
Het Vlaamse onderwijs staat bekend als uitstekend vooral voor kansrijke leerlingen maar het zou erg matig presteren op het gebied van onderwijs aan kansarme leerlingen. Dat zou onder andere komen door de vroege selectie in Vlaanderen en de Vlaamse politiek is dan ook bezig met een reorganisatie met als doel de kansen gelijker te maken. In De Morgen betoogt psycholoog en onderwijskundige Wim van den Broeck van de Vrije Universiteit Brussel dat dat een mythe is. Zie ook elders in De Morgen. De onderzoeken waaruit dat zou blijken, waren onderzoeken naar het verschil tussen sterke en zwakkere leerlingen; dat verschil bleek in Vlaanderen relatief groot. Als je echter niet naar het verschil kijkt maar naar het absolute niveau van de sterke en zwakke groepen dan blijkt dat ook die zwakke groepen relatief hoog scoren.
Dit bevestigt ons idee dat het lang bij elkaar houden van zeer verschillende leerlingen veel minder zorgt voor stijging van het niveau van de zwakkere leerling danwel voor daling van het niveau van de sterkere leerling. Dat is niet verrassend, want ook bij het voetballen en muziekonderwijs en zeker ook bij managementstrainingen worden niveaugroepen onderscheiden.
Bij een managerstraining
Bij een managerstraining eisen de deelnemers of de bedrijven die hen daarnaartoe gestuurd hebben waar voor hun geld. De cursisten moeten na afloop van de cursus beter kunnen managen dan vooraf. Maar politici eisen van onderwijs alleen maar dat zij bijdraagt aan het bestaan of in stand houden van een illusie die zich uiteindelijk uitbetaalt in hun herverkiezing of het behoud van hun macht. Als gevolg van deze 2 volledig uiteenlopende doelstellingen streven politici het handhaven van de illusie van `gelijkwaardigheid`via inhomogene klassen na en cursisten en bedrijven efficiency via streaming.
Dat ziet Paul anders.
Dat ziet Paul anders.
Paul Rosenmöller is anno 2014 nog steeds bezeten van het maatschappelijk maakbaarheidsideaal. Gymnasiasten en VMBO-ers horen bij elkaar te zitten.
Paul in zijn weeklog:
"Zal ontschotting in het onderwijs kunnen bijdragen aan maatschappelijke ontschotting? Grote vragen. Bij Niekée in Roermond zag ik wellicht het begin van een antwoord. De school van bestuurder Kees Hoefnagel heeft een vernieuwend schoolconcept in praktijk gebracht waarin de ontwikkeling en het talent van de (vmbo-)leerlingen centraal staan. Hun volgende stap is het vormen van een heterogene groep van 100 leerlingen – van vmbo tot gymnasium – die op hun eigen niveau les krijgen, maar waar de schotten zijn doorbroken. Een school zonder parallelle afdelingen en structuren: wellicht het begin van het einde van een parallelle samenleving?"
En uit zo’n uitspraak blijkt
En uit zo'n uitspraak blijkt al dat meneer Rosemuller nog nooit voor de klas heeft gestaan.
Hij denkt werkelijk dat er 'ontschotting' gebeurt bij zijn ideaal. Maar in werkelijkheid ontstaan er gewoon weer nieuwe schotten, want leerlingen zijn werkelijk niet achterlijk. Die zien al HEEL erg snel dat Jantje het groepje van Pietje NIET kan bijbenen. Man man, wat ewen enorme armoede als zo'n meneer namens het onderwijs gaat praten. De man heeft werkelijk GEEN ENKELE notie van het dagelijkse klassegebeuren.
Kinderen zien al na een paar weken wie wel en wie niet kan meekomen. Wie wel veel weet en wie steeds blijft struikelen. Kinderen zijn net mensen. De 'winnaar' van de klas wordt al heel snel ontdekt door alle medeleerlingen, ook al wil "het systeem" dit niet weten.
Wat een ongelooflijke aanfluiting dat zo'n domme meneer als meneer Rosemoller het hele VO zit te vertegenwoordigen!!!!! Goedkoop gedoe, zegt u als lezer, als die uitroepingstekens? Inderdaad!
Maar zelfs twintig uitroeptekens volstaan niet om mijn enorme verbijstering uit te drukken. Wat een ongelooflijke stupiditeit. Ik moet helaas vermoeden dat onze overheid, in opdracht van een EU-overheid, dit soort totale waanzin van applaus voorziet. En daarmee is alweer duidelijk geworden dat 'het onderwijs' in de greep is gekomen van politieke wensen.
Wensen die elke realiteitszin ontberen en die de oude werkelijkheden gewoon weer terugbrengen , maar nu binnen eenzelfde groep.
Ik wilde meneer R. nog het voordeel van de twijfel geven. Maar helaas …. zijn denkpatroon blijkt nog helemaal in tact en wordt gedicteerd door de totale waanzin van divers fabeltjesgeloof.
ARM VO!!! Dat zich in zo'n waardeloze figuur vertegenwoordigd moet zien. De terreur van de "bende van vier" (Smalhout herkende dit, tot mijn grote waardering) heerst, ondanks de tegengeluiden van BON en vele diverse ouders!
Nederland zakt af, want "men" (=overheid) wil slechts de totale domheid.
Ik denk dat de heer
Ik denk dat de heer Rosenmoller duidt op “onderwijs op maat” binnen de heterogene groep. Als ouder van een vmbo-leerling in het speciaal onderwijs zie ik dat dit concept niet werkt. Iedereen heeft zijn eigen voortgang, en zit op zijn eigen plekje in de methode. De docent wordt dan gedegradeerd tot een soort huiswerkbegeleider want er kan maar heel weinig klassikaal worden aangeboden, en per les heeft de docent voor iedere leerling maar een paar minuten de tijd. Ik weet wel wie daar het meest het slachtoffer van zullen zijn: de leerlingen van vmbo-niveau die thuis geen pa of ma hebben die de gaten in de kennis van Samira of Mohammed kan helpen weg te werken. ‘Dream on’, meneer Rosenmoller.
Andreas Schleicher, ‘School
Andreas Schleicher, ‘School systems trump family background’, Education Today, OESO, February 03, 2014
"But there is more to this. There are huge differences across countries in the extent to which individual factors (such as family structure, parents’ job status and immigrant background), school factors (such as how resources are allocated across schools) and the broader economic context of education systems shape learning outcomes.
New analyses from PISA shed light on this. The chart [wat doet Nederland het slecht! ;] above shows the performance of 15-year-old students in each country by decile of their social background. For example, the highest dots show how the 10% of students from the most privileged socio-economic backgrounds in the OECD area perform in each country. In turn, the lowest dots show how those students perform who belong to the 10% most disadvantaged students in the OECD area."
"For example, while students from the most privileged families in France and the Netherlands perform similarly, the bottom decile in the Netherlands still match the performance of the 3rd decile of French 15-year-olds."
De getallen van de OESO-cijfermakers. OESO meent hiermee welvaartsgroei te kunnen berekenen. Want daar gaat het uiteindelijk om. Pijnlijk voor Schleicher is dat de hoogst scorende landen een traditioneel onderwijssysteem kennen. Andreas Schleicher (zelf Vrije School gevolgd) is voorstander van ander onderwijs. De ideale lesmethode voor (deels analfabete) immigranten? [mag ik de olifant in de kamer benoemen?]
De Vlaamse OESO-bobo Dirk
De Vlaamse OESO-bobo Dirk VanDamme zegt dan ook: 'Ons onderwijs is niet klaar voor de 21ste eeuw' (de reacties onder het artikel zijn veelzeggend, en vergelijkbaar met reacties in Nederland).
De OESO heeft nog jaren werk voor de boeg, dat is duidelijk. In Parijs is men het maar druk mee. Stel nu dat we zelf mogen uitmaken hoe we onze kinderen, en passend in onze voorheen uitstekende traditie, mogen opleiden? Zou OESO, PISA, waarvan de uitkomsten niet zo zeker zijn als ze lijken, dan overbodig worden? Kleinschaligheid is winst voor de flexibiliteit. Nederland kon als klein land goed acteren op het wereldtoneel. Met de EU-tentakels is het struikelen bij de hink-stap-sprong geworden. Bemoeials!