De Volkskrant vandaag op de voorpagina
“Het bedrijfsleven is druk bezig parate kennis overbodig te maken. Onderwijsgoeroes lijken gelijk te krijgen. Die zeggen al langer dat kennis in het internettijdperk niet meer zo belangrijk is omdat alles op te zoeken is. Volgens hen hoeven feiten niet in je hoofd te zitten, als je ze met “competentiegericht onderwijs” maar hebt leren vinden.
“Groene” bedrijf$stakken als tuincentra, hoveniers en loonwerkers lopen voorop. Alles wat hun werknemers zouden moeten weten staat nu op een website, gemaakt door het Ontwikkelcentrum in Ede. Aanvankelijk voor onderwijsdoeleinden, maar Groenkennis.nl is inmiddels toegankelijk voor alle aangesloten bedrijven. Jan van Driel, accountmanager bij het Ontwikkelcentrum bevestigt: “Dat heeft te maken met de invoering van het competentiegerichte onderwijs”.
Ondernemers, over het algemeen groot voorstander van dit op de praktijk geënt onderwijs ervaren één nadeel: de afgestudeerden weten minder. Roeland Farjon, bedrijfsleider bij een groenbedrijf in Dalfsen kwam met een oplossing. “Ik merkte dat ze wel gemakkelijk iets opzochten op internet. Ik dacht al: als we al die kennis op een site zetten, hoeven ze niet naar Wikpedia. Nu hebben ze steeds alle kennis helemaal up to dat bij de hand”, aldus Farjon.
Het Ontwikkelcentrum maakt al vijftien jaar leermiddelen voor opleidingen in de groene sector. Alle schoolkennis staat nu op de site. De leerlingen betalen daarvoor 30 euro per jaar. Maar sinds kort is ook alles beschikbaar voor de ondernemingen. Hoe ziet een eik eruit ? Hoe een big verdoofd castreren ? Op wat voor grond groeit een berk goed ? Daarbij veel foto’s en filmpjes. “Als je wilt weten hoe je moet omgaan met een hogedrukspuit, is een filmpje veel effectiever dan een boek”, zegt Van Driel.
En als je in het veld plotseling moet weten hoe dat ook weer zat met de waterbehoefte van Quercus frainetto (Hongaarse eik), “dan roep je de informatie gewoon op via je telefoon”, zegt Van Driel
Zoals voorspeld werd: de enige noodzakelijke kennis is nog hoe de website te gebruiken.” Aldus De Volkskrant.
Dit lijkt me een slim gebruik van het internet. Parate kennis altijd snel bij de hand. En niet alleen kennis; ook vaardigheden als “omgaan met de hogedrukspuit”. Toch vind ik de conclusie wat voorbarig dat de onderwijsgoeroes hiermee gelijk lijken te krijgen in hun overtuiging dat (parate) kennis in het internettijdperk niet meer zo belangrijk is, omdat alles is op te zoeken. Dat was al zo, alleen gaat het nu weer een stuk vlugger. Maar ook deze snelle manier van opzoeken wordt op den duur omslachtig als de kennis niet meer wordt opgeslagen in het geheugen. Hij lijkt een zekere afhankelijkheid van het internet te creëren, die me niet goedl lijkt. In hoeverre, ook in het internettijdperk parate kennis nuttig is en aangeleerd moet worden is een didaktische en leerpsychologischekwestie die niet in een technische handomdraai is op te lossen. Het op zich slimme hulpmiddel lijkt hier ongereflecteerd te fungeren als het ei van Columbus.Ook vind ik de benadering heel bedrijfs(tak)specifiek en waarschijnlijk beperkt breder toepasbaar . Veel beroepsonderwijs is m.i. nog steeds bedrijfstakoverstijgend. Dus wat mij betreft prima gedaan maar te kort door de bocht v.w.b. de eraan verbonden conclusies aangaande het onderwijs.
Zoek een even op
wat een spinor is en wat je daar mee kunt doen.
En ontrafel eens even het
En ontrafel eens even het begrip ‘isospin’… Bij welke wisselwerkingen is de isospin behouden?
Spinor: Interessant voor de…
…”groene leerling“.
1; 2; 3; 4
Trouwens, wat is er op tegen het een en ander *klaar te zetten* voor je leerlingen ? Of werknemers ?
Zelfs is er een *spinor dot com*
Dank
voor je (re)search adios. Wist je dat Feynman een spinor voordeed met een beker water in zijn hand?
Nee,…
…maar op mijn zoektocht er naar vond ik, o.a. dit:
“Be open-minded, but not so open-minded that your brains fall out.” Mooi, hè, *lees verder…*, het artikel gaat over *1908 Tunguska mysterious event*.
Voor de anderen…
…om hun bij- en nascholing in te vullen: *klik hier*.
The Feynman Dance
*Klik hier*
It is from Feynman’s 1986 Dirac Memorial Lecture (Elementary Particles and the Laws of Physics, Cambridge Press 1987), and it shows a cup held by a dancer in one hand. Rotating the cup by 360 degrees gets the arm (which is connected to the shoulder of the dancer) twisted, but turning the cup another 360 degrees gets the arm back straight.
In it, picture 1 is the start, picture 2 is 180 degrees, picture 3 is 360 degrees (note how the arm is twisted), picture 4 is 540 degrees, and picture 1 again is 720 degrees.
*Lees verder…*, even naar beneden scrollen.
Overigens zijn de andere links ook om te *smullen*.
Discussies…
…*genoeg*
Uit die discussie even deze *topic*, kunnen de wiskundigen ook hun hart op halen.
Dat
tekenden wij nog met passer, potlood en lineaal (zonder schaalverdeling) op een vel papier. Beschrijvende meetkunde heette dat.
Wetje van Roth
Naarmate de mogelijkheden voor informatie-overdracht sneller, nauwkeuriger, en betrouwbaarder worden, wordt de overgebrachte informatie zelf steeds stompzinniger. (Het zou zomaar een proefschrift-stelling kunnen zijn op nederlands.nl ;-))
Neem de televisie. Dat medium is ooit hoopvol omarmd om mensen te ontwikkelen en te beschaven. Inmiddels is 99% van wat er via de televisie de huiskamer binnenkomt je reinste flauwekul.
(Ik snap best dat flauwekul heel plezierig, ontspannend en daarmee nuttig kan zijn hoor. Als Oranje straks in de finale van het EK staat kijk ik met plezier mee. Maar het doorsnee-aanbod heeft te weinig body wat mij betreft.)
Terug naar de bijdrage. ICT is een instrument. Instrumenten kun je op een nuttige, creatieve manier gebruiken maar ook op een manier die niets toevoegt. Voorzover ICT een instrument is in bepaalde beroepen, lijkt mij dat het beroepsonderwijs aan dit instrument aandacht moet besteden, net als bijvoorbeeld een beitel of een draaibank. Voorzover het werken met ICT spontaan wordt geoefend zonder tussenkomst van het onderwijs (msn, Hyves), lijkt mij dat het onderwijs er geen aandacht aan hoeft te besteden. Maar in alle gevallen dient ICT als instrument te worden benaderd en dus niet als doel op zich. Die zogenaamde ‘goeroes’ aan het begin van de bijdrage van b.verkroost plegen dit nogal eens te vergeten.
Zesjescultuur
Dat geweldige internet met wordt aangeprezen omdat het er voor zou zorgen dat kinderen dingen NIET meer behoeven te weten. Dan hoeven we dat en dat niet meer te leren, hoera!
Hebben boeken er ooit voor gezorgd dat mensen minder behoefden te leren?
Meer een….
….nulletjescultuur vind ik het. Boeken, computers, internet etc, het zijn domweg leermiddelen die een eigen plek hebben in het arsenaal van de goede docent. Maar er moet weldegelijk gewoon geleerd blijven worden. Dat is niet veranderd.
Uitgedaagd
De goede leerling wordt *hierdoor* uitgedaagd: “Meneer kunt u hier iets meer over vertellen ?
Kortom: investeer in goede lerarenopleidingen. Dat is de basis.
En niet: “De lerarenopleidingen hebben een kennisbasis opgesteld en we zijn reken- en taaltoetsen gaan afnemen.” *Flauwekul*, maar ja, afspraken met *Van der Hoeven*, wat heb je daar aan ?
Belachelijk
– Varkensfokker zit met de laptop naast zich in het varkenshok om zijn biggetjes te kunnen castreren
– Boswachter heeft diep in het woud zijn mobiele computer bij zich om te identificeren of het een eik is of een beuk die om moet
– Leerling legt een elektrische leiding in een renovatiewoning aan met een computer op batterijen naast zich (elektrisch is hoop ik uitgeschakeld) om te kijken hoe het moet
Dit nog even afgezien van het feit dat je geen informatie zult gaan zoeken als je al denkt het te weten of te kunnen.