PO-raad en VO-raad gaan vraag naar leermiddelen sturen

Het bericht is niet verrassend na eerdere uitspraken van Paul Rosenmöller (VO-raad) en Rina den Besten (PO-raad) dat het onderwijs snel en top-down gemoderniseerd zou moeten worden, maar de beide raden hebben nu ook officieel een pact gesloten om, zoals men dat noemt, "de vraag naar en de ontwikkeling van leermaterialen in goede banen te leiden".  Hiervoor is een Programma van Eisen opgesteld dat bol staat van onderwijs op maat en gedigitaliseerde leermiddelen en ook in overeenstemming is met de visie van de staatssecretaris (pdf).

BON ziet hierin bevestigd dat noch de besturen, noch de sectorraden, noch de regering werkelijk geïnteresseerd zijn in de hoog opgeleide docent die zélf zeggenschap heeft in het bepalen van de leermiddelen. Die docent is niet meer dan een uitvoerder van de op hoog bestuurlijk niveau bepaalde oekazes, gevangen in mistwolken van gebakken lucht en kretologie als 21st century skills. Dijsselbloem waarschuwde tegen een overheid die bepaalt hoe er lesgegeven moet worden. Nu bepalen overheid en sectorraden dat kennelijk.

De richting is bepaald, de sturing centraal en de snelheid hoog. Wolken gebakken lucht of bergen bevroren water?

 

24 Reacties

  1. Daarbij past een eenvoudige

    Daarbij past een eenvoudige en effectieve strategie.

    Verschillende voortgezet onderwijs-scholen schaffen inmiddels iPads in de brugklas aan, "dan hoeven die kinderen niet meer van die loodzware tassen mee te sjouwen". Enkele leraren die protesteren mogen nog eigen methoden gebruiken, maar vaak worden ook voor hen werkboeken taboe verklaard.

    Ieder jaar schuift de iPad op. Zodra er digitale boeken/methoden op de markt verschijnen worden worden leraren verplicht die aan te schaffen. Langzaam maar zeker wordt de digitalisering van leermiddelen zo de leraren door de strot geduwd.
    Ik heb al leraren horen verklaren dat zij dat nooit zullen accepteren voor hun vak. Maar de schoolleidingen laten dan de ouders in de MR aan het woord: "Waarom moeten wij zo'n dure iPad aanschaffen als er vakken zijn die hun leerlingen nog verplichten om met zware boeken te gaan werken!"

    Zo wordt het onderwijs Totaal Verdigitaliseerd. In vijf jaar kan zoiets geregeld zijn.

  2. In Nederland geldt een

    In Nederland geldt een toetsingsverbod waardoor een wet niet aan bijvoorbeeld artikel 23 Grondwet kan worden getoetst. Het zou aardig zijn als – een vereniging van – ouders met een beroep op artikel 2 van het aanvullend protocol bij het Europees verdrag voor de rechten van de mens en de fundamentele vrijheden eens een balletje bij de rechter zou(den) opwerpen. Staatsopvoeding is zo 1989. Welke bandbreedte heeft de staat als het verplichte onderwijsmethoden aan de burgers wil opleggen? Modern times

     

    Nederland gidsland lijkt braaf – zeg maar slaafs – de 'decreten' uit Parijs – gelegen naast 'Bois de Boulogne' (OESO; budget E 357 miljoen), en Brussel (EU) op te volgen. 'Decreten' van de OESO die ondemocratisch, met universele pretenties, en met een duidelijk eenzijdig economische agenda tot stand zijn gekomen. Zo nu en dan wordt een al half uitgerold plan onder de kreten 'het moet vanwege de economische integratie!' een hamerstuk in de kamers ('democratische legitimatie' met Nederlandse details). Er wacht de dienstdoende – en losgeslagen – technocraten voor jaren werk. Hoe harder men boven in de piramide werkt, hoe meer het overigens aan de basis vastloopt.

     

    Ligt het aan de kwaliteit van de kamerleden, de relatieve onverschilligheid ten opzichte van onderwijs (waarbij de eigen vrije jeugd een referentiekader biedt), of is het gewoonweg de overstelpende plan- en detailzucht van de (internationale) technocratie die tegenwicht nagenoeg onmogelijk maakt? Subsidiariteitsbeginsel, anyone? (zie troonrede 17 december 2013). Daarom: vrijheid aan de burgers, binnen de (redelijke) beperkingen van de wet. Het is een mensenrecht!

     

    "ARTIKEL 2 – Recht op onderwijs

     

    Niemand mag het recht op onderwijs worden ontzegd. Bij de uitoefening van alle functies die de Staat in verband met de opvoeding en het onderwijs op zich neemt, eerbiedigt de Staat het recht van ouders om zich van die opvoeding en van dat onderwijs te verzekeren, die overeenstemmen met hun eigen godsdienstige en filosofische overtuigingen."

     

  3. Correctie: [17 december 2013]

    Correctie: [17 december 2013] bij troonrede, lees: [17 september 2013].

  4. De plannen van de VO-raad en

    De plannen van de VO-raad en de PO-raad houden niet slechts de declassering van de traditionele leraar in maar ook verdere onmondiging van de ouders. De raden gaan voort om met medeplichtigheid van de staatssecretaris van Onderwijs de laatste restjes van de status van de ouders als hoofdbepalenden m.b.t. de opvoeding van hun kinderen op te ruimen. Ik hoop dat als de leraren tegen de plannen van de raden acties gaan ondernemen ze de ouders uitdrukkelijk zullen uitnodigen om die acties te steunen.

  5.  Het gaat om artikel 2 van

     Het gaat om artikel 2 van het Aanvullend Protocol bij het Verdrag tot Bescherming van de Rechten van de Mens en de Fundamental Vrijheden, Parijs, 20.III.1952 op blz 36 van de link. 

    Ik kan niet zonder meer een verstandig verhaal bedenken die leermaterialen en/of het gebruik ervan koppelt aan filosofische overtuigingen maar ik denk dat dat goed mogelijk moet zijn.
    Weet jij hoe je dat doen moet, sympathisant, een balletje opwerpen bij de Europese rechter?Ik ben in elk geval hardstikke voor! 
    De plannen van de VO-raad en de PO-raad houden niet slechts de declassering van de traditionele leraar in maar ook verdere onmondiging van de ouders. De raden gaan voort om met medeplichtigheid van de staatssecretaris van Onderwijs de laatste restjes van de status van de ouders als hoofdbepalenden m.b.t. de opvoeding van hun kinderen op te ruimen. Ik hoop dat als de leraren tegen de plannen van de raden acties gaan ondernemen ze de ouders uitdrukkelijk zullen uitnodigen om die acties te steunen.
  6.  Het gaat om artikel 2 van

     Het gaat om artikel 2 van het Aanvullend Protocol bij het Verdrag tot Bescherming van de Rechten van de Mens en de Fundamental Vrijheden, Parijs, 20.III.1952 op blz 36 van de link. 

    Ik kan niet zonder meer een verstandig verhaal bedenken die leermaterialen en/of het gebruik ervan koppelt aan filosofische overtuigingen maar ik denk dat dat goed mogelijk moet zijn.
    Weet jij hoe je dat doen moet, sympathisant, een balletje opwerpen bij de Europese rechter?Ik ben in elk geval hardstikke voor! 
    De plannen van de VO-raad en de PO-raad houden niet slechts de declassering van de traditionele leraar in maar ook verdere onmondiging van de ouders. De raden gaan voort om met medeplichtigheid van de staatssecretaris van Onderwijs de laatste restjes van de status van de ouders als hoofdbepalenden m.b.t. de opvoeding van hun kinderen op te ruimen. Ik hoop dat als de leraren tegen de plannen van de raden acties gaan ondernemen ze de ouders uitdrukkelijk zullen uitnodigen om die acties te steunen.
     

    Uit de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens:

    Artikel 26
    Een ieder heeft recht op onderwijs; het onderwijs zal kosteloos zijn, althans wat het lager en basisonderwijs betreft. Het lager onderwijs zal verplicht zijn. Ambachtsonderwijs en beroepsopleiding zullen algemeen beschikbaar worden gesteld. Hoger onderwijs zal openstaan voor een ieder, die daartoe de begaafdheid bezit.
    Het onderwijs zal gericht zijn op de volle ontwikkeling van de menselijke persoonlijkheid en op de versterking van de eerbied voor de rechten van de mens en de fundamentele vrijheden. Het zal het begrip, de verdraagzaamheid en de vriendschap onder alle naties, rassen of godsdienstige groepen bevorderen en het zal de werkzaamheden van de Verenigde Naties voor de handhaving van de vrede steunen.
    Aan de ouders komt in de eerste plaats het recht toe om de soort van opvoeding en onderwijs te kiezen, welke aan hun kinderen zal worden gegeven.

    Hoe verhoudt dit zich tot de lamlendigheid van HNL? Als de leerlingen geen les krijgen, maar zitten de computeren, hebben ze de facto ook geen onderwijs. Volgens mij is dat in strijd met de UVvdRvdM. Of niet?

  7. De basis voor bovenstaand

    De basis voor bovenstaand plan is dit kamerstuk (brief van de regering, indiener S. Dekker, staatssecretaris OCW, 28 mei 2014).

     

    Stelling van hiervoor zwak ik af: IT 'moet' blijkbaar voor meer maatwerk. Kindertjes gaan niet de gehele dag achter het beeldscherm. De leerinhoud is vrij, de inzet van IT-technologie niet vrij? De multimedia (gaming) uitgevers zullen al warmgelopen hebben. Neelie Kroes kan een wapenfeit bijschrijven.

     

    "Net als veel onderwijsbestuurders, schoolleiders en leraren zie ik dat de inzet van ict leerlingen, leraren, schoolleiders, bestuurders en ouders de mogelijkheid biedt om het onderwijs te versterken. Meer inzicht, meer maatwerk, meer uitdaging en minder papieren rompslomp." (p. 1)

     

    "Daar staat tegenover dat leraren meer tijd voor instructie, lesvoorbereiding en remediëring krijgen doordat adaptieve leeromgevingen in toenemende mate voor bepaalde vakgebieden automatisch nakijken en fouten analyseren. Dit levert een bijdrage aan het terugdringen van de ervaren regeldruk en zo kan er op school meer tijd komen voor de vormende en socialiserende functies van het onderwijs, waarin juist de meerwaarde van leraren veel groter is." (p. 3)

     

    "Het is voor besturen en scholen van doorslaggevend belang om leraren en onderwijsondersteunend personeel te betrekken bij deze transitie en samen op te trekken bij het anders organiseren van leerprocessen. Daarvoor is draagvlak onder en eigenaarschap van leraren essentieel. Modern onderwijs vraagt om innovatie en ondernemerschap op de werkvloer en dus ook om tijd voor docenten om zich verder te kunnen professionaliseren en om ruimte om maatwerk te kunnen leveren. Samenwerking en dialoog tussen docenten onderling en schoolleiding zijn essentiële kenmerken. Stichting leerKRACHT en School aan Zet ondersteunen scholen die werken aan het creëren van een cultuur die erop gericht is elke dag een stapje beter te worden." (p. 4)

     

    "Er is hierbij geen voorkeursroute. Elke school bepaalt zelf hoe hij ict gebruikt. Technologie zelf is didactisch neutraal." (p. 5)

     

    "Bij het duiden van de ontwikkelingen op het gebied van technologie en digitalisering is de vraag niet ver weg hoe we leerlingen zo goed mogelijk kunnen voorbereiden op leven en werken in de 21ste-eeuwse samenleving. We bereiden de leerlingen van vandaag voor op banen waarvan we niet precies weten hoe ze eruit zullen zien. Jongeren groeien op in een wereld met informatie en technologie, maar het is geen vanzelfsprekendheid dat deze ‘digital natives’ ook over de juiste informatievaardigheden beschikken." (p. 9)

  8. (De commissie) Dijsselbloem

    (De commissie) Dijsselbloem stelde dat de overheid over het WAT moet gaan en het onderwijs over het HOE. Maar wat bedoelde hij nu eigenlijk met het onderwijs, de scholenbesturen, de schooldirecties, de gezamelijke vakleraren of de individuele vakleraren?
    Daarnaast ben ik het helemaal niet eens met Dijsselbloem dat de overheid geheel en al het WAT mag bepalen. Neem de klassieke talen. Ze zijn niet verboden maar wel gemarginaliseerd. Het is bovendien praktisch haast onmogelijk om eindexamen af te leggen in zowel Latijn als Grieks. Hetzelfde geldt in 3 van de eindexamenprofielen voor Frans en Duits. Verder zijn In sommige gevallen vakinhoud en didaktiek vervlochten. Literair getint moderne vreemde talenonderwijs gedijt bij vertaaltraining en de nieuwe exameneisen zijn meer gericht op praktisch gebruik van die talen. De huidige wiskunde, de Euklidische Meetkunde en de wiskunde die gestoeld wordt op de verzamelingenleer zijn sterk verschillende soorten Wiskunde met bijbehorende sterk verschillende doelstellingen.De staat heeft in verloop van de tijd voor verschillende WATten gekozen en het zou fijn zijn als de ouders het WAT zouden mogen uitkiezen wat zij voor het kind het beste vinden.
  9. Mijn eigen indruk is dat de

    Mijn eigen indruk is dat de digitalisering steeds meer tegenwind begint te krijgen. De hype van een jaar geleden is minder geworden; langzaam begint op scholen het besef door te dringen dat die tablets toch niet zo'n goed idee zijn. Leerlingen vinden het een rommeltje, leren liever uit een boek, missen een toetsenbord, maar laptops/chromebooks vallen weer minder in de smaak bij docenten en ouders. Docenten zien verder dat de resultaten niet omhoog gaan, of zelfs dalen.

     

    En er zijn nog steeds scholen die er niets eens aan beginnen, of die er alweer mee gestopt zijn. Of die wel tablets invoeren in één jaarlaag (vaak klas 1), maar het vervolgens niet doorrollen naar boven. Men voelt nattigheid. Niet voor niets beginnen ze er vaak mee in de onderbouw: het lijkt wel of ze beseffen dat het in de bovenbouw sowieso niet gaat werken.

  10. @malmaison

    @malmaison

     

    Eerst moeten de nationale rechtsmiddelen zijn uitgeput, voordat het EHRM ontvankelijk is. Lange en dure procedure. Omdat het EVRM in Nederland directe werking heeft, kun je wel al bij de Nederlandse rechter een beroep op het desbetreffende artikel doen. Ik weet even niet of artikelen in het protocol – mits uiteraard geratificeerd door de desbetreffende staat – dezelfde status hebben als de basisartikelen van het EVRM. Ik neem (gemakshalve) aan van wel. Veelal mag een staat binnen een bepaalde bandbreedte de vrijheid van burgers inperken. Als je binnen dit grensgebied de staatsmacht gaat betwisten, kunnen de opeenvolgende procedures van eerste aanleg tot aan de Europese rechter lang duren, vaak wel langer dan tien jaar. De staat is een de grote en financieel machtige partij met lange adem. Je zou dan externe fondsen moeten zoeken via een vereniging van ouders. De slagingskans is in het recht niet altijd te voorspellen, zeker bij nieuw jurisprudentierecht, waardoor een uitspraak soms meer voer voor juristen wordt dan dat deze praktisch toepasbaar is voor de belanghebbenden. Arresten van het EHRM hebben rechtskracht in alle verdragsstaten van het EVRM, waardoor je van tevoren een inschatting kan maken over de (on)mogelijkheden. Zoals te doen gebruikelijk in het recht hebben we het dan over grote stapels papier / digitale bestanden. 😉 Dat hangt van het onderwerp af. Deskundig advies is duur. Het EHRM wordt overigens zelf ook bekritiseerd.

  11. IT als analyse-instrument, en

    IT als analyse-instrument, en niet als leermiddel (zie hierna).

     

    De Big Data-trend vind ik niet steeds positief. Alles wordt aan alles verbonden, en het verzoek tot het geven van toestemming is óf afwezig óf mensen worden onwetend gehouden óf toestemming wordt nagenoeg dwingend opgelegd. Dan hebben we zowel met 'Big Sister' (Philippens over OESO e.d.) als 'Big Brother' in het klaslokaal te maken. We doen er bij de geboorte, naast een BSN, een hielprik bij en het verhaal is compleet. 🙂 Het onderwijs drijft op goede intenties. Commercieel of van staatswege kunnen er bij het inzetten van Big Data echter grove inbreuk op het recht van privacy worden gemaakt. Het zou goed zijn dat er in dit jonge vakgebied een vak IT-ethiek zou worden gecreëerd, vergelijkbaar met het vak medische ethiek. Genoeg dominees hier in Nederland. 😉 Niet alles wat kan, moet ook worden uitgevoerd. Als je kijkt waar Google en Facebook mee bezig zijn, yak. Vanuit commerciële motieven ('innovatie'), en tevens staatssurveillance in een globaliserende wereld, is een soort van bandeloosheid ontstaan die velen zeer ernstig verontrust. Is 'the [cyber]sky the limit'?

     

    #bigdata (BNR Eyeopeners, 2 juni 2014)

     

    Laaggeletterdheid is een hardnekkig probleem, volgens de EU zelfs één van de grootste educatieve uitdagingen van deze tijd. Door scholen en ouders ‘real-time’ inzicht te geven in de ontwikkeling van geletterdheid bij leerlingen, kunnen kinderen met leesproblemen al worden geholpen voordat ze de stempel 'dislectisch' krijgen. Jelte de Jongh won een prijs met dit LeerUniek systeem, en gaat dat binnenkort testen in Silicon Valley.”

  12. De engelse schrijver heeft 2

    De engelse schrijver heeft 2 belangrijke boeken op zijn naam staan, ten eerste het boek "1984" en ten tweede het boek "Animal farm". Beide boeken zijn een aanval op totalitaire regimes. Ons wordt voorgehouden dat het communisme heeft verloren. Dat zou kunnen, maar het top-down denken is nu aan het winnen. En leraren, ach .. leraren.

  13. Het is welk totalitaire

    Het is welk totalitaire systeem u prefereert, Nomoresteam. 😉

     

    **

    Zal het onderwijs bij het uit te onderhandelen TTIP-verdrag (US-EU, namens ons, NL) als 'neutrale' economische factor worden meegenomen? Er zit veel geld in het (verplichte) onderwijs. De meeste 'innovaties' komen uit (staatsbetaalde) ICT. De belastingbetaler of ouders betalen wel, en de licenties voor allerlei pakketten (met infrastructuur) kunnen tot het oneindige worden uitgemolken, updates, nieuwe versies, enz. Na een paar jaar heb je een paar grote spelers die de markt hebben overgenomen, zodat men in Frankrijk hetzelfde onderwijs als in de Verenigde Staten, en uiteraard bij ons kan aanbieden. Gevangen in een 'format' na de integrale boekverbranding (en versnippering van het rijke geheugen van de wereld tot een McOnderwijs en MOOCs; veelkleurige Disneyfiguren om het leermateriaal te verlevendigen, kun je voor de rechten op de figuren van Disney bijbetalen, suikerzoet). Denk aan de bibliotheek van Alexandrië. IT en onderwijs? 'Big business'.  Vraag maar aan Neelie Kroes. Verplicht inloggen met onze BSN. Komt de NWO (nee, niet die 😉 er toch. 😉

     

    "Articles 40 to 50 apply to electronic communications networks and services (including telecommunications) and mandate competitive markets, absence of cross-subsidies, subject to defined exceptions including in article 46 a right (but not a requirement) for countries to provide universal service."

     

    De burgerrechten staan onder druk: recht op privacy, vrijheid van meningsuiting, vrijheid van onderwijs. Sjabloononderwijs.

  14. Dus de voorzitter van de VO

    Dus de voorzitter van de VO-raad (voormalig vakbondsman en GroenLinkser) heeft meer verstand van onderwijs dan leerkrachten die dagelijks hun lessen verzorgen? Ik vermoed dat hij vooral verstand heeft van dromen. Maar dromen kunnen we allemaal. Of zijn sommige dromen meer  'waar' dan andere dromen? En is het de taak van de twee voorzitters om de juiste dromen van de onjuiste dromen te scheiden?

  15. “Deskundig advies (over het

    “Deskundig advies (over het op basis van het Europese Verdrag voor de Rechten  van de Mens kunnen tegenhouden van een verplichte digitalisatie van het onderwijs die de MO-raad en de BO-raad waarschijnlijk in petto (in pectore) hebben) is duur“.  Behalve natuurlijk als er onder de leden van BON ook niet-leraren zouden zijn die in het bovengenoemde deskundig zijn en aan wie beter onderwijs net zo zeer ter harte zou gaan als aan de vele BON-leden die de vereniging een groot deel van hun tijd schenken. Het lijkt er dus op dat nog niet voldoende hoogopgeleide ouders zijn om daaronder mensen te kunnen vinden die in staat en bereid zijn om ´´unentgeltlich´´ de gewenste haalbaarheidsanalyse uit te voeren.

  16. @ Malmaison

    @ Malmaison

    Zelfs een deskundige zal uitgebreid onderzoek moeten doen, tenzij er reeds soortgelijke zaken hebben gespeeld. Veelal hebben onderwijszaken met de botsing tussen de vrijheid van onderwijs en vrijheid van godsdienst te maken, of het gelijkheidsbeginsel e.d. Als een onderzoek naast een reguliere baan moet plaatsvinden, zal het animo niet hoog zijn. Juristen zijn veelal overbelast vanwege veeleisende clienten, harde deadlines, tegelijk lopende al dan niet omvangrijke zaken, en het tegelijkertijd bijhouden van de vakliteratuur. Betalende clienten hebben dan vaak de voorkeur. Ik zou het zelf een aantrekkelijk onderzoeksobject vinden, als ook ik niet te weinig tijd hiervoor zou kunnen vinden. Tenminste, een exacte datum waarop resultaat verwacht kan worden is onduidelijk. Studenten hebben te weinig overzicht en ervaring om dit varkentje te wassen, schat ik zo in. Aan de andere kant, het is een duidelijk af te bakenen onderzoeksgebied. Is er iemand in de universitaire wereld te vinden die zich in dit mensenrecht verdiept heeft? Ik zou wel relevante uitspraken kunnen verzamelen, en in een map kunnen plaatsen, als deze tenminste openbaar toegankelijk zijn. Publicaties in tijdschriften staan niet steeds online. Misschien is er wel niets! 🙂 Mijn eerste indruk (let op: disclaimer 😉 is dat de onderliggende casus niet vaak door de rechter is beslecht, zeker niet in Nederland. Dat maakt het onmiddellijk interessanter. 😉

  17. In de onderhavige zaak komt

    In de onderhavige zaak komt het erop aan dat 1. kan worden aangetoond dat de staat – lees: de centrale overheid, eventueel met delegerende bevoegdheid – digitale leermiddelen als enige mogelijkheid aan scholen oplegt; 2. hierdoor de vrijheid van onderwijs onder druk komt te staan; in het licht van de levensbeschouwelijke visie van de ouders. Zowel 1. als 2. zijn in dit stadium discutabel.

     

    Een ander aspect: is de vrijheid van meningsuiting in het geding, waar automaten de mens overnemen? Deze optie gaat uit van een sturende werking van de staat op de vrijheid van meningsuiting. Is dit het geval als scholen het gebruik van eenzijdige en beperkte elektronische middelen wordt opgelegd, welke de inbreng van leraren en leerlingen verwaarloosbaar maakt? – Het recht op privacy is een andere factor waarmee rekening kan worden gehouden. Deze twee opties zijn eveneens discutabel indien men de relatie staat – burger beschouwt. In Nederland is er geen staatsonderwijs. De schoolbesturen bepalen de inhoud van het onderwijs. De vrijheid van meningsuiting en het recht op privacy kennen overigens een horizontale werking, dwz tussen burgers onderling, waardoor schoolbesturen zouden kunnen worden aangesproken. (het voorgaande heb ik niet nader onderzocht.)

     

    **

    “33. The second sentence of Article 2 of Protocol No. 1 enjoins the State to respect the right of parents to ensure such education and teaching in conformity with their own religious and philosophical convictions. The Court has been confronted with a wide range of situations concerning this aspect of Article 2 of Protocol No. 1.” [voorbeelden: religie]

     

    “The test applied by the Court in all these cases is the following: the State, in fulfilling the functions assumed by it in regard to education and teaching, must ensure that information or knowledge included in the curriculum is conveyed in an objective, critical and pluralistic manner. If this is not the case, the State authorities are under an obligation to grant children full exemption from the lessons in accordance with the parents’ religious or philosophical convictions (see Folgerø, see below, § 102).”

    Council of Europe / European Court of Human Rights, 'Cultural rights in the case-law of the European Court of Human Rights', 'V. Right to education', January 2011, p. 16-19)

     

    Hier staan mooie rechten bij: I. Right to Artistic Expression; II. Access to Culture; III. Right to Cultural Identity; IV. Linguistic Rights; V. Right to Education; VI. Right to the Protection of Cultural and Natural Heritage; VII. Right to Seek Historical Truth; VIII. Right to Academic Freedom; ANNEX: List of Judgments and Decisions.

  18. Als de TTIP erdoorheen komt

    Als de TTIP erdoorheen komt zonder dat 'onderwijs' wordt uitgezonderd (de *VS* wil alles), dan kan het onderwijs in de positie komen dat commerciele (ICT) onderwijsdiensten, zoals digitale leermiddelen, zonder op te leggen beperkingen mbt markttoegang en investeringen, op straffe van hoge schadevergoeding indien wel beperkt (en evt. convergentie VS-EU), de school binnenkomen. Voor het hoger onderwijs zijn vaak al openingen te vinden, bijvoorbeeld in het Verdrag van Lissabon. In de GATS, en daaropvolgende EU dienstenrichtlijn, is de publieke sector nog gedeeltelijk uitgezonderd. Daar zou Kennisnet dan staan met de EduStandaard. 😉

     

    "ETUCE would like to remind the European Commission and Member States that education is a human right and a public good. It is the responsibility of governments to provide free quality public education for all." (15 April 2014)

     

    "Fred van Leeuwen, general secretary of Education International (EI) representing more than 30 million teachers worldwide, urged negotiators to ensure that education is fully excluded from the talks. “We have been told that public education will not be covered by the TTIP,” van Leeuwen said. “However, proposed exemptions for education services are extremely weak, and private education services may in fact be included. The problem is that in many jurisdictions the line between what is public and what is private education is blurring so that any exemption for public education may prove to be inadequate.” According to van Leeuwen, the only way to fully protect education is through a complete carve-out from the TTIP, as EU member states have demanded in the case of the audio-visual sector."

     

    "TTIP aims at removing trade barriers between the two blocks. If it is concluded, it would be the biggest bilateral trade deal ever negotiated. Criticism of the partnership was raised on issues such as culture, healthcare, and the environment, and now education. The US and the EU hope to close the deal by year’s end." 

  19. Brief van de staatssecretaris

    Brief van de staatssecretaris van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal over digitale leermiddelen op 28 mei 2014
     
    De staatssecretaris voor Onderwij neemt een loopje met ons
    Vertrouwen echt elke dag ruim 1,6 miljoen leerlingen in het primair onderwijs en bijna 1 miljoen leerlingen in het voortgezet onderwijs erop dat ze het allerbeste onderwijs krijgen? Ik geloof er niets van.
    Is in de zin ´´Onderwijs dat eigentijds is EN´´ het vervolg ´´ uitdaagt, dat recht doet aan de eigen talentontwikkeling en dat hen ondersteunt om later succesvol te kunnen leven en werken in de 21e-eeuwse samenleving´´ een aanvulling op eigentijds of moeten we dat als een aanvulling zien? ´´moderne leermiddelen blijkt al snel als synoniem voor ICT ggebruikt te worden. Een staaltje newspeak zoals het gebruik van de benaming ´´passend onderwijs´´ vast verbonden wordt met de vorming van klassen met naar aard en aanleg zeer verschillende leerlingen. (Ik gbruik de woorden homogeen en heterogeen liever niet wegens de verwarring die uit het woorddeel geen kan ontstaan). ´´Meer inzicht, meer maatwerk, meer uitdaging en minder papieren rompslomp´´? Misschien wel meer maatwerk maar de produkten waarvan de maat genomen wordt zouden best wel eens van mindere kwaliteit kunnen zijn! De rompslomp zit hem niet in de grote hoeveelheid papier maar de grote hoeveelheid gegevens over de leerlingen die tegenwoordig uitvoerig gescreened moeten worden. Lange rijen nullen en enen in plaats van lange teksten en veel wordt automatisch door de computer uitgerekend maar voor de evaluatie blijft veel learentijd nodig. ´´Het is aan scholen zelf om op basis van de eigen visie keuzes te maken over de inzet van ict´´ Mogen de scholen de resultaten van het door de raden bedachte onderzoek zo maar naast zich neerleggen? Trouwens, scholen nemen geen beslissing maar degenen die er werken of aan verbonden zijn, mensen dus. Maar welke mensen? ´´Scholen hebben …… kenbaar gemaakt welke eisen en wensen zij hebben als het gaat om leermaterialen, de processen in de leermaterialenketen en de ict-voorzieningen die deze processen ondersteunen´´. Nu al, voordat het onderzoek goed en wel begonnen is?
      
     
  20. De inzet van technologie is

    De inzet van technologie is voor staatssecretaris Dekkers een vanzelfsprekendheid (laatste zin van de brief). Van deze uitspraak kan de staatssecretaris niet meer af, wat voor resultaten het onderzoek van de twee raden ook oplevert. De staatssecretaris heeft zich hierbij op het HOE van het onderwijs vastgelegd. En dat terwijl de commissie Dijsselbloem dat aan het veld wilde overlaten. Maar omdat hij de raden als het veld ziet en ook de raden nog moeilijk terug kunnen hoeft hij zich geen zorgen te maken. Wij moeten dat wel!
     
  21. TTIP  = Transatlantic Trade

    TTIP  = Transatlantic Trade and Investment Partnership
    GATS = General Agreement on Trade in Services is een uitbreiding van GATT
    GATT = General Agreement on Tariffs and Trade
    WTO  = World Trade Organisation
     
    If GATS were applied to the Canadian education sector, the effects would be profound. Education would no longer be considered a public service; instead it would be categorized as merely another commercial enterprise.
    Source: Background Paper on GATS and Post-secondary Education
     
  22. Gelukkig heeft deCBE group

    Gelukkig heeft deCBE group alweer, toevallig, een leuke cursus voor schoolmanagers (spreek uit SKOEL uiteraard)

    nl.cbe-group.com/index.php/nieuws/373-een-unieke-onderwijskundige-mba-voor-schoolleiders

     

    Mij is wel duidelijk wie er input geeft aan de PO en VO raad,

    De docent als vakman kan hiermee dan toch nog uiteindelijk de nek omgedraaid worden; de docent als MBO-er, die een druk op de gewenste knop geeft waarmee resultaten gegenereerd worden en kant en klare goedgekeurde toetsen voorzien van een NENnorm afgenomen kunnen worden, verstrekt door Cito en consorten. Filmpjes met uitleg over de st staan op een digitale leeromgeving. Er hoeft geen echte docent meer aan te pas te komen.

     

    Briljant toch? Lerarentekort ook meteen opgelost!

     

  23. Overigens viel me ook op dat

    Overigens viel me ook op dat je met de nutteloze opleiding eventmanagement en communicatie altijd nog stage kunt lopen bij de CBE group. Ik vroeg me al af waar ze zoveel inhoudsloze figuren vandaan haalden, die een end in de rondte kletsen niet gehinderd door enige vakinhoudelijke kennis (zie het kopje stage op de site)

     

     

Reacties zijn gesloten.