Kritische VMBO-leerkracht uit SP-film wordt monddood gemaakt

Van de SP-site: www.sp.nl/nieuwsberichten/4256/061121-kritische_vmbo_leerkracht_uit_sp_film_wordt_monddood_gemaakt.html

———————————

Kritische VMBO-leerkracht uit SP-film wordt monddood gemaakt

21-11-2006 • De directie van het Stedelijk Lyceum Roermond heeft disciplinaire maatregelen genomen tegen leerkracht Pierre Diederen omdat hij in de SP-documentaire ‘Jan en alleman’een boekje heeft open gedaan over wantoestanden op school. Volgens de directie van de school heeft hij de privacy van leerlingen geschaad, maar in werkelijkheid is de directie boos omdat hij misstanden aan het licht heeft gebracht. Jan Marijnissen steunt de leraar en wil onderwijzers en leerlingen in Nederland mobiliseren.

Pierre Diederen

De kritiek van Diederen richt zich onder andere op de managerscultuur en het gebrek aan aandacht voor de werkvloer. Diederen heeft bij de inspectie zijn zorgen uitgesproken over de besteding van gelden voor de zwakste leerlingen, in concreto het gesjoemel met geld voor Leerweg Ondersteunend Onderwijs. Pierre Diederen heeft zijn kritiek geuit in de film ‘Jan en alleman’ die onder meer te zien op de site van de SP.

Jan Marijnissen noemt de disciplinaire maatregelen tegen Diederen een schande. “Van deze mensen moeten we het juist hebben. Ze tonen betrokkenheid en moed. Zij kijken niet weg, maar willen het beste voor hun leerlingen. Het zijn de managers die dat niet kunnen verdragen. Dit gaat hun wereld van papier en dode regeltjes te boven.”

Marijnissen zal dinsdag de Algemene Onderwijsbond, de CNV Onderwijsbond en de scholieren en studentenvakbond LSVB per open brief vragen om deze leerkracht te steunen. “Het is de hoogste tijd dat de werkvloer in verzet komt tegen de bureaucratie en schaalvergroting. In het onderwijs, in de zorg, bij de politie – overal waar het echte werk wordt gefrustreerd door regelzucht en een managerscultuur.”

De documentaire ‘Jan en alleman’ van Theo Uittenbogaard en Jan Marijnissen die leidde tot de disciplinaire maatregelen is te zien op www.sp.nl/2006/films

Aan: Algemene Onderwijsbond (AOb), Onderwijsbond CNV & studentenvakbond LSVB

Oss, 21 november 2006

L.S.

Graag vraag ik uw aandacht voor het volgende. Regisseur Theo Uittenbogaard heeft op verzoek van de SP en in samenwerking met mij een film gemaakt: Jan en alleman. Deze documentaire van 30 minuten is onder meer te zien op de website van de SP. De film toont mensen die vertellen wat er mis gaat in Nederland en hoe het beter kan. We maken kennis met een boze VMBO-docent, een arbeidsongeschikte tegelzetter, een strijdbare kinderrechter en een politieagent die de wijk in wil maar 12 formulieren moet invullen na het aanhouden van een chauffeur met 10 bier op. Ten slotte zien we een oudere man die zijn demente echtgenote liefdevol behandeld weet in een kleinschalig verpleegtehuis. Een mooi voorbeeld van hoe het ook kan: zonder doorgeslagen schaalvergroting en zonder een obsessie met zogenaamde efficiëntie.

De VMBO-leraar heet Pierre Diederen, werkzaam bij het Stedelijk Lyceum Roermond. Hij vertelt welke negatieve invloed de schaalvergroting en bureaucratie heeft op de kwaliteit van zijn werk. Het weerhoudt hem ervan zijn vak optimaal te beoefenen en daarvan zijn vooral de kinderen de dupe. Het bestuur van zijn school heeft Diederen nu disciplinaire maatregelen opgelegd. Volgens de directie van de school heeft hij de privacy van leerlingen geschaad, maar in werkelijkheid is de directie boos omdat hij misstanden aan het licht heeft gebracht. De kritiek van Diederen richt zich onder andere op de managerscultuur en het gebrek aan aandacht voor de werkvloer. Diederen heeft bij de inspectie zijn zorgen uitgesproken over gesjoemel met geld voor Leerweg Ondersteunend Onderwijs. Hiervoor wordt hij nu gestraft en dat is onrechtvaardig. Ik steun deze toegewijde leraar dan ook van harte en wil u vragen hetzelfde te doen.

De disciplinaire maatregelen tegen Diederen zijn een schande. Van deze mensen moeten we het juist hebben. Ze tonen betrokkenheid en moed. Zij kijken niet weg, maar willen het beste voor hun leerlingen. Het zijn de managers die dat niet kunnen verdragen. Dit gaat hun wereld van papier en dode regeltjes te boven. Ik vraag u bij deze om deze dappere leerkracht te steunen. Het is de hoogste tijd dat de werkvloer in verzet komt tegen de bureaucratie en schaalvergroting, regelzucht en een managerscultuur.

Het hoofdstuk uit de documentaire die leidde tot de disciplinaire maatregelen is te zien op www.sp.nl/2006/films. Ik hoop van harte dat u even 5 minuten de tijd neemt om dit deel uit de film te bekijken en hoop evenzeer dat u zich daarna durft uit te spreken tegen de onrechtvaardige behandeling die de heer Diederen ten deel valt. U kunt hiermee een belangrijk signaal geven aan al die andere leraren die zich graag zouden willen uitspreken over de aantasting van de kwaliteit van hun werk, maar nu nog bevreesd zijn voor de reactie van bestuurders.

In hoopvolle afwachting van uw antwoord, hoogachtend,

Jan Marijnissen

14 Reacties

  1. Pierre Diederen

    1. L1 Radio&TV, zie www.l1.nl/l1/nl/html/algemeen/homepage/nieuws2.pshe?nieuws_item=522FJ1UT0S37T002U4WH&nieuws_sectie=G52415X574006G42T2PV :

      De straf houdt in dat hij zich niet meer mag bemoeien met de begeleiding van leerlingen en geen vergaderingen mag bijwonen. De leraar blijft wel gewoon les geven.
    2. Limburgs Dagblad, www.ld.nl/nieuws/limburg/article1169461.ece?secId=1720 :

      De school wil niks zeggen over de kwestie. „Het is een interne zaak en dat houden we ook zo”, zegt directrice Brummans van de school.

      Diederen uitte al eerder forse kritiek op schoolleiders, die volgens hem onnodig vaak leerlingen naar huis sturen. Dit omdat er bijvoorbeeld moet worden vergaderd. Vorig jaar diende Diederen zelfs een officiële klacht in tegen het schoolbestuur van het Bisschoppelijk College Broekhin in Roermond, de school waar zijn kind op zat. Diederen stelde dat zijn zoon te weinig lesuren kreeg: minder dan de verplichte duizend lesuren per jaar. De leraar werd in het gelijk gesteld. De schoolleiding leek op papier wel genoeg les te geven, maar dat bleek in de praktijk niet zo te zijn. Zo was een vakantieweek onterecht in de boeken als lestijd meegeteld en kregen de leerlingen geen vijf maar slechts vier uur wiskunde per week.

    3. Pierre Diederen op SP-site: Tegenwoordig moeten leerlingen die in aanmerking willen komen voor speciale zorg, ten minste twee jaar leerachterstand hebben plus sociaal-emotionele problematiek. Ze krijgen dan een zogenaamde Lwoo-beschikking en de school ontvangt extra geld om deze leerlingen meer zorg te bieden. Scholen willen heel graag een Lwoo-licentie, want daarvoor vangen zij extra geld. Dat geld gaat vervolgens op de grote hoop en de Lwoo-leerlingen zien er niets van terug!

      Als collega’s hebben wij dit al vaak gemeld, maar het management doet er niets mee

    4. Voor de SP-film met Pierre Diederen, zie www.sp.nl/2006/films/ , ‘De leraar’ (bovenaan).
      Oordeel zelf over de schending van de privacy van leerlingen.
    • Wanneer komen ouders nu eens
      Wanneer komen ouders nu eens massaal in opstand? Wat voor signalen moeten er nog meer worden afgegeven om door te
      krijgen dat het onderwijs failliet is en een Nieuw Deltaplan Onderwijs broodnodig is!

      • Ouders en …
        Ja, de ouders zouden in opstand kunnen komen. Maar… ik ken nog een groep die zich nu eigenlijk zou moeten roeren…

        Het minste wat je kunt doen is even een briefje schrijven aan deze collega: wie heeft zijn email adres?

          • Googlen bleek gemakkelijk genoeg
            Bedankt JL en MArk79, Googlen bleek gemakkelijk genoeg. Wel grappig dat ik denk iemand niet te kennen die ik misschien heel goed ken- ingewikkelde wereld, dwaze toestand dit gebruik van schuilnamen. Bedankt voor de aanwijzingen (die meneer chicaneren had gelijk: af en toe ben ik een digibeet, met name op de dinsdag. ’t is goed dat hij mij heeft wakker geschud 😉

          • Schuilnamen
            Volgens de link die jl geeft heeft Pierre Diederen hier geen schuilnaam, maar gebruikt hij zijn echte naam. Hoe weet je trouwens dat chicaneren een meneer is en geen mevrouw, simon?

          • Goeie vraag
            Ha, ha MArk 79, dat is een goede vraag! -Ik denk dat het een meneer is omdat ie zo pissig is. Ik weet het niet zeker, maar dat is toch niet snel de toon die een mevrouw aanslaat. En weet je wat grappig is: ik heb er eigenlijk geen ogenblik aan getwijfeld dat het een meneer is… Maar nu je het zo zegt, tja, ik weet het eigenlijk niet! Ha ha. Zeg, hoe laat is het bij jou? Hoe komt het dat jij nog zo helder bent? 😉

            Maar als we er om moeten wedden, dan houd ik het er op dat Chicaneren behoort tot de verzameling van heren en meneren.

            Zo, dan nu even adem halen: we hebben nog 1 debat voor de boeg, dan mogen we stemmen (Rob K., Peter High en DT hebben van mij persoonlijk een stemadvies toegestuurd gekregen- zullen ze wel niet opvolgen…)

    • Niet praten over leerlingen
      Op het L1-journaal was aandacht voor deze zaak.
      Onder de disciplinaire maatregelen werden bovenstaande genoemd, plus ook nog:

      Hij mag niet meer praten over leerlingen en hij mag ze niet langer meer begeleiden.

      Reactie hierover van Pierre Diederen:

      Ik kan niet functioneren als ik niet kan overleggen over leerlingen.

      Maar de directie kan des te beter functioneren als hij niets weet over (het afwezig zijn van) begeleiding van leerlingen.

      Volgens Trouw heeft Pierre Diederen ook een spreekverbod: www.trouw.nl/laatstenieuws/laatstenieuws/article550194.ece/SP_school_Roermond_legt_SP-leraar_spreekverbod_op .

  2. Info over deze school
    Ik heb even gegoogled op de bovengenoemde school.
    Wat blijkt:
    *Met ingang van 1 augustus 2005 werken de drie scholengemeenschappen in het Voortgezet Onderwijs in Roermond en Swalmen/Reuver samen en vormen zij de Scholengroep Roermond.

    1 van deze drie scholengemeenschappen is het genoemde Stedelijk Lyceum Roermond, een andere is het Bisschoppelijk College Broekhin; hierboven genoemd door jl als school van het kind van Diederen (en deze school neemt het ook niet zo nauw met de regels, zie de bijdrage van jl). Deze drie scholen hebben dus een locaal monopolie gevormd.

    Deze monopolist in Roermond is onderdeel van de Stichting Onderwijs Midden-Limburg:

    *De Stichting Onderwijs Midden-Limburg is een samenwerkingsbestuur voor katholiek en openbaar onderwijs. Het bestuurskantoor van de stichting is gevestigd in Roermond. Bij de stichting horen vijf brede scholengemeenschappen voor voortgezet onderwijs.

    Zowel katholiek als openbaar betekent in Limburg denk ik dit SOML een regionale monopolist is.

    Maar het wordt nog erger:
    *De voorzitters van de Colleges van Bestuur en de Raden van Toezicht van de Stichting Onderwijs Midden-Limburg en de Stichting Limburgs Voortgezet Onderwijs hebben 30 juni jl. de intentieverklaring voor een fusie tussen SOML en LVO ondertekend.

    De Stichting Limburgs Voortgezet Onderwijs is ook al een samenwerking tussen katholieken en openbaren. Deze stichting lijkt monopolist in noord- en zuid-Limburg. Met de aangekondigde fusie komt er dus lijkt het een monopolist voor heel Limburg.

    • fuseren gaat door
      Ook in IJmuiden, Zuid-Kennemerland en de Haarlemmermeer komt per 1/1/2007 een schoolbestuur voor alle VMBO en het openbaar en algemeen bijzonder HAVO/VWO. Alleen enkele Chr./RK lycea vallen daar dus buiten. Ouders met een VMBO kind hebben dan niets meer te kiezen en scholen kunnen onderling de leerlingen doorschuiven. Argumenten zijn financieel en men heeft het ook over kwaliteit. Een keer mot met je directeur uit dit conglomeraat en hij doet je de toezegging dat je als docent in de wijde omtrek niet meer aan het werk komt. Alle MR’s hebben trouwens negatief geadviseerd over deze fusie, maar dat is voor de ambitieuze bestuurderen geen probleem want dat is maar een advies en ze begrijpen het gewoon niet… GMR heeft alleen instemmingsrecht over de sociale paragraaf.
      Ik heb trouwens ooit eens gelezen dat voor dergelijke megafusies toestemming moest zijn van de minister. Wet iemand hoe dat zit?

      • Tja
        Het is toch idioot. Bestuurders die ervoor zorgen dat ouders en leerlingen geen enkele keus meer hebben en die het personeel compleet negeren. Het is trouwens erg vreemd dat medezeggenschapsraden (MR’s) hier alleen over mogen adviseren. Als ze niet mogen meebeslissen over het feitelijk opheffen van de school, wat heb je dan aan ‘medezeggenschap’?

  3. Repressie
    Repressie kan nooit een antwoord zijn op kritiek. Waarom weerleggen ze de kritiek niet gewoon met feiten. Geef aan waarom je wat doet en laat de begrotingen zien waaruit zal blijken hoe ongelijk dhr. Diederen heeft. Leg het onderwijsconcept uit dan weten toch alle ouders en leerlingen dat dhr. Diederen er flink naast zit en dat hij zijn grote mond moet houden en de heel tevreden leerlingen en ouders leerlingen niet ontevreden moet maken.
    Dit kost wel enige moeite maar voorkomt dit soort discussies waardoor de scholen in een kwaad daglicht komen te staan. Foei managers jullie schaden het belang van uw werkgever met dit gedrag.
    Corgi

Reacties zijn gesloten.