterstanden van anderhalf jaar, maar sinds het verbetertraject was dat beter onder controle, onder andere door de inzet van een intern begeleider en drie docenten die constant kinderen bijspijkerden. Maar sommige ouders willen geen taal en rekenen. Zij denken dat de pedagogiek te weinig aandacht krijgt en daar worden ze boos over.”

          (Het Parool)

          • NRC…
            Er zijn ouders op de school die vinden dat de grotere nadruk op cognitieve vakken en toetsen haaks staat op het antroposofische gedachtengoed van Rudolf Steiner waarop de Vrije scholen gebaseerd zijn. Dat gaat ervan uit dat kinderen zich niet alleen cognitief, maar ook creatief ontwikkelen.

          • NRC en Geert Groote
            In dezelfde NRC van vandaag staat ook een alleraardigst artikel van een onderwijzeres over de grote bemoeizucht die veel ouders zich jegens de basisschoolleerkrachten aanmatigen.
            ‘Het kind centraal’ is bij hen vervangen door ‘MIJN kind centraal’. Ik herinner mij mijn eigen plaatsvervangende schaamte op het schoolplein bij het contact met dergelijke veeleisende exemplaren.
            Mijn echtgenote werkte lang geleden ook korte tijd als onderwijzeres op die Geert Groote school en vertelde mij dat ze de ouders regelmatig om 8.45, dus een kwartier na het officiële begin van de lessen, zo ongeveer met een eind hout de school uit moest jagen. Deze ouders kan je bepaald niet als makkelijk karakteriseren; dat er nu een stevig conflict is verwondert mij dan ook niet zo erg.

  2. Als dit zo door gaat dan
    Als dit zo door gaat dan zullen er veel meer particuliere scholen komen die basisonderwijs aanbieden. Helaas zal dit voor een groot deel van de ouders onbetaalbaar zijn. Zelf scholen oprichten wordt ook steeds moeilijker gemaakt.

    Wordt realistisch rekenen verplicht gesteld in het basisonderwijs? Kan BON niet certificaten uitdelen aan basisscholen waar het taal- en rekenonderwijs goed is? Dan zien ouders snel waar ze moeten zijn en zullen de scholen met realistisch rekenen snel klanten verliezen (hoop ik).

    Martin

Reacties zijn gesloten.